Matalan Mersun katsastus oli hankalaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Matalan Mersun katsastus oli hankalaa

Viesti Kirjoittaja mc »

Tuli jälleen päivä jolloin w201 kösen oli aika kömpiä kolostaan katsastusmiehen jokavuotiseen yleistarkastukseen. Samalla muutoskatsastus 17" pyörille, alku ei luvannut hyvää, dynamolle etupää ja pohjapanssari kumahti hieman niiauksessa lattiaan, katsari tuumasi että oho, onpas matala, hetken kuluttua tuli nosturille ajon vuoro, liikuteltava tunkki kahahti auton alla, katsuri alkoi nostaa etupäätä ilmaan, ups, joutuikin nostamaan alkunostot pohjapanssarin päältä, koska tunkki ei muutoin mahtunut alle.

katsari ei vieläkään kaivanut mittaa, sitten tuli aika ajaa auto nosturilta pois, tunkki jäi auton alle jumiin, siellä se raahautui edes takas ja katsuri peruutti 3 kertaa autoa ja otti eteenpäin, suljin jo silmät :lol: katsuri avasi sanaisen arkkunsa ja tuumasi, on aika matala auto, ei sen enempää, ja antoi leiman, ei pienintäkään moitteen sijaa, madallusta lukuun ottamatta, eikä sekään ollut kuin toteamus insinööriltä, no, ei tuo auto laiton ole jos mittaamaan ruvetaan, 8.5 cm löytyy maavaraa matalimmista kohdista pohjapanssarista ja pakoputkesta.

Mutta, mitä keksiä seuraavaan katsastukseen, autohan tunnetusti vuosien varrella laskeentuu lisää, jouset painuvat ym, ja varaa ei olisi enää yhtään, korkeampia kumeja ?, mutta on siinä "aika" "homma" vekslailla niitä vaikkakin vain kerran vuodessa, korkeammat renkaat katsastukseen ?, nykyisilläkin 215/40R17" lokasuojan kaari on jo niin lähellä ettei väliin mahdu edes pikkurilliä.

Vai olisiko niin että kapealla peltivanteella esim 185/65R15" rengas mahtuisi, se on korkeampi, mutta kapeampi. Olisikohan tässä vastaus katsastuksen tuomille haasteille Mersu paralle :roll:

Joku viisas saattaisi sanoa vaikkapa että kuka käski ja mitäs läksit, mutta kun paskat on jo housussa turha enää on rypistellä.

Mutta, päästöjä katsuri kehui :

CO - Pitoisuus 0,32 , sallittu: 3,50
HC - Pitoisuus 168 , sallittu: 600
CO2 - Pitoisuus 13,20
02 - Pitoisuus 0.90 Sallittu: 5,0


Outoa kun ei ollut Lambda arvoa, vaikka autossa on kat :shock: onkohan tuo katti pakollinen, kun erikoisehdoissa lukee, Katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta.

Ja vielä, iskari testi ei ole luotettava madalletussa ja jäykkä alustaisessa autossa, uudet takaiskarit ja tulos, 41 %.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos lukisi "vähäpäästöinen" olisi hylätty katsastuksessa noilla arvoilla.
Katti ei jostain syystä oikein toimi.
wiimax.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

dealer kirjoitti:Jos lukisi "vähäpäästöinen" olisi hylätty katsastuksessa noilla arvoilla.
Katti ei jostain syystä oikein toimi.

:?: :shock: Katsastusmies sanoi että puhdistaa hyvin, ja arvot ovat ok, hänen mukaansa jopa HYVÄT, kun niitä kehui,
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaa, vähäpäästöisen rajat kuitenkin ovat HC 100 ja CO 0,30.
wiimax.fi
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

HCstä olis jääny kiinni "vähäpäästöisenä". Raja on silloin 100. Siksi lambdaakaan ei "lasketa" :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Testeri kyllä laskee lambda-arvon ja se on voinut olla ihan hyvä, mutta sitä ei tarkastella kun auto ei ole vähäpäästöinen > ei merkitä papereihin.
wiimax.fi
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

jotkut tyypit joutuvat repimään puskureitakin irti ihan vaan katsastuksen takia :shock: :shock: ......muuten ei ole mitään toiveita päästä ehjänä esim "jarrurullille"..

henkilökohtaisesti en kyllä viitsisi tuommoiseen ryhtyä,eli ennemmin vaihtuis vaikka puskurit orkkiksiin... :roll:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"henkilökohtaisesti en kyllä viitsisi tuommoiseen ryhtyä..."

En minäkään, mutta meitä on moneksi; ajatteles, jotkut tyypit viitsivät värkätä esim. Mersun etujousien kanssa tuntitolkulla "ite" saadakseen ne vaihdettua, vaarantaen samalla oman terveytensä - sensijaan että vaihdattaisivat ne korjaamolla jossa homma tehdään 30 eurolla kymmenessä minuutissa. :shock: :lol:
wiimax.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

dealer kirjoitti:En minäkään, mutta meitä on moneksi; ajatteles, jotkut tyypit viitsivät värkätä esim. Mersun etujousien kanssa tuntitolkulla "ite" saadakseen ne vaihdettua, vaarantaen samalla oman terveytensä - sensijaan että vaihdattaisivat ne korjaamolla jossa homma tehdään 30 eurolla kymmenessä minuutissa. :shock: :lol:
Ja odottavat turhautuneena aikaa, joka annetaan kahden-kolmen viikon päähän.. Se siinä monesti itsellä on esteenä. Mieluusti tekee itse, omalla ajalla jolloin se itselle sopii.. Vaikka kuin menis aikaa.. Mutta ei toki mene etujousien kans tuntitolkulla aikaa itse vaihdettuna :lol:
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Osalla kuulemma menee sitä aikaa... 8)
Ei jousien vaihtoon kauaa tarvitse jonottaa, eihän siihen tarvita kuin hetkeksi nosturi ja asentaja.
Meillä etujousi / jouset yleensä luvataan vaihtaa samana päivänä, usein jopa välittömästi.
wiimax.fi
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Tuo iskaritesti on täyttä rahastusta.Muijan audia kun leimasin,hylkäys tuli etuiskareista joista toinen oli kyllä hajalla.Mersussa on alla samat iskarit joilla ajeltiin 4 vuotta madalluksen kanssa ja testeri näytti konttorilla eteen 74 ja taakse 70.Audissa uusilla etuiskareilla 71. 8)
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

sooppa kirjoitti:Tuo iskaritesti on täyttä rahastusta.Muijan audia kun leimasin,hylkäys tuli etuiskareista joista toinen oli kyllä hajalla.Mersussa on alla samat iskarit joilla ajeltiin 4 vuotta madalluksen kanssa ja testeri näytti konttorilla eteen 74 ja taakse 70.Audissa uusilla etuiskareilla 71. 8)
Iskaritestit ovat antaneet meillä aina erillaisia lukemia 69 - 80 välillä ja läpi mennyt. Ilmanpaineetkin vaikuttavat lopputulokseen. Jotenkin tuntuu välillä turhalta tuo testi :shock:
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

sooppa kirjoitti:Tuo iskaritesti on täyttä rahastusta.Muijan audia kun leimasin,hylkäys tuli etuiskareista joista toinen oli kyllä hajalla.Mersussa on alla samat iskarit joilla ajeltiin 4 vuotta madalluksen kanssa ja testeri näytti konttorilla eteen 74 ja taakse 70.Audissa uusilla etuiskareilla 71. 8)
Niin no ei nuita lukemia oikein voikaan verrata autosta toiseen, ne johtuu niin paljon painosta, alustarakenteesta jne. Mutta niitähän verrataankin saman akselin kesken, jos toinen on esim. lykänny vellit ulos niin kyllä se testerissä näkyy, no joo kyllä sen monesti huomaa ilman testeriäkin..
Se kai on vain nopeampi/helpompi tuolla testerillä tarkistaa onko iskareista mitään jäljellä.
Pasi Petteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 16.02.2005 12:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pasi Petteri »

Jarno kirjoitti: lykänny vellit ulos niin kyllä se testerissä näkyy, no joo kyllä sen monesti huomaa ilman testeriäkin..

Ilmeisesti tämäkään ei aina pidä paikkaansa. Käytin oman 123:n leimalla ja takana anto samat arvot molemmille puolille vaikka toinen iskari oli vuotanut jo melkein vuoden. Katsastusmies vain totesi että toinen takaiskari vuotaa ja löi leiman paperiin.

En ruvennut tietenkään asiasta valittamaan, mutta vaihdoin molemmat ihan mukavuuden ja turvallisuuden vuoksi.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

dealer kirjoitti:"henkilökohtaisesti en kyllä viitsisi tuommoiseen ryhtyä..."

En minäkään, mutta meitä on moneksi; ajatteles, jotkut tyypit viitsivät värkätä esim. Mersun etujousien kanssa tuntitolkulla "ite" saadakseen ne vaihdettua, vaarantaen samalla oman terveytensä - sensijaan että vaihdattaisivat ne korjaamolla jossa homma tehdään 30 eurolla kymmenessä minuutissa. :shock: :lol:

minä ainakin teen kaiken minkä voin itse....ihan vaan harrastelun vuoksi 8)

se on kyllä totta,että terveys on vaarassa kun niitä jousia sieltä houkuttelee pihalle ilman puristimia :lol: mutta moottoriurheilu on vaarallista :?
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Eli tuo testi oli tyhjäkäynnillä, ja ilman lämpötila oli noin 8 astetta celsiusta, auto oli seissyt konttorin pihassa 2 h, niin pitkä oli lauantaina jono, katti oli ihan kylmä, edellisellä katsastus kerralla inssi lämmitti katalysaattorin ja huudatti reiluilla 2000 kierroksilla ja nyt ei, miksiköhän? En ymmärrä, kysyin tuloksista vielä inssiltä, ja se kertoi että katti on kunnossa hyvin puhdistaa pakokaasut ja muutenkin arvot ovat hyvät :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se iskaritesti ihan tarpeellinen on, varsinkin kun se ei maksa erikseen mitään. Minulla siinä selvisi, että tohelo asentaja (=minä) olin laittanut uudet alapallot tavallisilla pulteilla, (ei lukkiutuvilla muttereilla) ja nämä pultit lähes irtosivat testissä. Mitä olisi tapahtunut jos ne olisvat irronneet 140 kmh vauhdissa mutkatiellä, ei tarvitsisi sitä olla täällä raportoimassa. Hssuinta oli, jotta auto oli käynyt 4-pyöräsuuntauksessa, eikä ammattimieskään huomannut mitään ihmeempää siinä. No sain katsurilta 13 mm avaimen lainaksi niin sain ajettua kotiin vaihtamaan pultit.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Iskaritestin hintaa ei erotella katsastuksessa, mutta kyllä siitä pitää maksaa viitosen verran.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Iskaritestin hintaa ei erotella katsastuksessa, mutta kyllä siitä pitää maksaa viitosen verran.
Nimittäin minun autostahan ei tarvitse ehdä iskaritestiä koska painoa on liikaa, kuitenkaan en saa alennusta katsastushinnasta, ja katsuri sanoi, jotta tehdään testi kun olen siitä kerran 'maksanut'.

Missä kohtaa mentiin metsään, soitanko kuluttaja-asiamiehelle ja vaadin vitosen takaisin ?

Tietysti se kustannus on siinä kokonaishinnassa sisäänrakennuttuna kuten kaikki muukin, juu, ilmaista lounasta ei ole.

Niin miksi juuri 5 € ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tjaa, eipä sitä testiä tehdä minunkaan pussimersusta mutten ole seurannut maksanko siitä. :shock:

"Viitosen verran" tarkoittaa että ainakin täällä nousu oli 5 € sillä asemalla missä minä katsastan autoni.
wiimax.fi
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

[quote="dealer"]Tjaa, eipä sitä testiä tehdä minunkaan pussimersusta mutten ole seurannut maksanko siitä. :shock:

Miksei muka tehdä? ainakin meidän pakuun tehtiin ja etupää ok,takana toinen huonompi joka pitää vaihtaa seuraavaan katsastukseen.Tuossa appiukon töis on mielenkiintoinen taistelu menossa,liike katsasti uudenkarheaa farkkubemaria jossa testerin mukaan oli toinen takaiskari paskana.No alle ruuvattiin uudet mutta konttorilla taas sama juttu,liian paljon heittoa akselilla.Lopuksi selvisi että katsastusaseman testilaitteet ei sovellu bemarissa olevien iskarien testaamiseen.En varmuudella tiedä mikä malli kyseessä mutta luulisin että hydraulisella peränsäätösysteemillä,samantapaisella joka löytyy myös w123 farmarin alta? Nyt sitten tapellaan että kuka maksaa.Kyseessä on taxi bemu.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auto painaa yli jotakinkiloa > ei tehdä iskaritestiä.
wiimax.fi
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ducato ku painaa 3200kg, ja siihen ei konttorilla iskaritestiä tehdä.
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Pakko kysellä tyhmiä:
Miten tolla 8,5 cm :shock: maavaralla pärjää talven uraisilla/sohjoisilla/polanteisilla teillä ?.
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:Meillä etujousi / jouset yleensä luvataan vaihtaa samana päivänä, usein jopa välittömästi.
Niin... teillä.

PK-seudulla on tilanne se, että asiat on erinomaisesti jos edes samassa kuussa.... :roll:

Sanopa pomolle että laajentaa tänne.
Voin vaikka itsekin tulla töihin toimipisteen perustamista yms. helpottamaan, jos hinnoista sovitaan :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

dealer kirjoitti:Mersun etujousien kanssa tuntitolkulla "ite" saadakseen ne vaihdettua, vaarantaen samalla oman terveytensä - sensijaan että vaihdattaisivat ne korjaamolla jossa homma tehdään 30 eurolla kymmenessä minuutissa. :shock: :lol:
Tuo olisikin hyvä mainos jokaiselle nyrkkipajalle jousien vaihto kyllä onnistuu...mutta kun kun pitäisi selvittää joku vaativampi ongelma...sähkövika tai moottoriin liittyvä yleensä pyöritellään sormia ;)

Omassa autossa jakoketju äänsi...ei kuulemma ollut jakoketju ekalla kerralla kun kuunneltiin - hyvinhän tuo käy M103:ksi oli kommentti...vuoden sisällä siitä toisella kerralla konetta kuunteli korjaamon "guru" ei siinä montaa sekuntia mennyt että sanoi tuomioksi jakoketju ;) joka kyllä oli tiedossa jo aiemminkin...ja onhan näitä...

Ihan piruuttaankin jokainen vaan tekemään sellaiset hommat jotka ovat itse tehtävissä...kuten tuo jousien vaihto...kyllä noille kiskureille riittää leipää ihan riittämiin ;)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Totta, ei autolijat voi tehdä niin paljon itse korjauksia autoilleen että se vähentäisi töitä ammattitaitoisilta korjaamoilta.
Kun työlistassa mennään kahden viikon jonossa, on vain hyvä että ihmiset huoltavat vähän itsekin autojaan, eivätpähän tuskastu korjaamon pitkiin jonoihin.

Siksipä minäkin voin neuvoa täällä niitä, jotka sitten itse korjaavat Mersujaan.

Toisaalta se "itse korjaaminen" lisää korjaamoille huomattavasti töitä; jonkun pitää korjata kotitarveasentajan tekemät vauriot, ja niitä riittää. :wink:

Tuossa etujousien vaihdossa on aina se vaara tarjolla sellaiselle joka ei ymmärrä asiaa, siksi minä siitä varoittelen vähän väliä.
wiimax.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

dealer kirjoitti:Osalla kuulemma menee sitä aikaa... 8)
Ei jousien vaihtoon kauaa tarvitse jonottaa, eihän siihen tarvita kuin hetkeksi nosturi ja asentaja.
Meillä etujousi / jouset yleensä luvataan vaihtaa samana päivänä, usein jopa välittömästi.
Meikäkin on vallan monesti melkein ääneen kironnut sitä, että tuo Dealer asuu valitettavan kaukana meikäläisestä ja meikäläisen autoista. :cry: :wink:
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

10jykä kirjoitti:Pakko kysellä tyhmiä:
Miten tolla 8,5 cm :shock: maavaralla pärjää talven uraisilla/sohjoisilla/polanteisilla teillä ?.
Pärjää kun on vain tarkkana, täytyy ajella korkeammilla kohdilla, muuten tulee vahinkoa ja paljon, jäiset kokkareetkin jotka putoilevat toisten roiskeläpistä pitää aika pahan kuulosen paukkeen kun ajaa niiden yli, onhan tuo sellainen että talvessa tulee joitakin päiviä että on aivan turha lähteä liikkeelle :?

siis, joskus hyvinkin epäkäytännöllistä, mutta viimeisen päälle hyvää kyytiä antaa tuo alusta, autossa oli mukana joku AMG:n ? alustan Tuv todistus, Saksan kieli kun on hiukan hakusassa,, josta päättelin että olisiko ihan laadukas "alusta" , vai jostakin eksynyt paperi :?: mutta kuitenkin ihmeellinen tapaus kyytinsä puolesta, en muista äkistään että yhtä hyvää ajoiltaan ja kyydiltään olevaa Mersua olisi tullut ajettua, vaikka onkin vain 190E. Oma w202 konenkaan ei ole ihan yhtä vakaa, vaikka muuten onkin hyvä ja "helppo" ajettava.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18024
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Korjaan aiempia pas*kapuheitani tässä topicissa. :shock:

Iskaritesti EI nostanut katsastuksen hintaa yhtään sillä asemalla missä minä käyn.
Yleensä asemat nostivat hintaa 3-5 euroa.

Kyselin tänään kun jäi vaivaamaan. :roll:
wiimax.fi
Vastaa Viestiin