Mikähän olis sopiva turbo?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Mikähän olis sopiva turbo?

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Nyt olis taas uus juttu tekeillä, eli pitäis saada tuommoinen kakslitrainen turbodieseli kulkemaan. Aikasemmat kirjoitteluni kun on olleet kokolailla tuolla "mobiiliosastolla", mutta onhan se hyvä vähän avartaa näkemyksiään ja "viritellä" (nimenomaan) välillä jotakin muutakin. Eli mikähän olis semmoinen sopiva aihio puhaltimeksi, jos tavoitteena on "ainoastaan" noin 150hv tehot? Hintakin sais olla aika alhainen, kun on tuo budjetti niin kovin rajallinen. Ilmeisesti jokin Saabin, tai Volvon vakioahdin, eli Garretin T03, tai vastaava?
Hyvät neuvot olis nyt tarpeen.
Entäs sitten coolerin tarpeellisuus näin talven tullen? Ainakin keväällä vois sitten semmoistakin alkaa laittelemaan, kunhan nyt ensin sais sen puhaltimenkin.
Turboakin saa tarjota, jos jollakulla sattuisi olemaan asiallinen sellainen asialliseen hintaan nurkissa joutilaana.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Saabin tai Volvon ahtimet saat unohtaa, Sen pitää olla suurinpiirtein samantehoisesta dieselistä, bensan turbot ei kelpaa. Joku M-B 300 turbodieselin turbo olisi hyvä.

Vakiopumppu ei riitä noille tehoille, mutta se varmaan olikin jo tiedossa.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

T03:sta parempi olisi 300 turbod:n vakio kkk. Riittää hyvin noille 150hv tehoille.

Edit: hidas
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Mulla on toistaiseksi ylimääräisenä yks to3, hyväkuntoinen huollon jälkeen ajettu joku 20tkm, pakopesässä vakio paikassa pieni hakeama joka ei menoa haittaa.Tällähetkellä on yks joka harkitsee, jos päättää ostaa on hänellä etuoikeus
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

Riittääkö 300d:n kkk 200 heppaan vielä? Miksi bensan turbot ei käy?
ex w123 240d
ex w123 300d autom
ex w124 200d turbo ic
ex W202 220e Elegance Autom
ex w210 230e classic autom
ex w210 320e 4matic
W202 200e Elegance
W251 350e 4matic
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Taitaa tuo bensa- ja dieselikoneen ahtamisen eroavuus olla tuolla pakopaineissa. Eli olisiko niin, että bensakoneen turboa ei suositella liian ahtaan pakopesän vuoksi, joka taas aiheuttaa sen, että pakopaineet nousee liikaa.
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Tais tulla kaupat KKK:n K26:sta. Vaikuttaa hyvältä peliltä tuon kokoiseen vehkeeseen, vaikkakin oli hintavampi, kuin ensin meinasin, kun sattui löytymään uusi. :)
Foorumi toimii hienosti ja YV:tkin liikkuu aktiivisesti, joten hieno homma. MeSee: Ota yhteyksiä vaikkka yv:nä, mikäli Garretti jää käsiisi, eli jos tämä "etuosto-oikeutettu" ei sitä osta. Voisin koettaa puhua sitä eteenpäin yhdelle kaverille, jos hänellä sattuisi olemaan kiinnostusta vielä semmoiseen. Tai siis hinnasta/kunnosta kai kaikki suunnilleen on aina kiinni.
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Tämä menee jo melkein meikäläisen yksinpuheluksi, mutta kiinnostaa nyt sitten sattuneesta syystä, että minkähänlaisiin tehoihin tuommoinen kolmesatasen TD:n KKK K26 -ahdin mahtaa riittää? Tiedän kyllä, että pumppu menee säädettäväksi ilmanmuuta, mutta millaisia tehoja voisi olla odotettavissa, jos alkaa tehdä mieli "kiusata" konetta vähän enemmän? Cooleri kai kuitenkin kannattaa ensin laittaa.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

w124:sesta 200D:stä saa yli 220 hepoa irti, mutta joutuu elementit vaihtamaan suuremmiksi ja mitoittamaan kaasujenvaihdon kunnolliseksi ja ison ahtojäähdyttimenkin tuo tarvitsee, ettei pala männät rikki.
Turbokin voi jäädä pieneksi?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

Itellä ois kans tarkotus laitattaa 7mm tapit pumppuun talven aikana. Jos sais sen 200hv koneesta irti.Turbo pitäis kans vaihtaa isompaan itellä on paikallaan stt turbo sarjan mandariinin kokonen ahdin se on ainaki liian pieni. Siksi kiinnostas mihin asti kkk 26 riittää. Ite säädätin pumpun keväällä. Oisko jotain 100hv tai vähän päälle pelkällä säädätyksellä sitte jos enemmän haluaa tehoa nii elementit vaihtoo pp dieselille tai mynädieselille.
ex w123 240d
ex w123 300d autom
ex w124 200d turbo ic
ex W202 220e Elegance Autom
ex w210 230e classic autom
ex w210 320e 4matic
W202 200e Elegance
W251 350e 4matic
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

ehdottomasti garretin gt23 vnt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hyvä ja halpa :shock: jos käyttö autoa teet???? ja riittää siihen asti mihin mottikin...... niit saa samaan hintaan kuin nuita luolamies turboja!!!!
www.thaiklupi.fi
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

Cooleri kannattaa laittaa heti samalla ko turboa laittaa.
ex w123 240d
ex w123 300d autom
ex w124 200d turbo ic
ex W202 220e Elegance Autom
ex w210 230e classic autom
ex w210 320e 4matic
W202 200e Elegance
W251 350e 4matic
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

omasta om601:stä irtos 119hp , ahdin garret t25/vai oliko t03, ei muista, mynän pumppu vakioelementeillä ja välijäähdytin.

-> http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11949
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

300 Turbon KKK K24 tai K26 riittää hyvin 150 hv tehoihin, ei niin hyvin 170 hv tehoihin ja maksimissaan 180 hv tehoihin. Saa sillä kaksisataakin rikki, mutta rikki menee konekin.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Mauri H. kirjoitti:300 Turbon KKK K24 tai K26 riittää hyvin 150 hv tehoihin, ei niin hyvin 170 hv tehoihin ja maksimissaan 180 hv tehoihin. Saa sillä kaksisataakin rikki, mutta rikki menee konekin.
Isosti jalostettuna riittää sinne 200+ ja herää viel kohtuu alhaata.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

mikäs olis sopiva ahdin250 turbo d koneeseen :?: kun tuo vakio KKK alkaa jäädä pieneksi.tavoite olis 250 hp ja käyttöauto mukavuus pitäisi säilyä :roll: ja piisaako vakio pakosarja :?: nytte on ehkä lähellä 150hp :roll: sen tiedän että ainakin pumppu pitää lähettää laajennus "operaatioon"
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Sama homma täällä...ei mikään kilpaauto..vaan pikkupiristys..! Tulis 300 turbotiiseliin 603960.. Isompi puhallin.
Ja miten onnistuu vakio öljynlauhdutin korvata..välijäähdyttimellä... ?! Löytyneekö tekijöitä..laittaa vaikka kuvia jos löytyy.. Minkälainen sydemi siitä sitten tulis.. :roll: :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Riku kirjoitti:Ja miten onnistuu vakio öljynlauhdutin korvata..välijäähdyttimellä... ?! Löytyneekö tekijöitä..laittaa vaikka kuvia jos löytyy.. Minkälainen sydemi siitä sitten tulis.. :roll: :wink:
Miksi öljynjäähdytin pitää poistaa, ja samalla tehoja nostaa :? Eipä oikein ole fiksua.

Sinne eturenkaiden eteen ei tarpeeksi suurta cooleria oikein vaan saa mahtumaan, keulalle sen melkein tarvii laittaa.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Mistäs muuten noita STT turbosarjoja saa?
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

Ei mistään uutena ainakaan. 80 luvulla laitettu niitä. Käytettynä voi jostain löytyä.
ex w123 240d
ex w123 300d autom
ex w124 200d turbo ic
ex W202 220e Elegance Autom
ex w210 230e classic autom
ex w210 320e 4matic
W202 200e Elegance
W251 350e 4matic
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

PKivireki kirjoitti:Mistäs muuten noita STT turbosarjoja saa?
Mulla löytyis OM 616 moottorin satsi ( pakosarja, painekotelo, ilmansuodin ja turbo tehdään käytön mukaan) Otettu pois moottorista jolla ajettu vain 117 tkm.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Yeps, kiinnostaapa. Onko sulla siis koko satsi turbo mukaanlukien vai oheisromppeet joihin kaivellaan jostain sopiva turbo?


Petteri Kivimäki
040-531 2266, kamera-petteri@saunalahti.fi
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

[quote="PKivireki"]Yeps, kiinnostaapa. Onko sulla siis koko satsi turbo mukaanlukien vai oheisromppeet joihin kaivellaan jostain sopiva turbo?




Oli koko satsi ja moottori. Turbo jalostettu eteenpäin ja moottori myyty. Lyötyy pakosarjaan sopivia pakokoteloita, joista voi räätälöidä tarpeen mukaan. Ja turboja löytyy kymmeniä kappaleita
Vastaa Viestiin