W123 kojetaulun kello ei pelitä.
W123 kojetaulun kello ei pelitä.
Elikkäs W123:sen kello lopetti toimintansa, vaihdoin kaikki huonon näköset sulakkeet konehuoneen puolelta ja putsasin kaikki kontaktit. Ei jeesannut, onko kellolla jossain jokin hapettuva liitin, tms?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Korjasin W123:sen kellon joskus vuonna miekka ja kilpi, sieltä oli muistaakseni lähtenyt joku "ratas" irti. Kello tosin raksutti ihan selvästi, viisarit vaan ei liikkuneet tippaakaan. 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
mulla oli joskus kellossa sellainen vika et kun jätin auton illalla pihaan niin kello kävi ihan normaalisti ja kun aamulla hyppäsin autoon niin kello näytti aina jotain viiden ja kuuden väliltä eli se oli pysähtynyt ja sitten virrat päälle ja kello aikaan niin taas pelitti. eli kun sammutti virran niin kello kävi about 8 tuntia ja sit pysähtyi. johtuiko tämä vika tuosta konkasta, itse kun en sitä tarkemmin silloin tutkinut kun vaihdoin koko mittariston melko pian sen jälkeen kun tuo vika ilmeni
Juu, kyllä tuo kuulostaisi kondensaattorivialle.
Kondensaattorin virranvaraus-kyky on laskenut, ja riittää enää käyttämään kelloa tuon tuntimäärän virtojen katkaisun jälkeen.
Kondensaattorin virranvaraus-kyky on laskenut, ja riittää enää käyttämään kelloa tuon tuntimäärän virtojen katkaisun jälkeen.
kuitsi kirjoitti:mulla oli joskus kellossa sellainen vika et kun jätin auton illalla pihaan niin kello kävi ihan normaalisti ja kun aamulla hyppäsin autoon niin kello näytti aina jotain viiden ja kuuden väliltä eli se oli pysähtynyt ja sitten virrat päälle ja kello aikaan niin taas pelitti. eli kun sammutti virran niin kello kävi about 8 tuntia ja sit pysähtyi. johtuiko tämä vika tuosta konkasta, itse kun en sitä tarkemmin silloin tutkinut kun vaihdoin koko mittariston melko pian sen jälkeen kun tuo vika ilmeni
Ei ihan niin mutta sinnepäin. Väittäisin että kellojen pysähtelyyn liittyy aina pakkanen ja alijännitteet. Jos pakkasta ei ole niin alijännitteen on oltava todella suuri tai kellon koneistossa on liikaa kitkaa.wictro kirjoitti:Kondensaattorin virranvaraus-kyky on laskenut, ja riittää enää käyttämään kelloa tuon tuntimäärän virtojen katkaisun jälkeen
Kyllä sinne kelloon menee virtaa vaikka konkkia ei olisi olemassakaan. Kysymys ei ole siitä että kondensaattori varaa virran jonka avulla kello käy X-määrä tunteja kun virrat on sammuttanut. Virtaa menee koko ajan kelloon, kondensaattorit (huom! 2.kondensaattoria) auttavat kelloa selviämään pakkasessa ja alijännitteistä. Jos konkat ovat lopussa niin silloin kello jätättää.
Vaihdoin tuohon omaan rällättimeen kellon about 1.vuosi sitten juuri tuon kiusallisen ongelman takia. Kesällä aikarauta näytti oikein, mutta loka-maaliskuussa sillä ei tehnyt mitään. Tarkoitus oli alunperin vaihtaa konkat alkup. kelloon, mutta huomasin että -79 kello toimi pakastimessa jopa 4,5 V alijännitteellä!!!
(Tein siis testin vm. -79 mittaristosta puretulle kellolle siten että otin DC-virtalähteestä 13-4,5 V virran ja kello raksutti pakastimessa noin -15 celssiuksen lämpötilassa useita päiviä. Jännitettä pudotettiin -2 V /päivä.)
Toi vm.-79 kello piti aikansa koko testauksen ajan joten vaihdoin sen päikseen entiseen. Siitä en tiedä onko siinä laadukkaammat konkat kuin -84 tai onko joku vaihtanut joskus tuohon konkat. Kuitenkin toimii ja raksuttaa. Konkkien vaihtokaan ei ole vaikea juttu, tosin selvisin helpommalla tällä kertaa.
Nyt en muista minkä arvoiset konkat noissa on, joku muu ehkä muistaa. Teit sitten mitä tahansa mutta kannattaa tehdä pakastintesti alijännitteellä niin mahd. asennus ei mene hukkaan. Jos ostat konkkia niin mainitse mihin käyttöön tulevat (minulla on mielikuva että pakkasen kestävät ovat erikseen).
Mulla on varalla vielä oma vanha -84 kello Tuusulassa (varaosa-autossa jemmassa) jos tarvetta ilmenee. Tosin siihen juuri joutuu vaihtamaan ne konkat. Muuten ihan toimiva peli yli -5 cels. lämpötiloissa.
Tere !
100 mikroFaradia ja 35 V. Maksavat esim PartCo Oy:ssä muistaakseni 18 c/kpl. Jos kello jätättää pakkasessa, niin vikana on nimenomaan vanhentuneet konkat, joiden varauskyky mennyt.
Konkkia on kaksi ja ne sijaitsevat kellon koneistossa. Kello pitää siis ensin purkaa pois mittaristosta ja irroittaa viisarit ja kellotaulu, että pääsee käsiksi. Ei ole kovin paha rasti. Konkat ovat n. 12 mm halkaisijaltaan ja sylinterin muotoiset.
Voisin soveltuvaa korvausta vastaan askarrella tuon konkkien vaihdon, jos jotakuta kiinnostaa. Mikäli nopeusmittari näyttää pieleen, siihenkin löytyy hoitoa. YV:llä tavoittaa.
T:Wade
Nyt en muista minkä arvoiset konkat noissa on, joku muu ehkä muistaa. Teit sitten mitä tahansa mutta kannattaa tehdä pakastintesti alijännitteellä niin mahd. asennus ei mene hukkaan. Jos ostat konkkia niin mainitse mihin käyttöön tulevat (minulla on mielikuva että pakkasen kestävät ovat erikseen).
100 mikroFaradia ja 35 V. Maksavat esim PartCo Oy:ssä muistaakseni 18 c/kpl. Jos kello jätättää pakkasessa, niin vikana on nimenomaan vanhentuneet konkat, joiden varauskyky mennyt.
Konkkia on kaksi ja ne sijaitsevat kellon koneistossa. Kello pitää siis ensin purkaa pois mittaristosta ja irroittaa viisarit ja kellotaulu, että pääsee käsiksi. Ei ole kovin paha rasti. Konkat ovat n. 12 mm halkaisijaltaan ja sylinterin muotoiset.
Voisin soveltuvaa korvausta vastaan askarrella tuon konkkien vaihdon, jos jotakuta kiinnostaa. Mikäli nopeusmittari näyttää pieleen, siihenkin löytyy hoitoa. YV:llä tavoittaa.
T:Wade
Nyt en muista minkä arvoiset konkat noissa on, joku muu ehkä muistaa. Teit sitten mitä tahansa mutta kannattaa tehdä pakastintesti alijännitteellä niin mahd. asennus ei mene hukkaan. Jos ostat konkkia niin mainitse mihin käyttöön tulevat (minulla on mielikuva että pakkasen kestävät ovat erikseen).
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Onko w114/115 kellot samanlaisia rakenteeltaan kuin w123?..
Eli en tarkoita ulkonäköä vaan toimintaperiaatetta konkkineen kaikkineen..
Eli en tarkoita ulkonäköä vaan toimintaperiaatetta konkkineen kaikkineen..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)