2.9 + turbo?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

2.9 + turbo?

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuli ostettua tommonen 210D -89 pakettiauto :roll:

Nykyisellään moottori tuntuu potevan polttoaineen ja ilman puutetta :twisted:
Mitä pitäis tehdä? Moottorihan on om-602 2.87L.
Projekti polkaistaa käyntiin tässä joskus kun talo on valmis jne....
Perus asioista varmaan aloitellaan, eli kone osiksi, kansi työn alle ja porttaus?
rengastus ja laakerointi luonnollisesti ym. uusilla osilla nippuun.

Kuinkas arvon konesmestarit on toteuttaneet öljysuihkut tommoseen ja minkä moottorin laakerit käypi tuohon isompaan alakertaan?

Tavoitteita ei vielä ole asetettu kovin ylös... Jos saisi kiihtymään nollasta sataan ja kulkemaan täysiä. Suomen tehokkainta vajaapyttystä ei haeta, mutta Holsettia ois tarkotus sovittaa ja vähän "avarampaa" pumppua jne... että sais vaikka sutia ottaa suljetulla alueella :wink:

Koriksi ois tarkoitus löytää edullinen ja ruma 250D w124 Farkku. Siitä takapenkit ym. turha pois ja katsastus 2-paikkaiseksi pakuksi, jotta ois "halpaa harrastaa" :D .

Oisko raadilla vinkkejä koskien juuri 2.9 koneen ruuvausta ja yleensä mielipiteitä projektista. Onhan tämä jo vähän "historic superturbottelua" eli kokeilijoita ja tyytyväisiä käyttäjiä on jo ollut vuosia sitten.

Ja kuvia kohteesta:
Kuva
Saiskohan tuon imusarjan mahtumaan skuupin sisälle vai jättäiskö peltiin reiän :? :
Kuva
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sivuvilkut on niinkuin joku olisi tuonut auton Saksasta ja asentanut ne "ite". :lol:
wiimax.fi
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Tee se ylitehokas tiisseli tuohon pakun koppaan. Ei tulis joka aamu vastaan saman tehoista pakua :lol:
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

Toni R kirjoitti:Tee se ylitehokas tiisseli tuohon pakun koppaan. Ei tulis joka aamu vastaan saman tehoista pakua :lol:
Samaa ajattelin kans. Pitäähän sitä pakullakin keretä :lol:
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

kuvien perusteella näkyis olevan myös ulkoinen öljysuihku :D
ei vaiteskaa. siinä motissa taitaa olla vakiona jo öljy suihku putket.....
www.thaiklupi.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vakiona öljysuihkut? Taidampa itekkin siirtyä sitten vajaa sylinterisien joukkoon. :D
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mahtaako olla vasta kun spritterin koneessa suihkut? En tiedä. Onhan tuossa kyllä lauhdutinkin :? On kyllä vielä öljysuihku ainakin ulkoisesti, mutta toivottavasti se siitä asettuu projektin myötä.

Oishan se voimakone kiva tommosessakin kopassa, mutta ei vaan sovi se oikean kokoinen ilman halkoja tuonne. Pellin kun aukasee niin näkyy vain öljykorkki. Ja saattaa tulla muutama vaihtovirhe tuolla laatikolla jos oikeen kiiruusti yrittää kaupassa käydä :wink:
Joku mersupurkaamo??
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Aki P kirjoitti: Oishan se voimakone kiva tommosessakin kopassa, mutta ei vaan sovi se oikean kokoinen ilman halkoja tuonne. Pellin kun aukasee niin näkyy vain öljykorkki. Ja saattaa tulla muutama vaihtovirhe tuolla laatikolla jos oikeen kiiruusti yrittää kaupassa käydä :wink:
Eikös ne nimitä noita asioita "haasteiksi" ? :lol:
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Aki P kirjoitti:Mahtaako olla vasta kun spritterin koneessa suihkut? En tiedä. Onhan tuossa kyllä lauhdutinkin :? On kyllä vielä öljysuihku ainakin ulkoisesti, mutta toivottavasti se siitä asettuu projektin myötä.

Oishan se voimakone kiva tommosessakin kopassa, mutta ei vaan sovi se oikean kokoinen ilman halkoja tuonne. Pellin kun aukasee niin näkyy vain öljykorkki. Ja saattaa tulla muutama vaihtovirhe tuolla laatikolla jos oikeen kiiruusti yrittää kaupassa käydä :wink:
on jo sen koppasissa ö-suihkuja siis sisäisiä.....
www.thaiklupi.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kovasti polttelis ottaa kone jo työn alle, mutta kun on tuota muuta hommaa siunaantunut varmaan seuraavaksi vuodeksi sen verran, ettei taida aikaa olla muutakuin huolelliselle suunittelulle :( Tuossa pihalla kun sitä käyttelin niin kävikin niin ruman tasaisesti ja hiljaa, että heti tarttis pumppu "korjata" että sais tutumman kuuloiseksi.

Minkä kokoinen kytkin lie tommosessa pakussa? Ei taida kestää turbokäytössä.... taidan laittaa heti sen 250mm paketin, ettei tarvii leikkiä monesti sen kanssa. Kyllä kait se 250mm tommosessa moottorin pätkässä riittää.
Joku mersupurkaamo??
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

ei kai se pelkästään koosta ole kiinni, vaan asetelman jäykkyydestä kans
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

No näin tietysti ja tehot ei edelleenkään luistata kytkintä.... :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

:D Tutun auton oot löytänyt! Tämä auto on nähnyt tiiiiieeeetäää..!
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Hyvän aihion oot ostanu, eli kyl siälä on öljyruutat männille.. Se kyl kestää "lievää" viritystä semmosenaan 8)
Toki sinne kannattaa rempassa laittaa turbokoneen laakerit. Etulevy, venakoppa ja imusarja(johon tehdä painekotelo tai laittaa 250 turbon muutettu painekotelo) kannattaa kaivaa siihen jostain mallia 250D, tulee vähä järkevämmän
näkönen siellä farkun pellin alla.
Pumppu vaan käymään mynämäellä, fööni ja cooleri kiinni ja menoksi..
Sit KUN alkaa himottaa ottaa siitä kaikki irti, niin ekana miinuksena tulee kiertokanget, jotka ei oo mitään kestävää mallia, vinkkejä löytyy kyllä sit ku tarvitaan, mut koska ajattelit maltillisesti piristää, niin ei tarvi keskittyä alakerran muutoksiin :lol:
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Akilla on korjaamon lattialla esimerkki siitä miltä näyttää kun turbodieselin kiertokanki ei kestä, tosin "Peugeot-esimerkki". :D
Meillä samanlainen tapaus työn alla.

> Luulisin että tuohon OM602:seen laitetaan sellaiset kiertokanget jotka kestävät. 8)

Tieto öljyruiskujen olemassaolosta lie piristänyt tämän projektin alkua senverran että kohta on ulukovarastosta :lol: kone irti.
wiimax.fi
Avatar
[jimi]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.08.2005 11:28
Paikkakunta: k-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

dealer kirjoitti:Sivuvilkut on niinkuin joku olisi tuonut auton Saksasta ja asentanut ne "ite". :lol:
joo mutta ne silti on vakiot. saman mallin vilkut on puolustusvoimien maastosisuissa :lol:
www.mersuforum.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hyvä tosiaan tietää, että nuo ruutat on vakiona, muuten ne ois tehty sinne :twisted:
Auton on tosiaan kiertänyt mittariin 560tkm. Tiedä sitten....

Onko "Kirveellä" tietoa/ kokemusta missä paineissa ei enää mäntä nouse, vaan kanki painuu?? Rajoitetaan siihen mihin vakiot riittää jos ei niissä ole aivan jotain vakavaa heikkoutta. Mikäs merkitys sillä turbokoneen etulevyllä on? Laakerit vissiiin sprintteristä. Imusarja on vielä mietinnässä, turbon sarjakin löytyy ilman modausta tosin.

Tallin seinällä on muutamia esimerkkejä kerättynä, miltä näyttää damagea saanut kiertokanki, mutta onneksi ei ole mersun kankia...

Onko kokemusta kannattaisiko ottaa männän lakista siivu pois ettei tartu jos sattuu ylämäkeen täällä lakeuksilla? Kannen väliin tulee peltitiiviste. Öljupumppu muuttuu varmaan varaosanumeroltaan 603- alkuiseksi. Siihen vielä turbon hammasrattaat, niin voitelupuoli riittää.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Niistä kangista en oikein tiä muutaku et ei ne kovaa rääkkiä kestä, tai ainakaan liian pienellä ahtimella joka ahtaa alhaalta, mut jos oot aatellu jotain HX40:stä, niin kyl se säkällä saattaa niillä yläkierroksilla, missä se turbo herää, kestää sen 1,8bar mikä on max järkevä ahtomäärä tolle paketille(siinä lakkaa savuutus).
Mut kannattaa kyl vakavasti harkita kiertokanki-männäntappimuutostöitä niin ei tarvi jännittää.
Se etulevyjuttu on vaan sitä et saa sen kilometrin pitkän öljytikun vaihettua normaaliin, ja siit koneesta tulee muutenki 2,5D:n näkönen.. Joka on ihan hyvä asia katsastuksessa, jos aihiona on 2,5D.Ja se ei tarvi olla turbokoneen levy.
Joo, ja laakerit on sprintteristä. Siitä turbon painekotelostahan se on helpoin tehä muuttamalla vaan tulo toiselle puolelle.
Eikä kannata lyhentää mäntää yhtään, hiomapaperilla vaan noki pois siitä ja sillä hyvä.. Eipähän ainakaan puristukset laske.
Ja voitelupuoli kuulostaa tolleen hyvältä.
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

Niin kyllä siitä ylimmän männänrenkaan yläpuolelta olis hyvä sorvata vähä pois niin ei laki leikkaa kiinni.
W124 300td 24v -ST
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e

EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.

[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei ole mikään simppeli homma muuttaa turbonveiveille vaparikonetta, JOS ei ole öljyruiskuja. Öljyruiskut muuttaa tilanteen, tosin silloinkin ongelmaksi tulee männäntapin kokoero turbo- ja vaparikoneen välillä. Vaparikoneessa on pari milliä ohuempi männätappi verrattuna turboon.

Ainakin tuo oma kone on toistaiseksi kestänyt jo 8tkm kovaa ajoa 1.8barin max. paineilla, vaparin muokatuilla veiveillä ja turbonmännillä, täysillä syötöillä. Omien kokemusten perusteella paljon ajettu mäntä hajoaa ennen kankea, jos ajellaan 1.8barin paineilla vapari vehkeestä rakennetulla.
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

niin eikös tämä 2.9 sprintterin kone ole justiisa se mitä jotkut laittavat 2.5d:hen ilman että katsastuksessakaan kukaan mitään huomaa :shock: ?ja käykös tämä kone ihan heittämällä paikoilleen 2.5d konehuoneeseen?

oliko joskus juttua että tämä 2.9 td kone olis TOSI kestävä kone yleensäkkin?vai muistanko ihan väärin :oops:

eikös joku ollu ihan rakentanut super-turbonkin tällä koneella?

ihan mielenkiinnosta kyselen että miten paljon on tuosta 2.9 koneesta on mahdollista tai yleensäkkin otettu voimaa? :twisted:
ja onko tämä kone super-turbo käytössä osottautunut kestäväksi? :)
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=18720

Tuossahan on juttua 2,9 superturposta. Lattasulake tuntuu tuossa olevan heikoin lenkki.
So long, and thanks for all the fish
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Oli tosiaan tarkoitus ottaa siivu pois männän kyljestä lakin osalta, ei missään nimessä päästä (pesuainemoottorit erikseen :wink: ) Tarvii pian kipinävehkeet ku väärästä paikasta sorvaa.
Tarkoitus ois laittaa joku HX40 tai Switserin S2bg vai mikälie... Switseri sen takia, koska kyse vajaa pyttysestä ja onhan "Rehdillä" jonkinlaista näyttöä sen toimivuudesta. Holsetti herää vasta puolessa radassa :D. Jokatapauksessa joku kunnollinen "ilmanhalkoja". Paineita varmaan rajoitellaan sitten 1.8 tienoolle. Kahtoo sitten ku on jotain muutekin tehty kun lätisty joutavia ja suunniteltu....

Tosiaan etulevy on erilainen, mutta eihän sitä sinne 20cm rakoon nää sitä konetta tällähetkellä. Onneksi on yksi 200D jakopään koppa ehjänä.

Tänään siinä piti jo sopivan rumia Farkkuja katella, vaikka kuinka yrittää itteään toppuutella ja tehä "oikeita töitä", koska projektia ois tarkoitus tehä rauhassa "jossain välissä". Ei vaan tiedä että milloin.... Pitäis varmaan palkata joku töihin että sais harrastaa :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Aki P kirjoitti:Kovasti polttelis ottaa kone jo työn alle

Minkä kokoinen kytkin lie tommosessa pakussa? Ei taida kestää turbokäytössä.... taidan laittaa heti sen 250mm paketin, ettei tarvii leikkiä monesti sen kanssa. Kyllä kait se 250mm tommosessa moottorin pätkässä riittää.
laita vaan se 250mm. halpa ja aika helppo asentaa :D
se jos joku syö miestä kun kytkin luistaa!!!!
www.thaiklupi.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuttu tunne kun kytkin luistaa, eli nyt pyritään tekemään riittävä. Myös "mehuvetoinen" käynyt mielessä, koska yksi hyvä aihio on tarjolla jossa vakiona automaatti.

Taitaa projekti alkaa edistymään kun entinen turboD taisi mennä kaupaksi :cry:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

mä voin tehdä vauhti pyörän. jos ei ole käytös sorvia ja jyrsin konetta :oops:
www.thaiklupi.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Laittelin jussille YV:tä :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Re: 2.9 + turbo?

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Aki P kirjoitti:Tuli ostettua tommonen 210D -89 pakettiauto :roll:

Ai katos tollasen ostit sitte :D empäs oo huomannukaan :lol: ja heti vaan virittelee :P
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Osaakos kukaan sanoa mistä vuosimallista lähtien noissa pakuissa on tuo 2.9litrainen OM602. nm. pakutiedossa :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18046
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pakut joiden numero on 210, 310, 410 ovat tuolla koneella vuosimallista riippumatta.

Siis:
210D, 310D, 410D = OM602
208D, 308D = OM601
207D, 307D = OM 616
209D, 309D, 409D = OM617

Kävin muuten iltasella purkamassa tuosta Akin ulkovarastosta vähän osia, omistajalla oli semmoinen toivomus että josko huussi liikkuisi vielä omin voimin huomennakin. :roll:

Tutkittiin siinä jo yhtä turbodieselfarkkua :twisted: , saapa kuulla josko Aki pääsee siitä kauppoihin.
Mahtaa siitä autosta tulla tänne aika suosittu topic jos niin käy. :shock:
wiimax.fi
Vastaa Viestiin