Hehkujen vaihto w124 250D-89

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Hehkujen vaihto w124 250D-89

Viesti Kirjoittaja karjis »

Eli vaihdan tulevana viikon vaihteessa hehkut ja kysyn, että mitä on huomioitava hehkujen vaihdossa. Vai onnistuuko se vain vaihtamalla?
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Re: Hehkujen vaihto w124 250D-89

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

karjis kirjoitti:Eli vaihdan tulevana viikon vaihteessa hehkut ja kysyn, että mitä on huomioitava hehkujen vaihdossa. Vai onnistuuko se vain vaihtamalla?
Onnistuu vain vaihtamalla :lol: Haulla löytyy varmasti paljonki asiasta jos on tarvis.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Niitä johdon kiinnitys muttereita ei kannata kiriä kovin tiukkaan. saattaa hehkulle menevä johdin katketa. Ja irrotuksessa jos tuntuu ettei hehku pyöri auki helposti niin nitkutella hieman edestaas ettei hehku mene vain poikki.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mika.T kirjoitti:Ja irrotuksessa jos tuntuu ettei hehku pyöri auki helposti niin nitkutella hieman edestaas ettei hehku mene vain poikki.
Tosta tuli mieleen, tässä ihan uudessa korimallin A6 dieseleissä on jossain vaiheessa tuotantoa ollut oikein älynväläys valmistaa keraamisia hehkutulppia.
Nimittäin nyt kun niitä on joistakin autoista mennyt pimeeksi, niin irrotusvaiheessa joka tulppa poikki, keraaminen kärki palotilassa pikkusen karstoittunut eikä enää mahdu tulemaan reijästä pois ja naps. Ja ei muuta kuin kannet pöydälle ja hehkujen kärkiä irrottamaan...
Ja on muuten melkonen homma vaihtaa ne V6 koneisiin. :roll:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kun uusiin tulppiin ruuvaa johtojen muttereita kiinni, niin täytyy pitää huoli, ettei johto pyöri taas mukana. Voi katketa se liitin taas tai tulppa hajoaa. Menee oikosulkuun ja polttaa hehkureleessä olevan sulakkeen...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Hehkujen vaihto w124 250D-89

Viesti Kirjoittaja jackie »

konjamiini kirjoitti:
karjis kirjoitti:Eli vaihdan tulevana viikon vaihteessa hehkut ja kysyn, että mitä on huomioitava hehkujen vaihdossa. Vai onnistuuko se vain vaihtamalla?
Onnistuu vain vaihtamalla :lol: Haulla löytyy varmasti paljonki asiasta jos on tarvis.
Enpä löytäny yhtään varsinaista ohjetta OM60* sarjan koneitten hehkujen vaihosta, joten tässä pientä selostusta.

Vaihoin tänää -92 w124 200D:iin hehkut. Hehkun merkkivalo oli ilmaissut starttausta edeltävällä pimeydellä ja sen jälkeisellä loistollaan, että joku hehku on pimeenä. Päätin vaihtaa kaikki hehkut kerralla, ku autolla on ajettu jo 600 tkm ja meijän aikana siihe ei ollu kertaakaan, ainaska muistikuvien mukaan, hehkuja vaihettu.

Konepellin aukasun jälkeen oli pakko tulla kolmeksi tuntia hakee motivaatiota ircistä ja foorumilta, koska todella ahtaista raoista nuo näytti olevan vaihettavan, jos ei imusarjaa aikonu irrottaa. Riittävästi kommentteje hehkujen vaihdosta ilman imusarjan irrotusta luettuani päätin ryhtyä tuumailusta puuhailuun.

Hehkujen piuhat on kannoissa kiinni 10mm kannalla olevilla muttereilla. Ensimmäisen piuhan irrotettuani sain taas kerran ilahtua mersu-insinöörin suunnattomasta viisaudesta: hehkujen piuhojen liittimissä on kynnet, jotka pitävät mutterista kiinni, eikä se pääse irtoamaan piuhasta ja putoamaan! Itse hehkun kanta on 12 mm ja siihen ei 1/4" vääntiöisenä yllä kunnolla kuin pitkä hylsy; kiinnitykseen kyllä riitti lyhytkin hylsy, mutta aukaistaessa nuo osaa olla sen verran tiukassa, että lyhyen hylsyn purema lipsuu.

1. 2. ja 3. sylinterien hehkut mahtui nippa nappa löysäämään 1/2" vääntiön 12mm hylsyllä. Tämä siis siksi, että tossa miun (kaiken lisäks saakelin kalliissa :evil: ) hylsysarjassa ei pitkänä 1/4" just tota 12 mm hylsyä. 3. hehkun löysääminen onnistui sitte kiinto-/lenkkiavaimella, ku käytti toista avainta jatkona. Hehkuje pois saamisen ja uusien paikoilleen laittamisen helpottamiseksi teippasin erkkaa hylsyjen sisäpintoihin tilkkeeks, että tulpat kestivät hylsyissä imusarjan välistä pujotellessa.

Kaiken kaikkiaan hommasta selvis isolla ja pienellä räikällä murroksineen, jatkoineen ja hylsyineen, sekä sörkkimiseen tarvittavilla ruuvimeisselillä ja rautalangan pätkällä. Hyvä taskulamppu oli myös enemmän ku tarpeen! Ainoa osa jonka jou'uin ottamaan pois tieltä, oli moottorin takapään kohalta yks kaasuvivuston tanko. Aikaa ei foorumin selailun jälkeen menny ku pari tuntia.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Katkeamisriski on kuulemma pienempi lämpöisellä moottorila.
Kannattaa suihkutella irrotusöljyä etukäteen eikä vääntää voimalla
auki. Vääntö pitäisi saada kiertäväksi eikä taittavaksi, se onnistuu
kun hommaa 3/4 tuuman nivelen ja muutaman jatkovarren, niin saa
hyvän asennon. Pitkä hylsy pitää olla, niin kuin sanottiin.
Kiinnitysmomentit ovat noin 20 Nm tulpalle ja 4 Nm johdolle eli kevyt kiristys.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hehkujen vaihto w124 250D-89

Viesti Kirjoittaja felmit »

jackie kirjoitti:Enpä löytäny yhtään varsinaista ohjetta OM60* sarjan koneitten hehkujen vaihosta, joten tässä pientä selostusta.
:wink:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55250
tarkemman selostuksen teit tarvittavista työkaluista :oops:
autodidakti
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Hehkujen vaihto w124 250D-89

Viesti Kirjoittaja jackie »

felmit kirjoitti:
jackie kirjoitti:Enpä löytäny yhtään varsinaista ohjetta OM60* sarjan koneitten hehkujen vaihosta, joten tässä pientä selostusta.
:wink:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=55250
tarkemman selostuksen teit tarvittavista työkaluista :oops:
Itse asiassa tuon vilkasin, mutta ku oli moniventtiilikone kyseessä, ni ajattelin laittaa kapeekantisesta oman selostuksen. Ja sitte tietysti työtapa on hieman eri, ku sie otit imusarjan kokonaan pois. Tuossa 606:ssa ei ainaska näemmä tarttee ruiskuputkia irrottaa vaik imusarjan irrottaaki.

Eikös tossa oo myöski pitemmät hehkut, eli myös jumiutumis- ja katkeamisriski on siten suurempi ku kapeekantisessa?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
sabre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 19.08.2007 11:23

Viesti Kirjoittaja sabre »

Onko hyvä uusia imusarjan tiiviste jos sen irroittaa siitä eestä pois tuossa 200d:eessä w124 Ja eihän siellä mitään vésikanavia mee(ihan varmuuden vuoksi kysyn)

Sitten vielä onko tuossa sitten mitään tiettyä momenttia millä ne pitäis kiristää sit, imusarjan pultit siis?
Vastaa Viestiin