Kalkatusta koneesta...w124 200d -85

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spectre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.08.2005 22:05
Paikkakunta: Ylivieska

Kalkatusta koneesta...w124 200d -85

Viesti Kirjoittaja spectre »

Eli kone "kalkattaa" ku lämpimäksi ajelee.Tyhjäkäynnillä kuuluu parhaiten, sitten kun kierroksia nostaa kalkatus häviää... Voisko vika olla jakoketkussa? Vai onko noita mahdollisuuksia useitakin? Kylmänä käy tosi nätisti, oikein kehuja oon saanu :D koneella on kyllä jo ajettu reilut 600tkm
W124 300d -88
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Ettei vaan tuo hihnan kiristäjän iskari kalkattaisi.
Ota iso meisseli tai rengasrauta ja väännä iskaria koneen käydessä. Jos loppuu kalkatus, niin iskarin reiät soikeat/väljät. Joko uusi iskari tai entisen puslaus.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
spectre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.08.2005 22:05
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja spectre »

Kokeilin väännellä sitäkin, mutta ei ollut mitään vaikutusta "kalkatukseen". Toi kalkatus ei kuulu vain lämpimällä koneella ja jostain pumpun kohilta se tulee, kierroksia kun käyttää niin kestää vähän aikaa kun se alkaa pikkuhiljaa taas tulemaan takaisin. Kaasuvivuston iskari sieltä ainakin puuttu kun katselin sinne äsken... Pitää jatkaa tarkistelua.
W124 300d -88
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Onko ketjun kiristin vaihettu millon :?:
Avatar
spectre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.08.2005 22:05
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja spectre »

Ei kyl mitään hajuu... Ei tää auto oo ollu mulla ku pari kuukautta vasta.
W124 300d -88
Avatar
Nokitykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 08.04.2003 09:51
Paikkakunta: Kurikka/Vaasa

Jakoketjunkiristin

Viesti Kirjoittaja Nokitykki »

Kannattaa vaihtaa. Omassa ex-pirssissä oli ihan finaalissa. Kolisi tosi rumasti lämpöisenä tyhjäkäynnillä. Ei edes maksa kuin jokusen kympin.
jok74
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 08.10.2005 19:18
Paikkakunta: Nurmooo
Viesti:

Re: Kalkatusta koneesta...w124 200d -85

Viesti Kirjoittaja jok74 »

Fiksattu...
Viimeksi muokannut jok74, La 06.05.2006 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Re: Kalkatusta koneesta...w124 200d -85

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

jok74 kirjoitti:
spectre kirjoitti:Eli kone "kalkattaa" ku lämpimäksi ajelee.Tyhjäkäynnillä kuuluu parhaiten, sitten kun kierroksia nostaa kalkatus häviää... Voisko vika olla jakoketkussa? Vai onko noita mahdollisuuksia useitakin? Kylmänä käy tosi nätisti, oikein kehuja oon saanu :D koneella on kyllä jo ajettu reilut 600tkm
Mun -88 200d tekee aivan samaa, kylmänä käynti kuullostaa varsin hyvältä mutta lämpimänä käyntiääni on tosi kauhea, kalkattaa oikein reilusti. Paikalliset gurut olivat sitä mieltä, että kannentiiviste vuotaa ja öljyn lämmetessä ja notkistuessa ei tyhjäkäynnillä paineet koneessa ole kovin korkeat ja ketju löystyy ja automaattinen paineentasaus ei toimi.
Jotenkin näin se meni...

Itse olen aika käsi näitten kanssa mutta senhän takia on ne jotka tietää, joten jos tuo kommenttini on ihan reisillä, korjatkaa.
Sama kysymys sullekki ko mitä tuosa ylempänä kysyin. Jos vastaus on ei, niin kannattaa vaihtaa. Saattaapi vika korjaantua :shock:
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

PaHa kirjoitti:
Ääni lienee kalkatusta, eli alipainepumppu ongelma voidaan unohtaa? Selviää kun remmin ottaa hetkeksi pois päältä.
Ei selviä alipainepumpun ääni hihnaa irrottamalla, mutta kannattaa silti kokeilla. Voi olla vaikkapa kampiakselin päästä hihnapyörä löysällä.
Avatar
spectre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.08.2005 22:05
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja spectre »

Ei näköjään aina kuulu edes lämpimänä tuo ääni, huomasin tossa tänään että kävi tosi nätisti vaikka oli ajettu jo jonkin aikaa... Jakoketju ja kiristin menee vaihtoon 2viikon päästä, saa nähä häviääkö ääni sen jälkeen.
W124 300d -88
Avatar
spectre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.08.2005 22:05
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja spectre »

Tänään tarkemmin tutkittuani, huomasin että kun tämä "ääni" alkaa kuulumaan niin myös se alkaa täryttään koko autoa. Ääni ei ole kovin voimakas ja kuuluu jotenkin näin "täkätäkätäkätäkä". Olikohan tuo nyt tarpeeksi vaikeasti selitetty? :lol:
W124 300d -88
Ville77
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 27.10.2005 15:53

Viesti Kirjoittaja Ville77 »

spectre kirjoitti:Tänään tarkemmin tutkittuani, huomasin että kun tämä "ääni" alkaa kuulumaan niin myös se alkaa täryttään koko autoa. Ääni ei ole kovin voimakas ja kuuluu jotenkin näin "täkätäkätäkätäkä". Olikohan tuo nyt tarpeeksi vaikeasti selitetty? :lol:
hmm... nyt alkaa jo kolina siirtyä tuonne voimansiirto-osastolle :)
seppo1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 27.12.2004 19:48
Paikkakunta: Pertteli

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Ville77 kirjoitti:
spectre kirjoitti:Tänään tarkemmin tutkittuani, huomasin että kun tämä "ääni" alkaa kuulumaan niin myös se alkaa täryttään koko autoa. Ääni ei ole kovin voimakas ja kuuluu jotenkin näin "täkätäkätäkätäkä". Olikohan tuo nyt tarpeeksi vaikeasti selitetty? :lol:
h :arrow: mm... nyt alkaa jo kolina siirtyä tuonne voimansiirto-osastolle :)
KANSITIIVISTE,MIKÄ HÄVITTÄÄ ÖLJYNPAINEET NOSTAJISTA.KETJUNKIRISTIMEN VAIHTO TURHAA HOMMAA.
mersu1
Avatar
spectre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.08.2005 22:05
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja spectre »

En usko että turhaa hommaa, enkä olis ihan varma tosta kannenkaantiivisteestä. Jotkut sanoi että pumpun säädätyksen jälkeen saattais loppua ääni... Öljynpaineet pysyy siinä 2,3 ja min.1,6:ssa tyhjäkäynnillä lämpimänä. Sitten ku on vähän aikaa auto seissyt ja laittaa uudestaan käyntiin niin kuuluu täkätys vähän aikaa ja käy taas normaalisti jonkun aikaa. Paineet ku laskee siihen 2 ja alemmas niin siinä kohti täkättää.... :?
W124 300d -88
Avatar
Nokitykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 08.04.2003 09:51
Paikkakunta: Kurikka/Vaasa

edelleen jakoketjun kiristin

Viesti Kirjoittaja Nokitykki »

kun ketju löystyy, myös pumpun ajoitus alkaa heitellä joten ravistaa konetta.
Yllättävän monessa reilusti sisäänajetussa mersussa on kulunut kiristin, ei tosin yhtä huonossa kunnossa, mutta antaa kuitenkin sivuääntä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei välttämättä oo kyllä mikään kansipahvi. sieltä taitaa tulla sellasta sinistä savua pakarinpäästä jos on menny pahvi, tai sit tulee painesta jäähdytysjärjestelmään, tai sit menee öljyt ja vedet sekasin... jotkut sanoo, et moottoriöljyn täyttöaukon korkki muuttu valkoseks sisäpualelta, ku menee vedet ja öljyt sekasin. mene ja tiedä. mut en usko tohon pahvin rikkoutumuseen, ellei oo muita onkelmia. todennäkösesti se on se ketjun kiristin tai nostajat. ne ainaki alkaa kalkattaa. voi olla myös pakosarja halki, se pitää sellasen siksutuksen, jos se on vähän halki ja vuataa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
spectre
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 16.08.2005 22:05
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja spectre »

Tässä ensviikolla varmaankin aletaan vaihtelemaan tuota kiristäjää ja ketjua. Kysynkin nyt että miten tämä ketjun vaihto tapahtuu? Tarviiko hommata mitään muuta kuin kiristäjän ja ketjun? Ite oon aika käsi näitten koneitten kanssa... :)
W124 300d -88
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

kerrohan sitten auttoko remppa....itelläni on ihan samaa onkelmaa 190D:n kanssa.....epäilisin noita nostajia ekana. mutta saa nyt nähä....ei oo varaa miulla ruveta viellä laittamaan
:)
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Öljyn paine pääsee kyllä karkaamaan samaan tilaan jossa jakoketju pyörii, kun kannen tiiviste alkaa pettämään öljykanavan kohdalta kannen etuosassa.Ei sotke vesiä eikä vielä välttämättä työnnä vielä öljyä sylinteriin.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Vastaa Viestiin