Ei käynnisty ilman pientä huikkaa !!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Ei käynnisty ilman pientä huikkaa !!

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

Missäköhän voisi olla vika , kun ei lähe käyntiin ,paitsi sitten kun on kaatanut
pienen huikan(ilmanputsarin kansi pois ja siihen messinkisen läpän päälle) niin johan käynnistyy. Mersuni on 124w 230E Automaatti vm:88.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Vaikuttaako koneen lämpötila tai kaasun painaminen mitään käynnistyvyyteen ja lupaako edes kone ilman tuota huikkaa?
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Ei käynnisty ilman pientä huikkaa !!

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

PM kirjoitti:Vaikuttaako koneen lämpötila tai kaasun painaminen mitään käynnistyvyyteen ja lupaako edes kone ilman tuota huikkaa?
Nyt täytyy sanoo et en tiiä kun sain tän mersun vast viime sunnuntain,
keltä ostin niin se ainakin sano et ei lähe kylmänä ilman huikkaa!!
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ja sitten kun lähtee käyntiin, toimii ihan normaalisti ja nykimättä?

Koska kukaan ei ole ehdottanut vielä mitään, aloitan loton veikkaamalla viallista kylmäkäynnistyssuutinta tai sitten se suutin ei jostain syystä saa virtaa, esim. viallinen/hapettunut ylijänniterele voi kuulemma aiheuttaa tämän.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Naapurin volvossa (B200F) on ihan sama vika! Kylmäkäynnistyssuuttimen irrottaminen ei ainakaan muuttanut mitään... Pumppaaminen eikä mikään oikein auta. Volvossa on helpompi, kun voi kaataa sen bensan suoraan letkuun eikä tartte mitään putsareita irrotella (suunniteltu homma :lol: ), ja tippa sinne niin lähti niin nätisti. Ihme hommia.

Onko sulla bensapumpussa paineet kohdallaan? Tuossa ei ollut aivan, mutta se tuskin on perimmäinen syy.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Kyllä mustakin joskus sunnuntaisin tuntuu siltä ettei viikonlopun jäljiltä lähde oikein käyntiin jos ei ota paria huikkaa... :roll:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

kylmäkäynnistyssuutin, pumpun rele ( ohjaa myös kylmäkäynnistystä), ylivirtasuoja ( ohjaa pumpun relettä)....... nämä ensin mielessä.....
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Mulla oli joskus volvo 760 jossa samaa vikaa. Kylmäkäynnistyssuuttimen ohjaus ei jostain syystä tominnu. Itse suutin kyllä pelas kun sille antoi virtaa.
En jaksanu tonkia silloin sitä vikaa joten tein siihen patentin ja laitoin kojetauluun napin jolla ohjasin sitä suutinta.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

PM kirjoitti:Ja sitten kun lähtee käyntiin, toimii ihan normaalisti ja nykimättä?

Koska kukaan ei ole ehdottanut vielä mitään, aloitan loton veikkaamalla viallista kylmäkäynnistyssuutinta tai sitten se suutin ei jostain syystä saa virtaa, esim. viallinen/hapettunut ylijänniterele voi kuulemma aiheuttaa tämän.

Kiitos näistä neuvoista, mut sit ois viel semmonen vika et imee akun aika
nopeest tyhjäks , voisko olla yhteyttä edellä olevaan vikaan, vai oisko
syynä märkä auton lattia , tänään otin penkit pois ja kaikki matot, kyllä
oli kosteeta, mut onneks ei löytynyt ruostetta, täytyy nyt kuivatella lattiaa, sit pääsee näitten vikojen etsintään:
Niin vastaus tonne aikasempaan: Joo kun saa käyntiin niin toimii ihan
normaalisti !
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

PM kirjoitti:Ja sitten kun lähtee käyntiin, toimii ihan normaalisti ja nykimättä?

Koska kukaan ei ole ehdottanut vielä mitään, aloitan loton veikkaamalla viallista kylmäkäynnistyssuutinta tai sitten se suutin ei jostain syystä saa virtaa, esim. viallinen/hapettunut ylijänniterele voi kuulemma aiheuttaa tämän.
Missäköhän tuo ylijänniterele sijaitsee?
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Hece45 kirjoitti:
PM kirjoitti:Ja sitten kun lähtee käyntiin, toimii ihan normaalisti ja nykimättä?

Koska kukaan ei ole ehdottanut vielä mitään, aloitan loton veikkaamalla viallista kylmäkäynnistyssuutinta tai sitten se suutin ei jostain syystä saa virtaa, esim. viallinen/hapettunut ylijänniterele voi kuulemma aiheuttaa tämän.
Missäköhän tuo ylijänniterele sijaitsee?
Oisko samassa paikassa kuin dieselissä? Jos, niin akun takana moottoritilassa. Siinä on kirkas kansi, jonka alla sulake.
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

samisalama kirjoitti:
Hece45 kirjoitti:
PM kirjoitti:Ja sitten kun lähtee käyntiin, toimii ihan normaalisti ja nykimättä?

Koska kukaan ei ole ehdottanut vielä mitään, aloitan loton veikkaamalla viallista kylmäkäynnistyssuutinta tai sitten se suutin ei jostain syystä saa virtaa, esim. viallinen/hapettunut ylijänniterele voi kuulemma aiheuttaa tämän.
Missäköhän tuo ylijänniterele sijaitsee?
Oisko samassa paikassa kuin dieselissä? Jos, niin akun takana moottoritilassa. Siinä on kirkas kansi, jonka alla sulake.
Löyty rele kaiken töhnän seasta, releen päällä 10 amp. sulake joka oli
palanut, miten se vaikuttaa käyntiin / käynnistykseen?
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

jep, akun takana ovat.. ylijännitesuoja sekä pumpun rele. suuttimen toiminnan voit testata tai "korjata" tuomalla virran suoraan siihen tai kojetaulukatkaisijan kautta.......
tuli vielä yksi vaihtoehto mieleen, lämpötilaanturi joko viallinen tai hapettunut.....
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

ohjaa polttoainepumppua ja kylmäkäynnistyspiiriä .....
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Hece45 kirjoitti: Löyty rele kaiken töhnän seasta, releen päällä 10 amp. sulake joka oli
palanut, miten se vaikuttaa käyntiin / käynnistykseen?
Laita uus sulake, ja kokeile ilman lisähörppyä käymään. Jos lähtee, eikä sulake pala, niin a´vot.

Jos polttaa sulakkeen, niin sitten lähteä vikaa hakemaan...
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

juhnu kirjoitti:kylmäkäynnistyssuutin, pumpun rele ( ohjaa myös kylmäkäynnistystä), ylivirtasuoja ( ohjaa pumpun relettä)....... nämä ensin mielessä.....
YLIVITRTASUOJA? OHJAAKO???
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
soininen kirjoitti:YLIVITRTASUOJA? OHJAAKO???
Eipä niin. Pumpun (ja kylmäkäynnistyssuuttimen) releen virta ei tule ylijännitesuojan kautta. Ylijännitesuoja ottaa herätevirtansa samasta johdosta kuin pumpun rele.

Mielenkiintoinen juttu on, että pumpun releelle tulevat virrat eivät näytä tulevan minkään sulakkeen kautta. :shock: Pumpulle menevä jatkuva virta (30) on otettu laturin ja akun välisestä liitoksesta. Kylmäkäynnistyssuuttimelle tuleva virta (15) tulee kyllä sulaketaululta mutta ilman mitään sulaketta eli periaatteessa suoraan virtalukolta.

Itsekin tutkin samaa asiaa, koska aamulla oma kottero ei lähtenyt käyntiin – ensimmäistä kertaa jätti, ei nyt tielle, vaan kotipihalle. Ensin kyllä hörähti mutta sitten sammui. Mulla saattaa olla ongelmana liian tyhjä tankki – opiskelijavalo on palanut jo viikon päivät. :oops: :D Pitänee käydä ensin huoltamolta kannu ja siihen bensaa ja miettiä vakavampia vikoja, jos homma ei tuolla hoidolla kummene.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

samisalama kirjoitti:
Hece45 kirjoitti: Löyty rele kaiken töhnän seasta, releen päällä 10 amp. sulake joka oli
palanut, miten se vaikuttaa käyntiin / käynnistykseen?
Laita uus sulake, ja kokeile ilman lisähörppyä käymään. Jos lähtee, eikä sulake pala, niin a´vot.

Jos polttaa sulakkeen, niin sitten lähteä vikaa hakemaan...[/quote

Kiitos näistä vinkeistä, täytyy kokeilla kunhan täs kerkiää, kyselen
sit taas neuvoi jos polttaa sulakkeen .
Vastaa Viestiin