M103, kumpi virranjakaja?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

M103, kumpi virranjakaja?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pikakysymys. Tietääkö M103:sta vuosimallin perusteella, onko motissa Boschin vai Bremin virranjakajan kansi/pyörrin. Uusi pitäisi tilata, KL:n verkkokauppa on auki toisella koneella mutta meikäläisellä ei ole aavistustakaan kumpi B omassa autossa on. Voiko vuosimallin (-89) perusteella veikata, vai onko näitä ollut rinnakkain tuotannossa erilaisilla jakajilla?

Nopeimmalle vastaajalle lämmintä kättä. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jaa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Possi, tod. näk. 80%

PS. edit: Omassa koneessa jakaja on Bosch ja kun autot ovat samaa vuosikertaa, niin alihankkijatkin lienevät tehneet diilit samalla jaksolla. Muistaakseni toimitussopimukset kestävät 2-3 vuotta kerrallaan. Ainakin jarruvalmistajat ovat kieppuneet ATEn ja Boschin välillä jotensakin noilla periodeilla. Näin ainakin kylillä horistaan :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Niin, TOD:NÄK.

Muistelempa vaan aikaa W201:n kanssa, kun -89 autoon oli tarjolla muistaakseni jopa kolmea eri B:ta eli Boschia, Bremiä ja Berua. Niin, ja Biltemaa tietysti myös... :P
Mutta ratkaisuhan tähän on. Soittanenpa tästä Vehoon ja rekisteritunnuksen perusteella selviää valmistenumerokin, ja loppuhan löytyy sitten varaosapäällikön tietokoneesta. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jukka N. kirjoitti:Ainakin jarruvalmistajat ovat kieppuneet ATEn ja Boschin välillä jotensakin noilla periodeilla. Näin ainakin kylillä horistaan :shock: .
Siis ATE/Bendix.

Tulipa taas kiksit pilkun viilaamisesta :twisted:
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Tuloo

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aaarrggghhh, niin tietenkin. Mutta Beellä alkoi sekin. Mistähän tuo Bosch nyt jäänyt niin juntturaan noiden kaikkien kahden aivosolun ja selkäytimen risteykseen. Johtuneeko siitä, että radio suoltaa DJ Big Bändin Cha cha blow jobia.... vanha erkkikin siitä jo saisi sielulleen vaurion... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tuloo

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka N. kirjoitti: Johtuneeko siitä, että radio suoltaa DJ Big Bändin Cha cha blow jobia.... vanha erkkikin siitä jo saisi sielulleen vaurion... :shock:
Mainittakoon, että eräällä tutullani oli aikanaan levy, jolla vastaavasti oli raita nimeltä "Donald Duck gets a blow job..." :shock:
Jokainen voi nyt itse kuvitella, mitä ko. pläjäys pitää sisällään. Kröhöm.

Joop. Boschin oli virranjakaja, kannella hintaa 83,80 ja pyörijällä 32,10. Hemmetti. Kysäisin sitten vielä "ei-merkkiliikkeestä" noiden tulpanjohtojen hintaa, joka olikin mukavat 170 euroa/sarja. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Sopiiko kysyä minkä (vaivan) vuoksi vaihdat kyseiset osat?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tuota noin... Olisiko nyt kuitenkin niin, että tuo Bremin kansi kävisi ?
( Olisi varmaankin halvempi ? )
Olen nimittäin laitellut Bremin kansia ' vaihtokelpoisena ' Boschin jakajiin,
eikä ole ollut ongelmia.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Petri M. kirjoitti:Sopiiko kysyä minkä (vaivan) vuoksi vaihdat kyseiset osat?
Moro. Sopii. Tuossa jo jukan kanssa hiukan aiheesta privailtiinkin. Tuttuja M103:n käynnistystutinoita ja pitkää vieteriä tässä koetetaan taltuttaa. Viimeinen pisara (no, melkein ainakin) oli se, että auton tyhjäkäynti heittäytyi perjantaina viikon seisokin jälkeen aivan hervottomaksi. Alkuperäistä, 194 tkm ajettua jakajaa voi syyttää osaltaan melko raa´asti sahanneesta tyhjäkäynnistä -- toisaalta, niin ilmeisesti myös kahta eristeeltään hajonnutta tulpanjohtoa.
Kun luvassa on taas enempikin kosteaa ja kylmää, niin pannaanpa nämä - jo näistä pikkupakkasista rietastuneet - osat uusiksi. Jos Boschin osien sopii odottaa kestävän kunnialla seuraavat 14 vuotta ja vajaat 200 tkm, niin meikäläinenhän tilailee vastaavia palikoita seuraavaksi 38-synttärinsä kunniaksi... :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henry V. kirjoitti:Tuota noin... Olisiko nyt kuitenkin niin, että tuo Bremin kansi kävisi ?
( Olisi varmaankin halvempi ? )
Olen nimittäin laitellut Bremin kansia ' vaihtokelpoisena ' Boschin jakajiin,
eikä ole ollut ongelmia.
On se halvempi. AInakin M102:ssa nämä eivät ole vaihtokelpoisia, toisessa on oikein ruuvikiinnitys ja toisessa jousen voimalla kiristyvä "koukku", joka vain vetäisee kannen tiukalle pohjaa vasten. Kummassa kumpikin on, Boschissa vai Bremissä, sitä en muista.

Ja tämä tieto siis koskee W201:aa, jossa aikanaan asian kanssa painiskelin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Tuloo

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Joop. Boschin oli virranjakaja, kannella hintaa 83,80 ja pyörijällä 32,10. Hemmetti. Kysäisin sitten vielä "ei-merkkiliikkeestä" noiden tulpanjohtojen hintaa, joka olikin mukavat 170 euroa/sarja. :?
Onkos nyt niin, notta 4Matic-lisää laitetaan myös sähkökomponentteihin :shock: :lol: ? Tässä pöydän kulmalla on kuitti, jossa seisoo kannen maksaneen 65,50€ ja pyörijän 27€. Vaihdettu toissa syksynä. Vai olisiko hinnat noin kovasti nousseet. Boscheja silti ovat.
Viimeksi muokannut Kaapo, Ma 20.10.2003 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Näyttäisi olevan sama Bosch -jakaja kaikissa M 103- moottoreissa,
vuosimalleissa ' 85- 92, paitsi w126 -korissa katkeaa - ' 89.

Jakajan kannen MB -osanumero: 103 158 00 02
Vastaava Bosch numero 1235 522 384
Vastaava Bremi : 6005 ( tähän sopiva pyörijä Bremi 7023 )

Oletko muistanut voidella pyörijän alla olevaa huopaa, eli ennakon säätöä ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henry V. kirjoitti:Näyttäisi olevan sama Bosch -jakaja kaikissa M 103- moottoreissa,
vuosimalleissa ' 85- 92, paitsi w126 -korissa katkeaa - ' 89.

Oletko muistanut voidella pyörijän alla olevaa huopaa, eli ennakon säätöä ?
Niin, oliko tuossa KE-Jetronicissakin "mekaaninen" ennakonsäätö huopineen päivineen, vai hoitaako boksi tämän? Itse en ole koskaan vielä TE:n jakajaan kurkistanutkaan....

Tuosta B vs B-asiasta vielä. Aika jännältä tuntuu, Vehossa taas tiedusteltiin varta vasten valmistenumeroa, jotta tiedettäisiin minkämerkkinen jakaja on. Vaikka heti kärkeen tokaisin, että W124 on kyseessä. Hmmh. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Ite vaihoin tohon M103:seen kannen ja pyöriän. Ensinnä ostin varaosa putkasta beru merkkisen, hintaa 130€. Pyöriä ei menny etes paikalleen. Vein takasiin ja ostin veholta koko paketin hintaan 109€ ja toimii kuin tupakka.

Yllättäävää oli että vehon hinta oli halvempi ja se että, paikalla ollut kansi oli samanlainen kuin 24v moottoreissa ? Ainaki varaosa putkan kirjan mukaan. Siihen kirjaan oli merkitty eri kannet 12v ja 24v moteille. Samanlainen kansi pantiin sinne paikalleenki.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Alunperin kaikissa Bosch-jakaja. Toi Bremi on vaan tarvikemerkki.
Omaani ostin kl:stä Bremin setin,ja hyvin toimii. Hintaero Boschilaiseen melkoinen (n.40€).
Ei muuten vaikuttanut pitkään vieteriin mitään, kosteella ilmalla käynti tasottu jonkin verran... eikä löydy jakajasta mitään muita osia kuin kansi ja pyörijä, kun boksi säätää ennakot yms. eli ei tarvi öljytä mitään.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

[/quote]

Niin, oliko tuossa KE-Jetronicissakin "mekaaninen" ennakonsäätö huopineen päivineen, vai hoitaako boksi tämän? [/quote]

Aivan niin - kehitys kehittyy....

Jos jakajalle ei mene alipaineletkua, niin silloinhan säätö hoituu sähköisesti.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Henry V. kirjoitti:
Niin, oliko tuossa KE-Jetronicissakin "mekaaninen" ennakonsäätö huopineen päivineen, vai hoitaako boksi tämän?

Aivan niin - kehitys kehittyy....

Jos jakajalle ei mene alipaineletkua, niin silloinhan säätö hoituu sähköisesti.
Boxi hoitaa kaiken , virran-jakaja on sanan mukaisesti vain virranjakaja,
siinä ei ole enään mitään muuta kuin kansi ja pyörijä ! :)
Pyörijä on kiinni venttiilien nokka-akselin päässä.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

260 E Automatic kirjoitti:
Henry V. kirjoitti:
Niin, oliko tuossa KE-Jetronicissakin "mekaaninen" ennakonsäätö huopineen päivineen, vai hoitaako boksi tämän?

Aivan niin - kehitys kehittyy....

Jos jakajalle ei mene alipaineletkua, niin silloinhan säätö hoituu sähköisesti.
Boxi hoitaa kaiken , virran-jakaja on sanan mukaisesti vain virranjakaja,
siinä ei ole enään mitään muuta kuin kansi ja pyörijä ! :)
Pyörijä on kiinni venttiilien nokka-akselin päässä.
Ja on muuten helvetin isokokoinen. Anteeks vaan vapaa ilmaisu. Otin äsken ihan uteliaisuuttani tuon jakajan kannen pois laatikosta, ja sehän oli kuin isoksi kasvaneen tatin lakki! Ero jonkun neloskoneen "kahvimukin kokoiseen" kanteen on selkeä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Otin äsken ihan uteliaisuuttani tuon jakajan kannen pois laatikosta, ja sehän oli kuin isoksi kasvaneen tatin lakki!
Ylikokoiseen tatin lakkiin viitaten jätän kaikki kierot viitteet pois perhesivuilta. Mutta asiaan: onko TE:n virranjakajassa tallella se muovinen suojuskotelo, joka tuota jakajaa suojelee? Jostain koneista se sillon tällöin puuttuu. Jos koteloa ei ole, jakaja on erinomaisen hyvin tyrkyllä kaikelle loskalle, viimalle, ja muulle ylimääräiselle häiriölle.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka N. kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Otin äsken ihan uteliaisuuttani tuon jakajan kannen pois laatikosta, ja sehän oli kuin isoksi kasvaneen tatin lakki!
Ylikokoiseen tatin lakkiin viitaten jätän kaikki kierot viitteet pois perhesivuilta. Mutta asiaan: onko TE:n virranjakajassa tallella se muovinen suojuskotelo, joka tuota jakajaa suojelee? Jostain koneista se sillon tällöin puuttuu. Jos koteloa ei ole, jakaja on erinomaisen hyvin tyrkyllä kaikelle loskalle, viimalle, ja muulle ylimääräiselle häiriölle.
Eikä se tatin lakki mitään, mutta jalka... :shock:

Joop. On muovisuoja tatin päällä ( :shock: :? ), ja saa olla vastakin. Mitenkä sen muovi kuoren saa muuten siististi ja ehjänä pois? Itse en ole ehtinyt vielä perehtyä, ja neuvot ennen yritys-erehdys-menetelmän käyttöönottoa otetaan kiitollisna vastaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Irroita tulpanjohdot kannesta, ja nosta musta suojus pois, se ei ole millään kiinni
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: M103, kumpi virranjakaja?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aku P kirjoitti:Pikakysymys. Tietääkö M103:sta vuosimallin perusteella, onko motissa Boschin vai Bremin virranjakajan kansi/pyörrin. Uusi pitäisi tilata, KL:n verkkokauppa on auki toisella koneella mutta meikäläisellä ei ole aavistustakaan kumpi B omassa autossa on. Voiko vuosimallin (-89) perusteella veikata, vai onko näitä ollut rinnakkain tuotannossa erilaisilla jakajilla?

Nopeimmalle vastaajalle lämmintä kättä. :shock:
Premin virranjakajia ei minulle ole tullut vielä vastaan ikinä. Kai niitä kuitenkin joihinkin on laitettu. M103 -88:ssa ainakin kuuluu olla Bosch, eli varmaan
-89:ssäkin.
Vastaa Viestiin