Ahtoputkien koko

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Ahtoputkien koko

Viesti Kirjoittaja jesse »

Minkäs vahvuista putkea porukalla on ennen ja jälkeen coolerin?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

60mm
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

60mm
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

100mm :wink:
power is nothing without control...
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

100mm :shock:

60mm täälläkin :oops:
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

60 mm rosteria. Ostin muuten nuo ahtoputket paikalliselta kuusankoskelta, olivat tullu jostain meijerin purkutyömaalta. Eikä maksanu kun muutaman euron kilo :lol:

P.S.Saattavatpa olla muuten hapokasta, kun ovat elintarvike teollisuudesta :idea:
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

meillä vitunkestävää ,tuli strippibaarin purkutyömaalta 8)


no menipä taas....
power is nothing without control...
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

peteracing kirjoitti:100mm :wink:
Minkälainen mylly sulla on kun pitää tommonen hormi olla :shock:
200:ssa on hyvin riittäny tuo 60 mm, taitaa riittää jonkin matkaa isommissakin.

Päivän naurut tuosta putken kestävyydestä :lol:
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

power is nothing without control...
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

kuuskymmentä ihan hyvä, on kokeiltu isonpia ei huomattavia eroja
Billett
kalle7876
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 02.05.2005 17:57
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kalle7876 »

60 kuulerille ja 70 moottorille
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kalle7876 kirjoitti:60 kuulerille ja 70 moottorille
Eikös se voisi olla justiinsa päinvastoin ?

Nimittäin kuumassa ilma tarvitsee enemmän tilaa, eli joutuu liikkumaan ne molekyylit nopeammin, jotta sama ilmamassa virtaa sieltä ahtimen pakottama moottorin sisälle. Totta puhuakseni en nyt muista onko itsellänikin kuuma putki 50 millistä ja kylmä 60 millistä. (vai 60 / 70 mm) Mikäli on niin osaako joku keksiä miksi ihmeessä noin olisi inssit suunnitelleet ?

Niin tai näin on jokseenkin tarkkaan siitä ilmamäärästä kiinni alkaako edes 60 mm putki ahdistamaan, vältämättä ei.

Jotenkin näkisin edulliseksi, (mitään asiasta tietämättä) semmoisen, ettei ilman virtauksen tarvitse muuttaa kulkunopeuttaan, eli ahtimelta lähtiessä jatketaan samalla halkaisijalla, ja lämpötilan laskiessa _ehkä_ supistetaan hieman halkaisijaa. Edessä onkuitenkin imuventiilit, jotka ovat auki harvakseltaan ja aukko on todella pieni. Tehtäisiiin putki kuitenkin siten, ettei nopeita halkaisijan muutoksia tule, esim 60 -> 100 mm vaan tehdään ne "tötteröllä".
kalle7876
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 02.05.2005 17:57
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kalle7876 »

veskola kirjoitti:
kalle7876 kirjoitti:60 kuulerille ja 70 moottorille
Eikös se voisi olla justiinsa päinvastoin ?

Nimittäin kuumassa ilma tarvitsee enemmän tilaa, eli joutuu liikkumaan ne molekyylit nopeammin, jotta sama ilmamassa virtaa sieltä ahtimen pakottama moottorin sisälle. Totta puhuakseni en nyt muista onko itsellänikin kuuma putki 50 millistä ja kylmä 60 millistä. (vai 60 / 70 mm) Mikäli on niin osaako joku keksiä miksi ihmeessä noin olisi inssit suunnitelleet ?

Niin tai näin on jokseenkin tarkkaan siitä ilmamäärästä kiinni alkaako edes 60 mm putki ahdistamaan, vältämättä ei.

Jotenkin näkisin edulliseksi, (mitään asiasta tietämättä) semmoisen, ettei ilman virtauksen tarvitse muuttaa kulkunopeuttaan, eli ahtimelta lähtiessä jatketaan samalla halkaisijalla, ja lämpötilan laskiessa _ehkä_ supistetaan hieman halkaisijaa. Edessä onkuitenkin imuventiilit, jotka ovat auki harvakseltaan ja aukko on todella pieni. Tehtäisiiin putki kuitenkin siten, ettei nopeita halkaisijan muutoksia tule, esim 60 -> 100 mm vaan tehdään ne "tötteröllä".
joskos se johtuu siitä et turbolta lähtö lähtee leviään kuulerille mahdollisimman leveesti ja tasasesti jasieltä jouheesti pois kantsii kattoo erhomäen ascona,ei ehkä kuulu tänne mut on FIKSUSTI tehty kuuleri just niinkuin kaikki velhot käskee tehä,siinä esimerkki(olikohan 268kmh loppunopeus jos oikein muistan,eemeli voi kertoo tarkemmin jos joku haluaa tietää enemmän).itelle tulee turbolta 60 ja menee kuulerille ja kuulerin jälkeen 70 painepöntölle ja sieltä tasaisesti jokaiseen mukiin.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Jep, kiitos noista halkaisijatiedoista. Tosiaan, koitan tässä päättää ahtoputkien kokoa ja en haluaisi päätöksen nojaavan omaan arvaukseen tai mutuun. Siksi kyselen tietoja kokeneemmilta.

Tässä omia mietintöjä coolerin tulevan ja lähtevän putken halkaisijoista:

Massavirtahan täytyy pysyä samana massan häviämättömyyden perusteella. Massavirta = tiheys * virtausnopeus * putken pinta-ala.

Massavirta ennen cooleria pitää olla sama kuin massavirta coolerin jälkeen.
Eli tiheys1 * virtausnopeus1 * pinta-ala1 = tiheys2 * virtausnopeus2 * pinta-ala2

Nyt jos halutaan pitää nopeus vakiona niin tuon yhtälön nojalla pinta-alan pitää tietenkin pienentyä jos tiheys kasvaa, niinkuin coolerissa yleensä tapahtuu.

Tämän järkeilyn mukaan coolerin jälkeen pitäisi siis olla ohuempaa putkea. Jos näin ei ole, virtaus hidastuu. Nyt päästäänkin sitten kysymykseen, halutaanko virtausnopeus pitää samana. Ottaen huomioon että painehäviö on verrannollinen virtausnopeuden neliöön, ei virtausnopeuden laskeminen kuulosta mielestäni ollenkaan huonolta jutulta.

Eli suuri kysymys taitaa nyt olla se onko arvokkaampaa, että ilma menee suurella vauhdilla kohti konetta vai se, että paine laskee mahdollisimman vähän matkalla painekoteloon. Omasta mielestäni tämä että paine laskee mahd. vähän on tärkeämpi. Sillä että ilma menee painekoteloa kohti suurella nopeudella, ei tietääkseni ole virtausopillisesti juurikaan mitään arvoa tässä tapauksessa. Se, että painekoteloon tulevalla ilmalla ei olisi kovinkaan korkeaa nopeutta tarkoittaa kylläkin että se joudutaan kiihdyttämään imukanavassa, ja tämähän syö myös energiaa. Mutta niin syö sekin, että painekoteloon tuleva nopea virtaus joudutaan kääntämään 90 astetta sen mennessä imukanaviin. Nyt siis olettaen konstruktio jossa painekotelo on auton suuntainen.

Jaahas, eihän tästä järkeilystä ollut taas mitään apua, ei itelle eikä varmaan muillekkaan. Kysymys on siis edelleen että onko oleellisempaa, että on suuri paine vai suuri virtausnopeus. Intuitio (joskin valistunut sellainen) sanoo vieläkin että paine on tärkeämpi. Kummassakin tapauksessa virtausta joudutaan kiihdyttämään painekotelosta imukanaviin mentäessä, joko kääntämään tai suoraan kiihdyttämään. Ideaalinen tapaus varmaan olisi se että virtauksen suuntaa ei tarvitsisi kääntää eli painekotelon tulo olisi saman suuntainen kuin imukanavat. Silloin tuosta virtauksen nopeudesta voisi olla jotain etua, mutta silti olen sitä mieltä että painekoteloon tultaessa saavutettu paine on tärkeämpi kuin virtauksen nopeus.

Koitan havainnollistaa ajatustani vielä esimerkillä:
Virtauksen nopeudesta on ensinnäkin hyötyä silloin kun se saadaan pysäytettyä niin että virtauksen nopeuteen sitoutunut energia muuttuu paineeseen sitoutuneeseen energiaan. (liike-energia ja entalpia). Toisaalta jos virtauksella on valmiiksi nopeutta, ei sitä tarvitse enää kiihdyttää, Niinkuin esim. ram-air systeemissä. Imuaukko ja sen ympäristö tulee tällöin muotoilla niin että ilmavirtaus hidastuu tarpeeksi luoden patopainetta mutta toisaalta aukon kertavastus ei saa olla liian suuri. Optimiprofiili varmaan löytyy laskemalla. Tässäkin ilmeisesti tasapainoillaan nopeuden ja paineen tuottamien hyötyjen välillä ja paras ratkasu on kompromissi. Jos tätä esimerkkiä soveltaa ahdetun auton imuputkistoon coolerin ja sylinterikannen välillä olettaen että painekotelo on auton suuntainen, niin silloinhan ainakin omasta mielestäni tuo nopeus ei ole niin tärkeä.

Eli olisiko nyt sitten niin että coolerin jälkeisen putken olisi hyvä olla yhtä vahvaa tai jopa vahvempaa kuin sitä edeltävän putken?
Kalle7876, onko tuo sinun putkistosi rakennettu näiden "velhojen" ohjeiden perusteella?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

75 mm ennen ja jälkeen. Tuntuis toimivankin jotenkuten.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Petri K kirjoitti:75 mm ennen ja jälkeen. Tuntuis toimivankin jotenkuten.
Mitähän tuokin lause mahtaa pitää sisällään :?: :roll: :lol:
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

[Kuuleri ei sais ahdistaa ,eli sen jälkeen putki sais olla isompaa että paine poistuisi helpommin ,mulla on kylläkin koko ränni 60 mm ,helpompi tehdä :oops:
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

sunbeam kirjoitti:[Kuuleri ei sais ahdistaa ,eli sen jälkeen putki sais olla isompaa että paine poistuisi helpommin ,mulla on kylläkin koko ränni 60 mm ,helpompi tehdä :oops:
Niinhän se ilmeisesti on. Jos coolerin jälkeen on liian pieni putki, niin paine nousee --> ilma lämpiää uudestaan.
Vastaa Viestiin