W123 kojetaulun kello ei pelitä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

W123 kojetaulun kello ei pelitä.

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Elikkäs W123:sen kello lopetti toimintansa, vaihdoin kaikki huonon näköset sulakkeet konehuoneen puolelta ja putsasin kaikki kontaktit. Ei jeesannut, onko kellolla jossain jokin hapettuva liitin, tms?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Korjasin W123:sen kellon joskus vuonna miekka ja kilpi, sieltä oli muistaakseni lähtenyt joku "ratas" irti. Kello tosin raksutti ihan selvästi, viisarit vaan ei liikkuneet tippaakaan. :)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

eikös siellä kellossa ollu joku kondesaattori mikä hajoaa,sen vaihtamalla sai taas toimimaan
dodge dart 1967
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

santtu kirjoitti:eikös siellä kellossa ollu joku kondesaattori mikä hajoaa,sen vaihtamalla sai taas toimimaan
Sellainen "mutikkahan" siellä yleensä tulee tiensä päähän, ja virta katkeaa.
Helppo vaihtaa itse.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Kiitos vastauksista!
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

hajonneet kondensaattorin "päätylevy" on usein silminnähden pullistunut(ainakin tietokonepuolella. se sisus turpoaa piloille.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

mulla oli joskus kellossa sellainen vika et kun jätin auton illalla pihaan niin kello kävi ihan normaalisti ja kun aamulla hyppäsin autoon niin kello näytti aina jotain viiden ja kuuden väliltä eli se oli pysähtynyt ja sitten virrat päälle ja kello aikaan niin taas pelitti. eli kun sammutti virran niin kello kävi about 8 tuntia ja sit pysähtyi. johtuiko tämä vika tuosta konkasta, itse kun en sitä tarkemmin silloin tutkinut kun vaihdoin koko mittariston melko pian sen jälkeen kun tuo vika ilmeni
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Juu, kyllä tuo kuulostaisi kondensaattorivialle.

Kondensaattorin virranvaraus-kyky on laskenut, ja riittää enää käyttämään kelloa tuon tuntimäärän virtojen katkaisun jälkeen.
kuitsi kirjoitti:mulla oli joskus kellossa sellainen vika et kun jätin auton illalla pihaan niin kello kävi ihan normaalisti ja kun aamulla hyppäsin autoon niin kello näytti aina jotain viiden ja kuuden väliltä eli se oli pysähtynyt ja sitten virrat päälle ja kello aikaan niin taas pelitti. eli kun sammutti virran niin kello kävi about 8 tuntia ja sit pysähtyi. johtuiko tämä vika tuosta konkasta, itse kun en sitä tarkemmin silloin tutkinut kun vaihdoin koko mittariston melko pian sen jälkeen kun tuo vika ilmeni
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

wictro kirjoitti:Kondensaattorin virranvaraus-kyky on laskenut, ja riittää enää käyttämään kelloa tuon tuntimäärän virtojen katkaisun jälkeen
Ei ihan niin mutta sinnepäin. Väittäisin että kellojen pysähtelyyn liittyy aina pakkanen ja alijännitteet. Jos pakkasta ei ole niin alijännitteen on oltava todella suuri tai kellon koneistossa on liikaa kitkaa.

Kyllä sinne kelloon menee virtaa vaikka konkkia ei olisi olemassakaan. Kysymys ei ole siitä että kondensaattori varaa virran jonka avulla kello käy X-määrä tunteja kun virrat on sammuttanut. Virtaa menee koko ajan kelloon, kondensaattorit (huom! 2.kondensaattoria) auttavat kelloa selviämään pakkasessa ja alijännitteistä. Jos konkat ovat lopussa niin silloin kello jätättää.

Vaihdoin tuohon omaan rällättimeen kellon about 1.vuosi sitten juuri tuon kiusallisen ongelman takia. Kesällä aikarauta näytti oikein, mutta loka-maaliskuussa sillä ei tehnyt mitään. Tarkoitus oli alunperin vaihtaa konkat alkup. kelloon, mutta huomasin että -79 kello toimi pakastimessa jopa 4,5 V alijännitteellä!!!

(Tein siis testin vm. -79 mittaristosta puretulle kellolle siten että otin DC-virtalähteestä 13-4,5 V virran ja kello raksutti pakastimessa noin -15 celssiuksen lämpötilassa useita päiviä. Jännitettä pudotettiin -2 V /päivä.)


Toi vm.-79 kello piti aikansa koko testauksen ajan joten vaihdoin sen päikseen entiseen. Siitä en tiedä onko siinä laadukkaammat konkat kuin -84 tai onko joku vaihtanut joskus tuohon konkat. Kuitenkin toimii ja raksuttaa. Konkkien vaihtokaan ei ole vaikea juttu, tosin selvisin helpommalla tällä kertaa.

Nyt en muista minkä arvoiset konkat noissa on, joku muu ehkä muistaa. Teit sitten mitä tahansa mutta kannattaa tehdä pakastintesti alijännitteellä niin mahd. asennus ei mene hukkaan. Jos ostat konkkia niin mainitse mihin käyttöön tulevat (minulla on mielikuva että pakkasen kestävät ovat erikseen).

Mulla on varalla vielä oma vanha -84 kello Tuusulassa (varaosa-autossa jemmassa) jos tarvetta ilmenee. Tosin siihen juuri joutuu vaihtamaan ne konkat. Muuten ihan toimiva peli yli -5 cels. lämpötiloissa.
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rönttä »

mulla tekee tuota pysähdystä kelloon ku auto on kylmässä = pakkasessa yön niin kello on pysähyny muuten ok? osaako joku sanoa jotain?
Trust me I know what I'm doing...
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

rönttä kirjoitti:mulla tekee tuota pysähdystä kelloon ku auto on kylmässä = pakkasessa yön niin kello on pysähyny muuten ok? osaako joku sanoa jotain?
^ Lue toi edellinen viesti, siinä on pelkästään pakkasesta juttua. Eli konkat vaihtoon.
Avatar
Wille
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 11.07.2005 22:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wille »

Missä nää konkat sijaitsevat?
Kellon koneistossa?
ex w201 -85 200d nahoilla
r.i.p w123 -80 300d manuaali 5l/100 (öljyä)
r.i.p w123 -80 300d tomaatti kattoluukulla
w123 -76 240d museoprojekti
ex w123 -85 200d vanha taksi saatana.
w123 -84 300TurboD Korjauksessa
W123 -84 240D uusin
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Tere !

100 mikroFaradia ja 35 V. Maksavat esim PartCo Oy:ssä muistaakseni 18 c/kpl. Jos kello jätättää pakkasessa, niin vikana on nimenomaan vanhentuneet konkat, joiden varauskyky mennyt.

Konkkia on kaksi ja ne sijaitsevat kellon koneistossa. Kello pitää siis ensin purkaa pois mittaristosta ja irroittaa viisarit ja kellotaulu, että pääsee käsiksi. Ei ole kovin paha rasti. Konkat ovat n. 12 mm halkaisijaltaan ja sylinterin muotoiset.

Voisin soveltuvaa korvausta vastaan askarrella tuon konkkien vaihdon, jos jotakuta kiinnostaa. Mikäli nopeusmittari näyttää pieleen, siihenkin löytyy hoitoa. YV:llä tavoittaa.


T:Wade


Nyt en muista minkä arvoiset konkat noissa on, joku muu ehkä muistaa. Teit sitten mitä tahansa mutta kannattaa tehdä pakastintesti alijännitteellä niin mahd. asennus ei mene hukkaan. Jos ostat konkkia niin mainitse mihin käyttöön tulevat (minulla on mielikuva että pakkasen kestävät ovat erikseen).
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Minulla kello pysähtyi kokonaan ja oli seisoksissa n. vuoden. Ei löytynyt näkyvää vikaa töpseleistä, eikä sulakkeista.
Korjaantui sitten itsestään ja on toiminut nyt taas pari vuotta.
Epäilenpä, että autoni osaa korjata itse itseään. :shock:
Christine...
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Onko w114/115 kellot samanlaisia rakenteeltaan kuin w123?..
Eli en tarkoita ulkonäköä vaan toimintaperiaatetta konkkineen kaikkineen..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Vastaa Viestiin