Syyshuolto ja omituisuudet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Syyshuolto ja omituisuudet

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Non neh,

Tulipahan tehtyä syyshuolto raksuttimelle (W124 300 TurboD)

- moottoriöljyt, suodatin
- automaatille kuten yllä
- peräöljyt
- naftansuodatin
- ilmansuodatin
- jarrunesteiden vaihto

Vielä pitäisi jäähdytinnesteet vaihtaa kun taas rassaamaan joutaa, -17 oli kesto. Mutta, yllä olevaan liittyen pari omituista juttua.

1. Totta kai, jarrunesteiden vaihdossa muistin säiliön olevan kaksiosainen vasta kun homma oli tehty ja ihmeteltiin pehmeää poljinta, ja ettei takaruuveista nestettä tule ;) Siinä sitten kahdeksan aikaan illalla koetin säiliötä tiirailla, vaan eipä sitä väliseinää näkynyt, huonossa valaistuksessa - ja muistelin sitten että lie kaksiosainen pönttö vaan 123:ssa.VÄÄRIN! Renkaat pyörivät takana käsivoimin vaikka jarrua polki hampaat irvessä, kyllä kai kun pelkkää ilmaa putkissa, ilmajarrut :D. Nyt sitten aamupäivästä avasin korkin, otin siivilän pois ja katsoin lampulla. Onhan se säiliö kaksiosainen, vaikka itsekin jo epäilin kun ei nähty väliseinää. Nestettä säiliöön, ja johan sammui merkkivalokin kun takapiirin osa täyttyi. Sanoin kyllä kaatajalle, että pitää säiliön piripinnassa, mutta taisipa kaveri vaan tarkkailla (loogisesti) etusäiliön pintaa. No, sattuuhan noita, pitää ilmata takajarrut uusiksi. Eli tässä ei siis mitään, etujarruilla pysähtyy kyllä riittävästi ilmaamiseen asti, mutta:

2. Laatikon (722.3) öljymäärä kummastuttaa, kun ohjekirja sanoo, että 6.2 L pitää laittaa. Viidennen litran jälkeen alkoi jostain tipotella, laskettiin vähän pois. Nyt on alusta öljytty punaisella öljyllä, roiski nimittäin paluumatkalla sitä koko pohjan täyteen. Ihmettelen vain, jäikö muka turbiiniin, jäähykennoon tai jonnekin sitä niin paljon, kun otin eka propusta kaiken, ja pohjan auki että saa loputkin (ja tiiviste vaihdettiin). Mihin sitä noin paljon olisi voinut jäädä, auto oli vielä takakenossa, joten ei varmaan kennoonkaan, ellei siinä sitten termostaattia ole jossain missä en ole vaan huomannut, tuskin. Ja sekin, että öljyn mittatikussa on niin lyhyt vaihteluväli (n. sentti ja tosi alhaalla) on kummallista, kun paljolti vajaan määrän laittamisen jälkeen pinta on paljon maksimin yläpuolella. Miten olisi pitänyt varmistaa laatikon tyhjeneminen? Ja mistä kohtaa öljy tulee yli?

Muutenhan tuo meni nappiin, nopeasti ja mukavasti ;)
W124 300 Turbodiesel -92
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Syyshuolto ja omituisuudet

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vilenin Herttua kirjoitti:
2. Laatikon (722.3) öljymäärä kummastuttaa, kun ohjekirja sanoo, että 6.2 L pitää laittaa. Viidennen litran jälkeen alkoi jostain tipotella, laskettiin vähän pois. Nyt on alusta öljytty punaisella öljyllä, roiski nimittäin paluumatkalla sitä koko pohjan täyteen. Ihmettelen vain, jäikö muka turbiiniin, jäähykennoon tai jonnekin sitä niin paljon, kun otin eka propusta kaiken, ja pohjan auki että saa loputkin (ja tiiviste vaihdettiin). Mihin sitä noin paljon olisi voinut jäädä, auto oli vielä takakenossa, joten ei varmaan kennoonkaan, ellei siinä sitten termostaattia ole jossain missä en ole vaan huomannut, tuskin. Ja sekin, että öljyn mittatikussa on niin lyhyt vaihteluväli (n. sentti ja tosi alhaalla) on kummallista, kun paljolti vajaan määrän laittamisen jälkeen pinta on paljon maksimin yläpuolella. Miten olisi pitänyt varmistaa laatikon tyhjeneminen? Ja mistä kohtaa öljy tulee yli?



Muutenhan tuo meni nappiin, nopeasti ja mukavasti ;)
Turbiinissa on erillinen tyhjennysroppu. Sen proppu löytyy kun pyörittää konetta ja katsoo sieltä turbiinikotelon pohjasta milloin se on kohdalla. Siellä on öljyä parisen litraa. Ja täytettäessä kolmelitran jlk laittaa kone käymään että turbiinikin täyttyy. Muuten tulee laatikon huohottimesta pihalle ja turbiini jää tyhjäksi.
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Re: Syyshuolto ja omituisuudet

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Mika.T kirjoitti: Turbiinissa on erillinen tyhjennysroppu. Sen proppu löytyy kun pyörittää konetta ja katsoo sieltä turbiinikotelon pohjasta milloin se on kohdalla. Siellä on öljyä parisen litraa. Ja täytettäessä kolmelitran jlk laittaa kone käymään että turbiinikin täyttyy. Muuten tulee laatikon huohottimesta pihalle ja turbiini jää tyhjäksi.
No niin , selvenipä tämäkin, hyvä kun joku ehtii vastailemaan. Nythän sitten lie tuo turbiini täynnä edelleen, koska kone on pyörinyt jo reippaasti ja silti on tikussa pinta koholla. Konetta kyllä käyteltiin täytön aikanakin. Just tsekkasin ajolämpöisellä laatikolla, edelleen on pinta korkealla. Tuo liian korkealla oleva pinta ei sitten kai muuten haittaa, kuin että sotkee? Vai onko esim. lämpenemisongelmia odotettavissa (no, ehkä se jäähdytin on nyt hyvä olla olemassa). Jos kerran laatikon huohottimesta pukkaa ylimääräiset, ja eipä näyttänyt enää pahemmin tulevan uutta. Eli korkealla on, muttei ruikkivan korkealla. Ei ois oikein aikaa ruveta tyhjäilemään kun ois aamusta jo lähdettävä reissuun.
W124 300 Turbodiesel -92
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Re: Syyshuolto ja omituisuudet

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Vilenin Herttua kirjoitti:Ei ois oikein aikaa ruveta tyhjäilemään kun ois aamusta jo lähdettävä reissuun.
Vaan toiseen kertaan ajatellen, lie viisainta kuitenkin mennä virman autolla...;D Ja tein uuden tsekkauksen, eipä sitä öljyä nyt pohjassa onneksi ihan kauheasti ollutkaan. Laatikon pohjamuovissa joku helmi ja vähän kardaanitunnelissa. Suojaa vaan ruostumiselta sekin ;)
W124 300 Turbodiesel -92
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Paras olis laskea ylimääräset pois. Öljy vaahtoutuu ajossa jos sitä on liikaa. Ja vaahto tekee toiminta häiriöitä ja mahdollisia kulumia.
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Mika.T kirjoitti:Paras olis laskea ylimääräset pois. Öljy vaahtoutuu ajossa jos sitä on liikaa. Ja vaahto tekee toiminta häiriöitä ja mahdollisia kulumia.
Niinpä, niinpä. Joten näin tehdään.
W124 300 Turbodiesel -92
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Perinteinen "säästän-teen-itse-ja-saatan-rikkoa-kaiken" - syyshuolto. :D

Liika öljy laatikossa haittaa, samoin liian vähä.
Sillä mitä kirjat kertovat vaihteistoöljyn määräksi automaatissa ei ole mitään merkitystä muuta kun että tietää ostaa suunnilleen tarpeeksi, öljyä lisätään välillä tikusta katsoen koska on oikea määrä.
Korjaamolla öljynvaihdossa menee reilu puoli tuntia aikaa, suosittelen lämpimästi ettette tee itse jos periaate on yritys - erehdys...

Ylläolevalla tekstillä ei ole mitenkään tarkoitus ivata Vilenin Herttuaa.
Onpahan vaan mielipide :D

Jarrunesteitä vaihtaessa kannattaisi vaihtaa samalla kytkinnesteet, Mersussa kun saattaa jäädä pakkasella kytkinpoljin pohjaan jos on vetiset nesteet - ja nehän on ellei ole muutamaan vuoteen vaihdettu.

Lisäksi voisi vaihtaa ohjaustehostimen suodattimen.

Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä kannattaa rasvata lasinpyyhkimen liuku, mielellään useamminkin.
wiimax.fi
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

dealer kirjoitti:Perinteinen "säästän-teen-itse-ja-saatan-rikkoa-kaiken" - syyshuolto. :D
Kauheaa pelottelua ;) Ihan kaikkea ei tuossa nyt ehkä rikottua saa kuitenkaan... Sen siitä saa kun uuteen autoon alkaa tekemään, taas pätee sanonta "tekemällä oppii".
dealer kirjoitti: öljyä lisätään välillä tikusta katsoen koska on oikea määrä.
Korjaamolla öljynvaihdossa menee reilu puoli tuntia aikaa, suosittelen lämpimästi ettette tee itse jos periaate on yritys - erehdys...
Helevata, mutta mites kun öljyn määrä ois katottava lämpimänä? Lämmitelläänkö se ennen kaatoa :D No joo, ymmärsin kyllä. Vaan pakkohan se on jossakin elämänvaiheessa automaattilaatikkoonkin tutustua, ja ellet kursseja järjestä, niin jostain on lähdettävä - vaikka jenkkiautologiikasta.
dealer kirjoitti: Ylläolevalla tekstillä ei ole mitenkään tarkoitus ivata Vilenin Herttuaa.
Onpahan vaan mielipide :D
Kyllähän tuota ivatakin saa, mutta se laitetaan korvan taakse ja palautetaan sopivassa tilaisuudessa ;) Ja sehän se opin perille ajaa kun korvat punaisena miettii omia hölmöilyjä. En pahastu moisesta missään nimessä. Joku hintahan se on neuvojenkin kysymisestä maksettava.
dealer kirjoitti: Lisäksi voisi vaihtaa ohjaustehostimen suodattimen.
Jep, hyvä idea tämäkin.
W124 300 Turbodiesel -92
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siitä lämpimänä katsomisesta; käynnissä ollenhan se öljyn määrä tarkistetaan ja homma vie aikaa koska öljyä joutuu lisäämään pikkuhiljaa ja tarkistus tapahtuu samasta reiästä mistä öljyä lisätään; tikusta ei tahdo saada selvää ensimmäisillä kokeiluilla...

Sitten kun määrä on alarajan seutuvilla kannattaa ajaa lenkki ja tarkistaa vielä / lisätä.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko se merkkien puoliväli hyvä määrä?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

"Lisäksi voisi vaihtaa ohjaustehostimen suodattimen."

"Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä kannattaa rasvata lasinpyyhkimen liuku, mielellään useamminkin" :oops: Hahaa, eipä ole tullut tehtyä kumpaakaan! Kappas kun on unohtunut, no eihän tuolla autolla ole vielä ikääkään kuin 19v, mutta kun pelaa niin pelatkoon.. :wink:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

romu kirjoitti:"Lisäksi voisi vaihtaa ohjaustehostimen suodattimen."

"Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä kannattaa rasvata lasinpyyhkimen liuku, mielellään useamminkin" :oops: Hahaa, eipä ole tullut tehtyä kumpaakaan! Kappas kun on unohtunut, no eihän tuolla autolla ole vielä ikääkään kuin 19v, mutta kun pelaa niin pelatkoon.. :wink:
Täytyy myöntää että aiempien kokemuksien myötä olen alkanut rasvailemaan lasinpyyhkimen liukua. Yleensä se alkaa oikuttelemaan reissussa, hämärän aikaan ja jossain tuhannen jeerassa. Peräkontissa ei öljyä eikä oikein mitään mitä akselille tunkisi - no, CRC:llä tai vast. se toimii taas hetken aikaa mutta kyllä suosittelen tuota dealerin mainitsemaa rasvausta öljynvaihdon yhteydessä.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

En minä sillä, etteikö tarpeellista olisi! Eipä vaan tuota ole tullut tehtyä. :roll:
250TD -86, 260E LANG -90
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

mjo33400 kirjoitti:Onko se merkkien puoliväli hyvä määrä?
Kyllä se mun mielestä pitäis olla ylärajassa jos kone ja laatikko on lämmin tai sen pitää olla n.80-85ast. tere
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

dealer kirjoitti:Siitä lämpimänä katsomisesta; käynnissä ollenhan se öljyn määrä tarkistetaan ja homma vie aikaa koska öljyä joutuu lisäämään pikkuhiljaa ja tarkistus tapahtuu samasta reiästä mistä öljyä lisätään; tikusta ei tahdo saada selvää ensimmäisillä kokeiluilla...

Sitten kun määrä on alarajan seutuvilla kannattaa ajaa lenkki ja tarkistaa vielä / lisätä.
Tähän hommaan tänään aloin, just alarajalla käynnissä lenkin jälkeen. Pitää vielä testata uusiksi tarkemmin ku joutaa ja kattoa jos ihan lirun lisäis. Vois mittailla montako desiä on 1 mm tai vaikka 0.5 cm tikussa, niin tietäis sitten joskus kun homma on uudestaan käsillä, paljonko alarajan jälkeen vielä lisätä. Työt haittaa pahasti harrastuksia taas loppuviikon, kaiken maailman reissua joutuu tekemään.

Mitäs, dealer, olet ammattimiehenä kotitarveasentajan öljynpoistometodista mieltä: Laskeskelin, että auton tunkkaus pukeille, pohjamuovin irroittelu, propun ja astioiden kanssa pelleily, määrän säätö jne. ja samat takaisinpäin on ainakin 2 h urakka, näissä työtiloissa (autokatos). Oikaisin: imin mittatikun reiästä ohuella, puhtaalla letkulla poijes, peukalo sitten letkun päähän ja öljyt pulloon, konehuone vuorattuna räteillä. Välissä mittailua. Ja tikku paikalleen ;) Niin ja tietysti sammuksissa olevalla koneella. :D

Saapiiko hyväksynnän, vai teilataanko vääräoppisena (klup) ;)
W124 300 Turbodiesel -92
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Vilenin Herttua kirjoitti:...imin mittatikun reiästä ohuella, puhtaalla letkulla poijes, peukalo sitten letkun päähän ja öljyt pulloon, konehuone vuorattuna räteillä. Välissä mittailua. Ja tikku paikalleen
Ai niin: 15 min meni aikaa, ehti kyläreissullekin vaikkei pitänyt ;) Vieraitten pihassa sitten vaan tikku kouraan ja ...
W124 300 Turbodiesel -92
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

No niin, homma finaalissa: sekä autoon että omistajaan on kaadettu uudet, tujut nesteet ja suoritettu ilmaus poistoruuvin kautta. Ja laatikon öljypinta on passattu just merkkien puoliväliin käynnissä.

Seuraavaksi pitänee ruveta vaihtamaan hapettunut takapönttö, ja ehkä ylijännitesuojaa vähän virkistellä, pari kertaa sytyttäny tässä muutaman kuukauden sisään ABSivalon ja nollannu kiekkamittarin, auton röpöttäessä. Ai niin, tulihan nuo puskuritkin mustavahattua, jopa kelpaa taas.

Taka-akseli tuli tutkailtua tuossa viikonloppuna jarrujen kanssa tuhraillessa. Kai sinnekin pitäis ne puslat joskus vaihtaa. Toisaalta auto kyllä kulkee suoraan eikä huoju.

Paljonkohan maksais hiekkapuhallus peltivanteille? Tekeekö ne esim. ammattikouluissa tuota? Pitäis vähän siistiä ja maalailla niitä ennen talvea, eikä laikkaaminen ja muu hinkkaaminen nyt ihan hirveästi innosta, jos puhallus ois halpaa.
W124 300 Turbodiesel -92
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

dealer kirjoitti: Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä kannattaa rasvata lasinpyyhkimen liuku, mielellään useamminkin.
Asiaan liittyen, miten (tässä tapauksessa w201:n) lasinpyyhkimen liukukoneisto puretaan? Kerran laite oli jo irtikin, mutta musta metallinen kansiosa vaan ei suostunut irtoamaan. Mistäpä öljyä kokonaiseen laitteeseen laitetaan?
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

dealer kirjoitti:
Jokaisen öljynvaihdon yhteydessä kannattaa rasvata lasinpyyhkimen liuku, mielellään useamminkin.
Siis yksisulkaisista puhut!?

Mutta mistä ja miten??? Muovi siitä sulan "käyttökoneiston" [lasin ulkopuolella] edestä pois, [kiinnikkeet sanoo poks!?], öljyä tahi rasvaa jonnekkin!?

Selvennäntkö meille tunareillekkin...

Ainiin, tehostimen öljynsuodatin, onko tukkeutuvaa lajia ja mites se sitten vaihdetaan?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Liuku on suojattu sillä muovilla, sen voi vääntää irti.
(Rikki, KL myy uusia edullisesti)
Pyyhin kannattaa pysäyttää tuulilasin ylänurkan kohdalle, silloin liuku on ulkona.
Sitten rasvaat sen liukukappaleen. Sentin paksuinen metallitanko. :D

Öljynsuodatin on tehostimen öljysäiliön pohjalla, samassa tangossa jossa on kannen "kumimutteri" kiinni on siellä sisällä 10 mm mutteri jolla suodatin on kiinni.

"Mitäs, dealer, olet ammattimiehenä kotitarveasentajan öljynpoistometodista mieltä: "
No mikäpä siinä. Sotkuista sitä on pohjapropun kautta poistaa. :x

"Asiaan liittyen, miten (tässä tapauksessa w201:n) lasinpyyhkimen liukukoneisto puretaan? Kerran laite oli jo irtikin, mutta musta metallinen kansiosa vaan ei suostunut irtoamaan. Mistäpä öljyä kokonaiseen laitteeseen laitetaan?"
Minä en tiedä. :( Tai en muista, olen varmaan joskus purkanut.
wiimax.fi
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

dealer kirjoitti:Liuku on suojattu sillä muovilla, sen voi vääntää irti.
(Rikki, KL myy uusia edullisesti)
Pyyhin kannattaa pysäyttää tuulilasin ylänurkan kohdalle, silloin liuku on ulkona.
Sitten rasvaat sen liukukappaleen. Sentin paksuinen metallitanko. :D

Öljynsuodatin on tehostimen öljysäiliön pohjalla, samassa tangossa jossa on kannen "kumimutteri" kiinni on siellä sisällä 10 mm mutteri jolla suodatin on kiinni.
Kannattaako sitä OT:n öljyfilsua vaihdella ihan huvin vuoksi? Eikös se samalla valuta säiliön tyhjäksi = näpeille.

Mitäs, tuleeko vaurioita jos sen vaihtaa vasta sitten kun tehostimessa tuntuu olevan pätkimistä!?

Onko hieno vai karkea suodatin? Eli onko sillä [suodattimella] oikeastaan merkitystä???
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei valuta, sen suotimen voi varovasti nostaa pois säiliön pohjalta.
Samalla kannattaisi kylläkin vaihtaa ainakin senverran öljyä kuin siinä säiliössä on.

Suodatin on paperisuodatin.
wiimax.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ajattelin kaikista viisaiden neuvoista huolimatta vaihdella jarrunesteet tuohon S124:seen ihan itse :wink:

Mikä onkaan viisain järjestys jarrujen ilmauksessa? Taakse on pidemmät putket, joten sieltä ilmeisesti aloitellaan. Kummalta puolen, onko väliä? Entäs edessä?

Niin, ja ennen tätä ilmausrupeamaa vaihdan jarrunestesäiliön sisällön käyttäen sellaista hevoskokokoluokan rokotusruiskua...

Kun hoidan homman yksin, niin kuinkahan monta pedaalin polkaisua suunnilleen tarvitaan per pyörä? Monenko polkaisun jälkeen pitää juosta lisäämään nestettä säiliöön?

Minulla on sellainen takaiskuventtiilinen härpäke, joka laitetaan jarrun ilmausruuviin. Sen pitäisi päästää vanha neste ja ilma ulos, muttei ilmaa sisään.
Terveisin
Tero
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja mikkop »

dieselflosse kirjoitti:Ajattelin kaikista viisaiden neuvoista huolimatta vaihdella jarrunesteet tuohon S124:seen ihan itse :wink:

Mikä onkaan viisain järjestys jarrujen ilmauksessa? Taakse on pidemmät putket, joten sieltä ilmeisesti aloitellaan. Kummalta puolen, onko väliä? Entäs edessä?

Niin, ja ennen tätä ilmausrupeamaa vaihdan jarrunestesäiliön sisällön käyttäen sellaista hevoskokokoluokan rokotusruiskua...

Kun hoidan homman yksin, niin kuinkahan monta pedaalin polkaisua suunnilleen tarvitaan per pyörä? Monenko polkaisun jälkeen pitää juosta lisäämään nestettä säiliöön?

Minulla on sellainen takaiskuventtiilinen härpäke, joka laitetaan jarrun ilmausruuviin. Sen pitäisi päästää vanha neste ja ilma ulos, muttei ilmaa sisään.
Juuri noin. Ensin vanhat nesteet säiliöstä pois ja uutta säiliö piripintaan. Aloita pisimmästä putkesta, eli oikeasta takajarrusta ja lähesty nestesäiliötä jarru kerrallaan (seuraavaksi vasen takajarru, sitten oikea etu ja lopuksi vasen etu).

Apumiehestä ei tuollaisen ilmauslaitteen avulla ole muuta hyötyä kuin katsomaan koska uutta nestettä alkaa tulemaan. Säiliö kannattaa pitää täynnä koko ajan.

Helpottaa muuten hommaa kun pitää auton käynnissä niin tehostin toimii :)
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OTtä ja saivartelua: :D
mikkop kirjoitti:Aloita pisimmästä putkesta, eli oikeasta takajarrusta ja lähesty nestesäiliötä jarru kerrallaan (seuraavaksi vasen takajarru, sitten oikea etu ja lopuksi vasen etu).
Tavallisilla ABS:lla (ei ASR) varustetussa 124:ssa on molemmille takajarruille about yhtä pitkät putket. Taka-akselille tulee vain yksi putki ja siellä on T-haara, josta lähtee putket oikealle ja vasemmalle renkaalle. Tieten tuo on hyvä nyrkkisääntö, jonka mukaan pelata.

Onko siitä Piilteeman ilmauspurkista mitään iloa? Itselläkään ei ole tietoa edellisestä nesteiden vaihdosta, joten varmaan joskus olisi aiheellista vaihtaa.

dieselflosse:
Meinasitko vaihtaa samalla myös kytkimen nesteen?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Roisto kirjoitti:dieselflosse:
Meinasitko vaihtaa samalla myös kytkimen nesteen?
t.
Risto
Pois minusta tuollaiset kauheudet. Autossa pitää olla automaagi! Sen öljy tuli vaihdettua jo pari viikkoa sitten. :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Roisto kirjoitti:OTtä ja saivartelua: :D
mikkop kirjoitti:Aloita pisimmästä putkesta, eli oikeasta takajarrusta ja lähesty nestesäiliötä jarru kerrallaan (seuraavaksi vasen takajarru, sitten oikea etu ja lopuksi vasen etu).
Tavallisilla ABS:lla (ei ASR) varustetussa 124:ssa on molemmille takajarruille about yhtä pitkät putket. Taka-akselille tulee vain yksi putki ja siellä on T-haara, josta lähtee putket oikealle ja vasemmalle renkaalle. Tieten tuo on hyvä nyrkkisääntö, jonka mukaan pelata.
No sitten ohje kuuluu näin: kohta 0) kömmi auton alle ja mittaa kumpi takajarruputkista on pidempi :D

Jos totta puhutaan niin aika samantekevää kyllä lienee kumman tekee ensin.
Roisto kirjoitti: Onko siitä Piilteeman ilmauspurkista mitään iloa?
Itsellä oli tarvikeliikkeestä ostettu, aika kiinalaisen näköinen ei varmaan biltemaa kummempi vekotin, mutta nopeutti kyllä silti hommaa about 3x. Eli suosittelen kyllä parin euron satsaamista tuollaiseen.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Roisto kirjoitti: Onko siitä Piilteeman ilmauspurkista mitään iloa?
Kerron, jahka olen kokeillut :wink:
Terveisin
Tero
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dieselflosse kirjoitti:Pois minusta tuollaiset kauheudet. Autossa pitää olla automaagi! Sen öljy tuli vaihdettua jo pari viikkoa sitten. :wink:
Jaa, jaa. Se on Tero niitä miehiä. :D
dieselflosse kirjoitti:Kerron, jahka olen kokeillut
Jäämme innolla odottamaan tuloksia.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Re: Jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

dieselflosse kirjoitti:Ajattelin kaikista viisaiden neuvoista huolimatta vaihdella jarrunesteet tuohon S124:seen ihan itse :wink:
No ihan reilusti vaan, ei tuo sitten niin paha homma oo kun siihen pääsee käsiksi ja tietää/OPPII sudenkuopat. Terv. Threadin arkkipässi. :D
dieselflosse kirjoitti: Mikä onkaan viisain järjestys jarrujen ilmauksessa? Taakse on pidemmät putket, joten sieltä ilmeisesti aloitellaan. Kummalta puolen, onko väliä? Entäs edessä?
Esim. mulla jäi ne takajarrut täyteen ilmaa, joten sieltä sitten aloitinkin. Keulan kanssa ei varmaan tuu kellään ongelmia. En takajarrujen ilmausjärjestyksestä kummemmin murehtinut, kuskin puolen otin ensin. Ja kuten Roisto jo mainosti, putket ovat suunnilleen saman mittaiset. Ei jääny pehmeyttä polkimeen, ja hyvin toppaa.
dieselflosse kirjoitti: Kun hoidan homman yksin, niin kuinkahan monta pedaalin polkaisua suunnilleen tarvitaan per pyörä? Monenko polkaisun jälkeen pitää juosta lisäämään nestettä säiliöön?
Taidettiin 2-3 krt polkasta kun oli kaulukseen asti täytetty, mutta otettiin erittäin varman päälle. Ehkä useamminkin voisi, mutta noinkaan siinä ei kauaa mene.
W124 300 Turbodiesel -92
Vastaa Viestiin