sl -73 tyhjäkäyntitermostaatti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaskathoy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 03.05.2005 16:23

sl -73 tyhjäkäyntitermostaatti

Viesti Kirjoittaja jaskathoy »

Aloin tutkimaan tyhjäkäytiasioita, kun käynti oli kesällä aina liian kovaa. Tutkiskelun perusteella vika olisi tyhjäkäyntitermostaatissa joka ei toimi ollenkaan tai ei toimi kunnolla. Tyhjäkäyntiä ei saanut tarpeeksi matalalle vaikka tyhjäkäynnin säätöruuvi on kiinni ja kaasuläppä myös säädetty kiinni. Saako termostaattia jostain uutena ja mihin hintaan, vai pystyykö sitä jotenkin korjaamaan tai säätämään. Auto siis 450 sl -73 jenkki versio. :?:
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: sl -73 tyhjäkäyntitermostaatti

Viesti Kirjoittaja Matti R »

jaskathoy kirjoitti:Aloin tutkimaan tyhjäkäyntiasioita, kun käynti oli kesällä aina liian kovaa. Tutkiskelun perusteella vika olisi tyhjäkäyntitermostaatissa joka ei toimi ollenkaan tai ei toimi kunnolla. Tyhjäkäyntiä ei saanut tarpeeksi matalalle vaikka tyhjäkäynnin säätöruuvi on kiinni ja kaasuläppä myös säädetty kiinni. Saako termostaattia jostain uutena ja mihin hintaan, vai pystyykö sitä jotenkin korjaamaan tai säätämään. Auto siis 450 sl -73 jenkki versio. :?:
Oletko jo tsekannut ettei säätöruuvin ja kurkun välisissä putkissa tai liitoksissa ole ilmavuotoja? -73:ssa taitaa olla vielä metalliputki välissä, uudemmissa kokonaan kumia.
Oletko tsekannut ettei kylmäkäynnistyssuutin anna bensaa koko ajan, esim vuodosta johtuen?
Lisäilmatermostaatin voi luonnollisesti testata, ainakin WIS:sistä löytyy tiedot toimintalämpötiloista. Yksinkertainen testaus on irrottaa letkut ko termarista ja katsoa että ilmaa pääsee tulemaan läpi kun kone on kylmä, ja toisaalta röörit on tukossa kun kone on lämmin.
Voit myös kokeilla tyhjäkäyntiä kun ko ilmaputket on tukittu ja kone lämmin. Jos toimii niin silloin vika todennäköisesti ko lisäilmatermarissa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
jaskathoy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 03.05.2005 16:23

Viesti Kirjoittaja jaskathoy »

Juu ei ole vuotoja, auto sammuu ainakin heti, kun tukkii tyhjäkäynti ilman saannin pää kurkusta. Termostaatti on tossa irrallaan, täytyy koittaa lämmitellä sitä ja katsoa tapahtuuko mitään. Huoneenlämmössä se on ainakin täysin auki. Kumiletkut on kyllä kovettuneita, että niitäkin olis kyllä hyvä uusia jos niitä on saatavilla (mutkia). Kokeilin tukkia termostaatin kautta tulevan ilmansaannin, siten saa kyllä säädettyä tyhjäkäynnin sopivaksi ja varmaan pelaa kesäkäytössä ihan hyvin. Mutta olis se kiva jos saisi ihan alkuperäiseen malliin toimivaksi.
jaskathoy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 03.05.2005 16:23

Viesti Kirjoittaja jaskathoy »

Mikä muuten WIS on, olisiko siellä tiedot missä lämpötilassa termostaatti pitäisi olla täysin kiinni?
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

jaskathoy kirjoitti:Mikä muuten WIS on, olisiko siellä tiedot missä lämpötilassa termostaatti pitäisi olla täysin kiinni?
WIS on romppu jossa korjaus- ja testausohjeet melkein vaivaan kuin vaivaan. On noita kai joskus Forumilla myynnissä, omani tilasin Saksan 107-klubista. Katson illemmalla mitä siellä sanotaan asiasta.

Viimeistään 80 asteessa (about normaalikäyntilämpötila) termari pitäisi olla kokonaan kiinni, voi olla jo ennemminkin.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
jaskathoy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 03.05.2005 16:23

Viesti Kirjoittaja jaskathoy »

Termostaatti sulkeutui kokonaan jossain n.80 asteessa. Koputin vasaralla kevyesti termostaatin messinkistä päätä, eli sitä mikä on vesitilassa, siten että se meni vähän kasaan. Nyt termostaatti sulkeutuu kokonaan n. 40 asteessa. Illalla pääsee kokeilemaan säätöjä. Auto on tosin sisätiloissa, ettei siellä viitsi paljon käytellä. Matille kiitoksia tähän väliin, harrastaminen kyllä jatkuu.
MB SL 450 -73, museorekisterissä
MB W210 E430 T
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

WIS:sin mukaan pitäisi olla kiinni 70 asteessa. Muuta siitä ei kerrottukaan kun on niin simppeli palikka tuo Zusatzluftschieber.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
jaskathoy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 03.05.2005 16:23

Viesti Kirjoittaja jaskathoy »

Laitoin venttiilin illalla paikoilleen ja tuntuis toimivan ihan hyvin, tosin en viitsinyt käyttää konetta lämpimäksi asti. Nyt ainakin tottelee tyhjäkäynninsäätöruuvia ja käy n. 500-600 r/min.
MB SL 450 -73, museorekisterissä
MB W210 E430 T
Vastaa Viestiin