Lisävalojen asennus! Sähkökytkennät Mecedes Benz w202!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
are1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 30.11.2004 15:08

Lisävalojen asennus! Sähkökytkennät Mecedes Benz w202!

Viesti Kirjoittaja are1 »

Miten kannattaa suorittaa lisävalojen sähkökytkennät?
Olen kuullut että rosvoliitännällä ei kannattaisi ottaa oikeista pitkistävaloista, koska vaikuttaa jännitteeseen ja alkaa palaa kojetaulussa "lampun merkkivalo"! Pitäneekö paikaa vai onko puppua?
Siis kokemuksia onko joku asentanut lisävalot esim. Hellan ohjeidenmukaan eli ottamalla rosvoliitännän oikeistapitkistä? Mihin kohtaan mahodllinen rosvoliitäntä kannattaisi sijoittaa ? Olen asentamassa Hellan Comet FF100!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

- Pitkän valon johdosta rosvolla herätevirta releen navalle 85
- Releen napa 86 maatetaan
- Releen napaan 87 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 30 virta lisävaloille

Lisävalojen maajohdot tietysti suoraan "maihin"
wiimax.fi
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

dealer kirjoitti:- Pitkän valon johdosta rosvolla herätevirta releen navalle 85
- Releen napa 86 maatetaan
- Releen napaan 87 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 30 virta lisävaloille

Lisävalojen maajohdot tietysti suoraan "maihin"
Tälläisiä ohjeita ku aina sais ni a vot...

Ei oikee voi olla ymmärtämättä kytkentää, vaikka ei tietäisi kumpi on vasen ja oikea :D
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tässä on kanssa erittäin hyvät lisävalojen asennusohjeet :wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Lisävalojen asennus! Sähkökytkennät Mecedes Benz w202!

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

are1 kirjoitti:Miten kannattaa suorittaa lisävalojen sähkökytkennät?
Olen kuullut että rosvoliitännällä ei kannattaisi ottaa oikeista pitkistävaloista, koska vaikuttaa jännitteeseen ja alkaa palaa kojetaulussa "lampun merkkivalo"! Pitäneekö paikaa vai onko puppua?
Tuolla tavalla ei saa kuin poltettua oman autonsa :evil:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mun tarttis tosiaan laittaa kanssa jöötimpää johtoa ajovaloille+lisäpitkille.

onko mitään toivoa saada vikavalosysteemi toimivaksi kun vetää uudet johdot ??

ja laturiltako kannattaa vetäistä virrat :?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Piuhat aina akulta. Laturilta ei saa vedellä mitään. Akku toimii myös suotimena ( jännitteen tasaajana ). Sinun pitäisi saada saman verran vastusta myös takavalojen piuhoihin, muistaakseni se on mahdollista valojen valvonta kortilla, poistamalla niitä sankoja tai tekemällä paksummista, jotka on vedetty siihen folion keskelle. Voi olla, että ei tarvitse tehdä mitään.
Edit: Jos otat releohjauksen alkuperäisiltä pitliltä niin johto juottamalla, ei vaikuta valvonta yksikön toimintaan. Peräkoukkukin otetaan suoraan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mjo33400 kirjoitti: Edit: Jos otat releohjauksen alkuperäisiltä pitliltä niin johto juottamalla, ei vaikuta valvonta yksikön toimintaan. Peräkoukkukin otetaan suoraan.
näin varmaankin lisäpitkien kohdalla, mutta entäs kun tekee saman normaaleille ajovaloille... noh ei kai auta kuin kokeilla :?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Siinäpä se onkin kun ei varmasti tiedä niin vain kokeilemalla sen saa selville, mutta olen sitä mieltä, että johdot voi vaihtaa paksumpiin ilman ongelmia. Harmi, kun piirsin sen poksin kytkennän niin ei ollut aikaa testata sitä tarkemmin, olis saanut referenssirajoja selville. Kuten mainitsin niin peräkoukun kytkennät otetaan suoraan takavaloilta ja ei niissäkään ole mitään ongelmia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mjo33400 kirjoitti:Siinäpä se onkin kun ei varmasti tiedä niin vain kokeilemalla sen saa selville, mutta olen sitä mieltä, että johdot voi vaihtaa paksumpiin ilman ongelmia. Harmi, kun piirsin sen poksin kytkennän niin ei ollut aikaa testata sitä tarkemmin, olis saanut referenssirajoja selville. Kuten mainitsin niin peräkoukun kytkennät otetaan suoraan takavaloilta ja ei niissäkään ole mitään ongelmia.
nii meinaat että uusis orkkis johdotuksen paksumpaan johtoon, normiajovaloille ?

entäs jos antaisi orkkis johton olla, ja laittais akulta isommalla piuhalla "lisää potkua" ajovalo lampun kantaan, siis orkkis johdon kanssa samaan ???
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

epk kirjoitti:
entäs jos antaisi orkkis johton olla, ja laittais akulta isommalla piuhalla "lisää potkua" ajovalo lampun kantaan, siis orkkis johdon kanssa samaan ???

Miten sinä ton meinaat toteuttaa, siinähän on jännite koko ajan. Käyn vähän testaamassa relekytkentää, miten valvontayksikkö reakoi.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
massa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 15.07.2004 15:02
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja massa »

miten ton virran ottaminen ?
peräkontista kun ei uutta letkua viittis pistää...

saisko jostain sulakerasialta paksusta johdosta esim.?

itellä sama rojekti alkamaisillaan... :)
W202 C220 -93 Sport
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
massa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 15.07.2004 15:02
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja massa »

hyvät oli ohjeet ja sulakerasian maastosta näytti virta olevan otettu.

kiitosta hyvästä linkistä :D
W202 C220 -93 Sport
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mjo33400 kirjoitti:epk kirjoitti:
entäs jos antaisi orkkis johton olla, ja laittais akulta isommalla piuhalla "lisää potkua" ajovalo lampun kantaan, siis orkkis johdon kanssa samaan ???

Miten sinä ton meinaat toteuttaa, siinähän on jännite koko ajan. Käyn vähän testaamassa relekytkentää, miten valvontayksikkö reakoi.
no releen kanssa tietysti!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tarvinnee diodin johonkin väliin tai valoja vaikea sammuttaa, epk.
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eikö rele muka katkaise virtaa kun valokatkaisijasta kääntää valot pois ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eh, tarkoitan että jos otat kaukovalojen johdosta herätevirran releelle joka sitten kytkee akkuvirran siihen samaan kaukovalojohtoon josta sille on herätevirta otettu, toiminta on yhtä hankalaa kuin tämän lauseen käsittäminen eli kaukovalot palavat kunnes katkaiset johdon. :shock:
wiimax.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

dealer kirjoitti:Eh, tarkoitan että jos otat kaukovalojen johdosta herätevirran releelle joka sitten kytkee akkuvirran siihen samaan kaukovalojohtoon josta sille on herätevirta otettu, toiminta on yhtä hankalaa kuin tämän lauseen käsittäminen eli kaukovalot palavat kunnes katkaiset johdon. :shock:
juu juu , nyt toisella kertaa hiffaan kun oikeen miettii :lol: , siitä tulee "loputon kierre" , kun kerran akkujohto syöttää kokoajan itse releen herätteeseen virtaa :)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epk kirjoitti:
dealer kirjoitti:Eh, tarkoitan että jos otat kaukovalojen johdosta herätevirran releelle joka sitten kytkee akkuvirran siihen samaan kaukovalojohtoon josta sille on herätevirta otettu, toiminta on yhtä hankalaa kuin tämän lauseen käsittäminen eli kaukovalot palavat kunnes katkaiset johdon. :shock:
juu juu , nyt toisella kertaa hiffaan kun oikeen miettii :lol: , siitä tulee "loputon kierre" , kun kerran akkujohto syöttää kokoajan itse releen herätteeseen virtaa :)
Jep. Eli olet rakentanut "pitovirtapiirin" Eikös ole huomattavasti helpompaa tehdä niin että alkuperäiset johdot ohjaa vain releitä. Releiltä reiluilla johdolla valoille. Tosin se palaneen valon merkkivalo palaa kokoajan.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Dealer on oikeassa, se onnistuu parhaiten diodilla ja on kaikkein yksinkertaisin toteuttaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mjo33400 kirjoitti:Dealer on oikeassa, se onnistuu parhaiten diodilla ja on kaikkein yksinkertaisin toteuttaa.
ja vikavalo toimii oikeaoppisesti ?

jos näin niin kertoisko joku miten tuo diodi toimii / rakennetaan ??
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Katselin vähän kytkentää ja nyt se on valmis siis piirrettynä. Ainoa miettimisen aihe on se diodi, että vaikuttaako se valojen valvontayksikköön, minun mielestä ei. Diodin kynnysjännite on 0,7 volttia ja jos laturi lataa tyhjäkäynnillä esim. 12,7 volttia mikä on samalla kunnollisen akun lepojännite niin diodin kautta lampulla on 12,00 volttia, mutta sitähän valvontapoksi ei tiedä, joten oletan sen toimivan.
Jos otat yv:nä yhteyttä ja lähetät minulle sähköpostiosoitteesi niin lähetän kuvan sinulle, kun en osaa laittaa sitä tänne näkösälle. Kuvan saa sitten laittaa tänne minun puolesta. :lol:
Mikä sinulla on akun ja valojen välinen jännitehäviö nykyisellään?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Aiheen aloittaja oli are1, joka kirjoitti:
Miten kannattaa suorittaa lisävalojen sähkökytkennät?
Olen kuullut että rosvoliitännällä ei kannattaisi ottaa oikeista pitkistävaloista, koska vaikuttaa jännitteeseen ja alkaa palaa kojetaulussa "lampun merkkivalo"! Pitäneekö paikaa vai onko puppua?
Siis kokemuksia onko joku asentanut lisävalot esim. Hellan ohjeidenmukaan eli ottamalla rosvoliitännän oikeistapitkistä? Mihin kohtaan mahodllinen rosvoliitäntä kannattaisi sijoittaa ? Olen asentamassa Hellan Comet FF100!

Dealer jo aiemmin kertoi miten kytkentä suoritetaan ja minä kommentoisin siihen, että vaikuttaako valojen valvontayksikköön. Ei vaikuta. :lol:
PS. Ohjaus mahdollisimman läheltä lamppua.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Hyvä epk!
Huomasin, että tosta kuvasta puuttuu valojen valvontayksikön pinnien numerointi. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Yks juttu mua ainakin hämäs tuossa kuvassa. Vain yksi sulake!

Kiva jos se sattuu palamaan, niin sitten on koko nokka pimeänä. Mieluummin pitkille ja lyhkäsille omansa, tai vasen ja oikea puoli omillaan, ja jos oikein pääsee rahapussin paksuus yllättämään, niin jokaisella releelle oma sulakkeensa... Ite pistäisin 10A per rele...
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kuva on hätäisesti piirretty kytkentäohje. Tottakai kannattaa käyttää MB:n sulakejakautumaa myös tässä eli neljä sulaketta / 8A. Kun se ei vaadi mitään sen kummempia kytkentämuutoksia, kunhan tökkää neljään johtoon abikot päihin ja liittää releille ja sulakkeille.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

joopa joo, minkä arvoinen diodi tähän hommaan nyt tarvittais ja mihin se kytketään ettei varoitusvalo palaisi koko ajan?

en sitä tuosta kaaviosta osaa katsoa :?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Apupitkien herätevirran voi ottaa huoletta kaukovalojen johdolta, ei vaikuta vikavalon toimintaan.

"Rosvoliittimen" käyttäminen aiheuttaa näköjään paniikkia :shock: täällä foorumilla.
Kummallista :shock: , oikeankokoisella liittimellä tehtynä sellainen liitos ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin