Kardaanissako vika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
TLL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 03.06.2005 17:24
Paikkakunta: Tampere

Kardaanissako vika?

Viesti Kirjoittaja TLL »

Moro!

Laiton viikonvaihteessa kesäleluni talvisäilöön, ja lähdin pitkästä aikaa liikkeelle 4-maticilla. Heti ensimmäisessä paikaltaan tapahtuneessa voimakkaammassa kiihdytyksessä havaitsin auton tärisevän rajusti. Tärinä katosi tai ainakin väheni lähes olemattomaksi nostamalla kaasua. Auton ollessa valmiiksi liikkeessä ei kovempikaan kiihdytys tunnu aiheuttavan tärinää. Itse epäilisin tärinän syyksi kardaanin tukilaakerin väljyyttä tai jotain vastaavaa.

Onko jollakulla parempia ehdotuksia mistä vikaa kannattais lähteä etsimään?

Ai niin, edellisen reissun jälkeen autoon vaihdettiin oikean puolen etuvetoakselin ulomman vetonivelen suojakumi, koska edellinen alkoi olla puhki. Itse en tosin keksi miten tuo vois aiheuttaa tuon tärinän, koska tärinää ei tunnu jatkuvasti, vaan ainoastaan voimakkaamin paikaltaan kiihdytettäessä.
Ex - MB 260E -88
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
Avatar
terho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 14.02.2005 17:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Tärinästä.

Viesti Kirjoittaja terho »

Kardaanin kannatinlaakerin värinä paikallistuu ainakin 123:ssa siihen penkkien välin tienoolle, ja tuntuu yl. jollain tietyllä nopeus skaalalla. Kannattaa vilkaista alle näkyykö siinä jotain paljaalle silmälle, esim rikkinäinen tiiviste.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70

EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Ihan tälläinen heitto vain jos et ole vielä löytänyt syytä ongelmaan, niin kulunut vetarin nivel saattaisi aiheuttaa tuollaista (tuli vain mieleen jos kerran kumi ollut huono). Sen ei välttämättä tarvitse edes kolista. Toisaalta kuulostaa oudolta ettei sitä ilmene joka kiihdytyksessä.
Toinen mitä ajattelin oli jarrmäntä jumissa/jäykkä jossain satulassa ja levyt hieman kierot. Voisi aiheuttaa myös jonkunlaista tärinää.

Toivottavasti vika löytyy! Jos mahdollista koita paikallistaa tarkemmin mistä päästä auto täristää, edestä vai takaa.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ilmiö ainakin samanlainen, jos kardaanin kannatinkumi ja/tai kuminivel rikki.
Avatar
TLL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 03.06.2005 17:24
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TLL »

Moro!

Kuskinpaikalta perstuntumalla tehty analyysi antais ymmärtää tärinän tulevan paremminkin takaa kuin edestä. Jarrulevyjä en ainakaan ensimmäisenä olisi syyttämässä, koska mitään sen suuntaista ääntä ei kuulu, eikä jarrutuksessa tunnu lieroille levyille tunnusomaisia värinöitä. Täytyy jatkaa tutkimista.
Ex - MB 260E -88
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Sulje 4matic venttiili konehuoneesta, jos ei tärise vika on etuvedossa/ jakolaatikossa, jos tärinä jatkuu vikaa saa etsiä takapäästä.
Täristääkö kun ajat pienellä vauhdilla asfaltilla ympyrää 4matic toiminnassa?
Mitä öljyä sulla on jakovaihteistossa?

JariN
Avatar
TLL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 03.06.2005 17:24
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TLL »

Jep, toi 4-matic:n kytkeminen pois poisti myös tärinät. Nyt täytyy selvittää toi öljy tilanne, mutta nyt ainakin on tiedossa, että vika löytyy etupäästä. Kiitoksia neuvoista, ilmoittelen jahka lopullinen syy on selvillä.
Ex - MB 260E -88
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Se 4matic on hyvin kriittinen öljyistään, yleisesti käytetään ja Vehostakin neuvotaan käyttämään siinä normaali ATF.ää, vaan toimii paljon paremmin
jollain MB:n omalla öljyllä mitä Vehon tekninen neuvonta suositteli,mulla ei nyt ole tässä sen varaosanumeroa, koitan löytää sen huomiseksi.
Oli tossa juuri sama ongelma, kokeilin Mobil 220 ATF:ää ja paria muuta Dexron III ATF:ää ja kaikilla muilla täristi.Myös täyttö on tarkka, jos jää vähänkin vajaaksi niin täristää.Pitää liruttaa ihan täyttöreijän tasalle.

JariN
Vastaa Viestiin