Automaatti "jarruttaa"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
metu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 03.10.2005 10:52

Automaatti "jarruttaa"

Viesti Kirjoittaja metu »

Moro
Olen tuore tapaus automaattilaatikoiden parissa joten pari kysymystä vastikään hankitusta, E250 D vm. 1994 ajopelistä. Ajaessani vaikka 80km/h alan löysään kaasua kokonaan vapauttamatta niin kone tuntuu jarruttavan mutta kuitenkin kiihtyy normaalisti kaasua painaessa... normaalia automaatilta?

Toinen on että joskus pysätyessä jarruttamalla kierrokset on käynyt alhaalla, lähes sammunu ikään kuin vaihde "ei olisi lähtenyt päältä", vastaava kuin manuaalissa jarrutetaan ilman kytkintä.

En ainakaan löytänyt keskusteluista vastaavaa, joskin vaihteiston säädöistä on tietoa muttaa littyykö tämä siihen...
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

"ruuhka ajo" toiminto päällä :D
jarruttaa paitsi silloin kuin kaasua painetaan, ei tarvitse käyttää jalkaa jarrulla ollenkaan.

hetkinen tämä feature taisikin olla w211 sarjassa =)
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14224
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Automaatti "jarruttaa"

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

metu kirjoitti:Moro
Olen tuore tapaus automaattilaatikoiden parissa joten pari kysymystä vastikään hankitusta, E250 D vm. 1994 ajopelistä. Ajaessani vaikka 80km/h alan löysään kaasua kokonaan vapauttamatta niin kone tuntuu jarruttavan mutta kuitenkin kiihtyy normaalisti kaasua painaessa... normaalia automaatilta?
Mersun automaateissa (ainakin näissä ei-sähkölaatikoissa) on aika hyvä moottorijarrutus. Ei siis syytä huoleen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kylläpä jarruttaa myös 722.6

Kaupunkiajossa keppi onkin yleensä kolmosella tämän miellyttävän ominaisuuden vuoksi.

Maantiellä vitosella eli D:llä ja cruise jos hokasee jotta myötämaalla vauhti kirii kovaksi, laatikko tiputtelee alaspäinkin vaihteita tarvittaessa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
metu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 03.10.2005 10:52

Viesti Kirjoittaja metu »

Lisäys tuohon toiseen ilmiöön; tänäänkin auto teki niin että pysähtyesssäni liikennevaloihin D päällä, auto kävi tyhjäkayntiä hetken normaalisti kunnes kierrokset lähti laskemaan ja kone sammu.
Voisiko tuossa alipaineletkuviidakossa olla jokin vuoto tms. joka vaikuttaa tyhjäkäyntiin kyseisellä tavalla? Hakemalla ne syyt on ollut tapana löytyä mutta jos vika tai ilmiö olisi jollekkin tuttu niin säästyis aikaa.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Tarkoittaakos tää nyt sitä että turpiinis on aika pieni stalli? Oletko jo käsiksi käynyt automaatin öljyihin ja suodattimeen, josko niillä saisi hieman "jatkoaikaa".
So long and thanks for all the fish
metu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 03.10.2005 10:52

Viesti Kirjoittaja metu »

Kyllä öljyt ja suodin on aiemmin ja nyt olleet OK, mutta joko 350tkm ajettu loota tarvii jotain toimenpiteitä toimivuuden eteen.
Jos tyhjäkäynti karkaa alas vaihde vapaalla niin tarviiko syynätä lootaa? Kaikin puolin mistään ei kuulu ylimääräisiä ääniä.

...opettelen automaatin sielunelämää... :shock:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Veikkaampa, että siinä on tyhjäkäynnin sähkösäätö. Siihen liittyen kannattaa kokeilla hakusanoja ELR ja ylijänniterele.
mud
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 09.10.2005 13:11

Viesti Kirjoittaja mud »

Terve,

Oon nyt muutaman kuukauden seurannut sivusta tätä foorumia ja täytyy ensimmäiseksi kiittää loistavasta foorumista.

Hommasin tuossa n. 3 kk sitten ensimmäisen Mersuni joka on E230 vm. 1996 ja automaatti. Viikko sitten siihen asennettiin moottorinlämmitin ja tuli samanlainen ongelma kuin metulla. Eli jarruttaessa kierrokset painuu alas ja kun löysää jarrun niin kierroslukumittari pomppii vähän aikaa. Viime perjantaina meni niin alas että auto sammu. Onko metu pystynyt paikantamaan että mistä ongelma johtuu? Mistä W210 :stä löytyy tuo ylijänniterele ja näkeekö siitä mitenkään onko se mennyt rikki?
metu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 03.10.2005 10:52

Viesti Kirjoittaja metu »

Nyt olen vaihtanut polttoainesuotimelta lähtevien kirkkaiden polttoaineletkujen O-renkaat (4kpl), oli vuotojälkiä. Nyt kyseistä ilmiötä ei ole tapahtunut, että olisiko imaissut vuotavan O-renkaan kautta ilmaa putkeen., tuntuu vaan että isosti ilmaa täytyy tulla että kone sammuu. Vuotokohta oli rungon kyljestä lähtevässä putkessa.

En mitannut O-renkaita ensin hakeakseni kumikaupasta, että kyllä Veholta saan oikean kokoiset. Sai kyllä 13 eurolla .....seuraavalla keralla taidan mitata.
Vastaa Viestiin