Lisävalojen asennus! Sähkökytkennät Mecedes Benz w202!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

dealer kirjoitti:Apupitkien herätevirran voi ottaa huoletta kaukovalojen johdolta, ei vaikuta vikavalon toimintaan.

"Rosvoliittimen" käyttäminen aiheuttaa näköjään paniikkia :shock: täällä foorumilla.
Kummallista :shock: , oikeankokoisella liittimellä tehtynä sellainen liitos ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia.
kyllä kyllä, mutta entäs ajavalojen ja sen pitkien....
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ei tarvitse edes rosvoliittimiä käyttää, kun ottaa herätteen sulakerasialta. Ainakin tuossa minun w124:ssa löytyi sulakerasialta lisävaloille herätevirta.

Tuo diodi kannattaa varmaan mitoittaa tarpeeksi isoksi, ettei kyrvähä eka yrittämällä. mjo33400 osaa varmaan sanoa nuo diodin tyypit.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mikä mättää epk? Oletko jo tehnyt kytkentöjä ja miksi varoitusvalo palaa?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mjo33400 kirjoitti:Mikä mättää epk? Oletko jo tehnyt kytkentöjä ja miksi varoitusvalo palaa?
no se että kun otan releelle ohjauksen ajovalolta (lyhyille ja pitkille), jykevämpää johtoa varten, niin se vika valo palaa mittaristossa.

Kyllähän tuo lisäpitkien kytkentä on selvää pässinlihaa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kaikille huomio!
Meikäläisen osaamattomuus tuli esille, eli kytkentä ei toimi valojenvalvonta yksikön kannalta oikein. Alkutilanne kun valot laitetaan päälle ( esim. lyhyet ) niin virta kulkee diodin ja lampun läpi normaalisti sekä rele vetää, mutta jännite tuleekin releen koskettimen kautta lampulle ja onkin 0,7 volttia diodin kautta tulevaa jännitettä suurempi joten diodin kautta ei kuljekkaan enää virtaa riittävästi kun diodi ja valojen valvontayksikkö on oikosuljettu, joten kytkentäni on täysi paska. Valvontayksikkö on näissä vahvistuskytkennöissä aikamoinen pullonkaula, joten minulle ei jää muuta mahdollisuutta kuin yrittää ratkaista asia jotenkin. Innostus meni järjenjuoksun edelle. Olen pahoillani. :oops:
Viimeksi muokannut mjo33400, Ke 02.11.2005 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nou hätä :)

yritys hyvä, 10 pistettä ja papukaija merkki !



en kyllä perhana sitä poltinta vieläkään ota pois mittaristosta...

Taidan laittaa jykevämpää siis vain lisäpitkille..
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

ite tein kytkennän sulakerasiaan pitkille tuleva virta menee katkaisimeen ja sieltä vasta sulakkeelle, koska se jaetaan sulakerasiassa oikealle ja vasemmalle.

katkaisin asennossa 1 palaa siis omat pitkät. katkaisin asennossa 2 virta meneekin herätteeksi lisäpitkien releelle.

nyt ei siis pala pitkien merkkivalo sille tarvisi diodin jos haluaisi sen palavan lisäpitkä asennossa.

häiriö valo ei ole ilmoittanut itsestään ainakaan lyhyissä testeissä, en ole valojen kanssa päässyt kokeilemaan kun en ole ehtinyt ripustaa niitä keulalle.

autona 202, vm96

kenelläkään ratkaisua tuenta pulmaan valot tulevat puskuriin niin millä laittaa tuennat maskiin jotta saisi äkkiä irti kun tarvii peltiä nostaa?
joku kirjoitti jossain ns. pienistä "pallonivelistä"..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18115
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laita valot maskiin kiinni niin saat ne tuettua.
wiimax.fi
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

pohdittu mut niit tulee 3kpl, ja ehin jo hitsaamaan ja pulttaamaan kiinnikkeen puskurinläpi eturautaan ni nyt ne tulee keulalle,

siis molempiin on sama syy miks puskuriin ja 3kpl,
vastaus - siksi juuri.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mortti kirjoitti:
katkaisin asennossa 1 palaa siis omat pitkät. katkaisin asennossa 2 virta meneekin herätteeksi lisäpitkien releelle.

Palaako lisäpitkien kanssa myös omat pitkät?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

ei palatoistaiseksi mutta jos saisin aikaiseksi vaihtaa katkaisimen 1-2-3 asentoiseksi nykyisestä 1-0-1 katkasimesta niin sitten palaisi tarvii vaan sen johdot sieltä 3 asennosta molempiin aikaisempiin.. tai jotenkin sillee, nyt ei järki juokse..

minun järjelläni toimisi noin, mutta jos jollain parempaa tietoa niin korjatkoot.
aion kyllä kokeilla sitä kytkentää, huomena jos saisi valot keulalle.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mortti kirjoitti:
katkaisin asennossa 1 palaa siis omat pitkät. katkaisin asennossa 2 virta meneekin herätteeksi lisäpitkien releelle.

Onko oikeasti tarve, että lisäpitkät palaa yksistään? Eikö olisi järkevää, että palaa omat pitkät ja toinen vaihtoehto, että palaa omat pitkät ja lisäpitkät yhtä aikaa, koska sen toteuttaminen on helppoa.
Tunnetusti on selvää, että valojen valvontayksikkö reakoi kuorman puutteeseen ( risa lamppu tai huono kosketus ), mutta sallii lisäkuoman tiettyyn rajaan asti, eli esim. lisäreleen käämin. Lisävalojen kytkentähän ei ole ongelma mersussa, mutta omien valojen releistys vahvemman jännitteen saamiseksi on ongelma valvontayksikön suhteen.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

on tarve, valot ovat 3x luminator eli ref 37,5 kpl jos menisi ko. kytkennällä edes jollain miliisillä läpi...

omia valojen kytkentää/releitä/johtojahan ei ole muokattu kuin se katkaisin siinä välissä, normaliasennossa siis.

katsastuksessahan eivät ole paikoillaan.
ja sitten voidaan väitellä valojen lukumäärästä sun muusta mutta....
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko totta, että häiriövalo ei ole ilmoittanut itsestään siinä tilanteessa kun ohjausjännite menee pitkien releelle ja omat pitkät ei ole mukana.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

juu nyt on valot keulalla ja toimii ja NÄKYY. häiriä valo ei ilmoita itsestään vaikka menee ainoastaan herätteeksi.

kuvia laitan sivuille ja seikkaperäisen selvityksen projektista kunhan ehin.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Nyt on nettisivuillamme jotain juttua mersun lisävalojen asennuksesta.

Kaikki sinne ihmettelemään.

http://mortti.us/projektit/valoprojekti.htm
Viimeksi muokannut mortti, Su 03.02.2008 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Koska ne kytkentäkuvat tulee, että miten kaikki toteutit? :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Noniin, mortillahan näyttäis olevan sopivasti valoa! 8)

Pitää laittaa 8) kun tuut pimeällä vastaan... :lol: [edit: sähän jopa VOIT tulla vastaan kun täälläpäin asustat? :D ]

Paljon muuten mahtaa kestää tuo kytkin virtaa, jos työnnät omien pitkien virrat suoraan ton läpi? :shock: Tosin eihän se silloin haittaa jos käytät tuota lisäpitkien herätteenä, mutta ku heität omille pitkille, niin sieltähän menee 8-9 ampeeria virtaa... :shock:

Pitäis vissii itellekin tehä joku patentti, että omat pitkät ois pois käytöstä, niin ei ainakaan tulis sanomista... :oops:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
milohi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 11.06.2010 12:59

Kytkentäongelma

Viesti Kirjoittaja milohi »

Kytkin lisävalot ohjeen mukaan, laitoin releeltä maahan menevään johtoon kytkimen, jolla voi ottaa lisävalot käyttöön tai pois käytöstä.
Herätteen otin rosvoamalla pitkien hehkuun liitettävästä johdosta.
Valot ei kuitenkaan toimi.

Kun auton omat pitkät on päällä ja kytkimestä laittaa myös lisävalot päälle, lisävalot vain välkähtää, mutta ei jää palamaan. Auton pitkät toimii normaalisti.

Jos kytkimestä on lisävalot valittu käyttöön ja laittaa normaalisti pitkät päälle, ei lisävalot edes välähä. Auton pitkät toimii normaalisti.

Asennussarjan ohjeessa oli 85 maihin ja herätevirta navalle 86. Dealerin alla olevassa ohjeessa toisin päin.
Kokeilin molempia, mutta dealerin ohjeen mukaisesti kytkettynä lisävalot ei reagoinu mitenkään. Kytkimessä oleva merkkivalo palaa oikein.

Osaatteko neuvoa missä vika vois olla?
Oisko heräte otettu väärästä paikasta, onkohan vika releessä? vaatisko jonkin diodin?

dealer kirjoitti:- Pitkän valon johdosta rosvolla herätevirta releen navalle 85
- Releen napa 86 maatetaan
- Releen napaan 87 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 30 virta lisävaloille

Lisävalojen maajohdot tietysti suoraan "maihin"
milohi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 11.06.2010 12:59

Re: Kytkentäongelma

Viesti Kirjoittaja milohi »

Nyt taamulla pähkäilin ja huomasin, että siinä asennussarjan ohjeesahan oli myös 87 ja 30 toisinpäin kuin Dealerin ohjeessa. Asennussarjan ohjeen mukaan laitoin.

Onko tällä merkitystä? En pääse heti testaamaan, mutta jäi vaivaamaan ku ei tullu valot kuntoon..
dealer kirjoitti:- Pitkän valon johdosta rosvolla herätevirta releen navalle 85
- Releen napa 86 maatetaan
- Releen napaan 87 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 30 virta lisävaloille

Lisävalojen maajohdot tietysti suoraan "maihin"
[/quote]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18115
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minun tekstissäni on 30 ja 87 väärinpäin, tosin sillä ei yleensä ole merkitystä.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

lainaus
Kytkimessä oleva merkkivalo palaa oikein.

ilmeisesti kytkimessä oleva poltin ei pysty maadoittamaan relettä
vai veditkö kytkimelle jostain vieraan jännitteen
85 ja 86 voi olla kummipäin vain
30 ja 87 voivat myös keskenään vaihtaa paikkaa

oikea tapa
pitkän valon johdosta rosvolla kytkimen läpi releelle jos kytkin on merkkivalolla varustettu
liäksi kytkimen kolmas liitin maadoitetaan
akulta releen navalle 30
87 navalta plus virta valoille

eiköhän toimi :shock:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18115
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muistutetaan vielä että apukaukovalot eivät kytkintä tarvitse.
Vastaa Viestiin