W124 ajovalo ongelma
W124 ajovalo ongelma
Auto on w124 200D -91
Ja ongelma. Kuljettajan puoleinen ajovalo (siis vain lyhyt) syttyili ja sammuili. Nykysellään ei enää syty. Polttimo ehjä liittimet putsattu ja kiristetty johtosarjaa kopeloitu. Mikään näistä ei auttanut.
Voisko olla rele/katkasinvikaa?
Ja ongelma. Kuljettajan puoleinen ajovalo (siis vain lyhyt) syttyili ja sammuili. Nykysellään ei enää syty. Polttimo ehjä liittimet putsattu ja kiristetty johtosarjaa kopeloitu. Mikään näistä ei auttanut.
Voisko olla rele/katkasinvikaa?
Re: W124 ajovalo ongelma
Terve,
Onko kuskin puolen sulake varmasti kunnossa? Itsellä oli vikaa kattoluukussa ja vika korjaantui sulakkeen vaihdolla – näytti ehjältä mutta kun sen otti irti napsahti johdin poikki "puhaltamalla". Tuleehan sulakkeelle virta?
Oletko kokeillut vikakynällä, tuleeko johtoon virta (siis siihen moninapaliittimeen, jolla tuodaan umpioon kaikki sähkö – napa 5)? Jos tulee, voipi vika olla umpion sisäisissä johdotuksissa. Jos ei, lue eteenpäin.
Jos ei tuolla kummene, pitää katsoa johdot ja valoboksi. Boksi on kyllä aika idioottivarma vehke – siellä ei ole mitään liikkuvia osia ja virta kulkee suht' paksuja kiskoja pitkin navalta toiselle. Korkeintaan saattaa tulla hapettumaa liittimiin (nähty) tai liitinnasta irrota kiskosta
. Jos väli sulake - lampun liitin on poikki, kokeile irrottaa boksi. Jos sulakkeen ja boksille tulevan liittimen väli sekä boksilta lähtevän ja lampun liittimen välinen yhteys pelaa, on boksissa häikkää. Tuleva johto on sen isoimman liittimen napa 2 ja lampulle lähtevä johto on sen pienimmän liittimen napa 1.
t.
Risto
Periaatteessa ei. Releitä ei ole ja virta oikean ja vasemman puolen lampuille jaetaan sulakerasiassa.MarkusV kirjoitti: Voisko olla rele/katkasinvikaa?
Onko kuskin puolen sulake varmasti kunnossa? Itsellä oli vikaa kattoluukussa ja vika korjaantui sulakkeen vaihdolla – näytti ehjältä mutta kun sen otti irti napsahti johdin poikki "puhaltamalla". Tuleehan sulakkeelle virta?
Oletko kokeillut vikakynällä, tuleeko johtoon virta (siis siihen moninapaliittimeen, jolla tuodaan umpioon kaikki sähkö – napa 5)? Jos tulee, voipi vika olla umpion sisäisissä johdotuksissa. Jos ei, lue eteenpäin.
Jos ei tuolla kummene, pitää katsoa johdot ja valoboksi. Boksi on kyllä aika idioottivarma vehke – siellä ei ole mitään liikkuvia osia ja virta kulkee suht' paksuja kiskoja pitkin navalta toiselle. Korkeintaan saattaa tulla hapettumaa liittimiin (nähty) tai liitinnasta irrota kiskosta

t.
Risto
E500 – 211.070
vika voisi olla..
Maadotusta epäilen viaksi! Oireet viittaavat siihen.
Re: vika voisi olla..
Maaviaksi en usko koska pitkä ja parkki toimii.karjis kirjoitti:Maadotusta epäilen viaksi! Oireet viittaavat siihen.
Eilen tossa räplätessä huomasin, että lampulle tulee jännitettä reipas 12v. Joten täytynee olla virran puutetta.
Missäpäin autoa toi valojen boxi löytyy? Akun takana, jos niin mikä niistä? Vai sulakerasiassa yksi niistä kolmesta?
Tuli mittailtua siitäkin, mutta ei aiheuttane tätä ongelmaa. (On putsattu ja kiristetty). Ja suurin piirtein saman verran yli 12v tuli jännitettä molempiin liittimiin (auto ei käynyt).xr5t kirjoitti:kyllä se pistoke jolla johtosarja yhdistetään umpioon voi olla aika viekas![]()
ei sinne polttimon kannalle täyttä jännitettä tulekaan valot päällä ainakin voltti jää matkalle
Tuli mittailtua siitäkin, mutta ei aiheuttane tätä ongelmaa. (On putsattu ja kiristetty). Ja suurin piirtein saman verran yli 12v tuli jännitettä molempiin liittimiin (auto ei käynyt).xr5t kirjoitti:kyllä se pistoke jolla johtosarja yhdistetään umpioon voi olla aika viekas![]()
ei sinne polttimon kannalle täyttä jännitettä tulekaan valot päällä ainakin voltti jää matkalle
Re: vika voisi olla..
Ja onhan se sulake varmasti kunnossa? Vaihda kokeeksi uusi, vaikka päällepäin näyttäisi hyvältä.
Mittasitko millaisella mittarilla? Digimittari saattaa näyttää liki täysiä jännitteitä vaikka jossain olisi huono liitos (kuormitettaessa jännite tippuu tuossa kohdassa).
Käytitkö maapisteenä liittimen maata vai jotain rungon kohtaa? Kokeile vielä lyhyen ja pitkän valon napojen ja maanavan väliin vaikka johtojen päihin laitettua hehkua taikka perinteistä vikakynää (kuormittavat enemmän => saa todenmukaisemman kuvan). Jos pitkä palaa vaikka lyhyt ei palaisikaan, niin maadoituksen pitäisi olla kunnossa. Sama homma umpion liittimelle. Pikku hiljaa vastavirtaan.
t.
Risto
Ymmärsinkö oikein, että siihen lampun perään tulevaan kolminapaiseen liittimeen tulee n. 12 V sekä pitkien että lyhyiden napaan, kun ko. valot on päällä?MarkusV kirjoitti:Ja suurin piirtein saman verran yli 12v tuli jännitettä molempiin liittimiin (auto ei käynyt).

Käytitkö maapisteenä liittimen maata vai jotain rungon kohtaa? Kokeile vielä lyhyen ja pitkän valon napojen ja maanavan väliin vaikka johtojen päihin laitettua hehkua taikka perinteistä vikakynää (kuormittavat enemmän => saa todenmukaisemman kuvan). Jos pitkä palaa vaikka lyhyt ei palaisikaan, niin maadoituksen pitäisi olla kunnossa. Sama homma umpion liittimelle. Pikku hiljaa vastavirtaan.
t.
Risto
E500 – 211.070
Re: vika voisi olla..
Justiinsa noin tein. Ja digi yleismittarilla. Sähkö kynällä ei tullut kokeiltua kun ne pari mitä löysin oli jo lampuistaan rikki, enkä "testeriä" kerinnyt rakentamaan siihen hätään.Roisto kirjoitti:Käytitkö maapisteenä liittimen maata vai jotain rungon kohtaa? Kokeile vielä lyhyen ja pitkän valon napojen ja maanavan väliin vaikka johtojen päihin laitettua hehkua taikka perinteistä vikakynää (kuormittavat enemmän => saa todenmukaisemman kuvan). Jos pitkä palaa vaikka lyhyt ei palaisikaan, niin maadoituksen pitäisi olla kunnossa. Sama homma umpion liittimelle. Pikku hiljaa vastavirtaan.
t.
Risto
Mutta mistä mä löydän sen valojen ohjausyksikön!
Että pääsis katsomaan onko sen liitin hapantunut.
T:Markus
Re: vika voisi olla..
Se on siellä sulakelaatikon takana, relelaatikossa. Semmoinen n. 13 cm pitkä, musta laatikko, jonka pohjaan tulee kolmisenkymmentä nastaa. Varaosanumero alkaa todennäköisesti 126 XXX XX XX. Pari eri versiota mutta nastajärjestys pitäisi olla sama kaikissa.MarkusV kirjoitti:Mutta mistä mä löydän sen valojen ohjausyksikön!
EDIT: 126 542 00 32 tai 126 542 01 32.
t.
Risto
E500 – 211.070
Jos vika ei ole sulakkeessa 13 niin vika voi olla valojen valvontayksikössä nastoissa 1 ja 2. Juota kaikki valojen valvontayksikön liitin juotokset.
Onko sinulla " Roisto " sitä poksia 126 542 01 32. Kiinnostaisi tietää mikä ero niillä on?
Onko sinulla " Roisto " sitä poksia 126 542 01 32. Kiinnostaisi tietää mikä ero niillä on?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
On mulla. Jopa irrallaan. Pitää ottaa kuvia. Pääero tuohon 00 32:een on, että siinä on vaan yksi iso mikropiiri ja muistaakseni muutama hassu passiivikomponentti. Ostin kerran, kun halvalla sain ja kiinnosti nähdä, mitä se on syönyt. Taisi olla jostain 90-luvun autosta. En ole katsonut, mikä versio omassa on.mjo33400 kirjoitti:Onko sinulla " Roisto " sitä poksia 126 542 01 32. Kiinnostaisi tietää mikä ero niillä on?
t.
Risto
E500 – 211.070
Valehtelin.
Se boksi olikin 126 542 03 32.
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... kotelo.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... levy_1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... levy_2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... sakuva.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... teja_1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... kiskot.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... uli/ic.jpg
Muitakin kuvia on – huonoja ja vähän parempia. Varsinkin kiskojen johdotuksista oli hankala ottaa kuvia purkamatta koko laitosta. Jos haluat lisäkuvia jostain kulmasta, ilmoittele.
t.
Risto

On siinä kaksi piirilevyä mutta vain yksi mikropiiri. Alla kuvia:mjo33400 kirjoitti:Siis siinä on vain yksi piirilevy? Ota ihmeessä kuvia.
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... kotelo.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... levy_1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... levy_2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... sakuva.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... teja_1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... kiskot.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... uli/ic.jpg
Muitakin kuvia on – huonoja ja vähän parempia. Varsinkin kiskojen johdotuksista oli hankala ottaa kuvia purkamatta koko laitosta. Jos haluat lisäkuvia jostain kulmasta, ilmoittele.
t.
Risto
E500 – 211.070
Kiitos kuvista " Roisto ", on malli hieman erillainen kuin se 0032:n, tosin idea täysin sama. Ei taida kyseisessä mallissa olla niin paljon vikoja kuin tossa vanhemmassa. En oikein saa selvää virtakiskojen kiinnitystavasta liittimiin. 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Joo. Samalla periaatteella näyttävät toimivat. Tässä on vaan vähennetty komponentteja yhdistämällä muutama IC.
t.
Risto
Parhaiten se ehkä selviää tuosta johdinkisko-kuvasta. Periaatteessa liittimen nasta tulee pohjamuovista läpi ja kisko on niitattu liittimen päähän (liitinnastan pää litistetty). Näköjään en ollut ottanut niistä tuon parempaa kuvaa. Alkuperäiset kuvat ovat tarkempia, joten jos tarttet niitä, voin laittaa spostitse.mjo33400 kirjoitti:En oikein saa selvää virtakiskojen kiinnitystavasta liittimiin.
t.
Risto
E500 – 211.070