Lämmityslaiteongelma W202

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
haupitsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 22.10.2005 13:32

Lämmityslaiteongelma W202

Viesti Kirjoittaja haupitsi »

Mersussani (tuonti) C180 -94 on kiusallinen pikkuvika talvea ajatellen,
eli huurteenpoisto. Lämmityslaite ja puhallin toimii toimii kaikin puolin
loistavasti, mutta kun säätimestä vääntää ilmavirran tuulilasiin, meteli
on valtaisa mutta ilmavirta on kehno. Lasit pysyy hyvin auki näillä keleillä,
mutta talvi voi olla toinen juttu. Lattialle ja muista suuttimista tulee ilmaa niin
että tukka lähtee.
Jokin läppä on ilmeisesti jumissa. Kääntääköhän säädin "läpän" sähköllä
vai alipaineella? Pääseekö tuohon "läppään" käsiksi mitään kautta?
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Lämmityslaiteongelma W202

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Mulla oli sama ropleemi ja vika löyty alipaineventtiilistä joka säätää ylös-alas ilmantulon. Tosin mulla on 124-koppanen mutta eiköhän ne samalla periaatteella pelaa. Eli hanskalokeron kun irrotti niin sieltähän sellanen pinkki venttiili löyty. Mersukaupasta hain uuden hintaan 55egee.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Onko manuaalinen lämppäri? Yksi vikavaihtoehto on, että puhallussuuntauksen nuppi on 180 astetta väärässä asennossa.
Jari Haikara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: To 22.09.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja Jari Haikara »

.
Viimeksi muokannut Jari Haikara, La 29.09.2012 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

-94 mallissa ei ole raitisilmasuodatinta.Veikkaisin läppien ohjausongelmaa
MB C180 vm -95
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

ttiikeri kirjoitti:-94 mallissa ei ole raitisilmasuodatinta.Veikkaisin läppien ohjausongelmaa
Ja-a, kyllä mulla oli -94 sportissa. Suodatin oli ilmeisesti ollut jo hieman yliaikaa käytössä, kun lasit ei meinannu pysyä edes täydellä puhalluksella auki, mutta suodattimen vaihdon jälkeen toimi hyvin.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Oliko autossa ilmastointi? Niissä sellainen löytyy. Karvalakkimallissa käsittääkseni ei....
MB C180 vm -95
Jari Haikara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: To 22.09.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja Jari Haikara »

.
Viimeksi muokannut Jari Haikara, La 29.09.2012 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Jari Haikara kirjoitti:Minun -94 Espritissä on myös raitisilmasuodatin.
Ja mulle vakuutettiin varmalta taholta että tullut kait joskus -96 vakioksi. Täytyypä käydä kurkkaamassa tilannetta omastakin :) Onko Jarilla ilmastointi?
Viimeksi muokannut ttiikeri, To 27.10.2005 21:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB C180 vm -95
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Ilmastoitu oli, mutta kl-varaosissa oli tarjolla eri suodatin ilmastoituun ja tavalliseen.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

mikakoo kirjoitti:Ilmastoitu oli, mutta kl-varaosissa oli tarjolla eri suodatin ilmastoituun ja tavalliseen.

Ok arvelinkin että ilmastointi. Nappasin saksalaiselta www.w202-freunde.de/ otteen jossa sanotaan seuravaa. Syyskuussa 95 vakioksi (96malli) tullut staubfilter/umluftschaltung eli sisäilmansuodatin/sisäilmankierrätys kytkin....

Eli KL kauppaa -95 -> eteenpäin sisäilmansuodatinta (ei ilmastoituun)

alla sama saksaksi:
Sep 95 Kleine Modellpflege: weiße Blinker für alle, spez. ESPRIT-Raddeckel; neue Motoren (s.u.); Staubfilter/Umluftschaltung, Radiovorrüstung, 195/65/15-Reifen (außer C36), W210-Schalterserie neu: CLASSIC mit Holz; ELEGANCE mit Wurzelholz; SPORT mit AMG-LM-15"


Ja jos jotakuta kiinnostaa alla jokaisessa päivityksessä tehdyt muutokset W202:seen sekä moottoripäivitykset alempana :)

Mai 93 Verkaufsbeginn als klassische Version, ESPRIT, ELEGANCE und SPORT; serienmäßig u.a.:
ABS, Fahrerairbag, Fünfganggetriebe, Drehzahlmesser*, Fondbeleuchtung, ZV
Unterscheidungsmerkmale:
ESPRIT: tiefergelegt, zweifarbige Polster, Sonderlacke a.W.
ELEGANCE: weiße/bichromatische Lampen, lackierte Stoßleisten mit Chromauflage, Zebranoholz, el.FH vo/hi, Staubfilter
SPORT: weiße/bichromatische Lampen, lackierte Stoßleisten, LM-5-Loch; Sportlook-Mittelkonsole Sportfahrwerk, Sportsitze vorn

Jan 94 Wegfahrsperre

Jun 94 ETS ersetzt ASD; ASR [5] (ASR-Off-Schalter anstelle Schneekettenschalter); ESPRIT verliert Frontzierleiste

Aug 94 Airbag Beifahrer, Kopfstützen Fond

Dez 94 IR-FB für ZV

Sep 95 Kleine Modellpflege: weiße Blinker für alle, spez. ESPRIT-Raddeckel; neue Motoren (s.u.); Staubfilter/Umluftschaltung, Radiovorrüstung, 195/65/15-Reifen (außer C36), W210-Schalterserie neu: CLASSIC mit Holz; ELEGANCE mit Wurzelholz; SPORT mit AMG-LM-15"

Mär 97 Serie: ETS (außer C180, C220D); ASR (C280 Autom. und C36)

Jun 97 Große Modellpflege: neue Stoßfänger, Schweller, Kühlergrill, Heckdeckel, lackierte Stoßleisten, abgedunkelte Heckleuchten, neue Türinnenverkleidung mit Sidebags;Bremsassistent, Gurtkraftbegrenzer, el.FH vo, WDG, Außentemp., ELCODE, ASSYST; Serie: ASR (außer C180 = ETS und C220D) ELEGANCE mit LM-10-Loch; SPORT mit LM-6-Speichen-16" und weißen Instrumenten-Zifferblättern

Apr 98 Serie: ASR für C180

Aug 99 Serie: ESP, Tempomat
*erst im letzten Moment auch für Einstiegsmodelle serienmäßig; Kataloge mit großer Analoguhr sind bereits in Umlauf gekommen!



Motor- und Getriebeänderungen im Lebenslauf der Baureihe 202

Mai 93 Verkaufsbeginn mit drei Vier- (C200 erst später lieferbar), einem Sechszylinder und drei Dieselmodellen

Sep 93 Verkaufsbeginn des neuen Sportmodells C36 AMG (95.450,- mit 4gang-Automatik)

Sep 95 C250 Turbodiesel ersetzt C250 Diesel; neu: C230 Kompressor; Auslaufen des C200 Diesel

Jun 96 T-Modelle als 4- und 5-Zylinder erhältlich; C230 ersetzt C220 mit gleichen Leistungsdaten

Aug 96 Neues 5gang-Automatikgetriebe; alle Vierzylinder mit phasengesteuerter Einlaßnockenwelle, Antiklopfregelung und Heißfilm-Motorsteuerung (zuvor ab C220 / bei T-Modellen von Produktionsbeginn an)

Jun 97 Neue V6-Motoren für C240 (ersetzt C230) und C280 auch für T-Modelle, dazu C230 K T-Modell; Auslaufen des C36 AMG

Sep 97 Verkaufsbeginn des neuen CDI-Motors im "C220 Turbodiesel"; neuer C43 AMG mit V8-Dreiventiler

Dez 97 Auslieferung des C220 CDI (125PS)

Apr 98 C200 CDI (102PS) ersetzt C220 Diesel

Aug 99 Fünfgangautomatikgetriebe mit Tippschaltung

Apr 00 Neue Limousine W203; neue Motoren auch für T-Modelle (S202): C180 (2.0 / ab Sep 00), C200K (ersetzt C200 und C230K), C240 (2.6); alle T-Modelle Benziner mit Sechsganggetriebe
MB C180 vm -95
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Samaa vikaa täällä :evil: Tänään kävin oikein reissussa tuolla c- mallilla ja puhaltaa ainoastaan silloin kun puhallus on suunnattu kohti, eli katkaisijan nuoli näyttää vasemmalle. Suodatin on uusi ja puhallin hönkii hyvin. Mikäs morkooli tässä on menny, ettei tarvi kovin kauaa noita omia romuja katella vaan korjaa vaan vian... :x
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Pepeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 10.02.2005 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pepeteus »

Tervehdys kaikille.

Selasin forumia vaan en juttua tällaisesta löytänyt.

Lämmityslaite alkoi nyt ilmojen kylmetessä pitämään vikinää, eri nopeuksilla erilaista. Liikkeelle lähtiessä ei vikise vaan kun hetkea ajaa niin johan alkaa.

Olen joskus ennenkin havainnut lämppärinmoottorin kierrosten laskevan/nousevan vaan olen luullut olevan asiaankuuluvaa..

No, nyt sitten joku kärähti ja aikamoiset savut työnsi silmille. Savun hälvettyä kaikki toimii kuten ennekin, hieman hajua vielä tulee.

Olisikohan lämppärimoottorin laakerit kuivuneet? Voiko rasvata?
Paloiko joku etuvastus tms?

Onko vastaavaa muilla tapahtunut? Onko edessä isokin remppa?

Auto W202 autom.farkku ja man.ilmastointi vm. -01.
marsai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 03.06.2004 22:41

raitisilma suodatin

Viesti Kirjoittaja marsai »

mulla on tuo suodatin kyllä -93 mallissakin.c202
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

ttiikeri kirjoitti:Oliko autossa ilmastointi? Niissä sellainen löytyy. Karvalakkimallissa käsittääkseni ei....
Ja mun -94 elecansessa.tere eikä oo ilmastointia.TERE
Kun karkuun juostaan,niin mun jalanjäljet ei ole päällimmäisenä!!!!!!
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Pepeteus kirjoitti:Tervehdys kaikille.

Selasin forumia vaan en juttua tällaisesta löytänyt.

Lämmityslaite alkoi nyt ilmojen kylmetessä pitämään vikinää, eri nopeuksilla erilaista. Liikkeelle lähtiessä ei vikise vaan kun hetkea ajaa niin johan alkaa.

Olen joskus ennenkin havainnut lämppärinmoottorin kierrosten laskevan/nousevan vaan olen luullut olevan asiaankuuluvaa..

No, nyt sitten joku kärähti ja aikamoiset savut työnsi silmille. Savun hälvettyä kaikki toimii kuten ennekin, hieman hajua vielä tulee.

Olisikohan lämppärimoottorin laakerit kuivuneet? Voiko rasvata?
Paloiko joku etuvastus tms?

Onko vastaavaa muilla tapahtunut? Onko edessä isokin remppa?

Auto W202 autom.farkku ja man.ilmastointi vm. -01.
Täsmälleen samat oireet täälläkin. Savut tuli pihalle mutta jatkoi toimintaansa. Vikinä alkaa olemaan sitä luokkaa ettei tahdo vaimon nalkutusta kuulua :) Koitin rasvata laakerit, mutta eipä ollut apua. Ei kai auta muu kuin hakea uusi moottori..
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Tuo puhaltimen vikinä tyyppivika. Alle 100tkm ja kollektorissa urat, joko se liian pehmeä tai hiilet liian kovat :shock: Ex:säni liikuttelin hiilten johtoja puhaltimen pyöriessä ja suihkutin raakasti rasvaa niille,ajattelin että tuosa mitään häviä vaikka hajooki, saattoi pysyä hiljaa koko talvenki.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
haupitsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 22.10.2005 13:32

Viesti Kirjoittaja haupitsi »

Palatakseni alkuperäiseen ongelmaan:

Lämppärin läppävika oli sitten kuitenkin ihan mekaaninen.
Läppä joka kääntää ilmavirtaa lasiin/lattialle oli siis jumissa
eikä puhaltanut lasiin lainkaan.
Vika löytyi tangosta joka läpän kääntää, se oli irti
lämppärin päästä. Näin korjaamolta kerrottiin.

/H
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

MikkoP / Pepeteus

Viesti Kirjoittaja Tero M »

MikkoP / Pepeteus--> ??
Niin, eli lämppärin puhallusvoimakkuus huojuu...? Mistä moinen oli oire? Ja sitten vähän ajan päästä kärysi koko laite? :shock:
Nimim. Kohtako napsahtaa...
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
Pepeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 10.02.2005 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pepeteus »

Moro

Niin, olen huomannut että joskus puhaltimen nopeus kasvaa huomattavasti ja hetken päästä laskee takaisin, olen uskotellut itselleni että on jotenkin "automaattinen säätö" ja kuuluu asiaan, vaikka manuaali-ilmastointi onkin.

Oireesta en tiedä , mutta savut päästi sisään mutta kaikki tuntuu muuten toimivan.
Paitsi tuo vikinä muuttui hieman hiljaisemmaksi. Saattoi johtua siitä kun käytin raitisilmasuodattimen ja koko lämppärin moottorin irti ja putsasin paikat. Oli muuten kourallinen roskaa molemmissa. Kannattaa tarkistaa.

Tässä ajellaan ja kuulostellaa miten toimii...
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Talvella tuota suodatinta ei kannata pitää, "rasittaa" puhallinta tarpeettomasti, ja kerää kosteutta.
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Pitääpä putsata puhaltimen ympäristö... kylmänä kun starttaa, niin puhallin spurttailee välillä hillittömästi kuin *?&% Säätö kakkosella, puhallus ilmavirta seilaa vastaavilla kuin 1-4 teho... :shock:
Raitisilmasuodatin vaihdettu kesällä, n. 25tkm sitten :wink:
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
bandit_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: La 11.02.2006 21:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja bandit_ »

täällä kans yks c180 vm94 jossa raitisilmasuodin löytyy!
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Vm 95 ja ei ole suodatinta eikä ilmastointia.
Tosta lämppäristä olen lukenut että, jos esim. ikkuna auki niin se automaattisesti pitää lämpötilan säädetyssä. Kattovalon lasin alla (etupäässä)on haistelija joka "säätää" sisäilman lämpötilaa vaikkei olisi ilmastointia.
Viisaammat korjatkoon.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Vastaa Viestiin