w124:n ohjaustehostajan öljypumpun remontti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

w124:n ohjaustehostajan öljypumpun remontti

Viesti Kirjoittaja jackie »

Näppäillääs tänne vähän aiheesta, ku en kerta haulla mitään löytäny:
Kyseessä on siis otsikon mukainen auto 200D- lempinimeltään Voimanpesä- moottorilla ja vuosimalli on -92. Kilometrejä on kertynyt noin 560 000. Tehostajan pumppu oli tihkunut öljyä jo jonkun tovin ja korjaussarjakin siihen tuli ostettua keväällä, joten joskushan tuo piti korjata.

Homma pitää aloittaa irrottamalla jäähdyttäjän ropeli ja sen tunneli. Tämän jälkeen löysätään moniurahihna, joka kannattaa vaihtaa samalla, sikäli kun sille on ikää ja pykimää kertynyt. Hihnan kiristin löysätään siten, että muovikäigäleen, johon kiristin jousi tulee kiinni, pultin päästä irrotetaan mutteri. Tämän jälkeen käigälettä kammetaan esim isolla ruuvimeisselillä, jotta kinnitys pultin saa vedettyä pois. Nyt pitäisi hihnan löystyä.

Öljypumpun hihnapyörä pitää irrottaa ennen kuin pumpun kiinnityspultitteja mahtuu kiertämään irti(2 kpl). Itse en imenyt säiliöstä öljyjä pois, vaan pidin kuppia alla, kun irrotin öljyletkut pumpusta. Pikkasen tuossa ehtii öjyä valumaan ennen kuin pumpun saa nykästyä pois konehuoneesta.

Pumppu pöydälle, öljyt ulos ja purkamaan. Pumppu on kasassa neljällä M8 pultilla. Ne kun irrottaa, niin paketti leviää. Tässä vaiheessa kannattaa pitää varansa, ettei osia pääse tippumaan lattialle ja häviämään. Tarkempia nimiä noille osille en nyt kehtaa ruveta keksimään, mutta ainakin pumpun siipinä on kymmenen semmosta kynnen kokosta peltilätkää, jotka voi irrota ja hävitä herkästi. Pyöra, jossa nuo siivet on "kiinni", pysyy akselilla semmosen jousirenkaan (rengassokan) avustuksella. Öljysäiliö oli rungossa kiinni ikävästi kolmella ulkopuolisella kuusi sakaraisella tähtipääruuvilla, jotka sai kyllä kuuden millin tavallisella hylsyllä auki, kun löi hylsyn vasaralla kantaan paikoilleen. Akselin stefan irrotuksen jälkeen pumppu oli kutakuinkin putsausta ja uusien tiivisteitten kanssa kasaamista vailla. Tuossa tiivistesarjassa oli mukana neljä M6 pultille sopivaa tiivisteprikkaa (terästä ja kumia samassa prikassa), mutta mie en kyllä keksiny semmosia mihkään toho pumppuun vaihtaa.

Uusi öljynsuodatinkin toho kannattaa samalla vaihtaa. Öljyiksi mie laitoin automaattivaihteiston öljyä. Öljysäiliön kannen tiiviste ei sitte muute tuu tiivistesarjan eikä suodattimen mukana, vaan sen joutuu vielä ostaa eriksee, mut miullaha ei sitä nyt ollu.

Pumppu kasaan, paikoilleen ja öljyt sisään 8) . Perkele. Ei tehosta.. Irti ja purku. Ainut osa minkä ajattelin voineeni pistää väärin, on siellä pumpun sisällä jousen päässä oleva sihdin sisältävä teräs käigäle, mutta senkään toisin päin kääntäminen ei tuntunut tuovan tehoja ohaukseen. Missä meni pieleen :?: Kertokaapa viisaammat, tai ees kokeneemmat :wink: Tää menis nyt nukkumaan.
Viimeksi muokannut jackie, Ke 28.09.2005 02:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Tervehdys.
kokeile pumppua paikallaan, hihna ja letkut pois, pyöritä käsin .
- tuleeko öljyä?
jos tulee laita kumin pala sormen ja pumpun reiän väliin , tuntuuko että olis paineita?
- villi arvaus, ne kynnen kokoset lerpukkeet ovat ns. lamellit , niiden asennolla on valiä, kulumien takia.
Joskus jonkin kerran kokoanut ja purkanut :)
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Voisko olla jonkilaisessa ilmalukossa? Vasta purkasin tehostajaa ja alkoi toimimaan, kun öljysi lujasti ja käynnistyksen jälkeen käänteli rattia.
Aluksi oli kyllä tosi jäykkä.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se pesä, minkä sisäsllä ne siivet pyörii on väärin päin. Se menee kummin päin tahansa. Kun se on väärinpäin, niin myös pumppu pumppaa väärin päin. :shock:
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Pesä pitäis olla oikein päin, mut oikeekin vika taitaa olla jo tiiossa. Kävin A-S:n varaosatiskillä kattoo kuvia ja mie oonki näemmä laittanu sen jousen ja sen rautasen kamin väärässä järjestyksessä. Ensin siis jousi ja sen päälle se käigäle!!! Illemmalla varmistuu ku meen viel kertaallee purkaa ja kasaa sen pumpun.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

jackie kirjoitti:Pesä pitäis olla oikein päin, mut oikeekin vika taitaa olla jo tiiossa. Kävin A-S:n varaosatiskillä kattoo kuvia ja mie oonki näemmä laittanu sen jousen ja sen rautasen kamin väärässä järjestyksessä. Ensin siis jousi ja sen päälle se käigäle!!! Illemmalla varmistuu ku meen viel kertaallee purkaa ja kasaa sen pumpun.
Laita juttua kuinka kävi?
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

soininen kirjoitti:Laita juttua kuinka kävi?
No niinhä siinä kävi, et kävin paikallisessa hakee inspiraatiota :roll: . Ja lopunha työ varmaa arvaattekin :oops: . Katellaan josko sitä huomenna ehtis vai meneekö maanantaille.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kullä juu! Olin kasanny jousen ja sen päässä olevan palikan väärin päin. Perskules ku vieläki vaan näyttäs punaista öljyä olevan pumpun akselin suulla. Oisko tosta voinu kuluu laakeri jo niin horoks ettei sitä stefaa saa pitämään. Pitää pestä tuo pumpun ympärys liuottimen kanssa ja kattoo tuleeko sitä vielä, vai oliko nuo vaan pumppua purkaessa valuneita öljyjä, jotka on nyt sitte koloistaa levinny.

ps. Halkaisinpa sitte koeajolenkillä öljypohjan. Tuttu soratien pätkä minkä kävin ajamassa, mut on tainnu iskarit löystyä ku ei kestäny enää siihe yhteen nyppylään ajaa samaa vauhtia ku enne :oops: . voi perkele
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Päivitellääs tätä remonttikertomusta neljän vuoden viiveellä :roll: Pumppuremontti onnistui aikanaan oikein hyvin. Tuo edellisessä postauksessa mainittu öljyvuoto korjaantui muistaakseni sillä, ku vaihto öljysäiliön kanteen uuen tiivisteen.

Olin ottanu remontin yhteyessä jokusen kuvanki puretusta pumpusta, joten olkaapa hyvä: http://kuvablogi.com/nayta/2136585/
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Haulla löytyy aika heikosti asiaa.

Purkasin perjantaina tehostimen pumpun irti 1968 280 SE coupesta. Sen akselinkaulan tiiviste on vuotanut aina kun auto seisoo, ja käytössäkin auto merkkaa reviirinsä punaisilla tipoilla.

Sain stefasta koodit ja mitat ylös kun oli teksti näkyvillä, ja guugle viskasi tällaiselle sivulle:

http://www.carpartsdiscount.com/auto/pa ... 3593=54400

Eli varmasti saa ostettua paikallisesti tuollaisen stefan joka olikin merkkiä Stefa näemmä.

En mielelläni ala koko pumppua levittämään osiin koska se muuten toimii - if it works don't fix it. Mutta, onkohan siellä muuta tiivistystä vai hoitaako tuo akselin päässä oleva stefa koko jobin... :roll: .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin