Tasonsäädön öljynvaihto
Tasonsäädön öljynvaihto
No niin, sitten pitäisi tuollainen em. toimenpide tehdä. Onko hyviä vinkkejä, miten se tehdään, ja onko jotain mitä ehdottomasti EI kannata tehdä.
Onko öljyksi ainoa/paras joku MB:n oma öljy?
Mites muuten peräöljyt, käykö synteettiset, vaiko MB:n oma suositus?
Autona 250 TD 124 -88.
Onko öljyksi ainoa/paras joku MB:n oma öljy?
Mites muuten peräöljyt, käykö synteettiset, vaiko MB:n oma suositus?
Autona 250 TD 124 -88.
No tasonsäädön öljyt saa aika hyvin vaihdettua ihan vaan valuttamalla sen hydrauliikkaöljyn säiliön tyhjäksi, tosin takapumppuihin sitten jää vanhaa tavaraa, mutta saahan sen avaamalla perästä letkut. Itse en tosin niistä huolehtisi.
Peräöljy riippuu paljolti siitä onko autossasi ASD, jos ei ole niin ihan normaalit peräöljyt kät, muuten pitäisi olla ASD:n omat öljyt.
Hydrauliikkaöljyä saa mm KL:stä tai Vehosta, kaksi litran pulloa tarvitset. Olikohan se ZH-M:ää se öljy...
Peräöljy riippuu paljolti siitä onko autossasi ASD, jos ei ole niin ihan normaalit peräöljyt kät, muuten pitäisi olla ASD:n omat öljyt.
Hydrauliikkaöljyä saa mm KL:stä tai Vehosta, kaksi litran pulloa tarvitset. Olikohan se ZH-M:ää se öljy...
Tasonsäädöstä
Minulla tuo säiliön pohjalla oleva öljy on pikimustaa. Öljyä näyttää olevan muutama sentti pohjalla. Pitääkö säiliö olla kuinka täynnä ja mitähän öljyä
tohtisi lisätä, kun vanhoista ei ole tietoa ?
Täydellä kuormalla tuntui että perä painui kohtalaisesti. Pitäisikö tasonsäätö pitää perä kuinka tarkasti tasossa ?
tohtisi lisätä, kun vanhoista ei ole tietoa ?
Täydellä kuormalla tuntui että perä painui kohtalaisesti. Pitäisikö tasonsäätö pitää perä kuinka tarkasti tasossa ?
CLA 250e
Re: Tasonsäädöstä
Öljysäiliön päällä on sellainen pyöreä kuminen osa, joka todellisuudessa on mittatikku, vedä se pois ja katso tikusta. Käytännössä öljyä pitäisi olla niin että n. 3-4 cm säiliön yläosasta on tyhjää... Tämä on raaka muistikuva.mviiri kirjoitti:Minulla tuo säiliön pohjalla oleva öljy on pikimustaa. Öljyä näyttää olevan muutama sentti pohjalla. Pitääkö säiliö olla kuinka täynnä ja mitähän öljyä
tohtisi lisätä, kun vanhoista ei ole tietoa ?
Täydellä kuormalla tuntui että perä painui kohtalaisesti. Pitäisikö tasonsäätö pitää perä kuinka tarkasti tasossa ?
Ja öljy on hydrauliikkaöljy ZH-M:ää.
Perän pitäisi pysyä melkoisen suorassa, riipuen siitä miten se on säädetty ja miten venttiili toimii, joissain on säädetty sen verran lyhyensi se koiranluu että perä laskee aika lailla ennen kuin venttiili aukeaa.
Olen uusi hydrauliöljyssä keitetty marsumies.
Perehdyin 250TD tasonsäädön hydrauliikkaan ja havaitsin komponenttien ja öljyn sikamaiset hinnat. Otin selvää öljyistä ja tässä tulee faktaa ja vaihtoehtoja.
Ohessa ZHM öljyn spexit.
http://www.febi.com/en/produkte/cardivi ... aetter.jsp
ja sieltä 02615 Hydraulic fluid pdf tiedosto. Olennaisia tietoja ovat tiheys (density) kinemaattinen viskositetti (kinematic viscosity). Ei tarvitse tietää mitä ne tarkoittaa. Hydrauliöljykauppias löytää kutakuinkin vastaavia.
Tässä on vaihtoehto
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4360;4497 ,
joka maksaa about 40€/20 litraa + verot
tuolla http://www.essmo.fi/?page=38
Tasonsäädön hydrauliikkajärjestelmän kriittisin komponentti on moottorin nokalla oleva pumppu. Pumpun epäkeskoakseli pyörii liukulaakereiden varassa, joten öljyn kinemaattisella viskositeetilla on suuri merkitys.
Oma marsuni toimi, vaikka hydrauliöljyt ja moottoriöljyt meni sekaisin. Huuhtelu tuli hvtin kalliiksi kalliin öljyn takia. Huuhtelu kannattaa tehdä siten, että tasonsäätö vipu irti ja vivusta vääntämällä perä linttaan (auto käynnissä). Säiliöön menevä paluuputki jäteastiaan ja auto käyntiin ja öljyt kirkkaaksi. Pumppu ei saa koskaan käydä kuivana. Kaikki kakka järjestelmässä lyhentää käyttöikää.
Peräpään putket kannattaa vaihtaa hydr. letkuiksi. Huomattavasti halvempia.
Ehkä myöhemmin lisää....
Perehdyin 250TD tasonsäädön hydrauliikkaan ja havaitsin komponenttien ja öljyn sikamaiset hinnat. Otin selvää öljyistä ja tässä tulee faktaa ja vaihtoehtoja.
Ohessa ZHM öljyn spexit.
http://www.febi.com/en/produkte/cardivi ... aetter.jsp
ja sieltä 02615 Hydraulic fluid pdf tiedosto. Olennaisia tietoja ovat tiheys (density) kinemaattinen viskositetti (kinematic viscosity). Ei tarvitse tietää mitä ne tarkoittaa. Hydrauliöljykauppias löytää kutakuinkin vastaavia.
Tässä on vaihtoehto
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4360;4497 ,
joka maksaa about 40€/20 litraa + verot
tuolla http://www.essmo.fi/?page=38
Tasonsäädön hydrauliikkajärjestelmän kriittisin komponentti on moottorin nokalla oleva pumppu. Pumpun epäkeskoakseli pyörii liukulaakereiden varassa, joten öljyn kinemaattisella viskositeetilla on suuri merkitys.
Oma marsuni toimi, vaikka hydrauliöljyt ja moottoriöljyt meni sekaisin. Huuhtelu tuli hvtin kalliiksi kalliin öljyn takia. Huuhtelu kannattaa tehdä siten, että tasonsäätö vipu irti ja vivusta vääntämällä perä linttaan (auto käynnissä). Säiliöön menevä paluuputki jäteastiaan ja auto käyntiin ja öljyt kirkkaaksi. Pumppu ei saa koskaan käydä kuivana. Kaikki kakka järjestelmässä lyhentää käyttöikää.
Peräpään putket kannattaa vaihtaa hydr. letkuiksi. Huomattavasti halvempia.
Ehkä myöhemmin lisää....
Taivas on tähtiä täynnä!
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ei kai tasonsäädössä suodatinta ole.. Siin on täyttö reijässä sellane sihti vaan.
olen käyttänyt motonetsitä saatavaa öljyä.. Ja hyvää on ja hyväksyttyä eikä ole kovin kallista.
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0009
olen käyttänyt motonetsitä saatavaa öljyä.. Ja hyvää on ja hyväksyttyä eikä ole kovin kallista.
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0009
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Tasonsäätö
Itse olen vaihtanut öljyt tasonsäätöön irroittamalla paluuputken säiliöstä.Siihen pätkä letkua ja pää kanisteriin.Sitten auto käymään.Antaa mennä säiliössä pinta aika alas,ei kutenkaan tyhjäksi.Säiliöön vaan nestettä lisää auto käynnissä,niin vaihtuu.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Aina oppii uutta.
Tuollainen w124 korisessa käytettävä suodatin löytyi myös w126 korisesta.
Tuollainen w124 korisessa käytettävä suodatin löytyi myös w126 korisesta.

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
'Ja jos tuo 124 ei ole verkkoa tuo suodin niin mitä sitten?
ainakin äsken kun putsailin purkkia niin kovin se verkolta näyttää, vaikka pienireikäistä onkin..
Täytyypi tästä mennä vaihtamaan uudet tiivisteet pumppuun kun tänään saapuivat.
ainakin äsken kun putsailin purkkia niin kovin se verkolta näyttää, vaikka pienireikäistä onkin..
Täytyypi tästä mennä vaihtamaan uudet tiivisteet pumppuun kun tänään saapuivat.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Ei nyt ihan täysin aiheeseen liity, mutta minkä kokosta se putki on mikä menee tasonsäädölle? Ja ne liittimet? Kun kävin kulmien säädätyksessä niin hoksasin että siellä vuotaa putki ja yhdistin sen sitten tasonsäätöön kun sieltä tuntuu pikkuhiljaa vuotavan öljyt pois.. Se pätkä on siinä auton keskellä jonkun suojan alla, (ehkä 20cm) en tyhmänä kattonu sen enempää ja enää ei huvita täällä kaupungissa alkaa ryömiin sinne auton alle tutkimaan.. Olisi hyvä jos saisin oikean putken vkl ja pääsisin sitten vaihtamaan tuolla korvessa.. Osaisivatko motonetillä antaa oikean putken liittimineen?