W124 - automaatti kenkkuilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

W124 - automaatti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja samih »

Auto on S124 E220 -93. Satunnaisesti kaasu pohjassa kiihdytettäessä aivan kuin loota löisi vapaalle kakkoselta kolmeselle vaihtaessaan. 4 -> 3 -vaihto ei ole tuota vielä tehnyt koskaan, 2 -> 3 varsin usein.

Kaasun löysääminen kierrosten karatessa aiheuttaa luonnollisesti vaihdon neloselle tässä tilanteessa ja tilanteesta jatketaan normaalisti.

Muuten lodju tuntuu toimihan normaalisti. Olen kokeillut lisäillä sinne ATF:ää viimeisen kuukauden aikana vähitellen jostain min ja maxin puolivälistä jopa hieman yli maksimin muttei tuolla tunnu oleva mitään vaikutusta. Öljyt ovat tuoreet, pyörineet jotain kyppitonnin verran. Väri on pysynyt kirkkaanpunaisena.

Kilsoja autossa ja laatikossakin luultavasti on vajaat 300 tkm.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tekeekö kylmänä vai lämpimänä tuota luistoa ?
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Kuumana tuntuu sitä tekevän, mutta kuten sanottua vain satunnaisesti. En ole kylmänä yrittanytkään täyskaasukiihdytystä, joten en osaa sanoa varmasti..
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Eiko kenellakaan olisi arvuutuksia etta mista johtuu? Voisiko kyseessa olla esim. venttiilikoneiston likaisuus, vaikka silloin luulisi luistoa esiintyvan myos osakaasulla joskus?

Jotenkin on vaikea uskoa etta kyseessa olisi esim. kitkapintojen loppuunkuluneisuus, kun loota kuitenkin tuntuu toimivan ihan normaalisti ajoittain.

Ensimmaisen kerran luistoa esiintyi kun lahdin liikkeelle lampimalla autolla jyrkkaan ylamakeen suhteellisen reilulla kaasulla. Auto oli ollut parkissa muutaman minuutin kadun reunassa nokka ylamakeen ja lahdon jalkeen kolmoselle vaihtaessaan luistoa loytyi. Tuosta ajettelin etta vaihteiston oljymaara voisi olla alhaalla, mutta lisays ei siis ole tuntunut parantavan toimintaa.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Onkos vaijeri liian löysällä?

Onkos tuo oire tullut kerrasta vai hiljakseen vai oliko tuommoinen ostaessa?

Säätämällä voisi asettua, luulen ma.
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Kiitos vastauksesta, Jarkko!

Ehdin ajella melkein kymppitonnin oston jalkeen ennenkuin alkoi tehda tuota. Vaijeri oli ostettaessa aivan sairaan loysalla, nyt sita on kiritty niin etta vaihtaa mielestani sopivasti pienempaa silmaan ilman kikkariakin. Tosin tuo 2-3 vaihto oli ostosta alkaen hieman pehmeampi kuin muut, lisasin lootan kyljesta hieman lisaa painetta joskus aika pian oston jalkeen.

Se ihmetyttaa kaikista eniten etta lodju ei tosiaankaan luista joka kerran vaihtaessaan taydella kuormalla. Sitten kun luistaa niin veto tuntuu katkeavan aivan totaalisesti ja kierrokset napsahtavat teravasti rajoitinta kohti. Ei ole aikasemmin tomaateista kokemusta niin en tieda onko tuo normaalia kulumisoiretta.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Eipä kestä :)

Onkos tuossa laatikossa uudempi säädin? Siis se muovihattu jossa sakara?

Siitähän ei pysty tehtaan jäljiltä kääntämään kuin vajaan puoli kierrosta.

Voisi auttaa jos vielä nostaisi painetta pikkuisen. Tai sitten voi olla myös venttiilikoneistossa vikaa.
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Oho, nyt alkoi Jarkko sarjatulittamaan.

Sielta laatikon kyljesta loytyy vanhemmanmallinen saadin ulosvedettavalla metallitikulla. Pitaisiko vain raa'asti kiertaa lisapainetta lootaan ja kokeilla sitten? Viimeksi lisasin noin puoli kierrosta milla ei tullut juurikaan havaittavaa muutosta.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jaaha, äijät alako remppaan askia heti kun vähäksi aikaa silmä välttää :lol:

Mulla piti ainakin vääntää paineet laatikon modulaattorista ihan tappiin niin alkoi toimimaan "mukavasti" :oops: Niin, kysäisin tuossa aiemmin että luistaako kylmänä vai lämpimänä - kysyin siksi kun aiemmin kun laatikko oli kulumisen vuoksi lopuillaan se luisti kylmänä niin että tuntui jotta nelonen ei mene päälle ensinkään.

Nykyään tuo kummajainen tekee joskus sellaisen, että just tuo 2-3 väli luistaa niinkuin paineita ei olis ollenkaan :roll: ja normaalisti taas pitää niin että rengas taas luistaa - ikinä ei oo hyvin :twisted:

Niin ja Jarkko, tiedän,tiedän :oops:
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

XUX63, soo soo, ja vakiolootan kanssa :D

Samih, puoli kierrosta alkaa vasta tuntumaan mihin suuntaan säätö vaikuttaa. Eli kieppase vielä ~kierros kiinnipäin ja siitä sitten testille, tarvittaessa enemmänkin.

10vk vanha perhoskoiran pentu Remu on nyt nukkumassa ni joutaa vastailemaan :P
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Ei taalla saa nakojaan olla hetkeakaan rauhassa. Heti on joku kirjoittamassa kun silma valttaa :-)

Pitanee ryomia auton alle ruuvaamaan pikapuolin lisaa paineita. Varmistan viela etta eihan laatikossa ole mitaan sahkoista mika voisi vaikuttaa paineisiin, eli kick-down on ainoa sahkoharpake?
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

samih kirjoitti:Ei taalla saa nakojaan olla hetkeakaan rauhassa. Heti on joku kirjoittamassa kun silma valttaa :-)

Pitanee ryomia auton alle ruuvaamaan pikapuolin lisaa paineita. Varmistan viela etta eihan laatikossa ole mitaan sahkoista mika voisi vaikuttaa paineisiin, eli kick-down on ainoa sahkoharpake?
Hehee, kun pääsee kirjottamisen makuun ni sitten naputellaan tosissaan :lol:

KD on ainut sähköinen vaikuttaja, kyllä.
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Tama selva. Kiitoksia molemmille!

Harmi etta Kuopio on hieman kaukana noin korjauksen kannalta jos tarvetta ilmenee lisasaatojen jalkeen. Paljonkohan posti velottaisi jos lahettaisi sen laatikon perusparannukseen sinne pikakirjeena? :-)
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
kipaak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 17.12.2004 00:51
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 - automaatti kenkkuilee

Viesti Kirjoittaja kipaak »

K2 pakalta alkaa todennäköisesti tiivisteet kulua "teflonrenkaat / huuullosrengas" tekee tuollaiset oireet. Laatikon kyljessä olevan ohjauspaineen vastapaineensäätimen kiristäminen auttaa. Mutta jos muut vaihteet alkaa tulla liian kovaksi niin vois laitta sille K2:sen pakan paineenvaraajalle paineen korotussarjan nostaa painetta vain kolmoselle kytettäessä menee sillä jonkin aikaa. Liika öljy ei ole hyväksi laatikolle "luistaminen".


samih kirjoitti:Auto on S124 E220 -93. Satunnaisesti kaasu pohjassa kiihdytettäessä aivan kuin loota löisi vapaalle kakkoselta kolmeselle vaihtaessaan. 4 -> 3 -vaihto ei ole tuota vielä tehnyt koskaan, 2 -> 3 varsin usein.

Kaasun löysääminen kierrosten karatessa aiheuttaa luonnollisesti vaihdon neloselle tässä tilanteessa ja tilanteesta jatketaan normaalisti.

Muuten lodju tuntuu toimihan normaalisti. Olen kokeillut lisäillä sinne ATF:ää viimeisen kuukauden aikana vähitellen jostain min ja maxin puolivälistä jopa hieman yli maksimin muttei tuolla tunnu oleva mitään vaikutusta. Öljyt ovat tuoreet, pyörineet jotain kyppitonnin verran. Väri on pysynyt kirkkaanpunaisena.

Kilsoja autossa ja laatikossakin luultavasti on vajaat 300 tkm.
Kimmo
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Kipaak, kiitos selvityksesta. Tuo kuulostaa maallikosta jarkeenkayvalta syylta.

Kirin painetta lisaa viimeistaan viikonloppuna ja kerron sitten miten kavi!

Niin, ja jos oljymaara on yli maksimin lasken niita hieman pois samalla.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
JoonasH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 16.03.2005 20:03
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja JoonasH »

JarkkoS TIETÄÄ. :twisted:
W124 300D aut. -89 MYYNNISSÄ!
W210 E320 aut. -96 AMG-style
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

No niin, nyt on ruuvattu laatikon kyljestä lisää painetta 2,5 kierrosta lisää, ja luisto on menneen syksyn huolia.

Saisikohan paperisen helman takaosan siitä tunkinreian ympäristöstä korjattua jollain vastaavalla tavalla (vitsi vitsi). Liimakonehommia on siis luvassa ensi kesäksi. Kumma etteivat katsastuksessa huomanneet tuota alle 2 kuukautta sitten...

No, ainakin muovihelmat tulevat peittämään krouvimmankin työnlaadun.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

Mulla myös välillä luistaa kun vaihtaa 2->3.Kummallista kun se luistaa vain osakaasulla ajettaessa.Lämä lattiassa kun kiihdyttää niin ei luista.Tosin onhan siellä silloin kovempi paine että jos ei siksi luista....Täytyy yrittää säätää.Haittaako mitään jos öljymäärä on alamerkissä vai pitäiskö olla enemmän...?
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Woke, tuo 2->3 pehmea vaihto osakaasulla kuulostaa kovasti tältä (postattu aiemmin eri keskusteluun):

http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... p3?t=65151

Etsi keskustelusta .tif -tiedosto, siellä lisää ohjeita. Itselläni loota ryntää kuumana myös täydellä kaasulla, eli meillä on varmaan eri vika. Jos olisi tuo Jarkko lähempänä niin lähettaisin lodjun korjaukseen mutta...
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Vastaa Viestiin