kyllä kyllä, mutta entäs ajavalojen ja sen pitkien....dealer kirjoitti:Apupitkien herätevirran voi ottaa huoletta kaukovalojen johdolta, ei vaikuta vikavalon toimintaan.
"Rosvoliittimen" käyttäminen aiheuttaa näköjään paniikkiatäällä foorumilla.
Kummallista, oikeankokoisella liittimellä tehtynä sellainen liitos ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia.
Lisävalojen asennus! Sähkökytkennät Mecedes Benz w202!
Kaikille huomio!
Meikäläisen osaamattomuus tuli esille, eli kytkentä ei toimi valojenvalvonta yksikön kannalta oikein. Alkutilanne kun valot laitetaan päälle ( esim. lyhyet ) niin virta kulkee diodin ja lampun läpi normaalisti sekä rele vetää, mutta jännite tuleekin releen koskettimen kautta lampulle ja onkin 0,7 volttia diodin kautta tulevaa jännitettä suurempi joten diodin kautta ei kuljekkaan enää virtaa riittävästi kun diodi ja valojen valvontayksikkö on oikosuljettu, joten kytkentäni on täysi paska. Valvontayksikkö on näissä vahvistuskytkennöissä aikamoinen pullonkaula, joten minulle ei jää muuta mahdollisuutta kuin yrittää ratkaista asia jotenkin. Innostus meni järjenjuoksun edelle. Olen pahoillani.
Meikäläisen osaamattomuus tuli esille, eli kytkentä ei toimi valojenvalvonta yksikön kannalta oikein. Alkutilanne kun valot laitetaan päälle ( esim. lyhyet ) niin virta kulkee diodin ja lampun läpi normaalisti sekä rele vetää, mutta jännite tuleekin releen koskettimen kautta lampulle ja onkin 0,7 volttia diodin kautta tulevaa jännitettä suurempi joten diodin kautta ei kuljekkaan enää virtaa riittävästi kun diodi ja valojen valvontayksikkö on oikosuljettu, joten kytkentäni on täysi paska. Valvontayksikkö on näissä vahvistuskytkennöissä aikamoinen pullonkaula, joten minulle ei jää muuta mahdollisuutta kuin yrittää ratkaista asia jotenkin. Innostus meni järjenjuoksun edelle. Olen pahoillani.

Viimeksi muokannut mjo33400, Ke 02.11.2005 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
ite tein kytkennän sulakerasiaan pitkille tuleva virta menee katkaisimeen ja sieltä vasta sulakkeelle, koska se jaetaan sulakerasiassa oikealle ja vasemmalle.
katkaisin asennossa 1 palaa siis omat pitkät. katkaisin asennossa 2 virta meneekin herätteeksi lisäpitkien releelle.
nyt ei siis pala pitkien merkkivalo sille tarvisi diodin jos haluaisi sen palavan lisäpitkä asennossa.
häiriö valo ei ole ilmoittanut itsestään ainakaan lyhyissä testeissä, en ole valojen kanssa päässyt kokeilemaan kun en ole ehtinyt ripustaa niitä keulalle.
autona 202, vm96
kenelläkään ratkaisua tuenta pulmaan valot tulevat puskuriin niin millä laittaa tuennat maskiin jotta saisi äkkiä irti kun tarvii peltiä nostaa?
joku kirjoitti jossain ns. pienistä "pallonivelistä"..
katkaisin asennossa 1 palaa siis omat pitkät. katkaisin asennossa 2 virta meneekin herätteeksi lisäpitkien releelle.
nyt ei siis pala pitkien merkkivalo sille tarvisi diodin jos haluaisi sen palavan lisäpitkä asennossa.
häiriö valo ei ole ilmoittanut itsestään ainakaan lyhyissä testeissä, en ole valojen kanssa päässyt kokeilemaan kun en ole ehtinyt ripustaa niitä keulalle.
autona 202, vm96
kenelläkään ratkaisua tuenta pulmaan valot tulevat puskuriin niin millä laittaa tuennat maskiin jotta saisi äkkiä irti kun tarvii peltiä nostaa?
joku kirjoitti jossain ns. pienistä "pallonivelistä"..
Mortti kirjoitti:
katkaisin asennossa 1 palaa siis omat pitkät. katkaisin asennossa 2 virta meneekin herätteeksi lisäpitkien releelle.
Palaako lisäpitkien kanssa myös omat pitkät?
katkaisin asennossa 1 palaa siis omat pitkät. katkaisin asennossa 2 virta meneekin herätteeksi lisäpitkien releelle.
Palaako lisäpitkien kanssa myös omat pitkät?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
ei palatoistaiseksi mutta jos saisin aikaiseksi vaihtaa katkaisimen 1-2-3 asentoiseksi nykyisestä 1-0-1 katkasimesta niin sitten palaisi tarvii vaan sen johdot sieltä 3 asennosta molempiin aikaisempiin.. tai jotenkin sillee, nyt ei järki juokse..
minun järjelläni toimisi noin, mutta jos jollain parempaa tietoa niin korjatkoot.
aion kyllä kokeilla sitä kytkentää, huomena jos saisi valot keulalle.
minun järjelläni toimisi noin, mutta jos jollain parempaa tietoa niin korjatkoot.
aion kyllä kokeilla sitä kytkentää, huomena jos saisi valot keulalle.
Mortti kirjoitti:
katkaisin asennossa 1 palaa siis omat pitkät. katkaisin asennossa 2 virta meneekin herätteeksi lisäpitkien releelle.
Onko oikeasti tarve, että lisäpitkät palaa yksistään? Eikö olisi järkevää, että palaa omat pitkät ja toinen vaihtoehto, että palaa omat pitkät ja lisäpitkät yhtä aikaa, koska sen toteuttaminen on helppoa.
Tunnetusti on selvää, että valojen valvontayksikkö reakoi kuorman puutteeseen ( risa lamppu tai huono kosketus ), mutta sallii lisäkuoman tiettyyn rajaan asti, eli esim. lisäreleen käämin. Lisävalojen kytkentähän ei ole ongelma mersussa, mutta omien valojen releistys vahvemman jännitteen saamiseksi on ongelma valvontayksikön suhteen.
katkaisin asennossa 1 palaa siis omat pitkät. katkaisin asennossa 2 virta meneekin herätteeksi lisäpitkien releelle.
Onko oikeasti tarve, että lisäpitkät palaa yksistään? Eikö olisi järkevää, että palaa omat pitkät ja toinen vaihtoehto, että palaa omat pitkät ja lisäpitkät yhtä aikaa, koska sen toteuttaminen on helppoa.
Tunnetusti on selvää, että valojen valvontayksikkö reakoi kuorman puutteeseen ( risa lamppu tai huono kosketus ), mutta sallii lisäkuoman tiettyyn rajaan asti, eli esim. lisäreleen käämin. Lisävalojen kytkentähän ei ole ongelma mersussa, mutta omien valojen releistys vahvemman jännitteen saamiseksi on ongelma valvontayksikön suhteen.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
on tarve, valot ovat 3x luminator eli ref 37,5 kpl jos menisi ko. kytkennällä edes jollain miliisillä läpi...
omia valojen kytkentää/releitä/johtojahan ei ole muokattu kuin se katkaisin siinä välissä, normaliasennossa siis.
katsastuksessahan eivät ole paikoillaan.
ja sitten voidaan väitellä valojen lukumäärästä sun muusta mutta....
omia valojen kytkentää/releitä/johtojahan ei ole muokattu kuin se katkaisin siinä välissä, normaliasennossa siis.
katsastuksessahan eivät ole paikoillaan.
ja sitten voidaan väitellä valojen lukumäärästä sun muusta mutta....
Nyt on nettisivuillamme jotain juttua mersun lisävalojen asennuksesta.
Kaikki sinne ihmettelemään.
http://mortti.us/projektit/valoprojekti.htm
Kaikki sinne ihmettelemään.
http://mortti.us/projektit/valoprojekti.htm
Viimeksi muokannut mortti, Su 03.02.2008 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noniin, mortillahan näyttäis olevan sopivasti valoa!
Pitää laittaa
kun tuut pimeällä vastaan...
[edit: sähän jopa VOIT tulla vastaan kun täälläpäin asustat?
]
Paljon muuten mahtaa kestää tuo kytkin virtaa, jos työnnät omien pitkien virrat suoraan ton läpi?
Tosin eihän se silloin haittaa jos käytät tuota lisäpitkien herätteenä, mutta ku heität omille pitkille, niin sieltähän menee 8-9 ampeeria virtaa...
Pitäis vissii itellekin tehä joku patentti, että omat pitkät ois pois käytöstä, niin ei ainakaan tulis sanomista...

Pitää laittaa



Paljon muuten mahtaa kestää tuo kytkin virtaa, jos työnnät omien pitkien virrat suoraan ton läpi?


Pitäis vissii itellekin tehä joku patentti, että omat pitkät ois pois käytöstä, niin ei ainakaan tulis sanomista...

MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Kytkentäongelma
Kytkin lisävalot ohjeen mukaan, laitoin releeltä maahan menevään johtoon kytkimen, jolla voi ottaa lisävalot käyttöön tai pois käytöstä.
Herätteen otin rosvoamalla pitkien hehkuun liitettävästä johdosta.
Valot ei kuitenkaan toimi.
Kun auton omat pitkät on päällä ja kytkimestä laittaa myös lisävalot päälle, lisävalot vain välkähtää, mutta ei jää palamaan. Auton pitkät toimii normaalisti.
Jos kytkimestä on lisävalot valittu käyttöön ja laittaa normaalisti pitkät päälle, ei lisävalot edes välähä. Auton pitkät toimii normaalisti.
Asennussarjan ohjeessa oli 85 maihin ja herätevirta navalle 86. Dealerin alla olevassa ohjeessa toisin päin.
Kokeilin molempia, mutta dealerin ohjeen mukaisesti kytkettynä lisävalot ei reagoinu mitenkään. Kytkimessä oleva merkkivalo palaa oikein.
Osaatteko neuvoa missä vika vois olla?
Oisko heräte otettu väärästä paikasta, onkohan vika releessä? vaatisko jonkin diodin?
Herätteen otin rosvoamalla pitkien hehkuun liitettävästä johdosta.
Valot ei kuitenkaan toimi.
Kun auton omat pitkät on päällä ja kytkimestä laittaa myös lisävalot päälle, lisävalot vain välkähtää, mutta ei jää palamaan. Auton pitkät toimii normaalisti.
Jos kytkimestä on lisävalot valittu käyttöön ja laittaa normaalisti pitkät päälle, ei lisävalot edes välähä. Auton pitkät toimii normaalisti.
Asennussarjan ohjeessa oli 85 maihin ja herätevirta navalle 86. Dealerin alla olevassa ohjeessa toisin päin.
Kokeilin molempia, mutta dealerin ohjeen mukaisesti kytkettynä lisävalot ei reagoinu mitenkään. Kytkimessä oleva merkkivalo palaa oikein.
Osaatteko neuvoa missä vika vois olla?
Oisko heräte otettu väärästä paikasta, onkohan vika releessä? vaatisko jonkin diodin?
dealer kirjoitti:- Pitkän valon johdosta rosvolla herätevirta releen navalle 85
- Releen napa 86 maatetaan
- Releen napaan 87 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 30 virta lisävaloille
Lisävalojen maajohdot tietysti suoraan "maihin"
Re: Kytkentäongelma
Nyt taamulla pähkäilin ja huomasin, että siinä asennussarjan ohjeesahan oli myös 87 ja 30 toisinpäin kuin Dealerin ohjeessa. Asennussarjan ohjeen mukaan laitoin.
Onko tällä merkitystä? En pääse heti testaamaan, mutta jäi vaivaamaan ku ei tullu valot kuntoon..
Onko tällä merkitystä? En pääse heti testaamaan, mutta jäi vaivaamaan ku ei tullu valot kuntoon..
[/quote]dealer kirjoitti:- Pitkän valon johdosta rosvolla herätevirta releen navalle 85
- Releen napa 86 maatetaan
- Releen napaan 87 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 30 virta lisävaloille
Lisävalojen maajohdot tietysti suoraan "maihin"
lainaus
Kytkimessä oleva merkkivalo palaa oikein.
ilmeisesti kytkimessä oleva poltin ei pysty maadoittamaan relettä
vai veditkö kytkimelle jostain vieraan jännitteen
85 ja 86 voi olla kummipäin vain
30 ja 87 voivat myös keskenään vaihtaa paikkaa
oikea tapa
pitkän valon johdosta rosvolla kytkimen läpi releelle jos kytkin on merkkivalolla varustettu
liäksi kytkimen kolmas liitin maadoitetaan
akulta releen navalle 30
87 navalta plus virta valoille
eiköhän toimi
Kytkimessä oleva merkkivalo palaa oikein.
ilmeisesti kytkimessä oleva poltin ei pysty maadoittamaan relettä
vai veditkö kytkimelle jostain vieraan jännitteen
85 ja 86 voi olla kummipäin vain
30 ja 87 voivat myös keskenään vaihtaa paikkaa
oikea tapa
pitkän valon johdosta rosvolla kytkimen läpi releelle jos kytkin on merkkivalolla varustettu
liäksi kytkimen kolmas liitin maadoitetaan
akulta releen navalle 30
87 navalta plus virta valoille
eiköhän toimi
