Veropäätös !!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
mike66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 30.10.2005 01:46
Paikkakunta: keskinen Suomi

Veropäätös !!

Viesti Kirjoittaja mike66 »

Moi

Sain juuri käteeni veropäätöksen, mitä mieltä olette suuruudesta, onko kohdallaan vai yliammuttu ?
Auto: C 280 4D sedan, 1994
ajettu 125.000 km
varusteina ilmastointi, abs, penkinlämmittimet ja automaattilaatikko

Tullin armollinen päätös:
vero 4121,60 + alv 906,75 yhteensä 5028,35 €
(tullausarvoksi on laitettu 12880€
Tuntuu tuo vero vähän kovalta :roll:
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Aika hurja vero, noin äkkiseltään ...

Mutta äkkiäkö tuosta valittaa 8)
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
mike66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 30.10.2005 01:46
Paikkakunta: keskinen Suomi

Viesti Kirjoittaja mike66 »

Niin, se tuli ensimmäiseksi mieleeni !!

Voikohan valittamalla käydä niin, että vero nousee, vai onko tuo maksimi ?
Jotkut tänne kirjoittaneet ovat valittaneet ja joku on saanut jopa alennustakin.
Mitenhän tässä nyt pitäis edetä ?
W124-260
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 12.08.2003 18:43

Viesti Kirjoittaja W124-260 »

Itse maksoin vuosi sitten vastaavasta 1994 C280 manuaalista veroa noin 4800€, autolla oli silloin ajettu noin 190tkm. Aika hassulle tuntuu, että ajan kuluessa vero vain nousee vaikka auton todellinen arvo tulee alaspäin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kannattaa valittaa. itellä tais olla vero jotain 2500 eskoo, niin tiputti muistaakseni siitä viälä 400 eskoo. kyllä se tollasessa määrässä jo tuntuu.vero ei tiätääkseni voi nousta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mike66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 30.10.2005 01:46
Paikkakunta: keskinen Suomi

Viesti Kirjoittaja mike66 »

Jäi muuten aikaisemmin laittamatta tuo veroprosentti joka on 32%, olen tuossa vertaillut kertomuksia ja aikatavalla heittää nuo tullin päätökset
Kuinkahan paljon noiden varusteiden osuus näyttelee verossa.. tuossa mun pelissä kun niitä ei kovin paljoa ole.
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: Veropäätös !!

Viesti Kirjoittaja Gate »

mike66 kirjoitti:Moi

Sain juuri käteeni veropäätöksen, mitä mieltä olette suuruudesta, onko kohdallaan vai yliammuttu ?
Auto: C 280 4D sedan, 1994
ajettu 125.000 km
varusteina ilmastointi, abs, penkinlämmittimet ja automaattilaatikko

Tullin armollinen päätös:
vero 4121,60 + alv 906,75 yhteensä 5028,35 €
(tullausarvoksi on laitettu 12880€
Tuntuu tuo vero vähän kovalta :roll:
Pelottavaa itse toin viime perjantaina 95 C280
ajettu 132000
varusteina: Nahkapenkit, automaatti, kattoluukku, ortopedi istuimet edessä, sähköllä toimivat penkit, penkinlämmittimet, sähköikkunat automaatti ilmastointi, Bosen audiojärjestelmä, Sähköllä kääntyvät sivupeili kotelot, suksipussi, kääntyvät takaistuimet.....Yhteensä niitä oli 25 tilattu.

Kuitenkin ajattelin, että ei vero voi mennä yli 5500€ :shock: Huonosti taitaa käydä
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Oudolta kuulostaa jos menee.

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Kuitenkin ajattelin, että ei vero voi mennä yli 5500€....
En usko että meneekään...
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
mike66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 30.10.2005 01:46
Paikkakunta: keskinen Suomi

Viesti Kirjoittaja mike66 »

Noilla varusteilla ja tiedoilla voi olla aika liki tuo 5500, voipi olla ettei riitä...
Tullin sivuilta (olette varmaankin siellä jo käyneet), löytyy veropäätösluettelo muutamalta vuodelta taaksepäin kuukausittain. Sieltä kun vertailee autokohtaisia päätöksiä, pääsee ehkä suht lähelle.
Tosin niissähän ei näy varusteet... onnea odotukselle :roll:
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

noistahan on ollu paljo puhetta... kylmästi sen veron voi laskee ku ottaa tuolta nettiautosta muutaman samanlaisen yksilön. laskee hintojen keskiarvon ja ottaa siitä 30 prossaa. tollai me niitä laskettiin joskus ja aika hyvin piti paikkansa... verotettu yli 100 autoo. mutta ainahan niissä pikkuheittoja voi tulla riippuen just mitä sillä hetkellä o myynnissä. itselle 190E 2.3-16 vm.85 tuli veroa karvan alle 3 tonnia..
power is nothing without control...
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Veropäätös !!

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Gate kirjoitti: Pelottavaa itse toin viime perjantaina 95 C280
Varusteilla ei yli 2 vuotiailla ole kovin isoa vaikutusta markkina-arvoon. Kilometreillä on selkeästi enemmän merkitystä. Ja moottorilla/mallilla.

Veroprosentti vaihtelee ennen 2003 käyttöönotetuissa kuukausittain ja sillä voi olla iso merkitys. C 280:n veroprosentti on -94 käyttöönotetuille tuo 32%, mutta -95 käyttöönotetuilla vaihtelee kuukausittain 35-41 % välillä.

Eli kannattaa katsoa ennen ostamista, missä kuussa auto on ensirekisteröity.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Varusteita ei kannata pelätä. Ei vaikuta nykyisin mitään. Nim. kokemusta on... 8)
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Oudolta kuulostaa jos menee.

Viesti Kirjoittaja Gate »

En usko että meneekään...[/quote]

Nyt se veropäätös sitten tuli 5973€ Ei hyvä ei ollenkaan Hyvä.
ps. Pitäisikö valittaa?
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

valita! :cry:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Oudolta kuulostaa jos menee.

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Gate kirjoitti:En usko että meneekään...
Nyt se veropäätös sitten tuli 5973€ Ei hyvä ei ollenkaan Hyvä.
ps. Pitäisikö valittaa?[/quote]

Paljonko yksilöllinen veroprosentti? Kyllä nykyään täytyy olla oikeastaan aika iso virhe laskennassa, että takaisin saa. Tämä kaikista päätöksistä valittaminen on oikeastaan peruja ajalta jolloin kaikissa käytettiin 29%. Ja vielä ihmetyttää miksi verotatte niitä autoja mittarilukeman perusteella, ettekä keskinmääräisten mukaan?
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Re: Oudolta kuulostaa jos menee.

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Gate kirjoitti:Nyt se veropäätös sitten tuli 5973€ Ei hyvä ei ollenkaan Hyvä.
ps. Pitäisikö valittaa?
Ei voi muuta kuin ihmetellä :shock: . Aika outoa... ainoastaan tuo veroprosentti voisi selittää tämän huiman veromäärän. Paljon se oli?

Esim. luulisi että -97 mallin C240 sport aj.151Tkm tulisi enemmän veroa. Siihen tuli nimittäin 5959€.

-95, C280 sedan, aj.176tkm, veroa 6852€.
-95, C280 sedan, aj.198tkm, veroa 4627€. Prosentti 35.
-96, C280 elegance, aj.105tkm, veroa 5949€.
-98, C280 elegance, aj.50tkm, veroa 7565€.
-98, C280 sedan, aj.102tkm, veroa 7174€. Prosentti 29.


Missä on logiikka :?: :idea: :shock:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: Oudolta kuulostaa jos menee.

Viesti Kirjoittaja Gate »

Aki H. kirjoitti:
Gate kirjoitti:Nyt se veropäätös sitten tuli 5973€ Ei hyvä ei ollenkaan Hyvä.
ps. Pitäisikö valittaa?
Ei voi muuta kuin ihmetellä :shock: . Aika outoa... ainoastaan tuo veroprosentti voisi selittää tämän huiman veromäärän. Paljon se oli?

Esim. luulisi että -97 mallin C240 sport aj.151Tkm tulisi enemmän veroa. Siihen tuli nimittäin 5959€.

-95, C280 sedan, aj.176tkm, veroa 6852€.
-95, C280 sedan, aj.198tkm, veroa 4627€. Prosentti 35.
-96, C280 elegance, aj.105tkm, veroa 5949€.
-98, C280 elegance, aj.50tkm, veroa 7565€.
-98, C280 sedan, aj.102tkm, veroa 7174€. Prosentti 29.

Ilmeisesti 36% tarkistan asiat kun haen päätöksen autosta.

Missä on logiikka :?: :idea: :shock:
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: Oudolta kuulostaa jos menee.

Viesti Kirjoittaja Gate »

Tosissaan joo vero % on 36 Verotusarvo on 13632€ :shock:
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: Oudolta kuulostaa jos menee.

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Gate kirjoitti:Tosissaan joo vero % on 36 Verotusarvo on 13632€ :shock:
Ei nyt tarvitse vetää vihannesta haisteluelimeen, mutta kun sinne germanlandiaan menee autoa hakemaan, tehkää ne kotityöt kunnolla, ettei vauhtisokeus iske sitten paikanpäällä ja osta juurikin tuollaisia kulkineita, joissa veroprosentti on reilusti yli 30 %. Liian monta vastaavaa tarinaa kuullut ko reissuista ja sen jälkeen yrittää selitellä muille, kuinka hyvä ja kannattava reissu se sittenkin oli :cry: :cry:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

a) mitä järkeä maksaa veroa 10 vuotta vanhasta autosta 100 tkm mukaan kun se on kuitenkin enemmän ajettu ja jos kilsat, todelliset , olisi mittarissa niin verokin ois pienempi. B) jos kerran on ihan pakko se auto saksasta hakea, joka sinänsä on järjetöntä kun täältä saa samaan hintaan kunhan ei ole niin pöljä että hintavertailu rajoittuu vilkaisuun nettiauton pyyntihintoihin eikä todellisiin kauppahintoihin, niin perustaa sitten toiminimen jolloin saa edes sen alv;n pois. c) moni on yllättynyt kun siihen auton haku reissuun on mennyt pari tonnia enemmän kuin suunniteltu, kiitos esim. reeperpaanin, ym.
w 124 200 D -89
w 124 300 D aut. -90
Hyviä autoja nää vanhat nokinuijat.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Harrastelija kirjoitti:a) mitä järkeä maksaa veroa 10 vuotta vanhasta autosta 100 tkm mukaan kun se on kuitenkin enemmän ajettu ja jos kilsat, todelliset , olisi mittarissa niin verokin ois pienempi. B) jos kerran on ihan pakko se auto saksasta hakea, joka sinänsä on järjetöntä kun täältä saa samaan hintaan kunhan ei ole niin pöljä että hintavertailu rajoittuu vilkaisuun nettiauton pyyntihintoihin eikä todellisiin kauppahintoihin, niin perustaa sitten toiminimen jolloin saa edes sen alv;n pois. c) moni on yllättynyt kun siihen auton haku reissuun on mennyt pari tonnia enemmän kuin suunniteltu, kiitos esim. reeperpaanin, ym.
haiskahtaa vähän "aito suomi auto" juttusilta. ne kellä ei oo tuantiautoo, niin haukkuu ulkolaisia, ja ne kellä on niin kehuu. :wink: hae nyt itelleskin niin huamaat, että mitä järkee on maksaa niin ja niin paljon 10 vuatta vanhasta autosta pelkkää veroo!
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: La 25.12.2004 14:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja h »

Aika suuria eroja on prosenteissa. Omassa C:ssä oli veroprosentti 26%. Ensirekisteröinti 11/94.

Valituksen ajattelin sorvata mutta pitäisi keksiä muutakin kuin: "Onko järkeä maksaa tuotakaan veroa vanhasta lotjasta...?" Toisaalta onhan tässä vielä pari vuotta aikaa.

Harrastelijan kanssa siinä samaa mieltä, että nykyisin kannattaa alkaa auton etsintä kotimaasta ja jos ei löydy, etsiä sitten vasta muualta. Ja kilometrilukemiin pätee sama kuin Saksassakin: osa oikein, osa ei.

/harri
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Markkina-arvosta valittamaan

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kun harkitsee verovalituksen tekemistä, niin markkina-arvo on se elementti, johon kannattaa kääntää katseet. Veroprosentista ei ole valittamista, ellei pohjana ole käytetty väärää automallia. Prosentit löytyy tullin sivuilta http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp .

Jos autoa ei löydy taulukosta, niin sitten prosentti menee 29% bensa- ja 30% dieselvehkeet.

nimim. 38% x 1.22 = 5200€ veroa
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Markkina-arvosta valittamaan

Viesti Kirjoittaja RH »

dieselflosse kirjoitti:Terve!

Kun harkitsee verovalituksen tekemistä, niin markkina-arvo on se elementti, johon kannattaa kääntää katseet. Veroprosentista ei ole valittamista, ellei pohjana ole käytetty väärää automallia. Prosentit löytyy tullin sivuilta http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp .

Jos autoa ei löydy taulukosta, niin sitten prosentti menee 29% bensa- ja 30% dieselvehkeet.

nimim. 38% x 1.22 = 5200€ veroa
Just. Veron määrällä ei sinänsä ole merkitystä, vaan sillä, mistä markkina-arvosta se on laskettu. Hulluahan tuossa nykytilanteessa on , että vaihtoautokauppiaiden katteetkin ovat käytännössä autoverollisia. Lisäksi tulli kyllä taitaa edelleenkin yliarvioida autojen todellisia markkina-arvoja. Esimerkiksi ikääntyvä isomoottorinen mersu on kyllä ollut uushankintahinnaltaan pienempimoottorista usein raskaastikin arvokkaampi, mutta vanhempana osat voivat olla toisinkin päin. Harva kuitenkin haluaa vanhaa kalliilla rahalla ylläpidettävää autoa normaaliksi arkikulkineeksi.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Veroprosentista ei ole valittamista, ellei pohjana ole käytetty väärää automallia.
Väärin! Pääsääntöisesti hinnaston kalliimpien autojen prosentit on laskettu väärin, koska yleensä juuri niihin kalliimpiin malleihin on otettu paljon lisävarusteita. Karvalakkimalleihin otetaan harvemmin varusteita ...

Ja kun tulli laskee veroprosentin maksettu vero/OVH niin pieleen mennään ja raskaasti!

Kannattaa pyytää Tullilta kirjallisesti (osoitettu esim veropäätöksen tehneelle henkilölle suoraan) laskenta-aineistoa nähtäväksi. Hallintolain mukaan tieto pitää saada 2 (tai 4) viikon sisällä kirjallisen pyynnön jättämisestä!

Tässä mallia:
Lappeenrannan tulli
Autoverotuksesta vastaava virkamies /___________________________________
Terminaalinxxxx x
PL xx
XXXXX LLLLLLLLLLLLL


N.N
Ffffffffkatu 33
XXXXXX LLLLLLLLLLLLL




Asiakirjan pyytäminen / Autoverotus / Yksilölliset veroprosentit

Haluan tutustua tullin julkaisemien yksilöllisten veroprosenttien laskentaperusteisiin kuukausittain vuoden 1994 Mercedes-Benz 4d C 280 – henkilöauton osalta. Yksilölliset veroprosentit on julkaistu Tullin internet – sivuilla osoitteessa http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp. Pyynnön kohde on eritelty pyynnön sisällön yksilöimiseksi liitteenä olevaan ”Autoveroprosenttitaulukkoon” korostuskynällä.

Haluan asiaan liittyvät asiakirjat Lappeenrannan tulliin nähtäviksi ja jäljennettäväksi.



Lappeenrannassa ____.3.2005


_________________________________
N.N



Viitataan: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 21.5.1999/621

Liite: Autoveroprosenttitaulukko, Mercedes, 1994
Sieltä sitten VIN-koodit talteen ja netistä selvittämään autojen lisöävarusteita ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Avantgarde kirjoitti:Väärin! Pääsääntöisesti hinnaston kalliimpien autojen prosentit on laskettu väärin, koska yleensä juuri niihin kalliimpiin malleihin on otettu paljon lisävarusteita. Karvalakkimalleihin otetaan harvemmin varusteita ...

Ja kun tulli laskee veroprosentin maksettu vero/OVH niin pieleen mennään ja raskaasti!
Hmmm.... Jos nyt oikein tulkitsen tuota autoveron muodostusta, niin oleellista on se, että aikoinaan veroprosentti on ollut mahdollisimman alhainen verrattuna myyntihintaan. Kyse on suhteellisesta arvosta.

Bilia osasi homman ja myivät autoja kovalla katteella, jolloin veron osuus koko hinnasta jäi alas. Tuosta kikkailusta johtuen volvoissa näkee matalia jopa 24%:n veroja. Mersuissa mennään järjestään yli 30%, jopa 38%:iin kuten tuossa omassa kulkimessani.

Jos aikoinaan Veho olisi kikkaillut lisävarusteilla ja laittanut huikean katteen, niin prosentit olisivat mersuissakin matalia.

En tältä istumalta usko tuon verotaulukon lukujen muutosmahdollisuuteen, ainakaan tapauskohtaisesti. Onko esimerkkitapauksia onnistuneesta taulukon muutoksesta? Jos joku osoittaa taulukossa olevan systemaattisen virheen, niin se pitäisi aiheuttaa taulukon korjaamisen.
Terveisin
Tero
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Katsokaa vaikkapa tuosta linkistä http://www.autovero.fi/artikkeli.php?aid=40

Tässä sama copy-pastettuna:
TULLIN VIRHEELLINEN MENETELMÄ AUTOVERON LASKEMISESSA JOHTI YLI VIIDENNEKSEN LIIAN SUUREEN VEROON – VEROPROSENTIT LIIAN KORKEITA MUISSAKIN TAPAUKSISSA

Santtu Turunen


Tuontiautoista ei saa periä enempää veroa kuin sitä on jäljellä samanlaisten suomalaisten autojen jäännösarvossa. Tämän vuoksi Tulli pyrkii määrittämään kullekin autolle niin sanotun yksilöllisen veroprosentin, jonka mukainen osuus veroa auton markkina-arvosta peritään.

Tullin tapaa laskea käytettyjen autojen veroprosentit on useissa yhteyksissä arvosteltu siksi, että sen on katsottu johtavan liiansuuren veron perimiseen tuontiautoista. Tämä artikkeli käsittelee konkreettista tapausta, jossa väitteet liian korkeasta prosentista on osoitettu oikeiksi. Tullin tuonti-Audille laskema veroprosentti 34 osoittautui tarkistettaessa noin 7 prosenttiyksikköä eli viidenneksen todellista aikanaan maksettua veroprosenttia korkeammaksi. Tämän vuoksi veroa perittiin noin 1500 euroa liikaa.

Kysymys ei ole yhdestä yksittäisestä tapauksesta, vaan väärästä menetelmästä historiallisten veroprosenttien määrittämisessä. Näin ollen ongelma koskee useimpia autoveropäätöksiä, joissa mallikohtaista prosenttia on sovellettu. Autoveropäätösten oikaisemisesta onkin odotettavissa yhteiskunnalle kallis prosessi sekä valitusten käsittelyn että palautettavien verojen vuoksi.




Miksi historiallisen veroprosentin määrittäminen on vaikeaa?

Eurooppaoikeudellisesta syrjintäkiellosta seuraa, että käytettynä maahantuotavasta autosta ei saa periä enempää veroa kuin samanlaisen Suomessa jo rekisteröidyn auton arvossa on jäljellä veron osuutta. Jäännösveron määrää laskettaessa eräs keskeinen vaihe on selvittää, kuinka suuri prosenttiosuus auton hinnasta uutena on muodostunut verosta.

Veron osuus uuden auton hinnasta vaihteli vanhan autoverolain aikaan sen vuoksi, että vero oli tietty prosenttiosuus, noin 100 prosenttia, maahantuojan ostohinnasta. Ostohinnalla ja siten veron määrällä ei ollut välitöntä yhteyttä myyntihintaan, eikä veron osuutta myyntihinnasta siten voi laskea pelkästään verolain säännösten perusteella.

Tulli laskee veroprosentit selvittämällä samanlaisista autoista aikanaan Suomeen uusina tuotaessa perityn veron määrän, ja jakamalla tämän auton ohjevähittäishinnalla uutena. Veron määrän Tulli selvittää pääsääntöisesti omista arkistoistaan, ja useissa tapauksissa tieto saadaan euron tarkkuudella. Ohjevähittäishinnan tai paremminkin auton uusarvon määrittäminen on vaikeampaa, koska Tullilla ei yleensä ole tietoa yksittäisten autojen varustetasosta. Tällä tiedolla on kuitenkin olennainen vaikutus siihen, millä hinnalla autoja on aikanaan myyty ja mitä hintaa käyttämällä oikea historiallinen veroprosentti saataisiin laskettua. Tulli olettaa, että auto, joka on ollut maahantuojalle ostohinnaltaan kuukauden halvin ja josta on peritty kuukauden pienin veron määrä, on myyty kokonaan ilman lisävarusteita. Useissa tapauksissa tämä olettama on kuitenkin väärä, sillä melkein kaikkiin autoihin myydään ainakin jonkin verran lisävarusteita.

Case – Audi A4 1.8T quattro

Autovero.fi tarkisti Tullin laskutavan oikeellisuuden eräässä Audi A4 1.8T quattro-autossa. Kun auto oli ensimmäisen kerran rekisteröity maaliskuussa 1997, Tulli käytti veroprosentin laskennassa maaliskuussa 1997 rekisteröityjen autojen veron määriä. Autoja oli tuotu kolme kappaletta. Pienin vero oli noin 78 000 markkaa. Tulli oli jakanut tämän määrän auton ovh-hinnalla ilman lisävarusteita.

Kyseinen autoyksilö jäljitettiin tarkistuslaskentaa varten, jotta voitiin selvittää, sisältyikö autoon lisävarusteita eli johtiko lisävarusteettoman ovh-hinnan (noin 240 000 markkaa) käyttäminen oikeaan veron määrään. Maahantuojan tietokannasta selvisi, että autoon kuului lukuisia lisävarusteita, kuten muun muassa automaatti-ilmastointi, ylimääräinen airbag, alumiinivanteet, urheiluistuimet ja metalliväri. Lisävarusteet ovat melko kalliita, ja tämän vuoksi auton todellinen kauppahinta oli huomattavasti ohjevähittäishintaa korkeampi. Näin ollen veron määrän jakaminen perushinnalla ei johtanut oikeaan tulokseen eikä veroprosentti siis todellisuudessa ollut Tullin käyttämä 34. Jos veron määrä olisi jaettu lisävarusteet sisältävällä hinnalla, veroprosentiksi olisi tullut noin 27.

Tässä tapauksessa väärin ja oikein laskettujen veroprosenttien ero oli noin 7 prosenttiyksikköä. Virheen vuoksi autoveroa perittiin viidennes eli noin 1500 euroa liikaa.

Sama ongelma monissa muissakin tapauksissa

Liian suuren veron periminen ei johtunut ainoastaan tässä yksittäisessä tapauksessa tehdystä virheestä vaan yleisemmästä ongelmasta. Kysymys ei ole yhdestä yksittäisestä tapauksesta, vaan väärästä menetelmästä historiallisten veroprosenttien määrittämisessä. Näin ollen ongelma koskee useimpia autoveropäätöksiä, joissa mallikohtaista prosenttia on sovellettu. Autoveropäätösten oikaisemisesta onkin odotettavissa yhteiskunnalle kallis prosessi sekä valitusten käsittelyn että palautettavien verojen vuoksi. Kaikissa tapauksissa prosentuaalinen virhe ei luultavasti ole niin suuri kuin tässä artikkelissa käsitellyssä autossa, mutta toisaalta verotusarvo ja siten euromääräinen virhe voi monissa tapauksissa olla suurempikin.
Eli maksakoon liikaa veroja kuka haluaa, tosimiehet valittavat ja kiistanalaistavat kaikki Tullin päätökset ja tekemiset 8)
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

En tältä istumalta usko tuon verotaulukon lukujen muutosmahdollisuuteen, ainakaan tapauskohtaisesti. Onko esimerkkitapauksia onnistuneesta taulukon muutoksesta? Jos joku osoittaa taulukossa olevan systemaattisen virheen, niin se pitäisi aiheuttaa taulukon korjaamisen.
Valitusvaiheessa on montkin tapausta. Ongelmana on vain se, että Tullin hidas asioiden käsittely on estänyt näiden tapausten etenemisen Helsingin hallinto-oikeuteen. Mutta kyllä se ennakkopäätös sieltä tulee aikanaa ja noita prosentteja on pakko alkaa muuttamaan. Saadaanpa taas töitä kunnon virkamiesarmeijalle ja oiken olan takaa ...

Saa vain nähdä, joutuuko jokainen oikeutta haluava valittamaan erikseen vai löytyykö asiaan jotain järkeä yhden ennakkopäätöksen perusteella. Veikkaanpa tosin itse, että kaikki joutuvat hakemaan oikeutta itse ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: Oudolta kuulostaa jos menee.

Viesti Kirjoittaja Gate »

[/quote] Ei nyt tarvitse vetää vihannesta haisteluelimeen, mutta kun sinne germanlandiaan menee autoa hakemaan, tehkää ne kotityöt kunnolla, ettei vauhtisokeus iske sitten paikanpäällä ja osta juurikin tuollaisia kulkineita, joissa veroprosentti on reilusti yli 30 %. Liian monta vastaavaa tarinaa kuullut ko reissuista ja sen jälkeen yrittää selitellä muille, kuinka hyvä ja kannattava reissu se sittenkin oli :cry: :cry:[/quote]

Niin, olin kyllä varautunut 36% ja 6500€ veroihin, että sinällään olen tyytyväinen.

Kun taas sitä en ymärrä mitä te noissa kilometreissä pelkäätte, jos ostatte auton tehtaan myymälästä uskotteko että se on ruuvattu? Tai v-50 syntyneeltä naiselta jolla on kaikki kuitit hulloista mukaan lukien jokainen kuitti jokaikisestä aineesta mitä siihen autoon on laitettu.

En usko, että myöskään suomessa olisi ollut sellasta ihmistä jolla on varaa hankkia C:hen tuollasta määrää varusteita. a) siinä ei ole järkeä. b)sellasta ei ole :lol:
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Oudolta kuulostaa jos menee.

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Gate kirjoitti:
Ei nyt tarvitse vetää vihannesta haisteluelimeen, mutta kun sinne germanlandiaan menee autoa hakemaan, tehkää ne kotityöt kunnolla, ettei vauhtisokeus iske sitten paikanpäällä ja osta juurikin tuollaisia kulkineita, joissa veroprosentti on reilusti yli 30 %. Liian monta vastaavaa tarinaa kuullut ko reissuista ja sen jälkeen yrittää selitellä muille, kuinka hyvä ja kannattava reissu se sittenkin oli :cry: :cry:[/quote]

Niin, olin kyllä varautunut 36% ja 6500€ veroihin, että sinällään olen tyytyväinen.

Kun taas sitä en ymärrä mitä te noissa kilometreissä pelkäätte, jos ostatte auton tehtaan myymälästä uskotteko että se on ruuvattu? Tai v-50 syntyneeltä naiselta jolla on kaikki kuitit hulloista mukaan lukien jokainen kuitti jokaikisestä aineesta mitä siihen autoon on laitettu.

En usko, että myöskään suomessa olisi ollut sellasta ihmistä jolla on varaa hankkia C:hen tuollasta määrää varusteita. a) siinä ei ole järkeä. b)sellasta ei ole :lol:[/quote]

Niin mutta vaikka auto onkin hyvin vähän ajettu, kannattaako sitä verottaa oikeilla kilometreillä? Eikö se kannattaisi verottaa keskimääräisen ajomäärän mukaan?
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Vastaa Viestiin