Lisävalojen asennus! Sähkökytkennät Mecedes Benz w202!
Lisävalojen asennus! Sähkökytkennät Mecedes Benz w202!
Miten kannattaa suorittaa lisävalojen sähkökytkennät?
Olen kuullut että rosvoliitännällä ei kannattaisi ottaa oikeista pitkistävaloista, koska vaikuttaa jännitteeseen ja alkaa palaa kojetaulussa "lampun merkkivalo"! Pitäneekö paikaa vai onko puppua?
Siis kokemuksia onko joku asentanut lisävalot esim. Hellan ohjeidenmukaan eli ottamalla rosvoliitännän oikeistapitkistä? Mihin kohtaan mahodllinen rosvoliitäntä kannattaisi sijoittaa ? Olen asentamassa Hellan Comet FF100!
Olen kuullut että rosvoliitännällä ei kannattaisi ottaa oikeista pitkistävaloista, koska vaikuttaa jännitteeseen ja alkaa palaa kojetaulussa "lampun merkkivalo"! Pitäneekö paikaa vai onko puppua?
Siis kokemuksia onko joku asentanut lisävalot esim. Hellan ohjeidenmukaan eli ottamalla rosvoliitännän oikeistapitkistä? Mihin kohtaan mahodllinen rosvoliitäntä kannattaisi sijoittaa ? Olen asentamassa Hellan Comet FF100!
Tälläisiä ohjeita ku aina sais ni a vot...dealer kirjoitti:- Pitkän valon johdosta rosvolla herätevirta releen navalle 85
- Releen napa 86 maatetaan
- Releen napaan 87 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 30 virta lisävaloille
Lisävalojen maajohdot tietysti suoraan "maihin"
Ei oikee voi olla ymmärtämättä kytkentää, vaikka ei tietäisi kumpi on vasen ja oikea

S212 220cdi
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Re: Lisävalojen asennus! Sähkökytkennät Mecedes Benz w202!
Tuolla tavalla ei saa kuin poltettua oman autonsaare1 kirjoitti:Miten kannattaa suorittaa lisävalojen sähkökytkennät?

Piuhat aina akulta. Laturilta ei saa vedellä mitään. Akku toimii myös suotimena ( jännitteen tasaajana ). Sinun pitäisi saada saman verran vastusta myös takavalojen piuhoihin, muistaakseni se on mahdollista valojen valvonta kortilla, poistamalla niitä sankoja tai tekemällä paksummista, jotka on vedetty siihen folion keskelle. Voi olla, että ei tarvitse tehdä mitään.
Edit: Jos otat releohjauksen alkuperäisiltä pitliltä niin johto juottamalla, ei vaikuta valvonta yksikön toimintaan. Peräkoukkukin otetaan suoraan.
Edit: Jos otat releohjauksen alkuperäisiltä pitliltä niin johto juottamalla, ei vaikuta valvonta yksikön toimintaan. Peräkoukkukin otetaan suoraan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
Siinäpä se onkin kun ei varmasti tiedä niin vain kokeilemalla sen saa selville, mutta olen sitä mieltä, että johdot voi vaihtaa paksumpiin ilman ongelmia. Harmi, kun piirsin sen poksin kytkennän niin ei ollut aikaa testata sitä tarkemmin, olis saanut referenssirajoja selville. Kuten mainitsin niin peräkoukun kytkennät otetaan suoraan takavaloilta ja ei niissäkään ole mitään ongelmia.
MB 260 E -89 Aut.
MB 260 E -89 Aut.
nii meinaat että uusis orkkis johdotuksen paksumpaan johtoon, normiajovaloille ?mjo33400 kirjoitti:Siinäpä se onkin kun ei varmasti tiedä niin vain kokeilemalla sen saa selville, mutta olen sitä mieltä, että johdot voi vaihtaa paksumpiin ilman ongelmia. Harmi, kun piirsin sen poksin kytkennän niin ei ollut aikaa testata sitä tarkemmin, olis saanut referenssirajoja selville. Kuten mainitsin niin peräkoukun kytkennät otetaan suoraan takavaloilta ja ei niissäkään ole mitään ongelmia.
entäs jos antaisi orkkis johton olla, ja laittais akulta isommalla piuhalla "lisää potkua" ajovalo lampun kantaan, siis orkkis johdon kanssa samaan ???
epk kirjoitti:
entäs jos antaisi orkkis johton olla, ja laittais akulta isommalla piuhalla "lisää potkua" ajovalo lampun kantaan, siis orkkis johdon kanssa samaan ???
Miten sinä ton meinaat toteuttaa, siinähän on jännite koko ajan. Käyn vähän testaamassa relekytkentää, miten valvontayksikkö reakoi.
Miten sinä ton meinaat toteuttaa, siinähän on jännite koko ajan. Käyn vähän testaamassa relekytkentää, miten valvontayksikkö reakoi.
MB 260 E -89 Aut.
MB 260 E -89 Aut.
no releen kanssa tietysti!mjo33400 kirjoitti:epk kirjoitti:
juu juu , nyt toisella kertaa hiffaan kun oikeen miettiidealer kirjoitti:Eh, tarkoitan että jos otat kaukovalojen johdosta herätevirran releelle joka sitten kytkee akkuvirran siihen samaan kaukovalojohtoon josta sille on herätevirta otettu, toiminta on yhtä hankalaa kuin tämän lauseen käsittäminen eli kaukovalot palavat kunnes katkaiset johdon.

Jep. Eli olet rakentanut "pitovirtapiirin" Eikös ole huomattavasti helpompaa tehdä niin että alkuperäiset johdot ohjaa vain releitä. Releiltä reiluilla johdolla valoille. Tosin se palaneen valon merkkivalo palaa kokoajan.epk kirjoitti:juu juu , nyt toisella kertaa hiffaan kun oikeen miettiidealer kirjoitti:Eh, tarkoitan että jos otat kaukovalojen johdosta herätevirran releelle joka sitten kytkee akkuvirran siihen samaan kaukovalojohtoon josta sille on herätevirta otettu, toiminta on yhtä hankalaa kuin tämän lauseen käsittäminen eli kaukovalot palavat kunnes katkaiset johdon., siitä tulee "loputon kierre" , kun kerran akkujohto syöttää kokoajan itse releen herätteeseen virtaa
Katselin vähän kytkentää ja nyt se on valmis siis piirrettynä. Ainoa miettimisen aihe on se diodi, että vaikuttaako se valojen valvontayksikköön, minun mielestä ei. Diodin kynnysjännite on 0,7 volttia ja jos laturi lataa tyhjäkäynnillä esim. 12,7 volttia mikä on samalla kunnollisen akun lepojännite niin diodin kautta lampulla on 12,00 volttia, mutta sitähän valvontapoksi ei tiedä, joten oletan sen toimivan.
Jos otat yv:nä yhteyttä ja lähetät minulle sähköpostiosoitteesi niin lähetän kuvan sinulle, kun en osaa laittaa sitä tänne näkösälle. Kuvan saa sitten laittaa tänne minun puolesta.
Mikä sinulla on akun ja valojen välinen jännitehäviö nykyisellään?
Jos otat yv:nä yhteyttä ja lähetät minulle sähköpostiosoitteesi niin lähetän kuvan sinulle, kun en osaa laittaa sitä tänne näkösälle. Kuvan saa sitten laittaa tänne minun puolesta.

Mikä sinulla on akun ja valojen välinen jännitehäviö nykyisellään?
MB 260 E -89 Aut.
MB 260 E -89 Aut.
Aiheen aloittaja oli are1, joka kirjoitti:
Dealer jo aiemmin kertoi miten kytkentä suoritetaan ja minä kommentoisin siihen, että vaikuttaako valojen valvontayksikköön. Ei vaikuta.
PS. Ohjaus mahdollisimman läheltä lamppua.
Dealer jo aiemmin kertoi miten kytkentä suoritetaan ja minä kommentoisin siihen, että vaikuttaako valojen valvontayksikköön. Ei vaikuta.

PS. Ohjaus mahdollisimman läheltä lamppua.
MB 260 E -89 Aut.
MB 260 E -89 Aut.
Yks juttu mua ainakin hämäs tuossa kuvassa. Vain yksi sulake!
Kiva jos se sattuu palamaan, niin sitten on koko nokka pimeänä. Mieluummin pitkille ja lyhkäsille omansa, tai vasen ja oikea puoli omillaan, ja jos oikein pääsee rahapussin paksuus yllättämään, niin jokaisella releelle oma sulakkeensa... Ite pistäisin 10A per rele...
Kiva jos se sattuu palamaan, niin sitten on koko nokka pimeänä. Mieluummin pitkille ja lyhkäsille omansa, tai vasen ja oikea puoli omillaan, ja jos oikein pääsee rahapussin paksuus yllättämään, niin jokaisella releelle oma sulakkeensa... Ite pistäisin 10A per rele...
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Kuva on hätäisesti piirretty kytkentäohje. Tottakai kannattaa käyttää MB:n sulakejakautumaa myös tässä eli neljä sulaketta / 8A. Kun se ei vaadi mitään sen kummempia kytkentämuutoksia, kunhan tökkää neljään johtoon abikot päihin ja liittää releille ja sulakkeille.
MB 260 E -89 Aut.
MB 260 E -89 Aut.