Ylijännitteen suojareleestä
Ylijännitteen suojareleestä
Olisiko kellään tietoa mitä eroa on noilla W124 bensakoneisten yksi- tai kaksisulakkeisilla ylijännitteen suojareleillä?Katselin KL-varaosien sivuilta että yksisulakkeinen olisi ei kat -malleihin kun taas kaksisulakkeinen kuuluisi katalysaattoriautoihin.
Syy siihen miksi kyselen tätä on se että olen täältä lueskellut että tuossa saattaisi piillä vika siihen mitä autossani esiintyy,eli aamuisin ensimmäistä kertaa lähteissäni,lukkoperän merkkivalo (siis se valo joka ilmoittaa että lukkoperä on kytkeytynyt päälle) palaa hetkittäin ja varmaan peräkin toimii juuri silloin sekä ABS lyö herkästi päälle,naputtaa aivan pienelläkin painasulla.Hetken matkaa ajettua noita häiriöitä ei sitten enää esiinnykään.
Kuitenkin autoni on W124 farkku,bensa,automaatti ja kaasutinkoneella vuodelta -88 eikä siinä ole katalysaattoria,silti tämä rele autossani on kahdella sulakkeella.Tosin Mersu on saanut joskus nokkamällin ja sitä on korjailtu jonkun edellisen omistajan toimesta ja tietenkin tuo relekin on saattanut vaihtua siinä vaiheessa,mutta mitä eroa noilla releillä sitten oikein on,muuta kuin tietenkin sulakkeiden määrä,ovatko ne vaihtokelpoisia keskenään vai onko autooni eksynyt vääränlainen rele?
Syy siihen miksi kyselen tätä on se että olen täältä lueskellut että tuossa saattaisi piillä vika siihen mitä autossani esiintyy,eli aamuisin ensimmäistä kertaa lähteissäni,lukkoperän merkkivalo (siis se valo joka ilmoittaa että lukkoperä on kytkeytynyt päälle) palaa hetkittäin ja varmaan peräkin toimii juuri silloin sekä ABS lyö herkästi päälle,naputtaa aivan pienelläkin painasulla.Hetken matkaa ajettua noita häiriöitä ei sitten enää esiinnykään.
Kuitenkin autoni on W124 farkku,bensa,automaatti ja kaasutinkoneella vuodelta -88 eikä siinä ole katalysaattoria,silti tämä rele autossani on kahdella sulakkeella.Tosin Mersu on saanut joskus nokkamällin ja sitä on korjailtu jonkun edellisen omistajan toimesta ja tietenkin tuo relekin on saattanut vaihtua siinä vaiheessa,mutta mitä eroa noilla releillä sitten oikein on,muuta kuin tietenkin sulakkeiden määrä,ovatko ne vaihtokelpoisia keskenään vai onko autooni eksynyt vääränlainen rele?
Omassa 124 dieselissä oli edellinen (viallinen) ylijännitesuoja yhdellä sulakkeella. Ostin merkkiliikkeeltä uuden ja siinä on kaksi sulaketta ja toimii moitteetta.
Ylijännitesuojalla ei luulisi olevan vaikutusta ABS:in herkkyyteen. Todennäköisempää on, että ohjausyksikkö antaa jostain syystä värää tietoa jarrujärjestelmälle.
Releiden rakenteellisesta erosta en osaa sanoa mitään.
Ylijännitesuojalla ei luulisi olevan vaikutusta ABS:in herkkyyteen. Todennäköisempää on, että ohjausyksikkö antaa jostain syystä värää tietoa jarrujärjestelmälle.
Releiden rakenteellisesta erosta en osaa sanoa mitään.
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
Re: Ylijännitteen suojareleestä
Näin juuri. Kaksisulakkeinen kuuluu kattivarusteisiin. Ei ole tullut kokeiltua toimisikko kaksisulakkeinen katittomassa autossa samoin kuin omansa.Juspa kirjoitti:Olisiko kellään tietoa mitä eroa on noilla W124 bensakoneisten yksi- tai kaksisulakkeisilla ylijännitteen suojareleillä?Katselin KL-varaosien sivuilta että yksisulakkeinen olisi ei kat -malleihin kun taas kaksisulakkeinen kuuluisi katalysaattoriautoihin.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Ainakin minulla tuo kaksisulakkeinen on pelannut ihan ok katittomassa autossani.
Luultavimmin tuo ABS vikakin johtuu minulla jostain muusta kuin releestä,ehkä etujarrupalojen huonosta laadusta koska vinkuvatkin ajon alussa melkoisesti.Olen huomannut että ensimmäisessä viestissä mainitsemani viat tulevat esiin vain sateisina aamuina ja noin kilometrin ajon jälkeen ne häviävät,vaikuttaisiko sitten kosteus noihin jarruihin ja jarrun kuivuttua vika poistuisi.Voisi myös kuvitella että etupyörien märkänä erilainen jarruteho vaikuttaisi sitä myöten tuon lukkoperänkin toimintaan.Pyörien nopeuseroahan perän kytkeytyminen haistelee ja tuskin siellä muita antureita on kuin ABS-anturit jotka sitä tietoa perällekin välittävät.Taitaapi olla jarrupalojen vaihto edessä ja nyt varmaankin pitää sijoittaa hieman laadukkaampiin paloihin.
Kiitoksia vastauksista,toisaalta vieläkin kiinnostaa mitä teknistä eroa noilla yksi- ja kaksisulakkeisilla releillä on,jospa vaikka joku sähkön ammattilainen sattuisi muistamaan.
Luultavimmin tuo ABS vikakin johtuu minulla jostain muusta kuin releestä,ehkä etujarrupalojen huonosta laadusta koska vinkuvatkin ajon alussa melkoisesti.Olen huomannut että ensimmäisessä viestissä mainitsemani viat tulevat esiin vain sateisina aamuina ja noin kilometrin ajon jälkeen ne häviävät,vaikuttaisiko sitten kosteus noihin jarruihin ja jarrun kuivuttua vika poistuisi.Voisi myös kuvitella että etupyörien märkänä erilainen jarruteho vaikuttaisi sitä myöten tuon lukkoperänkin toimintaan.Pyörien nopeuseroahan perän kytkeytyminen haistelee ja tuskin siellä muita antureita on kuin ABS-anturit jotka sitä tietoa perällekin välittävät.Taitaapi olla jarrupalojen vaihto edessä ja nyt varmaankin pitää sijoittaa hieman laadukkaampiin paloihin.
Kiitoksia vastauksista,toisaalta vieläkin kiinnostaa mitä teknistä eroa noilla yksi- ja kaksisulakkeisilla releillä on,jospa vaikka joku sähkön ammattilainen sattuisi muistamaan.
Re: Ylijännitteen suojareleestä
'93, kat ja yksi sulake.....soininen kirjoitti:Näin juuri. Kaksisulakkeinen kuuluu kattivarusteisiin. Ei ole tullut kokeiltua toimisikko kaksisulakkeinen katittomassa autossa samoin kuin omansa.Juspa kirjoitti:Olisiko kellään tietoa mitä eroa on noilla W124 bensakoneisten yksi- tai kaksisulakkeisilla ylijännitteen suojareleillä?Katselin KL-varaosien sivuilta että yksisulakkeinen olisi ei kat -malleihin kun taas kaksisulakkeinen kuuluisi katalysaattoriautoihin.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Re: Ylijännitteen suojareleestä
Kiva tietää. Kiitti.juha kirjoitti:'93, kat ja yksi sulake.....soininen kirjoitti:Näin juuri. Kaksisulakkeinen kuuluu kattivarusteisiin. Ei ole tullut kokeiltua toimisikko kaksisulakkeinen katittomassa autossa samoin kuin omansa.Juspa kirjoitti:Olisiko kellään tietoa mitä eroa on noilla W124 bensakoneisten yksi- tai kaksisulakkeisilla ylijännitteen suojareleillä?Katselin KL-varaosien sivuilta että yksisulakkeinen olisi ei kat -malleihin kun taas kaksisulakkeinen kuuluisi katalysaattoriautoihin.

AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Re: Ylijännitteen suojareleestä
Terve,

t.
Risto
Yksisulakkeinenkin voi tosiaan käydä katilliseen (myös allekirjoittaneella vain yksi sulake). Jos käytettyä ostaa, niin tärkeämpää on varmistaa, että uuden ja vanhan liittimissä on yhtä monta napaa (eri määrä sähkönkuluttajia). Yksisulakkeisia on viidellä ja seitsemällä navalla, kun taas kaksisulakkeiset ovat yhdeksällä. Yksisulakkeisissa on hyvin vähän elektroniikkaa – vain yksi läpilyöntivastus, joka noista usein kärähtää. Kaksisulakkeiset taitavat pitää vähän enemmän tekoälyä sisällään.soininen kirjoitti:Kiva tietää. Kiitti.juha kirjoitti:'93, kat ja yksi sulake.....

t.
Risto
E500 – 211.070
Re: Ylijännitteen suojareleestä
No niin nythän aletaan päästä asian ytimeenRoisto kirjoitti:Yksisulakkeinenkin voi tosiaan käydä katilliseen (myös allekirjoittaneella vain yksi sulake). Jos käytettyä ostaa, niin tärkeämpää on varmistaa, että uuden ja vanhan liittimissä on yhtä monta napaa (eri määrä sähkönkuluttajia). Yksisulakkeisia on viidellä ja seitsemällä navalla, kun taas kaksisulakkeiset ovat yhdeksällä. Yksisulakkeisissa on hyvin vähän elektroniikkaa – vain yksi läpilyöntivastus, joka noista usein kärähtää. Kaksisulakkeiset taitavat pitää vähän enemmän tekoälyä sisällään.
t.
Risto

Vieläkin tinkaan,vaikkakin vain mielenkiinnosta,josko jostain löytyisi sellainen mersusähköguru joka kertoisi mitä virkaa noilla kaksisulakkeisen ylimääräisillä navoilla on.
Re: Ylijännitteen suojareleestä
Terve,
t.
Risto
Täältä löytyy juttua ko. releestä. Benzo tuossa jo kiteyttikin asiaa eli eri määrä sähkön kuluttajia tarvitsee eri määrän pinnejä. Lisäksi tuossa kaksisulakkeisessa on eri piirit eri vehkeille, eli yhden sulakkeen palaminen ei sammuta kaikkia laitteita (piirit 87L ja 87E).Juspa kirjoitti:Vieläkin tinkaan,vaikkakin vain mielenkiinnosta,josko jostain löytyisi sellainen mersusähköguru joka kertoisi mitä virkaa noilla kaksisulakkeisen ylimääräisillä navoilla on.
t.
Risto
E500 – 211.070