Palaan vielä vähän tuohon testaukseen... NCAP ym ovat varmasti lähes täydellisen luotettavia laitoksia joiden testaukset lienevät sieltä rehellisimmästä, vähemmän korruptoituneesta päästä. Itseäni on joskus ihmetyttänyt (nyt ihan vuoden sisään en ole testeistä lukenut lainkaan, silmäillyt vain tuloksia ja kuvia

) näiden testien metodit sekä painotukset.
Uskon silti että testaajat osaavat asiansa paremmin kuin maallikko, saati tälläinen tollo, jota ei loppuenlopuksi taida tulokset tai niiden antama kehitys edes hirveästi kiinnostaa.
Nyt kun olen jälleen katkomisen jälkeen lukenut koko threadin läpi, jäi mieleen sellainen seikka, ehkä enemmänkin rivien välistä, että Mariinin käsityksen mukaan ei ole lainkaan sama törmääkö esimerkiksi nyt W126-korimallin autoon 10 vuotta vanha Corsa, vai aivan uusi. Tarkoitan tällä sitä, että mikäli on turvallisuusluokituksella A olevalla autolla tai vastaavasti heikommalla B-autolla törmätään W126:een (A:n ja B:n fyysiset mitat jne yhtäläisiä vain luokituksella ero siis, mutta todellinen), käy W126:n kuskille huonommin auton A kanssa törmätessä kuin auton B. Esimerkiksi Opel Corsa painaa tänä päivänä aivan saman verran kuin reilu 10 vuotta sitten. Mainittu Nissan Micra tosin on 15 vuodessa kasvattanut painonsa kaksinkertaiseksi, tällä on jo vaikutuksia. Ja tämä tuskin johtuisi ihan oikeastikaan siitä että uudempi auto porautuisi enemmän toisen sisään, päinvastoin, kehityshän pyrkii tuosta suunnasta poispäin, enemmän törmäysenergiaa sitoviin malleihin.
En halua kirjoittajaa syyttää mitenkään, haluan vain oikaista havaitsemani epäkohdan, ehkä muillekin tuli sama fiilis.
Se, että uusien autojen turvallisuus on kehittynyt, ei sinänsä madalla esimerkiksi W126:n absoluuttista turvallisuutta. Sitä voi vähentää omalta osaltaan ruostuminen, korin väsyminen (lienee kikkailua mainita tämä), mutta oletankin itse että näissä keskusteluissa puhutaan hyväkuntoisista autoista, eikä Mersun korit nyt sieltä huonommasta päästä ole kuitenkaan.(tulee väistämättä mieleen eräs W123-kolaritapaus foorumilta

)
EDIT:
Loppuun kieltämättä hieman provoileva kommentti, mutta kun hyppäs silmille aika pahasti...
Mariini kirjoitti:Jos isointa ässää pitäis kiusata niin huolettomasti uskaltaisin mennä jo Avensisluokan autoon matkustamaan etupenkille. Ei se kasaanpainuminen, mutta hidastumisen "hellyys" siellä Avensiksessa verrattuna vanhaan ässään.
Eli ei muuta kuin kokeilemaan, niin antoisasti olet nyt siitä saarnannut
PS. turvallisia viikonlopun ajoja kaikille.