Ylijännitteen suojareleestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Ylijännitteen suojareleestä

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Olisiko kellään tietoa mitä eroa on noilla W124 bensakoneisten yksi- tai kaksisulakkeisilla ylijännitteen suojareleillä?Katselin KL-varaosien sivuilta että yksisulakkeinen olisi ei kat -malleihin kun taas kaksisulakkeinen kuuluisi katalysaattoriautoihin.

Syy siihen miksi kyselen tätä on se että olen täältä lueskellut että tuossa saattaisi piillä vika siihen mitä autossani esiintyy,eli aamuisin ensimmäistä kertaa lähteissäni,lukkoperän merkkivalo (siis se valo joka ilmoittaa että lukkoperä on kytkeytynyt päälle) palaa hetkittäin ja varmaan peräkin toimii juuri silloin sekä ABS lyö herkästi päälle,naputtaa aivan pienelläkin painasulla.Hetken matkaa ajettua noita häiriöitä ei sitten enää esiinnykään.

Kuitenkin autoni on W124 farkku,bensa,automaatti ja kaasutinkoneella vuodelta -88 eikä siinä ole katalysaattoria,silti tämä rele autossani on kahdella sulakkeella.Tosin Mersu on saanut joskus nokkamällin ja sitä on korjailtu jonkun edellisen omistajan toimesta ja tietenkin tuo relekin on saattanut vaihtua siinä vaiheessa,mutta mitä eroa noilla releillä sitten oikein on,muuta kuin tietenkin sulakkeiden määrä,ovatko ne vaihtokelpoisia keskenään vai onko autooni eksynyt vääränlainen rele?
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Omassa 124 dieselissä oli edellinen (viallinen) ylijännitesuoja yhdellä sulakkeella. Ostin merkkiliikkeeltä uuden ja siinä on kaksi sulaketta ja toimii moitteetta.
Ylijännitesuojalla ei luulisi olevan vaikutusta ABS:in herkkyyteen. Todennäköisempää on, että ohjausyksikkö antaa jostain syystä värää tietoa jarrujärjestelmälle.

Releiden rakenteellisesta erosta en osaa sanoa mitään.
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

ei pitäisi olla mitään eroa. Merkkiliikkeessä sanottiin että sitä yksisulakkeista ei tehdä enään ja kaksi sulakkeinen on korvannut sen. Ja sitä relettä on kahta eri mallia siis se liitin on erinmallinen mihin se rele painetaan.
Mercedes-Benz forever
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ylijännitteen suojareleestä

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Juspa kirjoitti:Olisiko kellään tietoa mitä eroa on noilla W124 bensakoneisten yksi- tai kaksisulakkeisilla ylijännitteen suojareleillä?Katselin KL-varaosien sivuilta että yksisulakkeinen olisi ei kat -malleihin kun taas kaksisulakkeinen kuuluisi katalysaattoriautoihin.
Näin juuri. Kaksisulakkeinen kuuluu kattivarusteisiin. Ei ole tullut kokeiltua toimisikko kaksisulakkeinen katittomassa autossa samoin kuin omansa.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Ainakin minulla tuo kaksisulakkeinen on pelannut ihan ok katittomassa autossani.

Luultavimmin tuo ABS vikakin johtuu minulla jostain muusta kuin releestä,ehkä etujarrupalojen huonosta laadusta koska vinkuvatkin ajon alussa melkoisesti.Olen huomannut että ensimmäisessä viestissä mainitsemani viat tulevat esiin vain sateisina aamuina ja noin kilometrin ajon jälkeen ne häviävät,vaikuttaisiko sitten kosteus noihin jarruihin ja jarrun kuivuttua vika poistuisi.Voisi myös kuvitella että etupyörien märkänä erilainen jarruteho vaikuttaisi sitä myöten tuon lukkoperänkin toimintaan.Pyörien nopeuseroahan perän kytkeytyminen haistelee ja tuskin siellä muita antureita on kuin ABS-anturit jotka sitä tietoa perällekin välittävät.Taitaapi olla jarrupalojen vaihto edessä ja nyt varmaankin pitää sijoittaa hieman laadukkaampiin paloihin.

Kiitoksia vastauksista,toisaalta vieläkin kiinnostaa mitä teknistä eroa noilla yksi- ja kaksisulakkeisilla releillä on,jospa vaikka joku sähkön ammattilainen sattuisi muistamaan.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Ylijännitteen suojareleestä

Viesti Kirjoittaja juha »

soininen kirjoitti:
Juspa kirjoitti:Olisiko kellään tietoa mitä eroa on noilla W124 bensakoneisten yksi- tai kaksisulakkeisilla ylijännitteen suojareleillä?Katselin KL-varaosien sivuilta että yksisulakkeinen olisi ei kat -malleihin kun taas kaksisulakkeinen kuuluisi katalysaattoriautoihin.
Näin juuri. Kaksisulakkeinen kuuluu kattivarusteisiin. Ei ole tullut kokeiltua toimisikko kaksisulakkeinen katittomassa autossa samoin kuin omansa.
'93, kat ja yksi sulake.....
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Eli vastauksista päätellen releet ovat yhteensopivia sulakkeiden lukumäärästä riippumatta.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

näinpä, ja yksisulakkeisia ei enää saa niin helppo tehdä valinta. Mulla oli katillisessa w201 kösessä ennen yksisulakkeinen malli, ja nyt kaksisulakkeinen, vaihtelu virkistää :D
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ylijännitteen suojareleestä

Viesti Kirjoittaja Soininen »

juha kirjoitti:
soininen kirjoitti:
Juspa kirjoitti:Olisiko kellään tietoa mitä eroa on noilla W124 bensakoneisten yksi- tai kaksisulakkeisilla ylijännitteen suojareleillä?Katselin KL-varaosien sivuilta että yksisulakkeinen olisi ei kat -malleihin kun taas kaksisulakkeinen kuuluisi katalysaattoriautoihin.
Näin juuri. Kaksisulakkeinen kuuluu kattivarusteisiin. Ei ole tullut kokeiltua toimisikko kaksisulakkeinen katittomassa autossa samoin kuin omansa.
'93, kat ja yksi sulake.....
Kiva tietää. Kiitti. :o
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylijännitteen suojareleestä

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
soininen kirjoitti:
juha kirjoitti:'93, kat ja yksi sulake.....
Kiva tietää. Kiitti. :o
Yksisulakkeinenkin voi tosiaan käydä katilliseen (myös allekirjoittaneella vain yksi sulake). Jos käytettyä ostaa, niin tärkeämpää on varmistaa, että uuden ja vanhan liittimissä on yhtä monta napaa (eri määrä sähkönkuluttajia). Yksisulakkeisia on viidellä ja seitsemällä navalla, kun taas kaksisulakkeiset ovat yhdeksällä. Yksisulakkeisissa on hyvin vähän elektroniikkaa – vain yksi läpilyöntivastus, joka noista usein kärähtää. Kaksisulakkeiset taitavat pitää vähän enemmän tekoälyä sisällään. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Ylijännitteen suojareleestä

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Roisto kirjoitti:Yksisulakkeinenkin voi tosiaan käydä katilliseen (myös allekirjoittaneella vain yksi sulake). Jos käytettyä ostaa, niin tärkeämpää on varmistaa, että uuden ja vanhan liittimissä on yhtä monta napaa (eri määrä sähkönkuluttajia). Yksisulakkeisia on viidellä ja seitsemällä navalla, kun taas kaksisulakkeiset ovat yhdeksällä. Yksisulakkeisissa on hyvin vähän elektroniikkaa – vain yksi läpilyöntivastus, joka noista usein kärähtää. Kaksisulakkeiset taitavat pitää vähän enemmän tekoälyä sisällään. :D

t.
Risto
No niin nythän aletaan päästä asian ytimeen :D siis ainakin napoja on eri määrä.Kiitoksia Risto.

Vieläkin tinkaan,vaikkakin vain mielenkiinnosta,josko jostain löytyisi sellainen mersusähköguru joka kertoisi mitä virkaa noilla kaksisulakkeisen ylimääräisillä navoilla on.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Ei tarvitse olla muuta virkaa kuin katilla ja ilman, ilmastoinnilla ja ilman.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylijännitteen suojareleestä

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Juspa kirjoitti:Vieläkin tinkaan,vaikkakin vain mielenkiinnosta,josko jostain löytyisi sellainen mersusähköguru joka kertoisi mitä virkaa noilla kaksisulakkeisen ylimääräisillä navoilla on.
Täältä löytyy juttua ko. releestä. Benzo tuossa jo kiteyttikin asiaa eli eri määrä sähkön kuluttajia tarvitsee eri määrän pinnejä. Lisäksi tuossa kaksisulakkeisessa on eri piirit eri vehkeille, eli yhden sulakkeen palaminen ei sammuta kaikkia laitteita (piirit 87L ja 87E).

t.
Risto
E500 – 211.070
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Kiitokset kaikille vastanneille...nythän asia sitten selvisi. :lol:
Vastaa Viestiin