Hihnaongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomi83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 11.10.2005 11:31

Hihnaongelma

Viesti Kirjoittaja tomi83 »

Terve!
Selailin tossa haun kautta aiheeseen liittyviä keskusteluja, mut ei tuntunu löytyvän fiksuu vastausta. Eli ongelmana on että hihna tai joku vinkuu kostealla kelillä ja kylmänä. Eli ei aina, esim. jos on kuiva keli nii ei vingu. Miks moinen ilmiö. Tiedän et tätä on puitu ja ehdoteltu hihnankiristimen rungon laakeria yms. Mutta luulis sen vinkuvan sillo muulloinkin kuin kosteella kelillä. Auto on 190E 2.0 '89.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Oletko tarkistanut, että hihna on riittävän kireällä?
Kiristimen yhteydessä on merkit.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Viesti Kirjoittaja plaivama »

Hiihna luistaa helpommin kostealla kelillä, koska kitka on silloin pienempi. Laturin hihna vinkuu joskus myös siksi, että akussa on nesteet vähissä.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Vanhakin hihna? Uus moniurahihna kiristinrullan kera kehiin...
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
tomi83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 11.10.2005 11:31

Viesti Kirjoittaja tomi83 »

miten toi akun nesteiden vaikutus muka voisi vaikuttaa laturin hihnan vinkumiseen? johtuuko jostai jännityksen puutteesta...?
Hihnaa en oo vaihtanu ollenkaan ku ostin menopelin, tuotu saksasta aikoinaan, ajettu 222000 nytte. Voipi olla mahdollista et se on menossa paskaks, kerää sitä kosteutta hihnaan(huokosiin) ja kestää sitte aikaa ennen ku lämpiää ja ei vingu...
Mut täytyy ottaa tällä viikolla projektiksi toi.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Mullakin vinkuu kylmänä vähän, tai lähinnä kitisee. On hihnankiristimen keinun laakeri kulunut, eli päästää kiristinpyörän vinoon. Kitinä loppuu tosin minuutin sisällä kun hihna on lämmennyt.
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

Sama juttu mulla 200 Deessä kitisee kylmänä n. minuutin ja sitten loppuu ja kun sataa niin kitisee kokoajan kun ajaa hiljempaa. Oon ite ajatellu vesipumppua tai kiristäjää mut kyllä se varmaan se kiristäjä on.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Onko kellään tietoa, kuinka usein bensakoneiden keinuja menee vaihtoon? Bentsiinikoneessahan on erilainen kiristinsysteemi kuin dieseleissä. Eikös tuon mötikän voi periaatteessa testata irrottamalla sen ja kiinnittämällä kunnolla ruuvipenkkiin. Eli jos väljää ei tunnu ja joustinkumi palauttaa vivun alkuasentoon, se on kunnossa.

Möykyllä on kuitenkin sen verran hintaa, ettei sitä viitsi suin päin vaihtaa – 175 € KL:ssä. :shock: Dieselin vipuun taas voi vaihtaa laakerin ja se maksaa kolmisen kymppiä, koko vipukin taitaa irrota alle viiden kympin.

t.
Risto
E500 – 211.070
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Viesti Kirjoittaja plaivama »

tomi83 kirjoitti:miten toi akun nesteiden vaikutus muka voisi vaikuttaa laturin hihnan vinkumiseen? johtuuko jostai jännityksen puutteesta...?
Laturihan lataa akkua ylijännitteellä. Jos akku on kuiva tai muuten sökö, niin laturihan kuormittuu enemmän (resistanssi kasvaa)--> hihna voi vinkua myös tästä syystä. Myös akun navat/laturin liittimet voivat vaikuttaa. Siis tämä on yksi vaihtoehto lisää hihnan löysyydelle, kunnolle yms.
Teppop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:09
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Teppop »

tuo on sellanen melko tympee vika mullakitissy kaikissa missä ollu moniura ja taas kitisee nyt 300d... huomenna vaihtaa hihna ja kiristinrulla saa nähä minkä se sit tekee veikkaan vaan jatkaa...... :oops:
jomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Pe 02.09.2005 21:42
Paikkakunta: Pärnu, EST

Viesti Kirjoittaja jomi »

Kyllä se ainakin mulla oli kiristinrulla ja hihna parisen vuotta sitten 190 D:een kanssa kun taistelin.
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

plaivama kirjoitti:
tomi83 kirjoitti:miten toi akun nesteiden vaikutus muka voisi vaikuttaa laturin hihnan vinkumiseen? johtuuko jostai jännityksen puutteesta...?
Laturihan lataa akkua ylijännitteellä. Jos akku on kuiva tai muuten sökö, niin laturihan kuormittuu enemmän (resistanssi kasvaa)--> hihna voi vinkua myös tästä syystä. Myös akun navat/laturin liittimet voivat vaikuttaa. Siis tämä on yksi vaihtoehto lisää hihnan löysyydelle, kunnolle yms.
Kuten plaivama kirjoitti. Syy yleensä löytyy huonosta akusta. Rullan ääni on "naksahteleva". Jos navat olisi huonosti, ei lataisi kunnolla, myöskään natisevaa ääntä ei kuulu.SIIS AKUN KUNTO JA HINAN OIKEA KIREYS. LATAUKSEN YLIJÄNNITTELISYYS TUSKIN ON KYSEESSÄ.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Hihnaongelma

Viesti Kirjoittaja juha »

tomi83 kirjoitti:Terve!
Selailin tossa haun kautta aiheeseen liittyviä keskusteluja, mut ei tuntunu löytyvän fiksuu vastausta. Eli ongelmana on että hihna tai joku vinkuu kostealla kelillä ja kylmänä. Eli ei aina, esim. jos on kuiva keli nii ei vingu. Miks moinen ilmiö. Tiedän et tätä on puitu ja ehdoteltu hihnankiristimen rungon laakeria yms. Mutta luulis sen vinkuvan sillo muulloinkin kuin kosteella kelillä. Auto on 190E 2.0 '89.
Osta hihna jos et ole ikinä vaihtanut, vaihda se ja samalla tarkasta kiristimen välys -> jos väljää niin osta kiristin. Saat samalla varahihnan itsellesi.

Mitä kitinään tulee uusi hihna voi TODELLA olla paska jo syntyessään. Vaikka vika on 99% varmuudella jossain apulaitteessa niin täällä se oli motonetin hihnassa. Kuuntelin kitinää koko kesän ja laturia huoltaessa vaihdoin takaisin vanhan mutta suht. hyväkuntoisen hihnan. Koko kesän kitissyt, uusi hihna oli urapuoleltaan täynnä sellaista irtonaista kumia tms. mähnää joka aiheutti ensinnäkin kitinää ja toisekseen luistamista lätäkköjen kohdalla. Selvä vika materiaalissa. Kiristin on niin timmi ettei se käsivoimin väänny eikä käänny, vesipumppu uusi eikä laturissa ole välystä. Huolellisesti tutkimalla vika varmaan sullakin löytyy. Toki kiristimien myyjät niitä kehoittaa heti vaihtamaan mutta turhaa rahan menoa se on jos vanhat komponentit on kunnossa.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

Vaihdoin just äsken 200 Deehen kiristäjän kun oli se keinun isolaakeri valmis. makso 43 € koko keinu ja kitinä lakkas ja laitoin vielä vanhan hihnan ettei ruveta pröystäilemään.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Mistäs tuon keinun noin halvalla saa?
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

Täältä porista sellasesta paikasta kun motormarket.
Vastaa Viestiin