Moottorin tukikumeista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Moottorin tukikumeista

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Olen vaihtamassa otsikossa mainittuja kumeja ja mietin uskaltaako
öljypohjasta tunkkaamalla nostaa konetta, vai pitääkö metsästää nosturi.
Paljonko OM602.961 kone painaa?

Jos vaihtaisi vain puolen kerrallaan..hmm...?
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä mää ainaki tunkkasin. tosin pualen kerrallaan vaan ja sen verran et just ja just mahtu se kumityyny tuleen siältä välistä. onhan siinä omat riskinsä. mulla oli siis 200D. laitoin viä siihen tunkin ja öljypohjan väliin vanerilapun ja jotain pahvia jonkin verran, että tasaa sitä rasitusta reilummin sen öljypohjan alueelle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

pera8x kirjoitti:kyllä mää ainaki tunkkasin. tosin pualen kerrallaan vaan ja sen verran et just ja just mahtu se kumityyny tuleen siältä välistä. onhan siinä omat riskinsä. mulla oli siis 200D. laitoin viä siihen tunkin ja öljypohjan väliin vanerilapun ja jotain pahvia jonkin verran, että tasaa sitä rasitusta reilummin sen öljypohjan alueelle.
Noin tein minäkin..
Hommana tuo on pease of cake.. Sanois amerikkalainen :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Siittä vaan tunkaat ylös, ja laita samanlainen tyyny tilalle, sulla ilmeisesti vihreet täplät tyynyssä...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Ok. Ei ku vaihtoon. En nähny mitään täplää missään eli taitaa olla valkeat...?
MB W201 2.5 TURBO
PK234
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 14.01.2005 23:14

Viesti Kirjoittaja PK234 »

Minä vaihdoin tukikumit siten, että nostin ensin auton tunkilla ylös, sovitin sopivan teräsputken ( noin 50 - 60 cm ) tukikorvakkeen alle. Putki oli ylijäämäpala käpylampun jalasta ja kesti hyvin. Moottori nousi tarpeeksi tälläkn konstilla varovasti tunkkia laskemalla. Kumi pois kierittelemällä ja uusi samalla tavalla tilalle.

Ylempi mutteri on 17 mm ja aukeaa helposti. Alla on kuusiokolopultti, ja sitä varten kannattaa ostaa hylsysarjan vääntövarteen sopiva hylsy, ei maksa paljon, ja silloin saa mutterin kireällekin. Ei kannata temppuilla L-mallisilla kuusiokoloavaimilla.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Moottorin tukikumeista

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Spudenius kirjoitti:uskaltaako öljypohjasta tunkkaamalla nostaa konetta, vai pitääkö metsästää nosturi.
Ajattelin vaihtaa joskus kesällä tohon kolmilitraseen kans. Siinä tehdasasenteinen pohjapanssari, pystyykö siitä nostamaan?? Kokemuksia?

Todettakoon vielä että 123 pohjapanssari on oikeaa metallia, eikä muovia kuten 124:ssä.
Sattuisiko joku vielä muistamaan mitä työkaluja tuohon tarvii?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: Moottorin tukikumeista

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Dunkelblau123 kirjoitti:
Spudenius kirjoitti:uskaltaako öljypohjasta tunkkaamalla nostaa konetta, vai pitääkö metsästää nosturi.
Ajattelin vaihtaa joskus kesällä tohon kolmilitraseen kans. Siinä tehdasasenteinen pohjapanssari, pystyykö siitä nostamaan?? Kokemuksia?

Todettakoon vielä että 123 pohjapanssari on oikeaa metallia, eikä muovia kuten 124:ssä.
Sattuisiko joku vielä muistamaan mitä työkaluja tuohon tarvii?
123 on metallinen panssari ja se on neljällä pultilla kiinni ja tais olla 13 tai 14mm kannalla ja se ei anna periksi kyllä ollenkaan että irti on otettava jos meinaa öljypohjasta nostaa. ei ole vaikea irrottaa.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mä kyllä yritin kysyä sitä että antaako panssari periksi jos siitä nostaa. Tarkoituksena ei siis ole nostaa välttämättä öljypohjasta tai rutata panssaria.

No kandee varmaan nostaa tukikorvakkeiden kohdalta jos on yhtään epävarma öjypohjasta/panssarista.
Vastaa Viestiin