
sl -73 tyhjäkäyntitermostaatti
sl -73 tyhjäkäyntitermostaatti
Aloin tutkimaan tyhjäkäytiasioita, kun käynti oli kesällä aina liian kovaa. Tutkiskelun perusteella vika olisi tyhjäkäyntitermostaatissa joka ei toimi ollenkaan tai ei toimi kunnolla. Tyhjäkäyntiä ei saanut tarpeeksi matalalle vaikka tyhjäkäynnin säätöruuvi on kiinni ja kaasuläppä myös säädetty kiinni. Saako termostaattia jostain uutena ja mihin hintaan, vai pystyykö sitä jotenkin korjaamaan tai säätämään. Auto siis 450 sl -73 jenkki versio. 

Re: sl -73 tyhjäkäyntitermostaatti
Oletko jo tsekannut ettei säätöruuvin ja kurkun välisissä putkissa tai liitoksissa ole ilmavuotoja? -73:ssa taitaa olla vielä metalliputki välissä, uudemmissa kokonaan kumia.jaskathoy kirjoitti:Aloin tutkimaan tyhjäkäyntiasioita, kun käynti oli kesällä aina liian kovaa. Tutkiskelun perusteella vika olisi tyhjäkäyntitermostaatissa joka ei toimi ollenkaan tai ei toimi kunnolla. Tyhjäkäyntiä ei saanut tarpeeksi matalalle vaikka tyhjäkäynnin säätöruuvi on kiinni ja kaasuläppä myös säädetty kiinni. Saako termostaattia jostain uutena ja mihin hintaan, vai pystyykö sitä jotenkin korjaamaan tai säätämään. Auto siis 450 sl -73 jenkki versio.
Oletko tsekannut ettei kylmäkäynnistyssuutin anna bensaa koko ajan, esim vuodosta johtuen?
Lisäilmatermostaatin voi luonnollisesti testata, ainakin WIS:sistä löytyy tiedot toimintalämpötiloista. Yksinkertainen testaus on irrottaa letkut ko termarista ja katsoa että ilmaa pääsee tulemaan läpi kun kone on kylmä, ja toisaalta röörit on tukossa kun kone on lämmin.
Voit myös kokeilla tyhjäkäyntiä kun ko ilmaputket on tukittu ja kone lämmin. Jos toimii niin silloin vika todennäköisesti ko lisäilmatermarissa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Juu ei ole vuotoja, auto sammuu ainakin heti, kun tukkii tyhjäkäynti ilman saannin pää kurkusta. Termostaatti on tossa irrallaan, täytyy koittaa lämmitellä sitä ja katsoa tapahtuuko mitään. Huoneenlämmössä se on ainakin täysin auki. Kumiletkut on kyllä kovettuneita, että niitäkin olis kyllä hyvä uusia jos niitä on saatavilla (mutkia). Kokeilin tukkia termostaatin kautta tulevan ilmansaannin, siten saa kyllä säädettyä tyhjäkäynnin sopivaksi ja varmaan pelaa kesäkäytössä ihan hyvin. Mutta olis se kiva jos saisi ihan alkuperäiseen malliin toimivaksi.
WIS on romppu jossa korjaus- ja testausohjeet melkein vaivaan kuin vaivaan. On noita kai joskus Forumilla myynnissä, omani tilasin Saksan 107-klubista. Katson illemmalla mitä siellä sanotaan asiasta.jaskathoy kirjoitti:Mikä muuten WIS on, olisiko siellä tiedot missä lämpötilassa termostaatti pitäisi olla täysin kiinni?
Viimeistään 80 asteessa (about normaalikäyntilämpötila) termari pitäisi olla kokonaan kiinni, voi olla jo ennemminkin.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Termostaatti sulkeutui kokonaan jossain n.80 asteessa. Koputin vasaralla kevyesti termostaatin messinkistä päätä, eli sitä mikä on vesitilassa, siten että se meni vähän kasaan. Nyt termostaatti sulkeutuu kokonaan n. 40 asteessa. Illalla pääsee kokeilemaan säätöjä. Auto on tosin sisätiloissa, ettei siellä viitsi paljon käytellä. Matille kiitoksia tähän väliin, harrastaminen kyllä jatkuu.
MB SL 450 -73, museorekisterissä
MB W210 E430 T
MB W210 E430 T
WIS:sin mukaan pitäisi olla kiinni 70 asteessa. Muuta siitä ei kerrottukaan kun on niin simppeli palikka tuo Zusatzluftschieber.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24