115-diesel kiikarissa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

115-diesel kiikarissa

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Ässämiestä on jo jonkun aikaa viehättäneet pahemman kerran wanhat W110-115 -dieselit. Alkavat kunnolliset vaan olla enemmän kuin vähissä. Hienoja bensakoneisia kyllä löytyisi, mutta wanhat taksisotaratsut on ajettu vissiin - "etten sanoisi hyvin pitkälti" - finaaliin. :cry:

Tänään kävin tutustumassa yhteen tällaiseen diesel-kummajaiseen. Stuttgartin "harmaavarpunen" - 220D -68 - oli myytävänä Pörssissä. Sittemmin huomasin, että sama riisseli löytyy kuvan kera myytävänä ainakin parista tämän vuoden Tähdellisistäkin. Museorekisteröity jo kauan sitten (-93?) ja ajettu kuulemma vain 193 tkm. Kovapeltisen oloinen auto ja kaikki tuntui toimivan. Hinta 3600 eur.? Auto Uudellamaalla.

Ihan kiinnostuksella kyselen, että tunteeko joku tapauksen? Ollut kuitenkin jo jonkun aikaa tarjona! :roll:

15 vuotta sitten omistin W114 230:n. Sittemmin on paljon vettä virrannut Vantaassakin enkä ole tullut kovin seuraanneeksi nykyistä varaosatarjontaa tällä mallisektorilla. Eli mitenkäs 114/115-koriseen löytyy osia. Tarjoaako KL mitään tai muut vastaavat? Venetmäkikin on kuulemma profiloitunut ennemmän uudempiin Mercedeksiin. Veholta tietenkin saa vehohinnoin edelleen tavaraa kuin tavaraa?
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tapaukseen en ole valitettavasti tutustunut.

KL:stä saa suhteellisen edukkaasti 123:n kanssa yhteneviä osia, joskin muut osat alkavat olla tilaustavaraa. Tilaukset tehdään Saksaan, joten suoraan sieltä tilaamalla saattaa säästää muutaman euron. Keulatähden toimittaminen kesti kolme viikkoa ja hinta oli 54€. Purkaamoista ei tahdo kunnossa olevia tai priimakuntoisia korin osia enää löytyä. Veholta en ole muita osia kuin iskareita käynyt kysymässä. Joltain mikrofilmiltä joutuivat katsomaan kun ei enää tietokoneelta löytänyt. Hintaa olisi iskareille kertynyt hieman liikaa... :?

Venetmäeltä tilasin ikkunan kumitiivisteet ja tuli alkuperäistavaraa. Tiivisteet piti itse leikata sopivan mittaiseksi, mutta sillä tavalla niille tulikin tarpeeksi tarkka sovitus. ;)

Minä olen ollut siinä käsityksessä, että Venetmäeltä saisi hyvin osia näihin vanhempiinkin mersuihin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Toinen paikka, joka ainankin minulta saa kiitosta näissä Mercedeksien varaosatoimituksessa on RTO-tuonti. Muutamia kertoja on käynyt niin, että ko. lafka on toimittanut tavaraa huomattavasti huokeammalla kuin KL.

Mites Juha sen tapaus Maaningan kanssa menee?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Mesedesi kirjoitti: Mites Juha sen tapaus Maaningan kanssa menee?
Joo-op. Meikäläisen mieli seilaa näissä autoasioissa. :oops: Eli ei tiedä, ostaako järkevän käyttöpirssin (lue: esim. "tapaus Maaninka") vai rohkeeko sekaantua selvään harrasteajoneuvoluokkaan (lue: esim. tapaus W115 diesel). Jälkimmäinen vaihtoehto sykähdyttäisi enemmän tai sitten menisi vain hermot. Jos nyt kuitenkin pystylyhty tulee, niin siinä tapauksessa myös W126 pysyy! Eli katsotaan vielä...
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Olli Lajunen kirjoitti: Minä olen ollut siinä käsityksessä, että Venetmäeltä saisi hyvin osia näihin vanhempiinkin mersuihin.
Väitin ehkä vähän liikaa. Varmaan Venetmäeltä löytyy edelleen suht hyvin osaa myös vanhoihin yhden tähden autoihin, mutta jostain olin kuulevinani (ne paljon parjatut huhut), että firma olisi kuitenkin jonkun verran enemmän suuntautunut uudempiin mallisarjoihin. Syykin voisi olla ilmeinen: saksantuonti!

Tosin mitä vanhemmaksi esim. 114/115-korisarja käy, niin kaiketi siihenkään ei enää tästä syystä saa osaa niin hyvin, kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. :roll:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Motonetista sieltä Kehä IIIsen varrelta saa vielä W114/115 peltiosiakin!

Kävin Venetmäellä viime viikolla ja olihan siellä riisuttuja pystärinraatoja pihalla. Justiinsa olivat purkaneet priimat sileät ihanat takavalot - minähän en niitä enää tartte, mutta jos joku "face-downista" kiinnostunut..

Mutta erikoisempaa joutuu etsiä, esim. http://www.strich8basis.de/teile.htm . Tilasin uudet (uustuotanto) turvavyöt kun 34 v. vanhat ei enää ole ihan iskussa.
Avatar
Vaihtotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 726
Liittynyt: Su 07.12.2003 12:21
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Vaihtotähti »

Moi!
W110 mallien osalta voitaneen tänä päivänä todeta, että sellaisia itsestään säilyneitäja silti koko ajan käytössä olleita pelejä ei käytännössä ole saatavana.

Jatkuvasti kuitenkin myyntiin tihkuu eri tavoin elvyteltyjä ja yhdisteltyjä harrasteautoja.

Näissä on kuitenkin useimmiten se ongelma, että tiedon ja varojen puuttuessa on yhdistelty sellaisia osakokonaisuuksia toisiinsa, ettei rakenne ja varusteet vastaa alkuperäistä. Välttämättä edes museotarkastuksessa
eivät kaikki virheet tule huomioiduksi.

Itse olen ollut harrastajana kiinnostunut W110 mallista vasta vuodesta 93, mutta jo silloin oli ongelmat samat.

Tänäkään päivänä hintataso ei ole hankinnan este. Itse myin kesäkuussa oman harrastukseni pois, mustan 190 c:n vuodelta 65. Hinnaksi jäi vuosikatsastettuna 4200 €m ja museotarkastettu auto oli kyseessä.

Onnea etsintään!

Terveisin Aki
Mercedes Benz driver - since 1980.
And owner since 1985.
Still going ...
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Vaihtotähti kirjoitti: W110 mallien osalta voitaneen tänä päivänä todeta, että sellaisia itsestään säilyneitäja silti koko ajan käytössä olleita pelejä ei käytännössä ole saatavana.
Jep, itseänikin sykähdyttäisi vielä enemmän W110, mutta jos W115 dieselinä on hankala tapaus löytää hyväkuntoisena ja alkuperäisenä, niin siipidiesel taitaa olla jo luokkaa "mission impossible". Yllätyksiä tosin sattuu. 110-dieseleitähän on jokunen jopa laivattu Kaliforniasta asti, kun rapakon tällä puolen alkavat olemaan täysin katoavaa taksikansanperinnettä. Ja yleensä nämä CA-versiot ovat sangen mielenkiintoisesti varustettuja eli meillä täällä Skandinaviassa ei sellaisilla varusteilla ole juuri 190Dc:t, 200-220D:t raksuttaneet.

Siipi- ja pystärisektrorilla bensakoneisia olisi tarjolla melkein tuon tuostakin. Varmaan hyviäkin. Taitaa nettiautossakin olla tälläkin hetkellä tarjona muutama hyvältä haiskahtava bensakoneinen siipi- ja pystärimalli.:shock:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaa vilkaista www.blocket.se "Ruåtsista" löytyy yllättävän hyvin säilyneitä diesel-yksilöitä, varsinkin "suolattomasta" pohjoisesta, ...syynä varmaankin toisenlainen verokohtelu -> ajokilometrit.

ohessa esimerkkilöitä:
http://www.blocket.se/view/6348414.htm? ... c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5437170.htm? ... c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5660796.htm? ... c=1&city=3

edit: oli yksi osoite tullut kahdesti, hups! :oops:
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuo viimeinenhän olisi ihan senvärinenkin, mistä Juha on puhunut... :D

Eikä tuo taitaisi olla myyntihinnaltaan pahakaan rasti....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tässä vuos sitten meni alkuperäiskuntonen diiseli 115 kasaan kun yritin semmosta ostaa, eivät halunneet myydä vaikka olisin pois vieny. Ei siinä lattiaa ollu mutta ei koskaan ollu taksissa niin oli osiltaan alkuperäinen ja kokonainen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

vielä wanhoja Ruåtsin kursseja...jos ei muuta niin kielitaitoa kohentamaan ;)

tållå ån Sven ajanut vain 4800 mil...siis 48000 km...2. åmistajaa :)
http://www.blocket.se/view/6391568.htm? ... c=1&city=0

hintakin olis aika kohdillaan 4000€.....


tässä sitten Ruåtsin diisseli...ärhäkkää suorituskykyä.....
http://www.blocket.se/view/6438095.htm? ... c=1&city=0
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

No entäs verot? Mitäs Suomen valtio mahtas ottaa välistä, jos tällasen oldtimerin tois suomeen? Vai saako tämän ikäisiä tuoda verovapaasti...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

-57 on viimeinen vuosi, muistaakseni, jolloin rekisteröityjä autoja voi tuoda veroitta. Siitä eteenpäin verotusarvo katsotaan vastaavasta Suomessa tänäpäivänä myynnissä olevasta malliltaan ja iältään vastaavasta autosta.

Nettihän on täynnä kaikenlaisia foorumeita joissa veroasioista keskustellaan ja neuvotaan... mutta kertaukseksi, muistelen lyhyesti, toivottavasti vielä oikein:

Vastaavan auton nykyarvosta sitten lasketaan pidätettävä vero silloisen (auton ensirekisteröintivuoden) veroprosentin mukaan.....tähän tulee tietysti vielä joitain vähennyksiä...sitten maksettavaksi jääneeseen veroon ympätään vielä Alv....

Alkuvuosina autovero oli myöhempiin huimiin verovuosiin verrattuna vielä "maltillinen"...josko sellaista termiä voi käyttää maksajan puolelta....

Nykyään meinaa olla arpapeliä, koska tuonikäisiä vastaavia ei juuri ole nykyään myynnissä ja hintakin heittelee rajusti.... mutta alkusarjan Ponttoonin tulisi voida tuoda veroitta Suomeen...valmistus alkoi -54
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tässäpä vinkki pystäristä.
jackie kirjoitti:Tänään pongasin Lappeenrannassa PR-automyynnin pihalta pystärin. Kyseessä oli 220D vuodelta -74 ja taksimalli. Tossa oli pelkääjän penkissä kiinni kyynärnoja ja keskilokerossa istuinpalikka ja turvavyökin siihe keskelle.
Juttelin sen automyyjän kanssa ja se sanoi auton olleen hänellä jo jonkun vuoden. Hintaa se ei sille suoraan sanonu, ku en ollu ostamassa, mut kerto että tarjouksia (asiallisia) saa esittää.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Olisi Myynnissä kaksi autoa

115 240d 3.0 vm 1975
käyttö auto väriltään vaalean vihreä pelleiltään kova katsastettu elokuussa ollut minulla 5 vuotta sinä aikana laitettu uudet iskarit sach korkea paine kaasu 85 a laturi 100a varta akku korin tiivisteet taka ja tuulilasin tiivisteet pyörän laakerit kardaanin laakeri alustan isot kumit vm 98 5kv eberi lämmitin uudella kellolla pakoputki autossa on ohjaus tehostin värilasit hyvät hakkapeliitta 1 nastat peltivanteilla ja mb kapseleilla
hinta 2800

114 280 cea vm 1972
Museo rek hyvä ajokunto väri metallin sininen automaatti ohjaus tehostin sähkökattoluukku keskuslukot renkaina kitkat valkosivuilla merkkiä cooper usa autolla on ajettu noin 14000 museo rekisteröinnin jälkeen.
hinta 5500



Vaihdossa vanhempi mersu tai muu auto tai moottori pyörä 30-60 luvulta 0405360542


Lisäksi myynnissä paljon 110,111,114,115,116.123,1113 varaosia koreja koneita 110 diesel 115 200d ja 240d 3.0 nippeleitä vanteita myös alu, maskeja ,kaasari 115 strömperi jakopää lähes uusi bensa 115 nelos kone lamppuja kuormaautoon

0405360542
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Menin sitten minäkin ostamaan sen pystärin kakkosautoksi. Ihan mukava peli, tosin onhan tuossakin laittoakin. Ei sitä järjellä tuollaisen auton ostoa voi perustella. Nyt pitäisi vain bongata jostain vähän osia ja hommata migi ja saada talli tehtyä :roll:

PS. Jos jollain on oikeanpuoleista 115 etupyörännapaa jossa ehjät pyöränpultinkierteet niin saa tarjota! Oli taas joku ollut pulttipyssyn kanssa ilman momenttihylsyä vääntämässä pyötänpultteja kiinni... :evil: Hyvää käytettyä migiä (mieluiten voimavirta Kemppi) saa myös tarjota :D

Onnea metsästykseen!
Avatar
mika s
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 20.04.2005 08:31
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja mika s »

Jos tähän laittais että... Mulla on w115 diisseli tuolla ladossa, on osina kylläkin mut kaikki osat pitäis olla tallessa. Ja tuo on projekti.... johon on meinattu laittaa 250 bensakone joka on porattu 3litraseksi...mutta on jäänyt ajan puutteen vuoksi kesken ja sitten siirretty oottamaan "aikaa".. paperitkin tuohon pitäisi olla jossain... ei ole veroja perässä ja on ajettu viimeeksi 5 vuotta sitten... eikä ole ilmeisesti ollut taksina kun puuttuu taksivalot sisältä... koneita on kaiketi kaks kipaletta kummattkin on toimivina talletettu mut on saattaneet jotain hihnapyörää tms luovuttaa....
Vastaa Viestiin