W124 ajovalo ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

W124 ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

Auto on w124 200D -91

Ja ongelma. Kuljettajan puoleinen ajovalo (siis vain lyhyt) syttyili ja sammuili. Nykysellään ei enää syty. Polttimo ehjä liittimet putsattu ja kiristetty johtosarjaa kopeloitu. Mikään näistä ei auttanut.
Voisko olla rele/katkasinvikaa?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 ajovalo ongelma

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
MarkusV kirjoitti: Voisko olla rele/katkasinvikaa?
Periaatteessa ei. Releitä ei ole ja virta oikean ja vasemman puolen lampuille jaetaan sulakerasiassa.

Onko kuskin puolen sulake varmasti kunnossa? Itsellä oli vikaa kattoluukussa ja vika korjaantui sulakkeen vaihdolla – näytti ehjältä mutta kun sen otti irti napsahti johdin poikki "puhaltamalla". Tuleehan sulakkeelle virta?

Oletko kokeillut vikakynällä, tuleeko johtoon virta (siis siihen moninapaliittimeen, jolla tuodaan umpioon kaikki sähkö – napa 5)? Jos tulee, voipi vika olla umpion sisäisissä johdotuksissa. Jos ei, lue eteenpäin.

Jos ei tuolla kummene, pitää katsoa johdot ja valoboksi. Boksi on kyllä aika idioottivarma vehke – siellä ei ole mitään liikkuvia osia ja virta kulkee suht' paksuja kiskoja pitkin navalta toiselle. Korkeintaan saattaa tulla hapettumaa liittimiin (nähty) tai liitinnasta irrota kiskosta :shock:. Jos väli sulake - lampun liitin on poikki, kokeile irrottaa boksi. Jos sulakkeen ja boksille tulevan liittimen väli sekä boksilta lähtevän ja lampun liittimen välinen yhteys pelaa, on boksissa häikkää. Tuleva johto on sen isoimman liittimen napa 2 ja lampulle lähtevä johto on sen pienimmän liittimen napa 1.

t.
Risto
E500 – 211.070
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

vika voisi olla..

Viesti Kirjoittaja karjis »

Maadotusta epäilen viaksi! Oireet viittaavat siihen.
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Re: vika voisi olla..

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

karjis kirjoitti:Maadotusta epäilen viaksi! Oireet viittaavat siihen.
Maaviaksi en usko koska pitkä ja parkki toimii.

Eilen tossa räplätessä huomasin, että lampulle tulee jännitettä reipas 12v. Joten täytynee olla virran puutetta.

Missäpäin autoa toi valojen boxi löytyy? Akun takana, jos niin mikä niistä? Vai sulakerasiassa yksi niistä kolmesta?
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä se pistoke jolla johtosarja yhdistetään umpioon voi olla aika viekas :roll:
ei sinne polttimon kannalle täyttä jännitettä tulekaan valot päällä ainakin voltti jää matkalle :cry:
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

xr5t kirjoitti:kyllä se pistoke jolla johtosarja yhdistetään umpioon voi olla aika viekas :roll:
ei sinne polttimon kannalle täyttä jännitettä tulekaan valot päällä ainakin voltti jää matkalle :cry:
Tuli mittailtua siitäkin, mutta ei aiheuttane tätä ongelmaa. (On putsattu ja kiristetty). Ja suurin piirtein saman verran yli 12v tuli jännitettä molempiin liittimiin (auto ei käynyt).
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

xr5t kirjoitti:kyllä se pistoke jolla johtosarja yhdistetään umpioon voi olla aika viekas :roll:
ei sinne polttimon kannalle täyttä jännitettä tulekaan valot päällä ainakin voltti jää matkalle :cry:
Tuli mittailtua siitäkin, mutta ei aiheuttane tätä ongelmaa. (On putsattu ja kiristetty). Ja suurin piirtein saman verran yli 12v tuli jännitettä molempiin liittimiin (auto ei käynyt).
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Polttimo VARMASTI ehjä? Kokeileppa kuitenkin vaihtaa niitä vaikkapa keskenään jos et uutta osta, ei tarvitse turhaan käydä läpi koko autoa. Ei se mahdotonta ole että uusikin polttimo olisi mykkä.

Kokemusta tästäkin pölhöilystä löytyy. :D
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

[quote="HVM"]Polttimo VARMASTI ehjä? Kokeileppa kuitenkin vaihtaa niitä vaikkapa keskenään jos et uutta osta, ei tarvitse turhaan käydä läpi koko autoa. Ei se mahdotonta ole että uusikin polttimo olisi mykkä.

On kokeiltu totakin, eikä apua.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: vika voisi olla..

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ja onhan se sulake varmasti kunnossa? Vaihda kokeeksi uusi, vaikka päällepäin näyttäisi hyvältä.
MarkusV kirjoitti:Ja suurin piirtein saman verran yli 12v tuli jännitettä molempiin liittimiin (auto ei käynyt).
Ymmärsinkö oikein, että siihen lampun perään tulevaan kolminapaiseen liittimeen tulee n. 12 V sekä pitkien että lyhyiden napaan, kun ko. valot on päällä? :shock: Mittasitko millaisella mittarilla? Digimittari saattaa näyttää liki täysiä jännitteitä vaikka jossain olisi huono liitos (kuormitettaessa jännite tippuu tuossa kohdassa).

Käytitkö maapisteenä liittimen maata vai jotain rungon kohtaa? Kokeile vielä lyhyen ja pitkän valon napojen ja maanavan väliin vaikka johtojen päihin laitettua hehkua taikka perinteistä vikakynää (kuormittavat enemmän => saa todenmukaisemman kuvan). Jos pitkä palaa vaikka lyhyt ei palaisikaan, niin maadoituksen pitäisi olla kunnossa. Sama homma umpion liittimelle. Pikku hiljaa vastavirtaan.

t.
Risto
E500 – 211.070
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Re: vika voisi olla..

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

Roisto kirjoitti:Käytitkö maapisteenä liittimen maata vai jotain rungon kohtaa? Kokeile vielä lyhyen ja pitkän valon napojen ja maanavan väliin vaikka johtojen päihin laitettua hehkua taikka perinteistä vikakynää (kuormittavat enemmän => saa todenmukaisemman kuvan). Jos pitkä palaa vaikka lyhyt ei palaisikaan, niin maadoituksen pitäisi olla kunnossa. Sama homma umpion liittimelle. Pikku hiljaa vastavirtaan.

t.
Risto
Justiinsa noin tein. Ja digi yleismittarilla. Sähkö kynällä ei tullut kokeiltua kun ne pari mitä löysin oli jo lampuistaan rikki, enkä "testeriä" kerinnyt rakentamaan siihen hätään.

Mutta mistä mä löydän sen valojen ohjausyksikön!
Että pääsis katsomaan onko sen liitin hapantunut.

T:Markus
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: vika voisi olla..

Viesti Kirjoittaja Roisto »

MarkusV kirjoitti:Mutta mistä mä löydän sen valojen ohjausyksikön!
Se on siellä sulakelaatikon takana, relelaatikossa. Semmoinen n. 13 cm pitkä, musta laatikko, jonka pohjaan tulee kolmisenkymmentä nastaa. Varaosanumero alkaa todennäköisesti 126 XXX XX XX. Pari eri versiota mutta nastajärjestys pitäisi olla sama kaikissa.

EDIT: 126 542 00 32 tai 126 542 01 32.

t.
Risto
E500 – 211.070
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos vika ei ole sulakkeessa 13 niin vika voi olla valojen valvontayksikössä nastoissa 1 ja 2. Juota kaikki valojen valvontayksikön liitin juotokset.
Onko sinulla " Roisto " sitä poksia 126 542 01 32. Kiinnostaisi tietää mikä ero niillä on?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Onko sinulla " Roisto " sitä poksia 126 542 01 32. Kiinnostaisi tietää mikä ero niillä on?
On mulla. Jopa irrallaan. Pitää ottaa kuvia. Pääero tuohon 00 32:een on, että siinä on vaan yksi iso mikropiiri ja muistaakseni muutama hassu passiivikomponentti. Ostin kerran, kun halvalla sain ja kiinnosti nähdä, mitä se on syönyt. Taisi olla jostain 90-luvun autosta. En ole katsonut, mikä versio omassa on.

t.
Risto
E500 – 211.070
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Siis siinä on vain yksi piirilevy? Ota ihmeessä kuvia.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

Väliaikatietoja.

Ainakin väli lampun kannalta sulakerasialle on kunnossa. Nyt on kyllä valokin toiminut. Pitänee palata asiaan jos vielä oireilee.
Vito 110D -97
EX.200D autom. -91
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Valehtelin. :oops: Se boksi olikin 126 542 03 32.
mjo33400 kirjoitti:Siis siinä on vain yksi piirilevy? Ota ihmeessä kuvia.
On siinä kaksi piirilevyä mutta vain yksi mikropiiri. Alla kuvia:

http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... kotelo.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... levy_1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... levy_2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... sakuva.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... teja_1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... kiskot.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v514/ ... uli/ic.jpg

Muitakin kuvia on – huonoja ja vähän parempia. Varsinkin kiskojen johdotuksista oli hankala ottaa kuvia purkamatta koko laitosta. Jos haluat lisäkuvia jostain kulmasta, ilmoittele.

t.
Risto
E500 – 211.070
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kiitos kuvista " Roisto ", on malli hieman erillainen kuin se 0032:n, tosin idea täysin sama. Ei taida kyseisessä mallissa olla niin paljon vikoja kuin tossa vanhemmassa. En oikein saa selvää virtakiskojen kiinnitystavasta liittimiin. :cry:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. Samalla periaatteella näyttävät toimivat. Tässä on vaan vähennetty komponentteja yhdistämällä muutama IC.
mjo33400 kirjoitti:En oikein saa selvää virtakiskojen kiinnitystavasta liittimiin.
Parhaiten se ehkä selviää tuosta johdinkisko-kuvasta. Periaatteessa liittimen nasta tulee pohjamuovista läpi ja kisko on niitattu liittimen päähän (liitinnastan pää litistetty). Näköjään en ollut ottanut niistä tuon parempaa kuvaa. Alkuperäiset kuvat ovat tarkempia, joten jos tarttet niitä, voin laittaa spostitse.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin