601 nokka ketju karkasi pumpun rattaalta auttakaa!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

601 nokka ketju karkasi pumpun rattaalta auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja kautto »

Eli ketju pääsi kannen aukasun yhteydessä karkaamaan syöttöpumpun rattaalta ja jako meni sekaisin. Auto on siis 124 200D vm.86

Haulla löysin vanhat ohjeet joissa kerrottiin että nokka ykk, kampiakseli ykk, ja sitten pumpun kupeessa olevan tarkastus aukon kohdalle talttapää ruuimeisselin kärjen näköinen merkki niin ajoitus pitäisi olla kohdallaan. No jostain syystä ei lähde käyntiin vaikka tekee mitä. merkkiä ei saa jäämään aukon keskelle vaan se jää aina jompaan kumpaan reunaan reikää.

Millä ilveellä ootte saaneet sen ajoituksen kohdalleen.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 601 nokka ketju karkasi pumpun rattaalta auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuulemma siellä on se ajoituksen hianosäätö, itse en asiasta tiedä tuon enempää...

menikö se pumppu 180 astetta pieleen ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Pumpun ajoitus 15* JYYK:n EI yläkuolokohtaan :cry:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

laitat kaikki merkit ykk kohtiinsa (nokka-akseli ja kampiakseli) ja sit pyörität sitä konetta 15 astetta jykk. sillain että jako pysyy paikoillaan sit pyörittelet pumppua sillain, että muu jako ei muutu ja kampiakseli pysyy siinä 15 jykissä ja koitat saada sen lukitus työkalun paikoilleen. sit kun se on naksahtanu paikoilleen pitäs kaikki olla kunnossa. hirveen hankalasti selitetty, mutta toivottavasti oli jotain hyötyä. olikos muuten ruuvatuissa pumpuissa se optimaalinen ajotus 13 astetta jykk?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Niin ja ei kannata ruveta sitä pumppua kääntelemään mihinkään, sillä onhan se ajoitus ollut kohdallaan ennen ketjun luiskahdusta.Ihmettelin vaan mites se ketju on päässyt hyppäämään. Ainakin sprinterin 2.3 koneessa oli sen verran ahdas väli ketjulla, et ei pitäis päästä hyppimään hampaalta
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Kiitos avusta.
yritän tehdä sen työkalun illalla kun kerkeän.
Eihän se pysty menemään 180 astetta väärin jos on nokan merkki ykk kun on samman kokoinen ratas kun nokkaakselilla.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 601 nokka ketju karkasi pumpun rattaalta auttakaa!!

Viesti Kirjoittaja JP74 »

kautto kirjoitti:Eli ketju pääsi kannen aukasun yhteydessä karkaamaan syöttöpumpun rattaalta ja jako meni sekaisin. Auto on siis 124 200D vm.86

Haulla löysin vanhat ohjeet joissa kerrottiin että nokka ykk, kampiakseli ykk, ja sitten pumpun kupeessa olevan tarkastus aukon kohdalle talttapää ruuimeisselin kärjen näköinen merkki niin ajoitus pitäisi olla kohdallaan. No jostain syystä ei lähde käyntiin vaikka tekee mitä. merkkiä ei saa jäämään aukon keskelle vaan se jää aina jompaan kumpaan reunaan reikää.

Millä ilveellä ootte saaneet sen ajoituksen kohdalleen.
Näin se ei varmasti lähde käyntiin, tai ainakaan toimi. Eli aloitus on aivan oikein. Merkit kohdalleen. Sitten pyöritetään konetta eteenpäin n.13-14 astetta. Tällöin pitäisi merkin näkyä syöttöpumpun kyljestä. Ketju ei tosiaan periaatteessa pääse hyppäämään. mutta käytännössä näin voi kuitenkin käydä. Jakoketjua voi hyppyyttää myös syöttöpumpun ketjupyörällä, kunhan ottaa alipainepumpun irti ja ja vetää "varmistustapin" alumiinista ulos, jotta ketjua pääsee nostamaan hampaiden yli. Tämä varmistutappi? on periaatteessa samanlainen osa, kuin kannessa olevat jakoketjunkiinnitystapit. Jos hyppyytät ketjua, ota kiristin irti ensin. Melkoinen nujuaminen käytännössä.

Melkein helpompi on kuitenkin pyörittää kone tähän asentoon 13 astetta JYKK ja irrottaa pumppu ja laittaa hahlo pumpunkyljessä kohdalleen. Jotta pumpun saa pysymään paikallaan, on se lukittava, vaikkapa poranterästä tehdyllä hahlotyökalulla. Pumpun kiinnityspultti alipainepumpun alla on vasenkätisellä kierteellä!
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Vai onko ketju päässyt hyppäämään hampaiden yli kampiakselilla? Sielläkin on tosin sellainen nappula, ettei pitäisi päästä hyppäämään, mutta voi olla mennyt poikki joskus..

Jos laittaisi ketjun ja syöttöpumpun rattaan väliin pellin palan, niin sitten olisi helppo hyppyyttää ketjua. Silloin täytyy nykäistä se tappi pois, joka estää tuon ketjun hyppimisen hampaiden yli omia aikojaan. En vaan muista mahtuuko pelti sinne väliin, kun irrottaa vaan ketjunkiristimen...

Jos ajoituksen laittaa kohdalleen irrottamalla syöttöpumpun, niin kannattaa uusia samalla se iso O-rengas sinne moottorilohkon ja pumpun väliin, tuppaa helposti vuotamaan öljyä sieltä vanhalla tiivisteellä :x
w115,123,124,126,210 yms.
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Nyt toimii. Mutta käy epätasaisesti. Pitääkö nokkaakselin merkin olla kohdallaan silloin kun on kampiakselilta 0-astetta vai sama kuin pumpulla eli 13 JYKK. Nyt on nollassa ja käy matalilla kierroksilla epätasaisesti. Puolella kaasulla käy aivan normaalisti.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Kampiakselin merkki yläkuolokohdassa ja silloin nokka-akselin hammaspyörän merkin pitää sattua kohdikkain vastinmerkin kanssa.

Ennen ketjun irrotusta kannattaa vielä tehdä ketjuun ja nokka-akselin hammaspyörään maalitäplällä merkit, jotta asennusvaiheessa ketju saadaan oikealle kohdalle (varmistuksen varmistus).
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

kautto kirjoitti: käy matalilla kierroksilla epätasaisesti. Puolella kaasulla käy aivan normaalisti.
Taitaapi olla syöttöhetki pikkuisen liian myöhäisellä.. (yhden hampaan verran)
w115,123,124,126,210 yms.
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Ei pitäisi olla. Se on 13 JYKK ja nokka on 0. epäilen että yksi ruiskusuutin on rikki (ei anna soppaa pienillä kierroksilla).
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Sekin voi olla mahdollista. Kokeile löysätä suutinputkia tyhjäkäynnillä yksi kerrallaan :arrow: jos putken löysääminen ei vaikuta käyntiin juuri mitään, niin siinä on vika... Vai joko olet löytänyt viallisen suuttimen?
w115,123,124,126,210 yms.
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Nelos pytyn suutin suli turbokokeilun yhteydessä ja vaihdoin sen. Epäilen että kyseinen suutin olisi viallinen.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
kautto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 28.09.2005 12:19
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja kautto »

Syy käynnin epä tasaisuuteen oli karstaiset venttiilit ja pakokanavat. Nyt on uusi nokka ketju ja venttiilivarrenkumit ja käy nätisti.
200D
ostetaan pieni ahdin + kuuleri
Vastaa Viestiin