Hihnaongelma
Hihnaongelma
Terve!
Selailin tossa haun kautta aiheeseen liittyviä keskusteluja, mut ei tuntunu löytyvän fiksuu vastausta. Eli ongelmana on että hihna tai joku vinkuu kostealla kelillä ja kylmänä. Eli ei aina, esim. jos on kuiva keli nii ei vingu. Miks moinen ilmiö. Tiedän et tätä on puitu ja ehdoteltu hihnankiristimen rungon laakeria yms. Mutta luulis sen vinkuvan sillo muulloinkin kuin kosteella kelillä. Auto on 190E 2.0 '89.
Selailin tossa haun kautta aiheeseen liittyviä keskusteluja, mut ei tuntunu löytyvän fiksuu vastausta. Eli ongelmana on että hihna tai joku vinkuu kostealla kelillä ja kylmänä. Eli ei aina, esim. jos on kuiva keli nii ei vingu. Miks moinen ilmiö. Tiedän et tätä on puitu ja ehdoteltu hihnankiristimen rungon laakeria yms. Mutta luulis sen vinkuvan sillo muulloinkin kuin kosteella kelillä. Auto on 190E 2.0 '89.
miten toi akun nesteiden vaikutus muka voisi vaikuttaa laturin hihnan vinkumiseen? johtuuko jostai jännityksen puutteesta...?
Hihnaa en oo vaihtanu ollenkaan ku ostin menopelin, tuotu saksasta aikoinaan, ajettu 222000 nytte. Voipi olla mahdollista et se on menossa paskaks, kerää sitä kosteutta hihnaan(huokosiin) ja kestää sitte aikaa ennen ku lämpiää ja ei vingu...
Mut täytyy ottaa tällä viikolla projektiksi toi.
Hihnaa en oo vaihtanu ollenkaan ku ostin menopelin, tuotu saksasta aikoinaan, ajettu 222000 nytte. Voipi olla mahdollista et se on menossa paskaks, kerää sitä kosteutta hihnaan(huokosiin) ja kestää sitte aikaa ennen ku lämpiää ja ei vingu...
Mut täytyy ottaa tällä viikolla projektiksi toi.
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Terve,
Onko kellään tietoa, kuinka usein bensakoneiden keinuja menee vaihtoon? Bentsiinikoneessahan on erilainen kiristinsysteemi kuin dieseleissä. Eikös tuon mötikän voi periaatteessa testata irrottamalla sen ja kiinnittämällä kunnolla ruuvipenkkiin. Eli jos väljää ei tunnu ja joustinkumi palauttaa vivun alkuasentoon, se on kunnossa.
Möykyllä on kuitenkin sen verran hintaa, ettei sitä viitsi suin päin vaihtaa – 175 € KL:ssä.
Dieselin vipuun taas voi vaihtaa laakerin ja se maksaa kolmisen kymppiä, koko vipukin taitaa irrota alle viiden kympin.
t.
Risto
Onko kellään tietoa, kuinka usein bensakoneiden keinuja menee vaihtoon? Bentsiinikoneessahan on erilainen kiristinsysteemi kuin dieseleissä. Eikös tuon mötikän voi periaatteessa testata irrottamalla sen ja kiinnittämällä kunnolla ruuvipenkkiin. Eli jos väljää ei tunnu ja joustinkumi palauttaa vivun alkuasentoon, se on kunnossa.
Möykyllä on kuitenkin sen verran hintaa, ettei sitä viitsi suin päin vaihtaa – 175 € KL:ssä.

t.
Risto
E500 – 211.070
Laturihan lataa akkua ylijännitteellä. Jos akku on kuiva tai muuten sökö, niin laturihan kuormittuu enemmän (resistanssi kasvaa)--> hihna voi vinkua myös tästä syystä. Myös akun navat/laturin liittimet voivat vaikuttaa. Siis tämä on yksi vaihtoehto lisää hihnan löysyydelle, kunnolle yms.tomi83 kirjoitti:miten toi akun nesteiden vaikutus muka voisi vaikuttaa laturin hihnan vinkumiseen? johtuuko jostai jännityksen puutteesta...?
Kuten plaivama kirjoitti. Syy yleensä löytyy huonosta akusta. Rullan ääni on "naksahteleva". Jos navat olisi huonosti, ei lataisi kunnolla, myöskään natisevaa ääntä ei kuulu.SIIS AKUN KUNTO JA HINAN OIKEA KIREYS. LATAUKSEN YLIJÄNNITTELISYYS TUSKIN ON KYSEESSÄ.plaivama kirjoitti:Laturihan lataa akkua ylijännitteellä. Jos akku on kuiva tai muuten sökö, niin laturihan kuormittuu enemmän (resistanssi kasvaa)--> hihna voi vinkua myös tästä syystä. Myös akun navat/laturin liittimet voivat vaikuttaa. Siis tämä on yksi vaihtoehto lisää hihnan löysyydelle, kunnolle yms.tomi83 kirjoitti:miten toi akun nesteiden vaikutus muka voisi vaikuttaa laturin hihnan vinkumiseen? johtuuko jostai jännityksen puutteesta...?
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Re: Hihnaongelma
Osta hihna jos et ole ikinä vaihtanut, vaihda se ja samalla tarkasta kiristimen välys -> jos väljää niin osta kiristin. Saat samalla varahihnan itsellesi.tomi83 kirjoitti:Terve!
Selailin tossa haun kautta aiheeseen liittyviä keskusteluja, mut ei tuntunu löytyvän fiksuu vastausta. Eli ongelmana on että hihna tai joku vinkuu kostealla kelillä ja kylmänä. Eli ei aina, esim. jos on kuiva keli nii ei vingu. Miks moinen ilmiö. Tiedän et tätä on puitu ja ehdoteltu hihnankiristimen rungon laakeria yms. Mutta luulis sen vinkuvan sillo muulloinkin kuin kosteella kelillä. Auto on 190E 2.0 '89.
Mitä kitinään tulee uusi hihna voi TODELLA olla paska jo syntyessään. Vaikka vika on 99% varmuudella jossain apulaitteessa niin täällä se oli motonetin hihnassa. Kuuntelin kitinää koko kesän ja laturia huoltaessa vaihdoin takaisin vanhan mutta suht. hyväkuntoisen hihnan. Koko kesän kitissyt, uusi hihna oli urapuoleltaan täynnä sellaista irtonaista kumia tms. mähnää joka aiheutti ensinnäkin kitinää ja toisekseen luistamista lätäkköjen kohdalla. Selvä vika materiaalissa. Kiristin on niin timmi ettei se käsivoimin väänny eikä käänny, vesipumppu uusi eikä laturissa ole välystä. Huolellisesti tutkimalla vika varmaan sullakin löytyy. Toki kiristimien myyjät niitä kehoittaa heti vaihtamaan mutta turhaa rahan menoa se on jos vanhat komponentit on kunnossa.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo