

Älkää kysykö miksi tämmöstä, hullu voi olla joskus suuruudenhullukin

Unohda tuommoset ajatukset suosiolla, muuten, Haku-toiminnolla pitäisi löytyä. tai löytyy juttua sähköllä pyöritettävän ahtimen mahdottomuudesta käytännön elämässä.mazza kirjoitti:oletetaan että käytössä olis esim. 5kw tehoinen moottori, ja tämä teho saavutettais 50t r/min, mahtaisikohan tämä jaksaa pyörittää turboa 1:1,5 välityksellä niin hyvin, että jopa pientä ahtamista sais aikaan![]()
ja mielenkiinnosta näitä kyselen, täällä kun on monen moista tietäjää ni tiä vaikka sais vastauksiaki
joo, tässä vain tarkoituksena on selvitellä, että kuinka suuren tehon erillisellä voimanlähteellä pyörivän ahtimen voimanlähde vaatistovayryn kirjoitti:minä kuulin tänään hienon termi ku ruuviahdin, joku kuru juttu jenkeistä saatavana. antaa kuulema täydet väännöt jo alhaalta asti.. 1700e hintaa, ja ei tarvitse välijäähdytintä koska jäähtyy aivan eritavalla kuin normaalit turbot...vähätietoisena nyt tämmöistä tähän, mutta kuulosti hienolta kun tyyppi selitti.. ja mielen kiintoiselta..
Väärin, fysiikan lait sanovat, jotta ilma puristuessaan lämpenee kuten kaikki muukin meteriaali. Tämän voi todeta kun painaa sormea pöytää vasten riittävän kovasti, se alkaa lämpiämään...no voi sen uskoa ihan fysiikan kirjastakin. Turboahtimessa on lisäksi rasituksena pakopuolesta aiheutuva eräänlainen lämmön johtuminen kompressoripuolelle. Jenkit on hömppäkansaa, eihän ne ole edes käyneet kuussatovayryn kirjoitti:ja ei tarvitse välijäähdytintä koska jäähtyy aivan eritavalla kuin normaalit turbot...
No heitetäänkö hatusta, jotta turboahtin ottaa noin 5% moottorin tehosta mutta ahtopaineen ansiosta se antaa lisää tehoa, joten teho nousee.mazza kirjoitti:joo, tässä vain tarkoituksena on selvitellä, että kuinka suuren tehon erillisellä voimanlähteellä pyörivän ahtimen voimanlähde vaatis. mutta ei siinä mitään, ruuviahdin ois kyllä hieno..! ja kallis myös
Itseasiassa tuo olikin tiedossaRässi66 kirjoitti: Ihan oikein, Mazza, Lysholm/Ruuvi ei kuumenna ilmaa niin paljon.
Veikkaisin että tehoa pitää olla 5 heppaa. Tuossa linkissä oleva kaasuturbiini on ahtimen osalta suunnilleen saman tehoinen kuin HX40. Toisaalta turbiinipuoli lienee paljonkin tehokkaampi kun se on aksiaalinen ja siinä on siiville tuleva virtaus esiohjattu NGV:llä.mazza kirjoitti:Eli, mielenkiinnosta hieman teoriaa. paljonko vaatii tehoa esim. HX40 3l koneeseen 1,0bar ahdoilla, 5000r/min? Osaako kukaan laskea, tai edes veikata suuntaa? Ja minkähän laiset kierrokset tähän paineeseen noilla kierroksilla vaadittais? Ilmaahan teoriassa ahtamattomana omien laskujeni mukaan tuo kone vaatis n. 125l/s? Eli viisipyttyisessä 25l/s. Eli 1bar paineilla 50l/s. Teoriassa. Kuulostaa aika kovalta, meniköhän pahasti pieleen? omilla laskutaidoilla en tosta pidemmälle osaa laskea... Tajuaakohan kukaan mitä edes kysyn
![]()
Älkää kysykö miksi tämmöstä, hullu voi olla joskus suuruudenhullukin.
Itseasiassa paineen kaksinkertaistuessa (1bar ylipaine=2bar absoluuttista) virtausmäärä ei tuplaannu, vaan se menee näin (ainakin Bernoullin mukaan):mazza kirjoitti:Ilmaahan teoriassa ahtamattomana omien laskujeni mukaan tuo kone vaatis n. 125l/s? Eli viisipyttyisessä 25l/s. Eli 1bar paineilla 50l/s.