Hehkujen vaihto w124 250D-89
Hehkujen vaihto w124 250D-89
Eli vaihdan tulevana viikon vaihteessa hehkut ja kysyn, että mitä on huomioitava hehkujen vaihdossa. Vai onnistuuko se vain vaihtamalla?
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Re: Hehkujen vaihto w124 250D-89
Onnistuu vain vaihtamallakarjis kirjoitti:Eli vaihdan tulevana viikon vaihteessa hehkut ja kysyn, että mitä on huomioitava hehkujen vaihdossa. Vai onnistuuko se vain vaihtamalla?

Tosta tuli mieleen, tässä ihan uudessa korimallin A6 dieseleissä on jossain vaiheessa tuotantoa ollut oikein älynväläys valmistaa keraamisia hehkutulppia.Mika.T kirjoitti:Ja irrotuksessa jos tuntuu ettei hehku pyöri auki helposti niin nitkutella hieman edestaas ettei hehku mene vain poikki.
Nimittäin nyt kun niitä on joistakin autoista mennyt pimeeksi, niin irrotusvaiheessa joka tulppa poikki, keraaminen kärki palotilassa pikkusen karstoittunut eikä enää mahdu tulemaan reijästä pois ja naps. Ja ei muuta kuin kannet pöydälle ja hehkujen kärkiä irrottamaan...
Ja on muuten melkonen homma vaihtaa ne V6 koneisiin.

Passat Variant 1.9TDI 2001
..
Kun uusiin tulppiin ruuvaa johtojen muttereita kiinni, niin täytyy pitää huoli, ettei johto pyöri taas mukana. Voi katketa se liitin taas tai tulppa hajoaa. Menee oikosulkuun ja polttaa hehkureleessä olevan sulakkeen...
w115,123,124,126,210 yms.
Re: Hehkujen vaihto w124 250D-89
Enpä löytäny yhtään varsinaista ohjetta OM60* sarjan koneitten hehkujen vaihosta, joten tässä pientä selostusta.konjamiini kirjoitti:Onnistuu vain vaihtamallakarjis kirjoitti:Eli vaihdan tulevana viikon vaihteessa hehkut ja kysyn, että mitä on huomioitava hehkujen vaihdossa. Vai onnistuuko se vain vaihtamalla?Haulla löytyy varmasti paljonki asiasta jos on tarvis.
Vaihoin tänää -92 w124 200D:iin hehkut. Hehkun merkkivalo oli ilmaissut starttausta edeltävällä pimeydellä ja sen jälkeisellä loistollaan, että joku hehku on pimeenä. Päätin vaihtaa kaikki hehkut kerralla, ku autolla on ajettu jo 600 tkm ja meijän aikana siihe ei ollu kertaakaan, ainaska muistikuvien mukaan, hehkuja vaihettu.
Konepellin aukasun jälkeen oli pakko tulla kolmeksi tuntia hakee motivaatiota ircistä ja foorumilta, koska todella ahtaista raoista nuo näytti olevan vaihettavan, jos ei imusarjaa aikonu irrottaa. Riittävästi kommentteje hehkujen vaihdosta ilman imusarjan irrotusta luettuani päätin ryhtyä tuumailusta puuhailuun.
Hehkujen piuhat on kannoissa kiinni 10mm kannalla olevilla muttereilla. Ensimmäisen piuhan irrotettuani sain taas kerran ilahtua mersu-insinöörin suunnattomasta viisaudesta: hehkujen piuhojen liittimissä on kynnet, jotka pitävät mutterista kiinni, eikä se pääse irtoamaan piuhasta ja putoamaan! Itse hehkun kanta on 12 mm ja siihen ei 1/4" vääntiöisenä yllä kunnolla kuin pitkä hylsy; kiinnitykseen kyllä riitti lyhytkin hylsy, mutta aukaistaessa nuo osaa olla sen verran tiukassa, että lyhyen hylsyn purema lipsuu.
1. 2. ja 3. sylinterien hehkut mahtui nippa nappa löysäämään 1/2" vääntiön 12mm hylsyllä. Tämä siis siksi, että tossa miun (kaiken lisäks saakelin kalliissa

Kaiken kaikkiaan hommasta selvis isolla ja pienellä räikällä murroksineen, jatkoineen ja hylsyineen, sekä sörkkimiseen tarvittavilla ruuvimeisselillä ja rautalangan pätkällä. Hyvä taskulamppu oli myös enemmän ku tarpeen! Ainoa osa jonka jou'uin ottamaan pois tieltä, oli moottorin takapään kohalta yks kaasuvivuston tanko. Aikaa ei foorumin selailun jälkeen menny ku pari tuntia.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Katkeamisriski on kuulemma pienempi lämpöisellä moottorila.
Kannattaa suihkutella irrotusöljyä etukäteen eikä vääntää voimalla
auki. Vääntö pitäisi saada kiertäväksi eikä taittavaksi, se onnistuu
kun hommaa 3/4 tuuman nivelen ja muutaman jatkovarren, niin saa
hyvän asennon. Pitkä hylsy pitää olla, niin kuin sanottiin.
Kiinnitysmomentit ovat noin 20 Nm tulpalle ja 4 Nm johdolle eli kevyt kiristys.
Kannattaa suihkutella irrotusöljyä etukäteen eikä vääntää voimalla
auki. Vääntö pitäisi saada kiertäväksi eikä taittavaksi, se onnistuu
kun hommaa 3/4 tuuman nivelen ja muutaman jatkovarren, niin saa
hyvän asennon. Pitkä hylsy pitää olla, niin kuin sanottiin.
Kiinnitysmomentit ovat noin 20 Nm tulpalle ja 4 Nm johdolle eli kevyt kiristys.
Re: Hehkujen vaihto w124 250D-89
jackie kirjoitti:Enpä löytäny yhtään varsinaista ohjetta OM60* sarjan koneitten hehkujen vaihosta, joten tässä pientä selostusta.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55250
tarkemman selostuksen teit tarvittavista työkaluista

autodidakti
Re: Hehkujen vaihto w124 250D-89
Itse asiassa tuon vilkasin, mutta ku oli moniventtiilikone kyseessä, ni ajattelin laittaa kapeekantisesta oman selostuksen. Ja sitte tietysti työtapa on hieman eri, ku sie otit imusarjan kokonaan pois. Tuossa 606:ssa ei ainaska näemmä tarttee ruiskuputkia irrottaa vaik imusarjan irrottaaki.felmit kirjoitti:jackie kirjoitti:Enpä löytäny yhtään varsinaista ohjetta OM60* sarjan koneitten hehkujen vaihosta, joten tässä pientä selostusta.![]()
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55250
tarkemman selostuksen teit tarvittavista työkaluista
Eikös tossa oo myöski pitemmät hehkut, eli myös jumiutumis- ja katkeamisriski on siten suurempi ku kapeekantisessa?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)