Farkkumersu pakettiautoksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Tarkennetaan vielä tuota omaa juttua sen verran, että tuontiauton verotus pakettiautona ei ole sama asia kuin että tuodaan maahan farkkumallinen henkilöauto, jonka Tulli verottaa henkilöautona, vaikka se tämän jälkeen merkitään Suomen rekisteriin pakettiautoksi (kaksikäyttöauto). Nuo esimerkkitapaukset edellä on luultavasti kuitenkin verotettu ensin henkilöautoina ja tämän jälkeen merkitty Suomen rekisteriin pakettiautoiksi ja tässä on saavutettu katsastus-, vakuutus-, tms. maksujen avulla säästöä.

Sen sijaan minun ajatuskuviossani ajattelin tapausta, jossa auto on merkitty jo Saksassa pakettiautoksi, se tuodaan Suomeen pakettiautona ja Tulli käsittelee sen pakettiautona jo verotuksessa (en edelleenkään tiedä, onko se näiden kaksikäyttöautojen kohdalla edes mahdollista, epäilen että Tulli katsoo sen henkilöautoksi). Mikäli moinen onnistuu, ei se kuitenkaan olisi järkevää, sillä pakettiauton verotuksessa likimääräisyydet ovat edelleen paljon suuremmat ja veron määrää alennetaan ikävähennyksillä lineaarisesti. Sen sijaan em. henkilöiden esimerkkien mukainen toiminta saattaa tilanteesta riippuen olla järkevää tai sitten ei, suuria rahasummia ei näytetä säästetyn.

Edit: Viestiä kirjoittaessani näytti tuokin asia saaneen lisävalaistusta, eli autot on verotettu henkilöautoina ja rekisteröity pakettiautoiksi Suomessa ja säästöt ovat syntyneet rekisteröintikatsastuksen, vakuutusmaksun tms. avulla.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Vastaa Viestiin