eilen katosi kesken ajon vilkut. Viiksestä vääntäessä ei toimi kummankaan puoleiset vilkut, sen sijaan kaikki muu monitoimiviiksen takana oleva pelaa: pitkät, pissapoika ja pyyhkimet kaikilla nopeuksilla.
Hätävilkut kyllä toimii joten epäilen viikseä / sähkövikaa.
Mistä lähteä ongelmanselvityksessä liikkeelle?
Jos on tarpeen purkaa niin että näkee viiksen juureen, niin mitä pitää tehdä? Ratti irti? Siinä on tyyny sisällä, miten tuo irroitetaan niin ettei pamahda silmille?
Tosta airbagin irrottamisesta vaan, että enpä ole koskaan kuullut että semmonen olisi vahingossa silmille räjähtänyt...
Itselin noita tulee työn puolesta irroteltua melko usein, eikä kukaan esim ota akunnapaa irti tms. Ei se sieltä turhaan räjähdä, vaatii jännitteen.
Se hätävilkkujen namikka voi jäädä sellaiseen asentoon että vilkut eivät toimi, näin on kerran käynyt itselle ja "vikaa" sai muuten etsiä muutaman tovin. Jos bäggiä alat repiin irti, suosittelen kuitenkin irrottamaan akun miinuskaapelin ja vänkärin jalkatilasta bägin liittimen. On turhankin paljon kokemusta viattomista pikkurempoista, jotkat ovat laajenneet mielettömiin sfääreihin...
Sen verran on pakko puolustautua että tarkistin sulakkeet toki ensimmäiseksi. Numero 7 vaan näytti kovin ehjältä - ei hapettumia pidikkeissä ja sulakkeen lanka ehjä koko matkalta! Mutta niin vaan lähti pelaamaan kun näytti uutta sulaketta, jossa langan paksuus aivan sama kuin risassakin.
Nyt selvittiin halvalla, kun sattui olemaan vielä sopiva varasulake kotelon sisällä varmaan tuolta vuodelta 1986...
Itsellä teki joskus mb saman tempun. Silloin tosin pimeni myös muutakin kuin vilkut... mitähän kaikkea sen 7 sulakkeen takana ikinä onkin. Ei jaksa kävellä nyt talliin katsomaan.
Hätävilkku ei indikoi mitään sulakeviasta. Se on vedetty sulakeboksin ohi.
W123:ssa vilkkuun vaikuttava sulake mielestäni ohjaa myös varruvaloja, polttoainemittaria, lämpömittaria ja ehkä jotain muutakin.
Kun se on menossa rikki (johtaa huonommin) voi aiheutua jänniä virhetiloja. Esim. jarrua painettaessa jarruvalopolttimot "imaisevat" kaiken virran -> pa- ja lämpömittarit laskevat nollaan, vilkut lakkaavat toimimasta.
Tästä tietää jo mikä sulake on menossa rikki. Seuraavaksi johtavuus lakkaakin kokonaa ja sitten ollaan ilman ko. laitteita.
Viimeksi muokannut Kipsu, To 17.11.2005 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hmm, mites ässässä noiden sulakkeiden kanssa pelataan? Siis tarkoitan, että millaiset niihin käy varalle?
Ja ne selityykset ovat aina saksaksi, joten onko niihin mitään yleispätevää hätäkonstia, miten sa selville jotain? Missäs se varasulake on? Ei mielestäni ole näkynyt....
Siinä pelataan silviisiin että haetaan jostain tekniikan museosta kourallinen semmosia pitkulaisia posliinisulakkeita, valkosta, punasta, sinistä, 8/16/25 amppeerisia ja ne lyörähän niille pystypaikoille sulakerasian etupäässä. Ne jotka on vaaterissa, ovat yllättäen käytössä. Niin ja kun sen kannessa olevan pahvin kääntää leveysakselinsa ympäri 180 astetta, löytyy sieltä kuin taikaiskusta engelsmannien mongerrusta.
HannuW126 kirjoitti:Itsellä teki joskus mb saman tempun. Silloin tosin pimeni myös muutakin kuin vilkut... mitähän kaikkea sen 7 sulakkeen takana ikinä onkin. Ei jaksa kävellä nyt talliin katsomaan.
Vilkkujen (ei hätä-, kuten joku jo totesikin) lisäksi seiskan takana on takalasin lämppäri. Ja tämän toimimattomuus johti samantien katsomaan uudestaan sulakerasiaa...
Noita wanhanmallisia sulakkeita löytyy kyllä edelleen aivan mainiosti autotarvikeliikkeistä. Mutta kun saksalainen on 80-luvulla tehtaalla miettinyt homman valmiiksi, ei ihan heti tarvitse itse niitä ostella kun varasulakkeet on mukana
minä olen niitä sulakkeita löytänyt lähes jokaiselta huoltoasemalta(siis sellaisilta missä ei myydä gloria lehteä, limoviikunoita ja curling-kiviä).
saa samaa vahvuutta, ja bonus mix pakkauksia.
ja maksoivatkin noin 20 senttiä kipale
EDIT: ny mie löysin yhden syyn, miksi tulee immeisillä tuplaviestejä - jos käyttää selaimen "back-toimintoa", niin selain lähettää saman kaavakkeen uudestaa. Itsellä kävi tsägä, ja spammifiltteri esti turhan toiston. Yey, spammifiltteri![/u]