601 nokka ketju karkasi pumpun rattaalta auttakaa!!
601 nokka ketju karkasi pumpun rattaalta auttakaa!!
Eli ketju pääsi kannen aukasun yhteydessä karkaamaan syöttöpumpun rattaalta ja jako meni sekaisin. Auto on siis 124 200D vm.86
Haulla löysin vanhat ohjeet joissa kerrottiin että nokka ykk, kampiakseli ykk, ja sitten pumpun kupeessa olevan tarkastus aukon kohdalle talttapää ruuimeisselin kärjen näköinen merkki niin ajoitus pitäisi olla kohdallaan. No jostain syystä ei lähde käyntiin vaikka tekee mitä. merkkiä ei saa jäämään aukon keskelle vaan se jää aina jompaan kumpaan reunaan reikää.
Millä ilveellä ootte saaneet sen ajoituksen kohdalleen.
Haulla löysin vanhat ohjeet joissa kerrottiin että nokka ykk, kampiakseli ykk, ja sitten pumpun kupeessa olevan tarkastus aukon kohdalle talttapää ruuimeisselin kärjen näköinen merkki niin ajoitus pitäisi olla kohdallaan. No jostain syystä ei lähde käyntiin vaikka tekee mitä. merkkiä ei saa jäämään aukon keskelle vaan se jää aina jompaan kumpaan reunaan reikää.
Millä ilveellä ootte saaneet sen ajoituksen kohdalleen.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Re: 601 nokka ketju karkasi pumpun rattaalta auttakaa!!
Kuulemma siellä on se ajoituksen hianosäätö, itse en asiasta tiedä tuon enempää...
menikö se pumppu 180 astetta pieleen ?
menikö se pumppu 180 astetta pieleen ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
laitat kaikki merkit ykk kohtiinsa (nokka-akseli ja kampiakseli) ja sit pyörität sitä konetta 15 astetta jykk. sillain että jako pysyy paikoillaan sit pyörittelet pumppua sillain, että muu jako ei muutu ja kampiakseli pysyy siinä 15 jykissä ja koitat saada sen lukitus työkalun paikoilleen. sit kun se on naksahtanu paikoilleen pitäs kaikki olla kunnossa. hirveen hankalasti selitetty, mutta toivottavasti oli jotain hyötyä. olikos muuten ruuvatuissa pumpuissa se optimaalinen ajotus 13 astetta jykk?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Niin ja ei kannata ruveta sitä pumppua kääntelemään mihinkään, sillä onhan se ajoitus ollut kohdallaan ennen ketjun luiskahdusta.Ihmettelin vaan mites se ketju on päässyt hyppäämään. Ainakin sprinterin 2.3 koneessa oli sen verran ahdas väli ketjulla, et ei pitäis päästä hyppimään hampaalta
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Re: 601 nokka ketju karkasi pumpun rattaalta auttakaa!!
Näin se ei varmasti lähde käyntiin, tai ainakaan toimi. Eli aloitus on aivan oikein. Merkit kohdalleen. Sitten pyöritetään konetta eteenpäin n.13-14 astetta. Tällöin pitäisi merkin näkyä syöttöpumpun kyljestä. Ketju ei tosiaan periaatteessa pääse hyppäämään. mutta käytännössä näin voi kuitenkin käydä. Jakoketjua voi hyppyyttää myös syöttöpumpun ketjupyörällä, kunhan ottaa alipainepumpun irti ja ja vetää "varmistustapin" alumiinista ulos, jotta ketjua pääsee nostamaan hampaiden yli. Tämä varmistutappi? on periaatteessa samanlainen osa, kuin kannessa olevat jakoketjunkiinnitystapit. Jos hyppyytät ketjua, ota kiristin irti ensin. Melkoinen nujuaminen käytännössä.kautto kirjoitti:Eli ketju pääsi kannen aukasun yhteydessä karkaamaan syöttöpumpun rattaalta ja jako meni sekaisin. Auto on siis 124 200D vm.86
Haulla löysin vanhat ohjeet joissa kerrottiin että nokka ykk, kampiakseli ykk, ja sitten pumpun kupeessa olevan tarkastus aukon kohdalle talttapää ruuimeisselin kärjen näköinen merkki niin ajoitus pitäisi olla kohdallaan. No jostain syystä ei lähde käyntiin vaikka tekee mitä. merkkiä ei saa jäämään aukon keskelle vaan se jää aina jompaan kumpaan reunaan reikää.
Millä ilveellä ootte saaneet sen ajoituksen kohdalleen.
Melkein helpompi on kuitenkin pyörittää kone tähän asentoon 13 astetta JYKK ja irrottaa pumppu ja laittaa hahlo pumpunkyljessä kohdalleen. Jotta pumpun saa pysymään paikallaan, on se lukittava, vaikkapa poranterästä tehdyllä hahlotyökalulla. Pumpun kiinnityspultti alipainepumpun alla on vasenkätisellä kierteellä!
Vai onko ketju päässyt hyppäämään hampaiden yli kampiakselilla? Sielläkin on tosin sellainen nappula, ettei pitäisi päästä hyppäämään, mutta voi olla mennyt poikki joskus..
Jos laittaisi ketjun ja syöttöpumpun rattaan väliin pellin palan, niin sitten olisi helppo hyppyyttää ketjua. Silloin täytyy nykäistä se tappi pois, joka estää tuon ketjun hyppimisen hampaiden yli omia aikojaan. En vaan muista mahtuuko pelti sinne väliin, kun irrottaa vaan ketjunkiristimen...
Jos ajoituksen laittaa kohdalleen irrottamalla syöttöpumpun, niin kannattaa uusia samalla se iso O-rengas sinne moottorilohkon ja pumpun väliin, tuppaa helposti vuotamaan öljyä sieltä vanhalla tiivisteellä
Jos laittaisi ketjun ja syöttöpumpun rattaan väliin pellin palan, niin sitten olisi helppo hyppyyttää ketjua. Silloin täytyy nykäistä se tappi pois, joka estää tuon ketjun hyppimisen hampaiden yli omia aikojaan. En vaan muista mahtuuko pelti sinne väliin, kun irrottaa vaan ketjunkiristimen...
Jos ajoituksen laittaa kohdalleen irrottamalla syöttöpumpun, niin kannattaa uusia samalla se iso O-rengas sinne moottorilohkon ja pumpun väliin, tuppaa helposti vuotamaan öljyä sieltä vanhalla tiivisteellä

w115,123,124,126,210 yms.
Kampiakselin merkki yläkuolokohdassa ja silloin nokka-akselin hammaspyörän merkin pitää sattua kohdikkain vastinmerkin kanssa.
Ennen ketjun irrotusta kannattaa vielä tehdä ketjuun ja nokka-akselin hammaspyörään maalitäplällä merkit, jotta asennusvaiheessa ketju saadaan oikealle kohdalle (varmistuksen varmistus).
Ennen ketjun irrotusta kannattaa vielä tehdä ketjuun ja nokka-akselin hammaspyörään maalitäplällä merkit, jotta asennusvaiheessa ketju saadaan oikealle kohdalle (varmistuksen varmistus).
..
Sekin voi olla mahdollista. Kokeile löysätä suutinputkia tyhjäkäynnillä yksi kerrallaan
jos putken löysääminen ei vaikuta käyntiin juuri mitään, niin siinä on vika... Vai joko olet löytänyt viallisen suuttimen?

w115,123,124,126,210 yms.