Telakointiasema niissä on kaikissa, mitä mä olen omin silmin nähnyt. Tosin sen telakointiaseman merkitys ei voi olla kovin suuri. Kun sen testerin kerran saa toimimaan ilman sitäkin. Luulen, että se on siinä vaan latausta ja kuljetusta varten. Ja suojana, että se tietokone ei kolhiinnu. Niin ja tietenkin, onhan siinä se pistoke...
Jenkkien mukaan se telakointiasema on korvattavissa. Ne myyvät testeriä, jossa sitä ei ole (silti jostain syystä väittävät että IBM think pad olis kone, jossa se testeri toimii parhaiten, mutta toimii myös muissa koneissa).
Jenkeillä on myynnissä sellasta "multiplexer- RS232"- piuhaa, joka korvaa tuon telakointiaseman, niiltä osin. Nyt vaan en löydä nettiosotetta sinne. Poistin tuolta suosikit kansiosta juttuja, kun sinne oli kertynyt niitä jo niin paljon. Niin muuten, ei tuossa venäläistenkään markkinoimassa laitteessa sitä telakointiasemaa ole.
Multiplexerin sarjanumerot, mun tiedon mukaan, ei ole koodattuna minnekkän. Ne multiplexerin EPROMit täyttyy vaan ohjelmoida. Voi olla jo valmiiksi ohjelmoituja. Mulla on ohjelmat ja ohjeet noiden ohjelmoimiseksi joka tapauksessa.
Paljos epäilet multiplexerin hinnaksi jäävän, JustMy2Cents??
Ja noita "virallisia" diagnoosi laiteita ei suomesta saa. Tai saa mutta pitää olla se valtuutettu huolto ja paljon rahaa.
Jenkeistä saa alkuperäisiä, mutta pitää olla paljon rahaa.
Venäjältä (ja Koreasta) saa 'lähes' aluperäisiä, vähän halvemmalla, mutta hintaa on niilläkin.
Epäilen vähän kyllä tuota, että mikään kerhio suostuisi maksamaan tuosta vermeestä tuota 8,5 K€ (tiedän että siihen hintaan saa alkuperäisen laitteen). Ei taida niin varakkaita kerhoja olla olemassakaan.. ainakaan täällä suomessa.

Helkkarin jenkit... niillä on joka autotallissa tuollainen..
(en oikeesti tiiä, että onko, mutta aika monelta niitä siellä vaikuttaa löytyvän..)
Tämmöstäpä taas..