Moro!
Laiton viikonvaihteessa kesäleluni talvisäilöön, ja lähdin pitkästä aikaa liikkeelle 4-maticilla. Heti ensimmäisessä paikaltaan tapahtuneessa voimakkaammassa kiihdytyksessä havaitsin auton tärisevän rajusti. Tärinä katosi tai ainakin väheni lähes olemattomaksi nostamalla kaasua. Auton ollessa valmiiksi liikkeessä ei kovempikaan kiihdytys tunnu aiheuttavan tärinää. Itse epäilisin tärinän syyksi kardaanin tukilaakerin väljyyttä tai jotain vastaavaa.
Onko jollakulla parempia ehdotuksia mistä vikaa kannattais lähteä etsimään?
Ai niin, edellisen reissun jälkeen autoon vaihdettiin oikean puolen etuvetoakselin ulomman vetonivelen suojakumi, koska edellinen alkoi olla puhki. Itse en tosin keksi miten tuo vois aiheuttaa tuon tärinän, koska tärinää ei tunnu jatkuvasti, vaan ainoastaan voimakkaamin paikaltaan kiihdytettäessä.
Kardaanissako vika?
Kardaanissako vika?
Ex - MB 260E -88
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
Tärinästä.
Kardaanin kannatinlaakerin värinä paikallistuu ainakin 123:ssa siihen penkkien välin tienoolle, ja tuntuu yl. jollain tietyllä nopeus skaalalla. Kannattaa vilkaista alle näkyykö siinä jotain paljaalle silmälle, esim rikkinäinen tiiviste.
MB C180 -99
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
(MB 200 -84)
MB 250 CE -70
EX: MB 200D -90, A 170 CDi -02
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Ihan tälläinen heitto vain jos et ole vielä löytänyt syytä ongelmaan, niin kulunut vetarin nivel saattaisi aiheuttaa tuollaista (tuli vain mieleen jos kerran kumi ollut huono). Sen ei välttämättä tarvitse edes kolista. Toisaalta kuulostaa oudolta ettei sitä ilmene joka kiihdytyksessä.
Toinen mitä ajattelin oli jarrmäntä jumissa/jäykkä jossain satulassa ja levyt hieman kierot. Voisi aiheuttaa myös jonkunlaista tärinää.
Toivottavasti vika löytyy! Jos mahdollista koita paikallistaa tarkemmin mistä päästä auto täristää, edestä vai takaa.
Toinen mitä ajattelin oli jarrmäntä jumissa/jäykkä jossain satulassa ja levyt hieman kierot. Voisi aiheuttaa myös jonkunlaista tärinää.
Toivottavasti vika löytyy! Jos mahdollista koita paikallistaa tarkemmin mistä päästä auto täristää, edestä vai takaa.
Moro!
Kuskinpaikalta perstuntumalla tehty analyysi antais ymmärtää tärinän tulevan paremminkin takaa kuin edestä. Jarrulevyjä en ainakaan ensimmäisenä olisi syyttämässä, koska mitään sen suuntaista ääntä ei kuulu, eikä jarrutuksessa tunnu lieroille levyille tunnusomaisia värinöitä. Täytyy jatkaa tutkimista.
Kuskinpaikalta perstuntumalla tehty analyysi antais ymmärtää tärinän tulevan paremminkin takaa kuin edestä. Jarrulevyjä en ainakaan ensimmäisenä olisi syyttämässä, koska mitään sen suuntaista ääntä ei kuulu, eikä jarrutuksessa tunnu lieroille levyille tunnusomaisia värinöitä. Täytyy jatkaa tutkimista.
Ex - MB 260E -88
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
Ex - MB 260E -91
MB 300E 4-matic -92
MB 350 SLC -76
Se 4matic on hyvin kriittinen öljyistään, yleisesti käytetään ja Vehostakin neuvotaan käyttämään siinä normaali ATF.ää, vaan toimii paljon paremmin
jollain MB:n omalla öljyllä mitä Vehon tekninen neuvonta suositteli,mulla ei nyt ole tässä sen varaosanumeroa, koitan löytää sen huomiseksi.
Oli tossa juuri sama ongelma, kokeilin Mobil 220 ATF:ää ja paria muuta Dexron III ATF:ää ja kaikilla muilla täristi.Myös täyttö on tarkka, jos jää vähänkin vajaaksi niin täristää.Pitää liruttaa ihan täyttöreijän tasalle.
JariN
jollain MB:n omalla öljyllä mitä Vehon tekninen neuvonta suositteli,mulla ei nyt ole tässä sen varaosanumeroa, koitan löytää sen huomiseksi.
Oli tossa juuri sama ongelma, kokeilin Mobil 220 ATF:ää ja paria muuta Dexron III ATF:ää ja kaikilla muilla täristi.Myös täyttö on tarkka, jos jää vähänkin vajaaksi niin täristää.Pitää liruttaa ihan täyttöreijän tasalle.
JariN