automaatti laatikosta...??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Teppop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:09
Paikkakunta: Kajaani

automaatti laatikosta...??

Viesti Kirjoittaja Teppop »

eli meinaa p päällä ja n päällä pyrkiä liikahtamaan ku antaa kierroksias......
missä vika....??
Viimeksi muokannut Teppop, Ma 19.09.2005 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei vika, vaan ominaisuus. Joku selittää tarkemmin noista painennousuista, mutta sen osaan neuvoa, että älä suotta kaasuttele paikallaan; ovat tiivisteet turhaan kovilla. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
ylivertanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ylivertanen »

Jatkan tähän ketjuun, kun liippaa sen verran läheltä.

Pitäisikö automaattilaatikolla varustettu W124 pysyä paikallaan, kun vaihteen laittaa päälle? Tällä hetkellä auto lähtee hiljaa liikkeelle heti kun vaihde on valittu ja nostaa jarrupolkimen.

Toinen kysymys koskee kickdownia. Missä vika kun yli 90 km/h vauhdissa laatikko ei vaihda pienemmälle kun pedalin painaa pohjaa? Mittarissa on kolmosvaihteen rajoitin noin 120 km/h kohdalla, joten kyllä laatikon pitäisi pudottaa vähintään kolmoselle.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä sen kuuluu "madella" kun jarrun löysää.

Kuullosta hieman että KD ei toimisi ollenkaan vaan laatikko pienentää vaijeri "tiedon" perusteella pienempää.
Missä vauhdissa vaihtaa neloselle jos kiihdyttää paikoiltaa kaasupohjassa? :D Eikä sitten ajella ylinopeutta :D Pitäsi vaihtaa aavistuksen ennen sitä kolmosen merkkiä mittarissa.

Akun takaa löytyy KD-rele ja sitten siellä on ylijännitesuojarele. Löytyy kun on ainoa jossa on sulake/sulakeet päällä. Tarkistappa ne.
Avatar
ylivertanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ylivertanen »

Täytyy testata, kun lähden töistä. En oo vielä ees vedättäny nollista yli 120 km/h, mut johan se on aika kokeilla, kun auto on ollu viikon ja yhden päivän omistuksessa.

80 km/h ja alle laatikko heittää kyl hyvin pienempää tupaan ja maisema vaihtuu.

Edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa sen releen, koska ilmastointi ei pelannu. Sama rele on kuulemma kytköksissä ilmastoinnin ja KD:n kanssa, koska ilmastoinnin kompura pitää pudottaa pois pelistä, kun painetaan poljin lattiaan.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Omassa sama homma..ei yli 80 km/h vaihdata pienemmälle :roll: .. Mut muuten kyl hyvin pudottaa..
Itsellä Ylj.rele kun oli paskana ei pelannu ilm. kompurakaan..!
Avatar
ylivertanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ylivertanen »

Mika.T kirjoitti:Kyllä sen kuuluu "madella" kun jarrun löysää.

Missä vauhdissa vaihtaa neloselle jos kiihdyttää paikoiltaa kaasupohjassa? :D Eikä sitten ajella ylinopeutta :D Pitäsi vaihtaa aavistuksen ennen sitä kolmosen merkkiä mittarissa.

Akun takaa löytyy KD-rele ja sitten siellä on ylijännitesuojarele. Löytyy kun on ainoa jossa on sulake/sulakeet päällä. Tarkistappa ne.
En lähtenyt paikoiltaa, mut vähän ennen 140 km/h vaihto neloselle. Kolmosvaihteen rajotin on 150 ja 160 km/h välissä. Töihin tullessa taas kokeilin KD:a yli 90 km/h vauhdissa, ja ei vaihda kolmoselle.

Sulakkeet oli ehjät, joskin aika epämersumaiset irroittaa, kun sain tumpuistani nahkan rikki :cry: Milläs sen releen testaa, että toimiiko se vai ei? Mielestäni rele pelaa, koska keskisuuttimesta tulee lämmintä ilmaa kun ilmastointi on päällä ja lämmönsäätönupikat lähellä punasta. En oo kokeillu tuleeko kylmää, kun nää ilmat on mulle ihan tarpeeks viileet näin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ylivertanen kirjoitti: En lähtenyt paikoiltaa, mut vähän ennen 140 km/h vaihto neloselle. Kolmosvaihteen rajotin on 150 ja 160 km/h välissä. Töihin tullessa taas kokeilin KD:a yli 90 km/h vauhdissa, ja ei vaihda kolmoselle.
Ja siis käytit varmaan nimenomaan kick-downia etkä vaan survaissut pedaalia suunnilleen pohjaan? Siellä polkimen alla on näet erillinen sähkönappula kd:ta varten, ja sen kyllä tuntee kun sitä painaa -- vähän samanlainen "naksahtava vaste" polkimen alla kuin jalkakäyttöisessä valonvaihtajassa! Tämä joskus hämää muilla automaateilla ajaneita, kun polkimella pitää saada käytettyä vielä se sähkönamikkakin pohjassa että kd toimii. Jos tosiaan painoit katkaisijankin alas, kd ei tosiaan toimi, kyllä vielä 90:sta pitäisi kepoisesti vaihtaa pienemmälle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
ylivertanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ylivertanen »

Kyllä se pedali piti pohjassa olla, mutta testaan vielä kotiin palatessa. En oo osannu kuunnella mitään naksauksia, enkä oo kyl tuntenu mitään nappulaakaan. Täytyy siirtää penkkiä lähemmäs, että varmasti menee tennari konehuoneen puolelle. :twisted:
Avatar
ylivertanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ylivertanen »

Toimii, yllättävän jäykkä se KD:n kytkin. Toisaalta se on ihan hyvä juttu, niin ei tuu turhaan reviteltyä, kun tuntuu tuo liikkuvan ilman pienempääkin pykälää.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ylivertanen kirjoitti:Toimii, yllättävän jäykkä se KD:n kytkin. Toisaalta se on ihan hyvä juttu, niin ei tuu turhaan reviteltyä, kun tuntuu tuo liikkuvan ilman pienempääkin pykälää.
No hyvä, että toimii.
Tosiaan aika harvoin sitä kd:ta tulee ainakaan meikäläisenkään käytettyä, se on vähän sellaista rytkimistä. Kyllä sitä varmoissa paikoissa pääsee nelosellakin kerkeästi ohi, ja taajamissahan tarvittaessa vaihtuu pienempi pykälä jo ihan puolikaasulla, milloin on tarve.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Yllättävän tiukka KD-nappi...Eikun pedaali kunnolla pohjaan.. rupeshan sitä pienempää löytyy vielä tuolla 120 paikkeilla 8)
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Riku kirjoitti:Yllättävän tiukka KD-nappi...Eikun pedaali kunnolla pohjaan.. rupeshan sitä pienempää löytyy vielä tuolla 120 paikkeilla 8)
Juu ... Juoppokuskeille täytyy aina mainita että sitä kaasua joutuu toisinaan todella survomaan pohjaan (c180 4v automaagi :cry: )

Itsekin epäilin ensin ZF:n sähköohjatun automaagin jälkeen että toi MErsun KD ei toimi ollenkaan :D
Vastaa Viestiin