Tuulilasinpyyhin pysähtyi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
haupitsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 22.10.2005 13:32

Tuulilasinpyyhin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja haupitsi »

Kesken mukavan myrskykelin W202:n pyyhin pysähtyi keskelle
lasia. Moottori tuntuu toimivan äänestä päätellen mutta varsi
ei liiku. Ilmeisesti jotain on irronnut jostain?
Onko vastaavia kokemuksia?
Kuinkahan isotöinen homma tuon systeemin sisälle vilkaiseminen
on? Lähteekö pyyhkimen "keskiömuovi" helpolla irti?

/H
haupitsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 22.10.2005 13:32

Tuulilasinpyyhin pysähtyi

Viesti Kirjoittaja haupitsi »

Kas perkule, tätä on näköjään liikkeella, joltain kohtalotoverilta näköjään
meni pyyhin aiemmassa viestiketjussa tänään myös....
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

rasvaa pyyhkijän akseliin!!!

Viesti Kirjoittaja karjis »

Kuten otsikossa mainitsin rasvaa akseliin, joka liikuttaa pyyhkijää edestakaisin pituus-suunnassa! Itse käytän sitkistyvää spray-vaseliinia!
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ei taida tällä kerralla pelkkä spray auttaa jos moottori pyörii tyhjänä.
Epäilen muovista ulkokehää pyyhkijän sisällä tai vivusto on irronnut pyyhkijän takaa.
Helppo homma purkaa se atomeiksi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Hyvällä tuurilla voi olla vaan löystynyt se mutteri, millä pyyhkijän vivusto kiinnittyy moottoriin..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
kustomi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe 03.10.2003 06:57
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kustomi »

Samat oireet kuin minulla oli eilen.
Pyyhkijän moottorin akselin päässä oleva mutteri on löystynyt tai irronnut,
jolloin akseli pääsee pyörimään tyhjää eikä vivusto liiku.
CLS 350d Bluetec Shooting Brake
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

ssdesign kirjoitti:Samat oireet kuin minulla oli eilen.
Pyyhkijän moottorin akselin päässä oleva mutteri on löystynyt tai irronnut,
jolloin akseli pääsee pyörimään tyhjää eikä vivusto liiku.
Mullapa meni jo kesällä rikki. Ratas sileenä, osta koko moottori.
Hankalinta oli saada muovikotelot irti että sai moottorin näkyville.
Kirjoittelin asiasta enemmänki silloin kesällä.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
haupitsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 22.10.2005 13:32

Viesti Kirjoittaja haupitsi »

Jees löystynyt mutteri se meikäläiselläkin sitten oli. Siis pyyhkijän vivustossa. :)
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Hyvä hyvä ;) :D
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Vikaa tosiaan liikkeellä :lol:
Tänään laittelin yhden uuden moottorin kun pyörä oli sileenä. Löytyi vain veholta ja hintaa tässä mallissa vain 370€.... dna halpa vai miten se oli....
Tuntuu olevan aika monenlaista mallia näissä 120€.....270€ välillä :x
Joku mersupurkaamo??
Mane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 29.06.2004 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mane »

Tämä taitaa olla tänä syksynä MB tauti, sillä tänään tuli omaan autoon juuri kuvaillun kaltainen ongelma. Pyyhin pysähtyi keskelle lasia, moottori pitää ääntä. Täytynee purkaa ja katsoa mitä löytyy!
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
ex. W213 E200D Edition One Avantgarde -19
X247 GLB 2.0 D A Business -21
Avatar
mike66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 30.10.2005 01:46
Paikkakunta: keskinen Suomi

Viesti Kirjoittaja mike66 »

Taitaa olla virus liikkeellä kun mullakin rupes pyyhkijä nykimään ja välillä meinas pysähtyä kokonaan. Täältä kun saa hyviä neuvoja, niin niitä noudattaen pysäytin pyyhkijän keskellä pystyasentoon, otin muovisuojan varren alapäästä irti ja rasvasin sen akselin. Jo vain pelaa hyvin, kiitos kovasti niille jotka vaivautuvat neuvomaan ja kirjoittelemaan kokemuksiaan.
whomever
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 21.03.2005 13:14

Viesti Kirjoittaja whomever »

Joo-o. Kesällä jumitti viimeksi. Silloin jokin roska jumitti vivuston... nyt jumahti taas (sulka oli jäätynyt.. ja pääsi ilmeisesti jokin paikka pyörähtämään tyhjää). Ei vaikuta kovin vakuuttavalta insinööritaidon näytteeltä tuo..
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

whomever kirjoitti:Ei vaikuta kovin vakuuttavalta insinööritaidon näytteeltä tuo..
No... taitaa se parempi kuitenkin olla, kuin takavuosina Fiat 127:n pyyhkijänvarren kiinnitys käyttöakselille :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Pyyhkijä toimii varmastikin luotettavasti ja pitkään jos muistaa rasvata sen pystyluistin siitä pyyhkijän varresta...... Dealer muistaakseni kirjoitti että hän rasvaa sen luistin aina öljynvaihdon yhteydessä....niin minäkin aioin tehdä :)
MB C180 vm -95
Jansson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 27.04.2004 17:30
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Jansson »

Joko joku tekee metallisia (muovikin käy) rattaita noihin moottoreihin? Olisi melko tuore moottori sellaista vailla.
blothe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 18.11.2006 01:50

Viesti Kirjoittaja blothe »

Samaa täälä W201, elikkäs lasinpyyhin lakkas toimimasta tänään kesken sateisen ajon, ensin muutaman päivän se vähän narisi uuden (Bochin) sulan vaihdon jälkeen, ikään kuin ois hyytymässä suureen kitkaan sillon kun vähän vettä lasissa. Reissussa kun se oli sellasta 3tuntia putkeen melkeen koko ajan kolmosella niin se pyyhin/vilkkuvipu otti lämpöäkin.

En tiiä oliko noilla mitään vaikutusta tähän mutta tänää lakkas toimimasta sekä sulka että pissapojat sekä pitkien valojen väläytystoiminto(rattiin kohti vipua vedettäessä) pitkät ja valot toimivat muuten ok. Sulake oli palanut ja nuo lähti taas toimimaan mutta sulka jäi keskelle(tai no 20cm vasemmalle keskeltä) nytkähtelemään.

pesunestesäiliön valo palaa vaikka säiliö on täpötäysi, oikeanpuolimmaisen pissapojan letku oli irti noin kaksi viikkoa ja on ruiskinut about parilitraa lasinpesunestettä sinne ritileikköön lasinpyyhkijän moottorin viereen. Siitä tai jostain muusta aiheutuen tulee matkustamoon palaneen käryä :x
blothe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 18.11.2006 01:50

Viesti Kirjoittaja blothe »

Otin noi tiivisteet, ritilät ja sen pyyhinmollukan alakiinnikkeen pois, ite pyyhinmollukkasysteemiä en saanut vielä irti. Täytyy viel ettiä lisää kiinnikeitä ja purkaa.

Mitä veikkaatte onko moottori tai jokin tossa muovisuojan alla hajalla?
Pyyhkimen saa käsin liikuttamalla (sisältä katottuna) oikeaan laitaan ja käynnistettyä se liikkuu tuohon vähän yli puoleenväliin ja jää jumiiin. Pyyhinvartta liikuttaessa käsin kuuluu sen moottorista rohinaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Näyttäs olevan tuossa -98 ja uudemmassa w202ssa pienennetty "matopyörää" pyyhkijänmoottorissa. Edellisessä versiossa "matopyörä" on puolet suurempi ja moottorikin kestää paljon kauemmin. Uudemman mallin moottori maksaa yli kolmesataa ekiä ja vanhempi alle puolet.

Vanhemman mallin moottori muuten käy uudempaan lähes suoraan....
blothe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 18.11.2006 01:50

Viesti Kirjoittaja blothe »

Sain pyyhinvivut, moottorin ja muovikotelon ulos ja irti toisistaan, onglma näyttää olevan tuossa pyyhkimen muovisuojakotelon alla olevassa edestakaisliikettä tekevässä systeemissä. Se liikkuu justiin sen n. 110astetta ja töppää(pitäs mennä siis n.180 astetta). Otin siitä lähes umpinaisesta kotelosta ne vaivaiset 2ruuvia pois eikä se silti aukee kun meisselillä noin puol senttiä.

Tuosta mollukasta se vika on siis peräisin, siitä se on ensin menny moottoriin joka ei jaksanut veivaa ja poltti sulakkeen, laitoin uuden sulakkeen joka käräytti jotain moottorista(moottori haisee nyt) mutta moottori pelaa edelleen rahisevan sivuäänen kera.

Nyt pitäs saada vain tuo mollukka irti ja ettiä tod. näk. uusi moottori ellei tuo lähe pelaamaan. Motonetissä n.80euroa, käytettynä vois läytää romiksilta tai purettavista tietty myös
blothe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 18.11.2006 01:50

Viesti Kirjoittaja blothe »

Noniin, jumitusta sain lievennettyä n. pullollisen öljyämisen jälkeen. silti meinaa töppäillä jokainen kerta lasin keskivaiheille. Moottorista mennyt laakerit ilmeisesti kun narisee.

Tilasin justiinsa purettavasta vm.-85 W201stä koko systeemit, en vain ole 100% varma käykö se tuohon -91seen? Ei toisaalta haittaa vaikkei kaikki osat käviskään kun varaosat on uuten niin kalliita..
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Maanantaina korjasin yhden 99 vuosmallin C180 pyyhkikjän toimimattomuuden. Oli pyyhinmoottorin mutteri irronnut akselilta. Ei muuta kun kierrelukitteella mutteri kiinni ja pistepuikolla mutterin ja akselin juureen kierteele pienet haitat ettei mutteri avaudu itsestään. Saa vetää tosi lujaan sen mutterin, jos meinaa, että pysyy.

Joutuu purkamaan tuulilasin edestä kaikki muovit pois ennenkuin pääsee käsiksi mekanismiin.

Itse sähkömoottori taitaa useimmiten kärvähtää lasinpyyhkimistä. Febiltä löytyy edullisia tarvikemoottoreita.
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

Miten on tuo lasinpyyhinjuttu , mulla se vielä toistaseksi kyllä pelitää , kopkop.

Mutta siis, kannattaako tai oisko järkeä availla tms sitä ennenkuin hajoaa, siis niinkuin huoltomielessä ? Tai riittääkö huolloksi jos rasvailee sitä arsisysteemiä jostainkohtaa ?
Itelläni siis vm 99 c malli , millanen avattava se on, lähteekö muovisuoja pois helposti minne rasvaa kannattas laittaa ?

Muntuurilla ei mee kauaa kun se on hajalla... jos koittas vähän ennakoida nyt .
Viimeksi muokannut kossu, To 07.12.2006 00:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
blothe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 18.11.2006 01:50

Viesti Kirjoittaja blothe »

kossu kirjoitti:Miten on tuo lasinpyyhinjuttu , mulla se vielä toistaseksi kyllä pelitää , kopkop.

Mutta siis, kannattaako tai oisko järkeä availla tms sitä ennenkuin hajoaa, siis niinkuin hultomielessä ? Tai riittääkö huolloksi jos rasvailee sitä arsisysteemiä jostainkohtaa ?
Itelläni siis vm 99 c malli , millanen avattava se on, lhteekö muovisuoja pois helposti minne rasvaa kannattas laittaa ?

Muntuurilla ei mee kauaa kun se on hajalla... jos koittas vähän ennakoida nyt .
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... min_huolto

Tuolta löytyy pätevät ohjeet huoltoon, käynee soveltelemalla myös C -mallille. Kuten näyttää muillakin yksisulkaismalleilla olleen suht. samanlkaltainen.
Vastaa Viestiin