Tasonsäädön öljynvaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Moppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ke 08.10.2003 11:13
Paikkakunta: Pirkanmaa

Tasonsäädön öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Moppe »

No niin, sitten pitäisi tuollainen em. toimenpide tehdä. Onko hyviä vinkkejä, miten se tehdään, ja onko jotain mitä ehdottomasti EI kannata tehdä.

Onko öljyksi ainoa/paras joku MB:n oma öljy?

Mites muuten peräöljyt, käykö synteettiset, vaiko MB:n oma suositus?

Autona 250 TD 124 -88.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No tasonsäädön öljyt saa aika hyvin vaihdettua ihan vaan valuttamalla sen hydrauliikkaöljyn säiliön tyhjäksi, tosin takapumppuihin sitten jää vanhaa tavaraa, mutta saahan sen avaamalla perästä letkut. Itse en tosin niistä huolehtisi.

Peräöljy riippuu paljolti siitä onko autossasi ASD, jos ei ole niin ihan normaalit peräöljyt kät, muuten pitäisi olla ASD:n omat öljyt.

Hydrauliikkaöljyä saa mm KL:stä tai Vehosta, kaksi litran pulloa tarvitset. Olikohan se ZH-M:ää se öljy...
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Tasonsäädöstä

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Minulla tuo säiliön pohjalla oleva öljy on pikimustaa. Öljyä näyttää olevan muutama sentti pohjalla. Pitääkö säiliö olla kuinka täynnä ja mitähän öljyä
tohtisi lisätä, kun vanhoista ei ole tietoa ?
Täydellä kuormalla tuntui että perä painui kohtalaisesti. Pitäisikö tasonsäätö pitää perä kuinka tarkasti tasossa ?
CLA 250e
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Tasonsäädöstä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

mviiri kirjoitti:Minulla tuo säiliön pohjalla oleva öljy on pikimustaa. Öljyä näyttää olevan muutama sentti pohjalla. Pitääkö säiliö olla kuinka täynnä ja mitähän öljyä
tohtisi lisätä, kun vanhoista ei ole tietoa ?
Täydellä kuormalla tuntui että perä painui kohtalaisesti. Pitäisikö tasonsäätö pitää perä kuinka tarkasti tasossa ?
Öljysäiliön päällä on sellainen pyöreä kuminen osa, joka todellisuudessa on mittatikku, vedä se pois ja katso tikusta. Käytännössä öljyä pitäisi olla niin että n. 3-4 cm säiliön yläosasta on tyhjää... Tämä on raaka muistikuva.

Ja öljy on hydrauliikkaöljy ZH-M:ää.

Perän pitäisi pysyä melkoisen suorassa, riipuen siitä miten se on säädetty ja miten venttiili toimii, joissain on säädetty sen verran lyhyensi se koiranluu että perä laskee aika lailla ennen kuin venttiili aukeaa.
Marsisti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 06.01.2009 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Marsisti »

Olen uusi hydrauliöljyssä keitetty marsumies.
Perehdyin 250TD tasonsäädön hydrauliikkaan ja havaitsin komponenttien ja öljyn sikamaiset hinnat. Otin selvää öljyistä ja tässä tulee faktaa ja vaihtoehtoja.
Ohessa ZHM öljyn spexit.
http://www.febi.com/en/produkte/cardivi ... aetter.jsp
ja sieltä 02615 Hydraulic fluid pdf tiedosto. Olennaisia tietoja ovat tiheys (density) kinemaattinen viskositetti (kinematic viscosity). Ei tarvitse tietää mitä ne tarkoittaa. Hydrauliöljykauppias löytää kutakuinkin vastaavia.
Tässä on vaihtoehto
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4360;4497 ,
joka maksaa about 40€/20 litraa + verot
tuolla http://www.essmo.fi/?page=38
Tasonsäädön hydrauliikkajärjestelmän kriittisin komponentti on moottorin nokalla oleva pumppu. Pumpun epäkeskoakseli pyörii liukulaakereiden varassa, joten öljyn kinemaattisella viskositeetilla on suuri merkitys.
Oma marsuni toimi, vaikka hydrauliöljyt ja moottoriöljyt meni sekaisin. Huuhtelu tuli hvtin kalliiksi kalliin öljyn takia. Huuhtelu kannattaa tehdä siten, että tasonsäätö vipu irti ja vivusta vääntämällä perä linttaan (auto käynnissä). Säiliöön menevä paluuputki jäteastiaan ja auto käyntiin ja öljyt kirkkaaksi. Pumppu ei saa koskaan käydä kuivana. Kaikki kakka järjestelmässä lyhentää käyttöikää.
Peräpään putket kannattaa vaihtaa hydr. letkuiksi. Huomattavasti halvempia.
Ehkä myöhemmin lisää....
Taivas on tähtiä täynnä!
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ja suodatin vaihtoon, varaosanumero A0021845501.

Itse olen imassut vaihdossa vain säiliön tyhjäksi ja uutta tilalle, ja vaihto tiheämmin (n.60tkm) automaattilaatikon kanssa yhtäaikaa. Ja tietysti se suodatin myös.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

juhaoh kirjoitti:Ja suodatin vaihtoon, varaosanumero A0021845501.
Kehveli, tasonsäätö-öljyillekö on suodatinkinko, missäs sijaitsee?

Ei se originaali FeBin hydrauliöljy ainakaan Motonetissa mitenkään tolkuttoman kallis ollut..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ei kai tasonsäädössä suodatinta ole.. Siin on täyttö reijässä sellane sihti vaan.

olen käyttänyt motonetsitä saatavaa öljyä.. Ja hyvää on ja hyväksyttyä eikä ole kovin kallista.
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0009
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1502
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itse olen vaihtanut öljyt tasonsäätöön irroittamalla paluuputken säiliöstä.Siihen pätkä letkua ja pää kanisteriin.Sitten auto käymään.Antaa mennä säiliössä pinta aika alas,ei kutenkaan tyhjäksi.Säiliöön vaan nestettä lisää auto käynnissä,niin vaihtuu.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

On siinä joku "filter", kuvan numero 17..

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

se on justiina se verkko sielä purkissa.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

mortti kirjoitti:se on justiina se verkko sielä purkissa.
Ei se kyllä mikään verkko oo mikä on tuossa hyllyllä. Normaali paperisuodatin.
Tuo suodatin on varmaan ollut aina tasonsäädön yhteydessä, ainakin 123:ssa oli.
Marsisti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 06.01.2009 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Marsisti »

250TD:ssä on pelkkä verkko. Pitää puhdistaa esim. bensiinillä ja odottaa, että se haihtuu.
Tuossa on pumpun rkokoonpanokuva.
Kuva
Taivas on tähtiä täynnä!
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tasonsäädön suodattimet mallia 123 ja 124. :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Aina oppii uutta.

Tuollainen w124 korisessa käytettävä suodatin löytyi myös w126 korisesta. :)
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

'Ja jos tuo 124 ei ole verkkoa tuo suodin niin mitä sitten?
ainakin äsken kun putsailin purkkia niin kovin se verkolta näyttää, vaikka pienireikäistä onkin..
Täytyypi tästä mennä vaihtamaan uudet tiivisteet pumppuun kun tänään saapuivat.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Ei nyt ihan täysin aiheeseen liity, mutta minkä kokosta se putki on mikä menee tasonsäädölle? Ja ne liittimet? Kun kävin kulmien säädätyksessä niin hoksasin että siellä vuotaa putki ja yhdistin sen sitten tasonsäätöön kun sieltä tuntuu pikkuhiljaa vuotavan öljyt pois.. Se pätkä on siinä auton keskellä jonkun suojan alla, (ehkä 20cm) en tyhmänä kattonu sen enempää ja enää ei huvita täällä kaupungissa alkaa ryömiin sinne auton alle tutkimaan.. Olisi hyvä jos saisin oikean putken vkl ja pääsisin sitten vaihtamaan tuolla korvessa.. Osaisivatko motonetillä antaa oikean putken liittimineen?
Jäykkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 22.10.2008 11:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Toinen putkista tais olla 6mm ja toinen 8mm
Omasta hapettui 6mm putki puhki ja tihkutti hiukan öljyä pihalle.
Kipaisin paikallisesta autotarvike liikkeestä 6mm jarruputkea 2m, maksoi jotain 8e.
vanhat päät käytin uudelleen.
300TE-24 Sportline -92
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

AriK123 kirjoitti:Tasonsäädön suodattimet mallia 123 ja 124. :)
Tuo 123:sen suodatin näyttäis äkkiseltään samanlaiselta kuin mitä käytetään 210:ssä
Vastaa Viestiin