W126 280se:n diiselöinti
W126 280se:n diiselöinti
olen ajatellut diiselöidä tuon auton. entinen 280 m110 moottori sanoi vuosia kestäneen työsopimuksen irti kun otti ja hajosi. mielessä on ollu w124 300d moottori... mallia en tähän hätään muista. mitä tarvii muuttaa? (moottorinjalat, vaihteiston kiinnitys, jarrut, jne jne???) perän vaihto on myös suunnitteilla. 280 välitys on varmaan tiiselille turhan tiuha.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Mulla on vaihdettu 3.92 (200D) perän paikalle harvempi bensavehkeen 3.69 (200) perä kun oli tuo dieselin perä liian tiuha diiselille. (Vanhempien mersujen ominaisuus
) Luultavasti siis bensaperäsi sopisi hyvin dieselille.
Mikäs koneelle tuli? Eikö olisi helpompi korjata/uusia samanlainen motti?
Edit: Niin 300D:ssä oli 3.42 perä, mikäs 280:ssä on?

Mikäs koneelle tuli? Eikö olisi helpompi korjata/uusia samanlainen motti?
Edit: Niin 300D:ssä oli 3.42 perä, mikäs 280:ssä on?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Onko Ässäsi Suomiauto? Jos ei, niin heittäytyy hankalaksi..
Moottoriin täytyy tehdä uudet kannakkeet, vaihteiston kiinnitys voisi ehkä olla entisellään, jos moottorin+vaihdelaatikon asettelisi kohdilleen niillä uusilla moottorin kannakkeilla. Nuo nyt tuli tässä heti mieleen..
Jarrut saavat varmasti olla entisellään.
Mutta kyllähän sen w124:sen koneen saa sinne käymään, onhan noita asenneltu w123:siinkin.
Moottoriin täytyy tehdä uudet kannakkeet, vaihteiston kiinnitys voisi ehkä olla entisellään, jos moottorin+vaihdelaatikon asettelisi kohdilleen niillä uusilla moottorin kannakkeilla. Nuo nyt tuli tässä heti mieleen..
Jarrut saavat varmasti olla entisellään.
Mutta kyllähän sen w124:sen koneen saa sinne käymään, onhan noita asenneltu w123:siinkin.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Osta
ehjä M110 motti ja vaihda se tilalle. Muutama on sattunut silmään keltaisessa pörssissä. W126 dieselöiminen on kerta kaikkiaan KIELLETTY!
Niin, ja ajattele mitkä dieselverot lankeaa kokonaispainoltaan parin tonnin kiesistä maksettavaksi. Erotuksella ostaa jo kummasti hotusiinia 


Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Mielestäni suomiautoja ja tuontiautoja koskee nykyään sama 50% sääntö. EY-tuomioistuin totesi Suomen lainsäädännön olevan tuontiautoja syrjivä (miten niin?), niin se entinen pienempi vaihtoprosentti piti nostaa samaan suomiautojen kanssa.jarski kirjoitti:Onko Ässäsi Suomiauto? Jos ei, niin heittäytyy hankalaksi.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
..
Nii en tiijä mutta, silloin kun olin suunnittelemassa (sysksy 2001) tuohon w123:een 300D koneen vaihtoa ja kysäisin katsastusasemalla asiaa, niin sanoivat, että ei siinä mitään ongelmaa, jos auto on Suomiauto.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
w126 tiiselöinti
autoni on aito suomi-auto. koneesta sulasi jonkin ihmeen takia mäntä... auto ei todellakaan ole ollut rajussa käytössä vaikka niin voisi luulla vian takia... diiselöinti on ollut mielessä jo kauan kun noita kilometrejä kertyy vuodessa noin 60-80tkm!!! ja kaikki tieten 126:sella =) mitenkähän on.. toi pensa konekki huutaa satasen vauhis yli 3000rpm... miten on tiiselin kestävyyden laita... lähes kokoajan 3000-3500 kierrosta.... ja oishan nopeampi perävälitys mukavempi jo itsellekki....
Meinasitko laittaa pirssiin automaatti- vai tavallisen vaihdelaatikon?
W126:ssahan on samanlaiset perät kuin w123:ssa ja välitys vaihtoehdoja on 3.92, 3.69, 3.46 ja 3.07. Kaksi ensimmäistä saanee unohtaa heti. Mikäs välitys perässä on nyt? Numero löytyy perän vasemmasta alanurkasta, takaapäin katsottuna.
W126:ssahan on samanlaiset perät kuin w123:ssa ja välitys vaihtoehdoja on 3.92, 3.69, 3.46 ja 3.07. Kaksi ensimmäistä saanee unohtaa heti. Mikäs välitys perässä on nyt? Numero löytyy perän vasemmasta alanurkasta, takaapäin katsottuna.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
tarkotus olisi säästää alkuperänen autom. laatikko. perävälitys on 3.46jarski kirjoitti:Meinasitko laittaa pirssiin automaatti- vai tavallisen vaihdelaatikon?
W126:ssahan on samanlaiset perät kuin w123:ssa ja välitys vaihtoehdoja on 3.92, 3.69, 3.46 ja 3.07. Kaksi ensimmäistä saanee unohtaa heti. Mikäs välitys perässä on nyt? Numero löytyy perän vasemmasta alanurkasta, takaapäin katsottuna.
Lisänä 3.58 (mm. 230 E) sekä 3.54 (280).jarski kirjoitti:Meinasitko laittaa pirssiin automaatti- vai tavallisen vaihdelaatikon?
W126:ssahan on samanlaiset perät kuin w123:ssa ja välitys vaihtoehdoja on 3.92, 3.69, 3.46 ja 3.07. Kaksi ensimmäistä saanee unohtaa heti. Mikäs välitys perässä on nyt? Numero löytyy perän vasemmasta alanurkasta, takaapäin katsottuna.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
miksu.80 kirjoitti:
tarkotus olisi säästää alkuperänen autom. laatikko. perävälitys on 3.46
Tuosta harvemmat perät voivat olla kiven alla

Kun säästä tuon alkup. laatikon, niin moottorin asennuksen luulisi olevan helppo. Tietääkseni w124:sen D-kone käy suoraan kiinni tuohon bensamallin laatikkoon. Mittailee vain minkälaiset kannakkeet moottorin pitää tehdä ja heittää padan pellinalle.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Olis pitäny kirjoittaa, että välitysvaihtoehtoja on ainakin 3.92 jne..Timo L. kirjoitti:Lisänä 3.58 (mm. 230 E) sekä 3.54 (280).jarski kirjoitti:Meinasitko laittaa pirssiin automaatti- vai tavallisen vaihdelaatikon?
W126:ssahan on samanlaiset perät kuin w123:ssa ja välitys vaihtoehdoja on 3.92, 3.69, 3.46 ja 3.07. Kaksi ensimmäistä saanee unohtaa heti. Mikäs välitys perässä on nyt? Numero löytyy perän vasemmasta alanurkasta, takaapäin katsottuna.


w115,123,124,126,140, 210 yms.
tietääkseni se laatikko sopii suoraan moottoriin... toivotaan että selviää pelkällä jalkojen teolla...ja sitten asiasta seittemänteen... miten käy tiiselin syöttöpumpun jos jättää nykyisen sähkö pensapumpun paikoilleen... onko liian kova paine? ja tätä kautta voi varmaan alustavasti kysellä sitä kutos tiiseli moottoriaki... eli jos ois jollain tiedossa....jarski kirjoitti:miksu.80 kirjoitti:
tarkotus olisi säästää alkuperänen autom. laatikko. perävälitys on 3.46
Tuosta harvemmat perät voivat olla kiven allaSaisi ehkä olla tuo 3.07...?
Kun säästä tuon alkup. laatikon, niin moottorin asennuksen luulisi olevan helppo. Tietääkseni w124:sen D-kone käy suoraan kiinni tuohon bensamallin laatikkoon. Mittailee vain minkälaiset kannakkeet moottorin pitää tehdä ja heittää padan pellinalle.
miksu.80 kirjoitti:jarski kirjoitti:Meinasitko laittaa pirssiin automaatti- vai tavallisen vaihdelaatikon?
W126:ssahan on samanlaiset perät kuin w123:ssa ja välitys vaihtoehdoja on 3.92, 3.69, 3.46 ja 3.07. Kaksi ensimmäistä saanee unohtaa heti. Mikäs välitys perässä on nyt? Numero löytyy perän vasemmasta alanurkasta, takaapäin katsottuna.
hmm.... onkohan noin et 123sessa ja 126sessa on sama perä??? mulla ainakin 126sessa on nopeusmittarin anturi perässä kiinni... piuhat menee takapenkin alle... tietääkseni 123sessa ei ole tälle paikkaa???
]
Re: hmm...
jarski kirjoitti:Ettei se olis ABS:n anturi mikä siellä perässä on?
Mutta silti, tietääkseni w126:een käy w123:n perä kiinni heittämällä, mutta nuo perään menevät johdot
jaa-a autossa kyllä on abs-jarrut... mutta mittarivaijeria ei ole... luulisin että se on joku nopeus anturi.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
280 on mekaaninen mittari, joten laatikosta se mittarin vaijeri lähtee. Perä on sama w123 ja w126 280, jotem heittämällä mene, jos tarve vaihtaa.
Itse tein v-97 todellisen mersufriikin kauhun. Dieselöin C123 280CE:n vm 1978, kun tuli kanssa kilometrejä 65tkm/vuosi. Kone 300D ja automaatilaatikko W124:sta, perä vakio C123.Tuli toimiva ja hyvin kulkeva paketti ( huiput mittarin mukaan 190km/h ). Kulutus 5l/100km, oli halpaa kyytiä.
Itse tein v-97 todellisen mersufriikin kauhun. Dieselöin C123 280CE:n vm 1978, kun tuli kanssa kilometrejä 65tkm/vuosi. Kone 300D ja automaatilaatikko W124:sta, perä vakio C123.Tuli toimiva ja hyvin kulkeva paketti ( huiput mittarin mukaan 190km/h ). Kulutus 5l/100km, oli halpaa kyytiä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: w126 tiiselöinti
Sulasi? Siinä on sitten niin turkulainen taivutus, että kieliopin puolesta tervetuloa vaan tänne simmottastämmöttäs-puheen maakuntaan...miksu.80 kirjoitti:koneesta sulasi jonkin ihmeen takia mäntä... auto ei todellakaan ole ollut rajussa käytössä vaikka niin voisi luulla vian takia... diiselöinti on ollut mielessä jo kauan kun noita kilometrejä kertyy vuodessa noin 60-80tkm!!! ja kaikki tieten 126:sella =) mitenkähän on.. toi pensa konekki huutaa satasen vauhis yli 3000rpm....

Vakavissaan: kyllä se kiertää pyöreät 3000 r/min satkussa vielä tuoreempikin MB; esim. meikän 300TE. Automaatin nelonen lienee myös 280-koneen yhteydessä suora.
Eihän tuota konetta tarvitse pitkästi avata, jos mäntä on sulanut. Avaamaan joutuu, mutta jos ei vasiten halua koko keksintöä rakentaa uusiksi, riittää männänvaihto oheistöineen.
Täältäkin tulisi nimittäin kylmä neuvo sen suhteen, että jos dieselillä pitää ajaa niin olkoon se sitten tehtaalta dieselinä rullaannut auto.
Myönnettäköön, että tuo W124:n kutosdieseli on ilmeisesti teholtaan ja muilta omintiasuuksiltaan jokseenkin minimi W126:een. Itselläni on kokemusta W123:n 88-hevosvoimaisella koneella dieselöidystä W126:sta ja vaikka sillä nyt maantiellä pärjääkin, niin kyllä itketti muuten mokoma vekotin. Kun lisäksi motin perään oli ympätty alkuperäinen bensakoneen automaatti, toimivuutta ei voi juuri kehua (mm. stall speed suunnilleen yhtä korkealla kuin koneen maksimikierrokset

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: w126 tiiselöinti
heti alkuun sanon etten ole eteläsuomesta... vaan 016 alueelta...Aku P kirjoitti:Sulasi? Siinä on sitten niin turkulainen taivutus, että kieliopin puolesta tervetuloa vaan tänne simmottastämmöttäs-puheen maakuntaan...miksu.80 kirjoitti:koneesta sulasi jonkin ihmeen takia mäntä... auto ei todellakaan ole ollut rajussa käytössä vaikka niin voisi luulla vian takia... diiselöinti on ollut mielessä jo kauan kun noita kilometrejä kertyy vuodessa noin 60-80tkm!!! ja kaikki tieten 126:sella =) mitenkähän on.. toi pensa konekki huutaa satasen vauhis yli 3000rpm....![]()
Vakavissaan: kyllä se kiertää pyöreät 3000 r/min satkussa vielä tuoreempikin MB; esim. meikän 300TE. Automaatin nelonen lienee myös 280-koneen yhteydessä suora.
Eihän tuota konetta tarvitse pitkästi avata, jos mäntä on sulanut. Avaamaan joutuu, mutta jos ei vasiten halua koko keksintöä rakentaa uusiksi, riittää männänvaihto oheistöineen.
Täältäkin tulisi nimittäin kylmä neuvo sen suhteen, että jos dieselillä pitää ajaa niin olkoon se sitten tehtaalta dieselinä rullaannut auto.
Myönnettäköön, että tuo W124:n kutosdieseli on ilmeisesti teholtaan ja muilta omintiasuuksiltaan jokseenkin minimi W126:een. Itselläni on kokemusta W123:n 88-hevosvoimaisella koneella dieselöidystä W126:sta ja vaikka sillä nyt maantiellä pärjääkin, niin kyllä itketti muuten mokoma vekotin. Kun lisäksi motin perään oli ympätty alkuperäinen bensakoneen automaatti, toimivuutta ei voi juuri kehua (mm. stall speed suunnilleen yhtä korkealla kuin koneen maksimikierrokset). Tyylin puolesta voisi korkeintaan miettiä viisipyttyistä kolmilitraista turbodieseliä, jollaisella W126:tta aikanaan jenkkeihin tehtiinkin. Lisäksi tuo W123:n kone on kaikkiaan helpompi kiinnikkeiden ym. puolesta sovittaa S:n nokalle kuin täysin erilainen tuoreempi malli.

Re: w126 tiiselöinti
On kyllä ihan uusi sääntö mulle. Miten vaan mahtavat päästörajat mennä, jos esim. vanhaan koppaan nostaa nokalle uuden myllyn; otetaanko raja-arvot auton vai koneen vuosimallin mukaan?!miksu.80 kirjoitti: yhteensä 1000euron pahemmalla puolella...en väitä että tiiseleitä saisi halvemmalla... minun tietääkseni koneen vaidossa on tietty sääntö joka meinaa että pensan tilalle tulevan tiiselimoottorin tulisi olla 2vuotta uudempi kuin auto... tiedä sitten... jokin saastehomma kai. tässä tapauksessa auto on -84 joten moottori tulisi olla -86. ja vuonna -86 ässässä on ollut jo kuutos tiiseli.... että näin...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
perän pituus
Oma 123 Mersuni oli alunperin 3,92 välityksellä olevalla perällä ja kone oli 200:nen. Vaihteisto on nelivaihteinen
Nyt kone on ambulanssista otettu 300:nen ja perä 3,07. Se tuntuu aika lailla optimaaliselta perältä tälle koneelle.
Jos laittaisin tämän koneen 126:seen, niin luultavasti ottaisin mieluiten saman pituisen välityksen kuin nyt. Jos koneessa olisi turbo, niin mielestäni voisi hiukan pitempääkin välitystä ajatella.
--------------------------
Tuosta 126:sen dieselöinnistä tulee mieleen, että eikö jonkin arvoiseen autoon voisi ajatella jotain hiukan modernimpaa suoraruiskutuksella varustettua dieseliä?
Kuinkahan kovalla vaivalla saisi laitettua vaikka Sprintterin dieselin?
Nyt kone on ambulanssista otettu 300:nen ja perä 3,07. Se tuntuu aika lailla optimaaliselta perältä tälle koneelle.
Jos laittaisin tämän koneen 126:seen, niin luultavasti ottaisin mieluiten saman pituisen välityksen kuin nyt. Jos koneessa olisi turbo, niin mielestäni voisi hiukan pitempääkin välitystä ajatella.
--------------------------
Tuosta 126:sen dieselöinnistä tulee mieleen, että eikö jonkin arvoiseen autoon voisi ajatella jotain hiukan modernimpaa suoraruiskutuksella varustettua dieseliä?
Kuinkahan kovalla vaivalla saisi laitettua vaikka Sprintterin dieselin?
Re: w126 tiiselöinti
Enpä ole koskaan tämmösestä kahden vuoden säännöstä kuullut.miksu.80 kirjoitti:heti alkuun sanon etten ole eteläsuomesta... vaan 016 alueelta...eihäs se kutos tiiseli mikään raketti tietenkään ole. 280nen pensa kone on aika sika kallis korjata... imu nokka-akseli,mäntä,renkaat,alakerran laakerit, tiivistesarja... yhteensä 1000euron pahemmalla puolella...en väitä että tiiseleitä saisi halvemmalla... minun tietääkseni koneen vaidossa on tietty sääntö joka meinaa että pensan tilalle tulevan tiiselimoottorin tulisi olla 2vuotta uudempi kuin auto... tiedä sitten... jokin saastehomma kai. tässä tapauksessa auto on -84 joten moottori tulisi olla -86. ja vuonna -86 ässässä on ollut jo kuutos tiiseli.... että näin...
Hei, ei se voi pitää paikkaansa. Vahvistakaa joku.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tässä pari linkkiä AKEn sivuille... En huomanut mitään viittausta auton ikään ja sitä vastaavaan moottoriin.
Ainoa ehto on, ettei autoon saa laittaa enemmän tupruttelevaa konetta kuin alunperin on ollut tarjolla...
http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd)
Pieni fixi edelliseen...
http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 021256.sd)
Ainoa ehto on, ettei autoon saa laittaa enemmän tupruttelevaa konetta kuin alunperin on ollut tarjolla...
http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd)
Pieni fixi edelliseen...
http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 021256.sd)
Terveisin
Tero
Tero
kuten jo sanoin en itsekkään ole varma tästä kahden vuoden jutusta... on vaan ollu huhuna liikkeellä täs meillä päin... tiä sit miten menee... pitäis kysyä viisaammilta... hyvä paikka kysyä mersusta on vehon henkilöautojen tekninen neuvonta puh.01056912. Se sprintterin kone kävi itelläki villinä ajatuksena mielessä.. oishan se kiva vehe 160heppanen turbotiiseli.. ja sen sais vielä lastutettua noin 180-200heppaseksi.. ja se huima vääntö... (ajanut 200+hv sprintteriä)
mutta saattaa tulla kustannus kysymys vastaan.. =)

- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Sprintterin kone
Minkähän verta Sprintterin kone mahtaisi maksaa? Tulisiko halvemmaksi kuin vastaavanikäinen henkilöauton diesel?
Moottori OM 611 DELA
Turboahdin VTG-ahdin
Sylinterien määrä 5/rivi
Sylinterien halkaisija (mm) 88
Isku (mm) 88,4
Iskutilavuus (mm) 2686
Puristussuhde 18,0:1
Venttiilien määrä 4/(2 imu/2 pako)
Ruiskutus common-rail-suoraruiskutus(CDI)
Nokka-akseli 2 yläpuolista
Teho /kW/hv 115/156
Kierrosluvulla 1/min 3800
PS: Kokeilin kerran 123 Mersua, johon oli vaihdettu 2,8 litrainen Nissanin kutosdiesel.
Moottori OM 611 DELA
Turboahdin VTG-ahdin
Sylinterien määrä 5/rivi
Sylinterien halkaisija (mm) 88
Isku (mm) 88,4
Iskutilavuus (mm) 2686
Puristussuhde 18,0:1
Venttiilien määrä 4/(2 imu/2 pako)
Ruiskutus common-rail-suoraruiskutus(CDI)
Nokka-akseli 2 yläpuolista
Teho /kW/hv 115/156
Kierrosluvulla 1/min 3800
PS: Kokeilin kerran 123 Mersua, johon oli vaihdettu 2,8 litrainen Nissanin kutosdiesel.