Hydr. perän tason säätö....Raportti valmis

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Hydr. perän tason säätö....Raportti valmis

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aloitin tuossa syksyllä jatko-opiskelut iltalinjalla ja nyt pitäisi tehdä raportti jostain hydraulisesta laitteesta. ASD olis aika mukava kohde.
Mistähän voisi saada ASD:n teknisiä tietoja.

Hydr. perän säätö olis kanssa ihan mielenkiintoinen tai mikä vaan mersuun liittyvä.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ti 21.10.2003 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vaikkapa WIS:istä löytyy todella hyvät räjäytyskuvat ym...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:Vaikkapa WIS:istä löytyy todella hyvät räjäytyskuvat ym...
Ei mulla ole WIS:iä?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Day Downhill kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Vaikkapa WIS:istä löytyy todella hyvät räjäytyskuvat ym...
Ei mulla ole WIS:iä?
Katseles sähköpostiasi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mauri H. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Vaikkapa WIS:istä löytyy todella hyvät räjäytyskuvat ym...
Ei mulla ole WIS:iä?
Katseles sähköpostiasi
Kiitos!!
Vielä ei tullut, mutta osotellaan :)
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Mauri H. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Vaikkapa WIS:istä löytyy todella hyvät räjäytyskuvat ym...
Ei mulla ole WIS:iä?
Katseles sähköpostiasi
Mites kun minun sähköpostissa ei näy mitään? :D
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

penax kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Vaikkapa WIS:istä löytyy todella hyvät räjäytyskuvat ym...
Ei mulla ole WIS:iä?
Katseles sähköpostiasi
Mites kun minun sähköpostissa ei näy mitään? :D
Niin siis ei sitä WIS:iä voi maililla lähettää, mutta laitoin Day:lle hieman räjäytyskuvia ja vastaavia...
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Raportti

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Sitten kun se valmistuu niin pistäppä se tänne näytille niin voidaan arvioida sitä. :)
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Raportti

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

timo230e kirjoitti:Sitten kun se valmistuu niin pistäppä se tänne näytille niin voidaan arvioida sitä. :)
Sen pitäisi valmistua ensi maanantai-aamuun mennessä. Laitetana näytille ilman muuta. Saatan jouta kyselemään käännösapua. Saksan tekninen sanasto ei ole kovin hyvin hallussa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Raportti on valmis ja on siirretty tähtiklubiin vinkkejä osioon.

http://tahtiklubi.servebeer.com

Olkaa kilttejä ja älkäää ruvetko viilamaan pilkkua ja puuttuko mahdollisiin pieniin asiavirheisiin :oops: :roll:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Oikein hyvältähän se näytti, ei valittamista.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Voi P!!
Sain tänään raportin takaisin.... Kielellisesti ja asiakirjamalli oli kuulemma täysin päin...P:tä
Myöskään keskusteluforumia ei saisi käyttää lähteenä, liian epäluotettava :!: :?: :!: :evil:

Sain arvosanaksi vaatimattomat 1,5/5... Todella surkea, olen pettynyt :?

Asiapuoli oli kunnossa, mutta harkkatyön arvioikin viestinnän opettaja.... terveisiä vaan Siskolle, jos vierailet täällä :)
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Eikö tätä foorumia voidakaan yleisesti kutsua "tietosanakirjaksi" :wink:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Moppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ke 08.10.2003 11:13
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Moppe »

Joo, ihan ok juttu "tavalliselle" autoilijalle, hyvä yleiskuva järjestelmästä Jäin kyllä ihmettelemään sitä pumppujuttua. Siinähän oli että ohjaustehostimenpumppu hoitaa myös tasonsäädön.
Omassani on nokka-akselin päässä pumppu, josta menee putket tasonsäädön säiliöön.

Vai olenko ihan väärässä?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tollainen minun selittämäni on karkeasti jaoteltuna 6-pyttysissä koneissa.

Esim. M102:ssa on erilainen...... juuri sinun kaltaisesi...kiekkomainen pumppu.
En viitsinyt alkaa erittelemään noin tarkasti systeemiä. Versioita olisi ollut eri moottoreitten välillä ainakin 3
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Ainakin mulla M104:ssä sama pumppu käyttää ohjaustehostinta ja ASD:tä. Toisaalta tuossa ei ole self-levelingiä. Tulikin mieleen, että jos autossa olisi perän tasonsäätö niin kuin ilmeisesti kaikissa S124:sissa, niin miten auton madallus onnistuu? Pitääkö tuo tasonsäätörakkine vain säätää uutta, alempaa tasoa vastaavaksi?

-m4rcuz-
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Voi P!!
Sain tänään raportin takaisin.... Kielellisesti ja asiakirjamalli oli kuulemma täysin päin...P:tä
Myöskään keskusteluforumia ei saisi käyttää lähteenä, liian epäluotettava icon_exclaim.gif icon_question.gif icon_exclaim.gif icon_evil.gif
Tuttua kauraa toi tarkka standardi... Itekkin tässä alottelin koulunkäynnin uudestaan ja jatkuvasti pitää raportteja kirjottaa :evil: . Alkaa se tässä pikkuhiljaa sujumaan, mutta kyllä välillä tuntuu, että kärpiäisestä tehään härkänen.
On kuulemma yrityismaailmassa niin vakiintunut asia...
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

m4rcuz kirjoitti:Ainakin mulla M104:ssä sama pumppu käyttää ohjaustehostinta ja ASD:tä. Toisaalta tuossa ei ole self-levelingiä. Tulikin mieleen, että jos autossa olisi perän tasonsäätö niin kuin ilmeisesti kaikissa S124:sissa, niin miten auton madallus onnistuu? Pitääkö tuo tasonsäätörakkine vain säätää uutta, alempaa tasoa vastaavaksi?

-m4rcuz-
Jep, systeemi on helppo säätää halutulle tasolle. Vakioalustaisen madalluksessa on pidettävä maltti mukana jotta systeemin saa vielä toimimaan, eli joku 3 cm madallus menee vielä, sportlinessa on sitten omat palikkansa perälle ja näissä sen saakin sitten tosi alhaaltakin toimimaan.
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa siitä, että mitenkä käy, kun tasosäädöllä varustettu auto alkaa olla jo vähän vanhempi ja jouset menettäneet parhaan pontevuutensa. Miten käy ajo-ominaisuuksien, kun perän paino alkaa siirtyä jousilta tasosäädön harteille? Jaksaako tasosäätö pitää perän ilmassa, vaikka ottaisi jouset kokonaan pois?
W124 E220T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

haifa kirjoitti:Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa siitä, että mitenkä käy, kun tasosäädöllä varustettu auto alkaa olla jo vähän vanhempi ja jouset menettäneet parhaan pontevuutensa. Miten käy ajo-ominaisuuksien, kun perän paino alkaa siirtyä jousilta tasosäädön harteille? Jaksaako tasosäätö pitää perän ilmassa, vaikka ottaisi jouset kokonaan pois?
Joo, pitää kyllä perän ilmassa.

Se systeemi on yllättävän elastinen, itse madalsin aikeisempaa autoa 2,5 - 3 cm, ja perän korkeutta en ensin pudottanut, perä jäi samalle korkeudelle kuin ennen (ajoin pienen lenkin ja sitten huomasin että korkeudensäätöä on vähän rukattava), auto oli kuitenkin ihan kiva ajaa. Tietty kun sain sen oikean korkeuden haettua tuli autosta tukevampi, mutta ei se mahdoton ollut dragsterinakaan :P

Farkkujen takajouset tuntuvat muuten olevan vähän saakelin kestäviä, en ole kuullut että niitä olisi katkennut tai pahemmin väsynyt. Yhdellä kaverilla on -87 300 TDT jolla on vedetty vaikka mitä kuormia ja muutenkin käytetty säälimättömästi, alkuperäiset jouset on vielä alla vaikka kilometrejä onkin takana 600 - 700 tkm (matkamittari rikki). No onhan se omaan verrattuna hiukan pehmeä alustaltaan, mutta osasyy voi olla puslien jotka varmasti ovat ihan loppu.
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Mistäs sitä vois säätää??

Viesti Kirjoittaja JS »

Mauri H. kirjoitti:
haifa kirjoitti:Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa siitä, että mitenkä käy, kun tasosäädöllä varustettu auto alkaa olla jo vähän vanhempi ja jouset menettäneet parhaan pontevuutensa. Miten käy ajo-ominaisuuksien, kun perän paino alkaa siirtyä jousilta tasosäädön harteille? Jaksaako tasosäätö pitää perän ilmassa, vaikka ottaisi jouset kokonaan pois?
Joo, pitää kyllä perän ilmassa.

Se systeemi on yllättävän elastinen, itse madalsin aikeisempaa autoa 2,5 - 3 cm, ja perän korkeutta en ensin pudottanut, perä jäi samalle korkeudelle kuin ennen (ajoin pienen lenkin ja sitten huomasin että korkeudensäätöä on vähän rukattava), auto oli kuitenkin ihan kiva ajaa. Tietty kun sain sen oikean korkeuden haettua tuli autosta tukevampi, mutta ei se mahdoton ollut dragsterinakaan :P

Farkkujen takajouset tuntuvat muuten olevan vähän saakelin kestäviä, en ole kuullut että niitä olisi katkennut tai pahemmin väsynyt. Yhdellä kaverilla on -87 300 TDT jolla on vedetty vaikka mitä kuormia ja muutenkin käytetty säälimättömästi, alkuperäiset jouset on vielä alla vaikka kilometrejä onkin takana 600 - 700 tkm (matkamittari rikki). No onhan se omaan verrattuna hiukan pehmeä alustaltaan, mutta osasyy voi olla puslien jotka varmasti ovat ihan loppu.
No heräs tässä mielenkiinto tuohon säätämiseen. Mistäs kohtaa säätö tapahtuu?? :oops:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Mistäs sitä vois säätää??

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

JS kirjoitti:No heräs tässä mielenkiinto tuohon säätämiseen. Mistäs kohtaa säätö tapahtuu?? :oops:
Taka-akselin kallistuksen vakaajalta tulee yhdystanko (ns. koiranluu) peränsäädön venttiilin vivulle. Tämän yhdystangon pituutta lisäämällä saadaan se perän vakiokorkeus matalammalle, yksi kierros ei paljoa vaikuta, 3 tekee jo jonkin verran.

Se koiranluu on kierteistään melkein aina ihan ruosteessa, mutta lähtee kyllä liikkeelle liuoittamalla, uusikaan ei tosin ole kallis.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

piru, haluun ton systeemin mun sedaniin 8) , eikö sedani 300D urpossa oo sama systeemi? ja jossain 300 bensoissakin vai? ei ?
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

epk kirjoitti:piru, haluun ton systeemin mun sedaniin 8) , eikö sedani 300D urpossa oo sama systeemi? ja jossain 300 bensoissakin vai? ei ?
Sedaneissa tuo oli lisävaruste.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ahaa, eli aika harvinaista kauraa sedaneissa, turussa liikkuu yksi shampanjan värinen w124 300 bensa, jossa tää systeemi on :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Leka kirjoitti:
epk kirjoitti:piru, haluun ton systeemin mun sedaniin 8) , eikö sedani 300D urpossa oo sama systeemi? ja jossain 300 bensoissakin vai? ei ?
Sedaneissa tuo oli lisävaruste.
Joo, ei ole monissa sedaneissa, ja kuulemma tuo farkun systeemi on astetta järeämpi kuin sedanin, periaate kylläkin sama.

Jälkeenpäin tuon tekeminen on varmaan aika kova homma, pelkät farkun takaiskarit maksaa muuten n. 1000 €, onneksi kestävätkin sitten melkein poikkeuksetta auton iän.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Bullshit

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

garbaazh kirjoitti:
Voi P!!
Sain tänään raportin takaisin.... Kielellisesti ja asiakirjamalli oli kuulemma täysin päin...P:tä
Myöskään keskusteluforumia ei saisi käyttää lähteenä, liian epäluotettava
Tuttua kauraa toi tarkka standardi... Itekkin tässä alottelin koulunkäynnin uudestaan ja jatkuvasti pitää raportteja kirjottaa :evil: . Alkaa se tässä pikkuhiljaa sujumaan, mutta kyllä välillä tuntuu, että kärpiäisestä tehään härkänen.
On kuulemma yrityismaailmassa niin vakiintunut asia...
Kauppiksessa opettajat kanssa jaksoivat meuhkata asiakirjastandardeista, joka saatanan läpyskä olisi muka pitänyt olla viimeistä rivinvaihtoa myöten jonkun standardien mukainen. Missäköhän pullossa ne ovat kasvaneet, niin työn kuin harrasteittenkin puolesta tullut jo iän kaiken harrastettua kirjeenvaihtoa joka kokoisten firmojen kanssa niin suomeen kuin ympäri planeettaa ja missään ei ole mitään standardeja, mitä rajummin rahaa tekevä firma sen suttuisemmat käsin huitaistut faxit etc. Ei kenelläkään ole aikaa alkaa minkään standardien mukaan nysväämään silloin kun fyrkkaa ollaan tekemässä. Ja sellaisista "pitää aloittaa kirje riviltä 8,25 koska se on STANDARDI" -tyyppisistä onnettomista pilkunnussijoista ei ikinä mitään yrittäjiä tai dirikoita tule vaan jäävät vanhapiioiksi ja tekevät koiran palkalla opettajan töitä jossakin hikisessä kauppiksessa.

Nimim. en ole katkera mutta kuitenkin... ani harva opettaja tuntuu olevan mitenkään perillä todellisesta elämästä.

Henkka
"sanonko minne voitte tunkea standardinne"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Bullshit

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Henri Junkkala kirjoitti:sanonko minne voitte tunkea standardinne"
Puhut asiaa. Minä tein yli vuoden insinöörityötä aikanaan laatujärjestelmästä.
Siinä tuli pää täyteen standardia...Onneksi työ meni jäihin, eikä tarvinnut tehdä loppuun....Vaikka sillon se ottikin päähän, kun valmistuminen muuttui mahdottomaksi.
Vastaa Viestiin