jyrinää ja jumputusta...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

jyrinää ja jumputusta...

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Eli nyt ihmetyttää tämä oireilu enkä heti itse keksi missä vika piilee.
Usein vedättäessä ja yli 90 km/h nopeuksissa kuuluu jyrinää. Jyrinän kuuluessa kun jarruttaa, tuntuu siltä kuin levyt olisivat kierot. Eli poljin "jumputtaa" ja vauhti hidastuu hieman nykien. Eli itse ajattelisin että kardaanissa on rätit loppu tai akseli epätasapainossa ja jarrulevyt kierot. Mutta miksi se ei sitten oireile aina, eli vain välillä esiintyy tätä jyrinää. Myös jarrujen jumputus esiintyy ainoastaa silloin kun jyrinää kuuluu. Jotenkin tuntuu vielä että jyrinä vahvistuisi oikealle kaartaessa.
Kardaanin kannatinlaakerin ja kumin olen vaihtanut. Rätit olivat slmämääräisesti kunnossa. Takajarrulevyt olen vaihtanut paloineen ja satuloihin vaihtanut tiivisteet.
Nyt jotain ideoita kehiin. Ei jaksaisi summamutikassa vaihtaa osia. Etulevyt kyllä varmaan vielä vaihdan jos en muuta keksi.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Pyörän laakerit?
MB W210 200cdi -01
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Alle vuoden sisällä nekin on kaikki vaihdettu.... Niin ja jyrinä ei ole tasaista vaan enemmän juuri "kardaanimaista" jaksottaista rrrrrrrr rrrrrrrrrr rrrrrrrr
opalapa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 02.10.2005 18:52

Viesti Kirjoittaja opalapa »

Ookkos kattonu moottorin ja vaihteiston kumityynyt?
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Tarkkaan en ole katsonut, mutta nopeasti silmäiltynä näyttäisi olevan ok... Pitänee vielä tarkemmin katsoa. Se ei kuitenkaa selitä yhtenäisyyttä jyrinälle ja jumputukselle.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kardaanin ristikko kannattaa katsoa myös.
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

B. Wikström kirjoitti:Alle vuoden sisällä nekin on kaikki vaihdettu.... Niin ja jyrinä ei ole tasaista vaan enemmän juuri "kardaanimaista" jaksottaista rrrrrrrr rrrrrrrrrr rrrrrrrr
Sama vika, mutta ilmenee joskus "rajusti" kiihdyttäessä. Oliskohan kardaanista? :roll:
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Ristikko vaikutti ihan hyväkuntoiselta kun sitä vääntelin ja kääntelin kun kardaani oli irti.... Uusi olisi hyllyssä mutta ei tuota viitsisi vaihtaa kun on niin hanurista se homma.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Renkaat...vanteet...pystyheittoa?
MB W210 200cdi -01
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

En mitenkään uskoisi tuohonkaan kun ovat kummatkin alle 6kk vanhat... Eihän sitä tosin tiedä. Mutta luulisi että silloin oireet olisivat jatkuvia. Nyt siis oireita ei aina ilmaannu.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

B. Wikström kirjoitti:En mitenkään uskoisi tuohonkaan kun ovat kummatkin alle 6kk vanhat... Eihän sitä tosin tiedä. Mutta luulisi että silloin oireet olisivat jatkuvia. Nyt siis oireita ei aina ilmaannu.
Aivan aivan :oops: Pitäs näköjään katsoa oireet ennenkuin alkaa vikoja ehdottelemaan..
Kumma tosiaan jos aina ei oiretta ilmaannu.
MB W210 200cdi -01
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Tarkastappa ne jarrupalat eestä ja takaa. Itsellä on tapana pyöristää uusista paloista reunat jottei jumputa, kuten joskus on päässyt käymään. Ja onhan niitä mersuissa jonkuverran irronnut pintoja palojen liimauksista.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jaines kirjoitti:onhan niitä mersuissa jonkuverran irronnut pintoja palojen liimauksista.
Empä ole ikinä moista kuullut. Jarrukengistä niitä kyllä irtoilee mutta että paloista. :shock:
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Palautuuko käsijarru? Kerran jyrähteli mullakin kun kihnutti kengät ja takalevy vetäytyi siitä syntyneestä lämmöstä. :?
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

romu kirjoitti:Palautuuko käsijarru? Kerran jyrähteli mullakin kun kihnutti kengät ja takalevy vetäytyi siitä syntyneestä lämmöstä. :?
Käsijarrua ehdottaisin minäkin. Mulla joskus teki samaa jurinaa ja käsijarruhan siellä jumitteli. Viimein lämmitti toisen takalevyn niin kuumaksi että täristi aina jarruttaessa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Mulla ainakin on nimenomaan pala irronnut takapäästä kertaalleen.
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Mika.T kirjoitti:
jaines kirjoitti:onhan niitä mersuissa jonkuverran irronnut pintoja palojen liimauksista.
Empä ole ikinä moista kuullut. Jarrukengistä niitä kyllä irtoilee mutta että paloista. :shock:
Kylläpä vaan on itselläki(-98 c-malli) irronnut etujarrupalan pinta, loksahti aina ku kävely-vauhdista jarrutti, muuten en tienny mitään. Ja tutun väyrysestä takapalalla ilmeni sama homma(-97).
Siitä palan reunojen hiomisesta..en tiedä onko yleistä, on myös useampi tosi tapaus että jarrupolkimen jypytys on jäänyt pois.Uusi pala ilmeisesti pyrkii jotenkin tökkimään jarrulevyyn, johtuneeko sitte väljähköistä satuloista ?
Käsijarru- vivusto kaipaa kans purkamisen ja voitelun aika-ajoin.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Käsijarrun osat on uusittu puolenvuoden sisällä samoin kuin kummatkin taaemmat vaijerit. Tosin en kyllä luota tuohon rumpuviritelmään pätkääkään, hermojaraastava kokonaisuus... Tilaan nyt vielä uudet etulevyt paloineen ja katson miten vaikuttaa.
Vastaa Viestiin