W201 takapään iskarit loppu? (hydraulinen tasonsäätö, S124)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

W201 takapään iskarit loppu? (hydraulinen tasonsäätö, S124)

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

No niin, kevät tuli ja routa heitot. Isoissa töyssyissä käy pää katossa kun ei ole takapäässä iskunvaimennusta. Etupäänkin vaimennus elimet on jo vaihtokunnossa... :(

Ongelma on nyt vaan että mitä uusia takapäähän jotta iskunvaimennus korjaantuisi. Etupäähän nyt on selvä asia. Autossa on madallus sarja (lasku ? mm) ja matala profiili kumit, joten joustovaroja ei ole hirveästi, mistä seuraa tietenkin se että töyssyissä tahtoo raapia kivet pohjaa kun niiaa niin kauheesti. :evil:
Kallistuksen vaimentimet on muuten kunnossa....

Minun käsitys järjestelmän toiminnasta: :roll:

Kun takapenkille menee 2kpl 100kilosta gorillaa, ja perä tipahtaa alaspäin, koriin liitetty vipu avaa venttiiliä, jolloin takapään "iskareihin" tulee lisää öljyä, mikä pakottaa perän nousemaan (iskari toimii hyd.sylinterinä) kun perä on noussut säädettyyn asemaansa, venttiili sulkeutuu, jolloin tuo sylinteri ja kaasupallo toimii omana yksikkönä (vasen ja oikeapuoli omanaan) siten että kaasupallo on ainoa joustava elementti, eli kun ajat kiven tms, yli ja tukivarsi pyrkii ylöspäin, sylinterin mäntä pakottaa öljyn virtaamaan letkuapitkin kaasupalloon, jossa kaasu painuu kalvon takana enemmän lyttyyn.

Lasku toimii tietysti siten että gorillojen noustua autosta, nousee perä ylös, ja taas vipu vääntää venttiilin auki, mutta siten että öljyä pääsee kaasupalloilta karkaamaan säiliöön paluu putkea pitkin, kunnes takapää on taas siinä "defaul" asennossa :idea:

Elikä, onko teoriani on oikein, ja mikä ihme aiheuttaa tuon takapään löysyyden :?: Kun korkeuden säätö toimii, niin luulisi että tuo iskunvaimennuskin toimisi väkisinkin. Olisikohan mahdollista että tasonsäätö venttiili valskaa? Jos kaasupallo on tyhjentynyt niin silloinhan pitäisi perän olla yhtäpuuta, eli ei jousta yhtään. Voisikohan tuo venttiilin vipu olla vaan pielessä...

Auttakaa, ja kertokaa teorianne / kokemuksenne asiasta. :!: :!: :!:

En pääse rassaamaan alustaa vielä viikkoon, kun ei huvita tossa kerrostalon parkkiksella tehdä mitään ( naapurin joo-joo miehet kerääntyy heti ympärille kun jotkin P**Keleen korppikotkat) :evil: :lol:
Viimeksi muokannut JYYRÄ, Ti 19.04.2005 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

OT: En tiedä Mersun pers*istä mitään, mutta oiva tarina :D Toivottavasti saat kotteron ojennukseen...Eikö niitä "korilloita" muuten voi komentaa niitten "naapurinmiesten" kimppuun? :roll: :lol:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: W201 takapää löysä (hydraulinen tasonsäätö)

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

[quote="JYYRÄ"]No niin, kevät tuli ja routa heitot. Isoissa töyssyissä käy pää katossa kun ei ole takapäässä iskunvaimennusta.

Elikä, onko teoriani on oikein, ja mikä ihme aiheuttaa tuon takapään löysyyden :?: Kun korkeuden säätö toimii, niin luulisi että tuo iskunvaimennuskin toimisi väkisinkin. Olisikohan mahdollista että tasonsäätö venttiili valskaa? Jos kaasupallo on tyhjentynyt niin silloinhan pitäisi perän olla yhtäpuuta, eli ei jousta yhtään. Voisikohan tuo venttiilin vipu olla vaan pielessä...

Auttakaa, ja kertokaa teorianne / kokemuksenne asiasta. :!: :!: :!:

En pääse rassaamaan alustaa vielä viikkoon, kun ei huvita tossa kerrostalon parkkiksella tehdä mitään ( naapurin joo-joo miehet kerääntyy heti ympärille kun jotkin P**Keleen korppikotkat) :evil: :lol:[/quote ]

Kyllä tuo teoriasi on ihan oikein lukuunottamatta sitä venttiilin vuotoa. Eli tuotasonsäätö kokonaisuudessaan ei toimi iskunvaimentimena, ainostaan se iskunvaimenninosa jossa on öljyn virtausta hidastavat reiät tai venttiilit. Jos sulla on järjestelmässä oikeat öljyt niin muutahan mahdollisuutta ei ole kuin että ne " pumput " on lopussa. Yleensähän ne alkaa ensin vuotamaan ulopäin. Siinä iskunvaimentimessa vaikka onkin paksu varsi (joka nostaa sitä perää) on vielä isompi mäntä joka hidastaa sitä heilahtelua.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

No voi pertskeles....kalliit vehkeet....

Täytyy vielä tarkistaa että venttiili on kunnossa kaikinpuolin.
Sehän voi olla vaikka väärin säädetty madalluksen yhteydessä.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

En ole vieläkään päässyt montulle venttiiliä syynäämään, mutta olisko kenelläkään käytännön kokemusta löystyneestä tasosäädetystä takapäästä :?:

Siis jos takapää on tuntunut siltä että iskarit ois loppu, niin millä on moinen vaiva korjaantunut. :?: Siis tarkoitan että takapää on ihan löysä, ei kivikova...

Viikonloppuna pääsee onneks montulle rassaamaan omaa alustaa....
Palaan sitten asiaan. :arrow:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kaasupallot "löystyy" ajan myötä ja niiden vaihto auttaa asiaan. Tarpeeksi kauan ajettuna ikivanha kaasupallon kalvo voi revetä ja silloin perä ei enää jousta juuri lainkaan. Itse iskari ei juurikaan kulu. Toimii vielä pitkään vaikka hieman jo öljyä vuotaisikin. Itselle kävi viime viikolla niin että tasonsäätö iskari meni poikki. Tällaisissa tilanteisa ei auta muu kuin vaihtaa iskari. :?
Avatar
Jarillee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 15.09.2004 21:12
Paikkakunta: Tampere

Tsau!

Viesti Kirjoittaja Jarillee »

Moro!

Itselläni w201 2.6 samat tasosäätö härdellit oli takana ja toisesta iskarista oli nivel kulunut (näissä on jommassa kummassa päässä iskaria pallo tyyppinen nivel ) ja kolahteli monttuihin. Joten takapää joutu tarkempaan syyniin tulos kulunut kyseinen nivel toinen iskari vuosi ja jousesta 1/2 kierrosta poikki.
Päätettiin sit poistaa koko härdelli ku yks iskari olis maksanut 425 euroa. Pistettiin 40mm madaltavat jousilangan paksuus kasvoi 1.3mm sekä pistettiin paksuimmat jousen säätö kumit että saatiin takapää etupään tasalle (sportlain malli 25mm madallus alunperin). Vaihdettiin bilstein sprint iskarit. Hydrauliikkaan tehtiin lenkki öljynkierrolle takaisin säiliöön. Hinta asennuksineen 520e.

Voin hyvällä omalla tunnolla sanoa et nyt on todellapaljon tukevampi peräpää autossa.
Autoni on W201 M103 2.6 kat autom. vm.-90
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Rassailin tuota peräpäätä viikonloppuna, ja totesin että tasonsäätö ainakin toimii. Otin vivun irti vakaaja tangosta ja liikutin käsin ylös alas, järjestelmä reagoi nopeasti venttiilin asentoon, ja perän sai nousemaan tosi korkealle!
:shock:

Ilmaus ruuvista tuli vaahtomaista öljyä noin 1litra, samoin "iskarien" liittimistä kun löysäsin niitä. Laskin kaiken vaahtoontuneen öljyn pois, ja kaasin takaisin säiliöön. Ei vaikutusta iskunvaimennukseen.

Öljy oli tosi notkeaa, mutta niinhän hydrauliöljyn kuuluukin olla :?:

Nyt kun varsinaista vikaa ei löytynyt, pitänee käydä Veholla asioimassa, ja kysyä neuvoa. Kaasupalloistahan moni on sanonut, että vika olis niissä, mutta itse en ole ihan varma asiasta. Eikös pallo joko toimi tai sitten on puhki ja aivan jäykkä :?:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta siitä että kaasupallon vaihto olis korjannut iskunvaimennuksen kuntoon?
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

Ainakin tuntui vaikuttavan TÄSSÄ tapauksessa
MB 300 TDT -87 A
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Totta, mutta aiheutuko pomppiminen tuossa jutussa koviksi menneistä kaasupalloista, eli öljystä täyttyneistä vai jollain kummantavalla löystyneistä palloista??
Mites tuollainen paineakku voi "löystyä" eikös se ole kerrasta selvä jos hajoaa?
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

Ilmeisesti kyseessä on löystynyt paineentasauskalvo, jonka seurauksena iskarit ovat menettäneet vaimennuskykynsä. Tai tasonsäätösysteemi on menettänyt vaimennuskykynsä :D

Korjatkaa viisaammat :oops:
MB 300 TDT -87 A
Avatar
pasic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 16.08.2004 22:18
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pasic »

Pommin varmasti ne paine pallukat paskana. Mulla oli kans semmonen kenguruperä (siis ei kova vaan veltto:)). Vaihdoin pallukat ja perseestä tuli oikein jämäkkä taas. Vaihda pallukat vaan. 100 ecua kipale :cry:
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Kiitos vinkistä, ja YV:stä. Olen tosiaan muualtakin varmistanut että tuo perän velttous johtuu palloista. Eli vialliset pallot aiheuttaa joko kivikovan- tai löysän perän.

Vielä kun joku osais selittää miksi perä löystyy pallojen takia?
Sen nyt ymmärtää että jos kalvo puhkeaa ja pallo täyttyy öljyllä tulee kova perä, mutta löysä??? :?:

Johtuisko siitä että vuotava kalvo löysentää paineet palloista --> perä niiaa syvemmälle. Eli löysyys olisi kovuuden esiaste?? :roll:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

Mitä ilmeisimmin löystynyt kalvo aiheuttaa perän velttoutta. Monessa keskustelussa tullut esille, että jollain tylpällä esineellä painamalla kalvo on antanut periksi vanhassa paineakussa, kun taas uudessa se ei ole liikkunut mihinkään.
MB 300 TDT -87 A
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

No niin, nyt on alusta kunnossa ja auto tuntuu taas mersulta :D

Ne takapään "ilmatyyny pallerot" oli tosiaan ihan loppu. Tapilla paino liittimen reiästä, niin kalvo lotas toisessa ihan tyhjää, ja toisessa oli hivenen vielä pontta jäljellä.
Tulipahan öljyt vaihdettua järjestelmään samalla, meni tasan 2litraa.
Pallerot ostin KL:stä ja ne oli febi-bilsteinit, hinta 92€ / kpl

Eteen laitoin Bilstein sprintit, nekin KL:stä 180€ kpl
(näky sprintit olevan n.40-50mm lyhemmät kun orkinaalit)

Sitten säätelin jousikumeilla korkeuden hienosäädöt kohilleen ja tuli muute ihan pirun hyvä ajaa.

Jousina on cobran -40mm satsi.

Takapään "iskareiden" alahelat narisi pirusti, ja niitä ei saanut irrallaan.
Sorvasin nailon tangosta holkit, joihin sorvasin putkesta sopivat holkit sisään.
Tuli tosi jämptit.

Yhteensä hintaa kerty n.550€ alusta rempalle.
Ei paha, lopputulokseen nähden.

Nyt voi sitten keskittyä tois arvoisiin vikoihin, kuten esim. hivenen epätasaiseen tyhjäkäyntiin.... :roll:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Olisko kuvia että minkälaiseen asentoon kori asettui ???
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

JYYRÄ kirjoitti:Vielä kun joku osais selittää miksi perä löystyy pallojen takia?
Sen nyt ymmärtää että jos kalvo puhkeaa ja pallo täyttyy öljyllä tulee kova perä, mutta löysä??? :?:

Johtuisko siitä että vuotava kalvo löysentää paineet palloista --> perä niiaa syvemmälle. Eli löysyys olisi kovuuden esiaste?? :roll:
Nuo pallothan on lainattu suoraan citikasta :wink:

Ne ovat rakenteeltaan sellaiset, että puolessa välissä on tuo jo mainittu kalvo. Toisella puolella kalvoa on kaasua ja toisella nestettä. Ajan kanssa kaasu imeytyy kalvon läpi josta seuraa vaimennuksen löystyminen. Kalvo saattaapi myös hajota, jolloin tulee yhtäpuuta toiminta.

Citikoissa on harrastettu sitä, että kuoreen on porattu reikä tuonne kaasupuolelle. Reikään on laitettu venttiili, josta voi työntää halutun määrän kaasua sisään. Paineella voipi siten vaikuttaa ominaisuuksiin...

Onnistuisikohan tuo mersupallojen kanssa... pitäisi soittaa Sitroselle www.sitronen.fi. Löytyisiköhän heiltä palloja, maksavat meinaan 35-50€ mallista riippuen vrt. mersun 100€.
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sitronen

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Soitin Sitroselle. Siellä oltiin kovasti kiinnostuneita toimittamaan mersuihin palloja...

Heillä ei valitettavasti ole kokemusta mersujen palloista, mutta teknologia sinäällään on hanskassa. Miltä kuullostaisi mersu säädettävällä iskunvaimennuksella!!?

Olisko kenelläkään irrallista palloa, jonka voisi kuvata? Erityisen tärkeitä ovat pallon fyysisen olemuksen lisäksi päälle mahdollisesti merkityt painearvot.

Toinen vaihtoehto on, että joku farkun omistaja pyörähtää Sitrosella näytillä... Osoite on Rekontie 21, 32560 Virttaa. Onko vapaaehtoisia?
Terveisin
Tero
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Kyllä mulla jäi toinen pallo jemmaan kun se ei ollu ihan finaalissa.
Se on tosin tuola 110km päässä ja kulkua sinne on vasta marraskuun lopussa.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Jos on tarvetta niin mulla olis myynnissä toimivat tasonsäädön komponentit lukuunottamatta iskareita ja säätöventtiiliä:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dieselflosse kirjoitti: Nuo pallothan on lainattu suoraan citikasta :wink:

Onnistuisikohan tuo mersupallojen kanssa... pitäisi soittaa Sitroselle www.sitronen.fi. Löytyisiköhän heiltä palloja, maksavat meinaan 35-50€ mallista riippuen vrt. mersun 100€.
Melkoinen ero on pallojen elin-iässäkin :roll: Mersun palloilla kait ajellaan 300-500tkm kun sitrosen palleroilla 100tkm max :shock: Mutta tosiaankin, sieltähän systeemin idea on hankittu. Perän ominaisuuksien säätäminen olisi kyllä mainio lisäfeature. Onkohan siinä muuta kuin asentaa vain venttiilin ja testailee mikä on sopiva paine :roll:
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Käsittääkseni paineen nostaminen ei vaikuta toivotulla tavalla. Se ilmeisesti vain nostaisi autoa korkeammalle.
Jos iskunvaimennusta haluaa jäykemmäksi, pitäis saada kovemmat pallot tai laittaa kuristin pallon ja heilahduksen vaimentimen(iskarin) väliin.
:?:
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

JYYRÄ kirjoitti:Käsittääkseni paineen nostaminen ei vaikuta toivotulla tavalla. Se ilmeisesti vain nostaisi autoa korkeammalle.
Jos iskunvaimennusta haluaa jäykemmäksi, pitäis saada kovemmat pallot tai laittaa kuristin pallon ja heilahduksen vaimentimen(iskarin) väliin.
:?:
Kaasun paineella määrätään jouston kovuutta, nesteen määrällä korkeutta. Eli, kyllä tuolla kaasun paineen muuttamisella on suora vaikutus ajo-ominaisuuksiin.

Toki iskunvaimennukseen vaikuttaa öljykanavien kootkin, eli pelkällä kaasupaineen vaihdolla ei saa välttämättä optimaalia tulosta aikaiseksi.

Citikoissahan sama systeemi hoitaa jousitustakin. Joten kaasupaineen säädöllä on enemmän merkitystä.

Mitä tulee pallojen kestoon, niin kyllä ne citikoissa vähintään parisataatuhatta kestää, vaikka niillä tosiaan hoidetaan koko jousitus. Ja mersuissakin olen nähnyt palloja kypsyneen alle tuon 200tkm.... :roll:
Terveisin
Tero
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Milläs sitä painetta nostat sielä järjestelmässä?
Pumppaamalla lisää öljyä sinne? = korkeus nousee?
Vai tarkoitit vissiin niiden pallojen sisäistä painetta....
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Painetta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Citikoissa tuota jouston kovuutta säädellään pumppaamalla kaasua sinne pallon kaasuosioon. Laitetaan ventiili sille puolelle palloa, että on yhteys kaasukammioon :roll: Mersussa tuo kohta osuisi mukavasti tavaralooraan.

Päivän knoppi:

Minkä kokoiset tiivisteprikat tarvitaan tuohon pallon banjoliittimeen?

Unohdin pallon kotiin ja minun pitäisi työmatkalla hakea prikat. Säästäisin muutaman kilometrin ajoa, jos joku osaisi kertoa prikan reiän ja ulkokehän koon.
Terveisin
Tero
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Minkäs sortin kaasua sinne pitäs olla jotta toimii?
Ja minkä verran painetta sielä mahtanee olla? Ei osaa yhtään arvata...
:?:

Meillä ainakin töissä (hammasvaihde tehdas) käytetään isoissa vaihteissa öljynpaineakkuina juuri noita samanlaisia kaasupalloja. Niissä muistaakseni jotain typpeä kaasuna? Ja paineen varauskyky akuilla tais olla 50-100bar tai jotain.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Outoa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Nyt on farkkumese ihan outo ajettava. Vaihdoin illalla pallot. Ei enää kolise eikä rämise takaloosteri ja autokin kulkee suorempaa 8)

Ne tiivisteprikat pitäisi farkussa olla M16x1,5. Laitoin M16x2.0, kun tarvikeliikkeessä ei ollut noita orkkiksen kokoisia.

Jos en väärin muista, niin citikoissa käytetään pallopaineena 35-40bar. Mersusta en tiedä. Olin kyllä näkevinäni noissa uusissa palloissa luvun 40 jossain, joten olisikohan 40bar. Ja typpeä taitaa olla tuo kaasu.

Jos hyvin käy, niin huomenna vaihtuu etuiskarit Sprintteihin ja vieteritkin H&R -30mm. Homemade Sportline - sano.
Terveisin
Tero
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Hetkonen, muistan vaihtohommista että S124sen "paineakkujen" sisäinen paine olisi uusissa 110 baria. Pum!

Mulla paransi S124sen hiukkasen vetelää perää se, että vaihdoin vakiojousten tilalle nuo vahvistetut. Tasonsäätöiskareita ja jousiahan on kahta sorttia; tavan vakiot ja sitten vahvistetut. Epäilen että omassani oli yhdistelmä vahvistetut iskarit & tavan jouset.

Mää en ihan tajunnut mitä painetta te tarkoititte tuossa keskustelussa välillä; siis paineakkujen vai iskareitten virkaa tekevien hydraulisylinterien painetta? Eikös tasonsäätimen säädöllä vaikuteta tähän myös - mitä alemmaksi tasosäädin sitä kovempi iskarissa öljynpaine ja päinvastoin, eikö.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

PKivireki kirjoitti:Hetkonen, muistan vaihtohommista että S124sen "paineakkujen" sisäinen paine olisi uusissa 110 baria. Pum!

Mulla paransi S124sen hiukkasen vetelää perää se, että vaihdoin vakiojousten tilalle nuo vahvistetut. Tasonsäätöiskareita ja jousiahan on kahta sorttia; tavan vakiot ja sitten vahvistetut. Epäilen että omassani oli yhdistelmä vahvistetut iskarit & tavan jouset.

Mää en ihan tajunnut mitä painetta te tarkoititte tuossa keskustelussa välillä; siis paineakkujen vai iskareitten virkaa tekevien hydraulisylinterien painetta? Eikös tasonsäätimen säädöllä vaikuteta tähän myös - mitä alemmaksi tasosäädin sitä kovempi iskarissa öljynpaine ja päinvastoin, eikö.
Tuo 40bar perustui puhtaaseen arvaukseen... ja palleron päällä olleeseen sopivan näköiseen lukuun. Luku ei ilmeisestikään ole paineen suuruus, jos tuo 110bar on tieto.

Tuon öljyn tarkoituksena on säädellä ns. iskarin alapään etäisyyttä pallon kalvosta. Mitä enemmän öljyä pumpataan tuohon systeemiin , sen korkeammalle perä nousee. Siis ilman kuormaa. Jos päällä on kuormaa, alkaa pallon kalvo likistää kaasua kasaan ja säilyttääkseen säädetyn korkeuden systeemi pumppaa lisää öljyä sisäänsä, öljyn tilavuus kasvaa.

Kuorman taas kevetessä öljyä lasketaan pois.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin