S-Turbon säädöistä, ja kulutuksesta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

S-Turbon säädöistä, ja kulutuksesta

Viesti Kirjoittaja dansku »

minkälaisia kulutus mittauksia olette saanneet kun pumppu on varustettu 7mm tapeilla, ja ahtojakin "aavistuksen" nostettu?

ainakin hurjimpien kuulemusten mukaan voisi päästä kevyesti alle seittemän litran, ja yleensä kuulemma mennäänkin pienemmällä kuin ennen.

huomasin kulutusmuutoksen välittomasti 2-4l lisäyksenä pumpun tapituksen jälkeen.

itse en morkooli kiinni ollessa ole päässy ikinä alle yhdeksään, itseasiassa kulutus lukemat pyörivät siinä 10-13l paikkeilla sekalaisessa pääkaupunki seudun ajelussa. en tiedä mistä johtuen. onhan pumppu tehty ja säädetty ja asennettu kuitenkin alan liikkeessä. (mynässä)

täällä pääkaupunki seudulla toisen harrastajan kanssa(samoilla romuilla varustettuna) päästiin samoihin lukemiinkin, eli ei helsingissä mennä niin pienellä, kuin maalla? :lol: ja kyllä myös herra agenttikin ilmoitteli joskus ihmettelevänsä muitten harrastajien kulutuksia.

herra XUX63 ilmoitteli jossain vaiheessa vielä tarkastelemaan "säätöjä"? mutta en oikein tiedä mistä säädöistä tässä vaiheessa puhutaan? kulutus eroa ei ole vaikka ajaa morkooli kiinni, tai auki, koska eihän pumppu ala reagoida muutoksiin, ennenkuin 0,5barin jälkeen. ja nätisti ajellessa paineet eivät nouse pätkääkään. eli vaikka ajaisimme morkooli auki, niin ajamme todellisuudessa morkooli kiinni, kunnes paineet nousee yli 0,5:den? olenko ymmärtänyt oikein.

ja morkooli kiinni ollessa ei savatusta juuri näy, vaikka ajaisi kaasu pohjassa, että en tiedä täytyisikö ala syöttöä lähteä laskemaan mynän säädöistä, kulutuksen tippumisen toivossa?

tosin XUX63 kertoi mielenkiintoisen huomion, että poistettuaan maximisyöttöä reilustikkin, ja paineita pienenettyään kulutus olisi lähtenyt nousemaan päin. jota en toisaalta ymmärrä, juuri yllä mainitsemastani syistä. eli jos nätisti ajelee = <0,5bar, ei pitäisi maximisyöttöruuvilla olla mitään vaikutusta kulutukseen.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Mulla on ollu keskikulutus 2.5 turbod:ssä n.7.2/ aika samoissa oli kun oli säädetty pumppu
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

kulutus

Viesti Kirjoittaja esko »

3.0 DT kulutus oli jotakin 10 - 14 l satasella
tosi ajotyyli ei ollut kaikkein rauhallisimpia
teho ei tule tyhjästä.....
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Rouvalla min. 6,74L matka-ajossa, kaupungissa jonkin verran enemmän. Mulla matka-ajossa reilu 8L ja kaupungissa aika paljon enemmän. Kaupungissa ei ole tullut juuri mittailtua ja mittarikin sanoi sopimuksen irti - yritän viikonloppuna purkaa ja ehkä kasatakin niin mittaillaan sitten matalapaineistetun kaupunkikulutusta :roll:
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

124, 250 turboD. Syöttöä noin 115 ml. Kahdella kellolla ohjattu vnt-ahdin. Manuaalilaatikko.

Kulutus oli ennen noin 7,5-8 litraa. Nyt viiden tankkauksen keskiarvo 6.9 litraa. Ajo on ollut työmatka-ajoa kehäkolmosen tuntumassa. Matkassa pääsee 6 litraan.

Tomaatti vie ainakin litran enemmän.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kaupungissa kulutuseroa ei pääse syntymään, autot on kuitenkin painavia, ja kaasua tulee kuitenkin hiukan survottua.

Maantiellä nätillä ajolla pääsee todellä pienellä, mutta säästelemätön ajotyyli näkyy kympin kulutuksena. Siitä tosin ei oikein millään noussut, varmaan tuli sen verran nätisti silti pääosin ajettua.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

5,7l kesällä matka ajoa oikein nätisti :shock: Keskikulutus 9,0l 300 TD 201 korissa kiinni . Mynä pumppu ja HX-40 ahdin :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mikko K. kirjoitti:5,7l kesällä matka ajoa oikein nätisti :shock:
:shock: Minähän arvasin että kaahaa se akka - p...k..le !!! :wink:
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

6.8 ennätys normaaliajolla tien päällä. Sekalaisen ajon kulutukset ollu koko
ajan 8.5-9 satasella.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

6.4-7,3l/100km ja aina välillä polttoainetta saakin maksimi ollut jossain 8,5l tuntumassa saturaiselle ja pienin 5.5l/100 ja tietysti mummoajolla :lol: ....ja alasyötöt pienellä ja 1bar tuntumassa hieman poläyttää turhaa savutusta vältelty...ahdot 1,5bar-1.7bar välillä....ja soppa ruuvissa reilu pari kierrosta vielä varaa :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

säädöistä vielä sen verran että.. mihinköhän autostani on kadonnut n.50hv? pikkuhiljaa olen huomannut että kulku on vähitellen tippunut? syöttöruuviin en ole koskenut ja ahdot näyttäisi olevan suunnilleen samoissa.

ahtoviive on kasvanut kyllä jonkin verran, ja on muutenkin aika mahdoton. voiko olla muita vikakohteita mitä kannattaisi etsiä, kun ahtoilman vuotoa jossain?

ja miten käytännössä voi etsiä ahtovuotoa järjestelmästä ollenkaan? pitäisi paineistaa koko järjestelmä jotenkin?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

dansku kirjoitti:säädöistä vielä sen verran että.. mihinköhän autostani on kadonnut n.50hv? pikkuhiljaa olen huomannut että kulku on vähitellen tippunut? syöttöruuviin en ole koskenut ja ahdot näyttäisi olevan suunnilleen samoissa.

ahtoviive on kasvanut kyllä jonkin verran, ja on muutenkin aika mahdoton. voiko olla muita vikakohteita mitä kannattaisi etsiä, kun ahtoilman vuotoa jossain?

ja miten käytännössä voi etsiä ahtovuotoa järjestelmästä ollenkaan? pitäisi paineistaa koko järjestelmä jotenkin?
Vois olla paskanen imufiltteri tai ehkä turbiinin siivet myös jos reilusti ajettu.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Huohottaako? Onko huohotus lisääntynyt?
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Eihän ole kattia?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

no ei ole paskainen filtteri.. eikä kulunut ahdin, kun osat on uusia. ajettu n.pari tuh. kilsaa ahtimella, ja tuhat filtterillä.

huohotus on lykkiny n.1500km aikana n0.5dl öljyä huohottimen kerääjä säiliöön. en tiedä onko normaalin rajoissa.

ainakin imusarjassa ei ole vieläkään pahemmin öljyä. jos silmillä katsoo imusarjan sisään, näyttää täysin puhtaalta. mutta sormella kopeloidessa jaa sormeen pieni rasvakerros. eli kevyttä huohotusta sinne pääsee.

eikä ole kattia. 3" rööri koko matkan.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

dansku kirjoitti:no ei ole paskainen filtteri.. eikä kulunut ahdin, kun osat on uusia. ajettu n.pari tuh. kilsaa ahtimella, ja tuhat filtterillä.

huohotus on lykkiny n.1500km aikana n0.5dl öljyä huohottimen kerääjä säiliöön. en tiedä onko normaalin rajoissa.

ainakin imusarjassa ei ole vieläkään pahemmin öljyä. jos silmillä katsoo imusarjan sisään, näyttää täysin puhtaalta. mutta sormella kopeloidessa jaa sormeen pieni rasvakerros. eli kevyttä huohotusta sinne pääsee.

eikä ole kattia. 3" rööri koko matkan.
Jep, aika paljon saattaa huohottaa, miten jos nostat kuumassa koneessa öljykorkkia reunastaan ylös, tuleeko höyryä kuin vanhassa junassa? Pysyykö korkki paikallaan jos se on käännetty auki?

Imusarjaanhan ei millään voi öljyä mennäkään, jos huohotin menee omaan säiliöönsä.
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

dansku kirjoitti:säädöistä vielä sen verran että.. mihinköhän autostani on kadonnut n.50hv? pikkuhiljaa olen huomannut että kulku on vähitellen tippunut? syöttöruuviin en ole koskenut ja ahdot näyttäisi olevan suunnilleen samoissa.
onko ajotus kohallaan, jos pumppu jääny löyhälle on ajotus voinu muuttua pikku hiljaa ja siitä voisi johtua tuo tehottomuus/kova ahtoviive.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Meneehän kaasu pohjaan asti?
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

[quote="Mauri H."][quote="dansku"]no ei ole paskainen filtteri.. eikä kulunut ahdin, kun osat on uusia. ajettu n.pari tuh. kilsaa ahtimella, ja tuhat filtterillä.

huohotus on lykkiny n.1500km aikana n0.5dl öljyä huohottimen kerääjä säiliöön. en tiedä onko normaalin rajoissa.

ainakin imusarjassa ei ole vieläkään pahemmin öljyä. jos silmillä katsoo imusarjan sisään, näyttää täysin puhtaalta. mutta sormella kopeloidessa jaa sormeen pieni rasvakerros. eli kevyttä huohotusta sinne pääsee.

eikä ole kattia. 3" rööri koko matkan.[/quote]

Jep, aika paljon saattaa huohottaa, miten jos nostat kuumassa koneessa öljykorkkia reunastaan ylös, tuleeko höyryä kuin vanhassa junassa? Pysyykö korkki paikallaan jos se on käännetty auki?

Imusarjaanhan ei millään voi öljyä mennäkään, jos huohotin menee omaan säiliöönsä.[/quote]


no tota.. kuumana kun ottaa korkin pois, niin tyhjäkäynnillä huohottaa se jonkin verran. suunnilleen kun joku vetäis röökistä sauhut, ja puhaltelis niitä öljykorkin reijästä ulos. korkki pysyy kyllä paikoillaan. pyörii kyllä hiljalteen paikoillaan, mutta johtuu varmaan koneen tärinästä.

koneesta kuuluu kyllä ihmeellisiä ääniä, jotka on ollu siinä kyllä muistaakseni aina. suunnilleen ykkös-kakkospytyn kohdalta kuuluu "tsäkätys" tai naputus. joka tuntuu ykkös suutinputkesta pitäessä kiinni myös sormiin. muut putket ei "hakkaa" sormiin niin tuntuvasti. ääni on silloin tällöin voimistuva, ja häipyvä.

myös toinen hassu tuleva, ja häipyvä ääni on pulputus jostain koneen pakosarjan puolelta/etuosasta, mitä en pysty kyllä paikallistamaan. voiko nämä asiat viittaa tehon hiipimiseen?
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

no niin.. nyt löyty pienen tutkimisen jälkeen yks vika.

ykkös suuttimen juuresta vuotaa ilmaa, ilmeisesti. kun tippui sinne vähän öljyä, kun oli se korkki pois moottorin käydessä. alkoi heti roiskia sitä öljyä vähän sinnesun tänne sieltä suuttimen juuresta.

siitä varmaan johtuu se stäkätys, mikä tulee, ja menee. voiko vaikuttaa sekin kulkupuoleen? entä mitä sille kannattais nyt tehdä?

se pulputus mikä tulee ja menee, kuuluu ilmanputsarin sisältä. ihan männän liike tahdissa se pulputus sykkii. hassusti tulee vaivihkaa, ja kestää n.5sek. ja häviä yht äkkiä. ja on hiljaa n.10sek. mistä ihmeestä semmoinen saattaa johtua?

edit. tarkemmin katsottuani, irroitin ahtoletkun imusarjasta, ja pulputus kuuluu imusarjan sisältä.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

dansku kirjoitti:no niin.. nyt löyty pienen tutkimisen jälkeen yks vika.

ykkös suuttimen juuresta vuotaa ilmaa, ilmeisesti. kun tippui sinne vähän öljyä, kun oli se korkki pois moottorin käydessä. alkoi heti roiskia sitä öljyä vähän sinnesun tänne sieltä suuttimen juuresta.

siitä varmaan johtuu se stäkätys, mikä tulee, ja menee. voiko vaikuttaa sekin kulkupuoleen? entä mitä sille kannattais nyt tehdä?

se pulputus mikä tulee ja menee, kuuluu ilmanputsarin sisältä. ihan männän liike tahdissa se pulputus sykkii. hassusti tulee vaivihkaa, ja kestää n.5sek. ja häviä yht äkkiä. ja on hiljaa n.10sek. mistä ihmeestä semmoinen saattaa johtua?

edit. tarkemmin katsottuani, irroitin ahtoletkun imusarjasta, ja pulputus kuuluu imusarjan sisältä.
Ota suutin pois ja kato tiivisteprikan kunto ja toivo, että kansi on ehjä. Viittais mahdollisesti siihen, jos kerta suuttimen juuresta puhaltaa.
Varmasti vaikuttaa kulkuun, jos paineet tulee ulos tuolta.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

[quote="Markus"][quote="dansku"]no niin.. nyt löyty pienen tutkimisen jälkeen yks vika.

ykkös suuttimen juuresta vuotaa ilmaa, ilmeisesti. kun tippui sinne vähän öljyä, kun oli se korkki pois moottorin käydessä. alkoi heti roiskia sitä öljyä vähän sinnesun tänne sieltä suuttimen juuresta.

siitä varmaan johtuu se stäkätys, mikä tulee, ja menee. voiko vaikuttaa sekin kulkupuoleen? entä mitä sille kannattais nyt tehdä?

se pulputus mikä tulee ja menee, kuuluu ilmanputsarin sisältä. ihan männän liike tahdissa se pulputus sykkii. hassusti tulee vaivihkaa, ja kestää n.5sek. ja häviä yht äkkiä. ja on hiljaa n.10sek. mistä ihmeestä semmoinen saattaa johtua?



vuotaa luultavasti kammion ja kannen välistä.

Pulputus tulee epäkuntoisesta hydraulinostimesta
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

ai johtuu pulputus huonosta nostimesta.. miten se pulputus ääni pääsee syntymään? eikös se yleensä rupee tikittämään ku nostin on kulunut?

entä se huohotus? onko vielä normaalin rajoissa, noilla tiedoilla mitä kuvailin?
vai pitääkö alkaa huolestua?

mutta voiko kaikki tämä vaikuttaa tehon laskemiseen?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Etukammion ja sylinterinkannen välistä vuotaa tai sitten suuttimen ja kammion välistä... minulla on pari kammiota käyttättänyt irti :wink:

Ei muuta kun suutin ja hehku irti ja kammion lukitus mutteri irti ja kammio pitää nykäistä irti :lol: :lol: ja sorvilla joutuu tekeen työkalun et voipi venojen hinkaus tahnalla tasoittaa kannen ja kammion välin ja joku ohkainen alumiini rikkakin saattaa toimia tiivisteenä tai pyöräyttää vaikka sorvissa rikan KL-varaosissa muistaakseni rikat aika kalliita....moottoria pestessä ja sen jälkeen käyntiin vääntäessä komeesti wurtin tehopesua kupli vuotavasta välistä :lol: :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Huohotus kuulostaa normaalilta, ei tarvii huolestua.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mauri H. kirjoitti:Huohotus kuulostaa normaalilta, ei tarvii huolestua.
Jopa vähäistä näin 100tkm+ superturbon kuskin korviin :lol:

P.S. Tuolla koneella ei ole hissuteltu...
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

nyt kun asiaa mietittyäni, ja kaimojen kanssa juteltuani, näyttäisi olevan niin, että jos kulutusta haluaisi pienentää, niin ainoa keino on koskea alasyötön sielunelämään. (tai katsoa itseään peiliin :lol: )

en osaa sanoa mitään syöttölukuja mitä siinä mahtaisi olla alasyötöllä mynän säätöjen jäljiltä, mutta vääntöä tuntuu olevan kyllä aikalailla paremmin kuin vakiotapeilla, niin ajatelin jos sieltä ruuvais alasyöttöä n.1/4-1/2 kierrosta kiinni, niin varmaan kulkisi morkooli kiinni vieläkin paremmin kuin vakiotapeilla ja syötöillä oleva tekniikka.

mutta ennenkaikkea mahtaisikohan kulutus putoaa litran-pari? onko ketään säädelly, ja mittaillu, miten käytös muuttuu, ja kulutus, jos räplää alasyöttö ruuvia.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Jos on heräämisongelmia turbolla ja ei paljoa sauhuta en alasyöttöä pienentäisi, jos taas on selvää savutusta ja turbo herää kohtalaisesti niin voisi hieman koittaa pienentää.

On meinaa ikävä ajaa morkooli kiinni jos turbo ei herää ollenkaa...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

no niin.. nyt on kulutus jo erittäin kohdillaan, kun pääsin hki-pori-hki välillä keskikulutusksella 7.4l/100km. ja autossa oli mukana 4henk. ja n.300kg painavaa tavaraa lattiasta kattoon, ja vielä n.20kpl täyspoltto ohitusta matkan varrella.

mynässä tuli vietettyä pari viikkoa sitten koko päivä, ja muutoksia tuli tehtyä pumppuun, mutta ei siitä sen enempää.. :wink:

mutta matkaajo kulutus kyllä laski sen 1-1.5litraa satasella. nyt on kaupunki kulutus testi käynnissä, ja katsotaan n.viikon päästä, missä mennään sen kanssa.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Vastaa Viestiin