Polttimoita palaa w 210 -01

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jari3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 20.03.2005 13:32

Polttimoita palaa w 210 -01

Viesti Kirjoittaja jari3 »

Olen vaitanut vuoden aikana useat polttimot,pääasiassa ajovalojen polttimoita.
Nytkin vaidoin vas. polt. niin oikea pimeni viikon päästä!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Niin, nehän pitäisikin vaihtaa yhtäaikaisesti :wink:

Ongelma on tuttu täälläkin, itse minimoin riesaa vaihdattamalla kaikki etupään polttimot kerran vuodessa. Ja kerralla.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: Polttimoita palaa w 210 -01

Viesti Kirjoittaja kleitos »

jari3 kirjoitti:Olen vaitanut vuoden aikana useat polttimot,pääasiassa ajovalojen polttimoita.
Nytkin vaidoin vas. polt. niin oikea pimeni viikon päästä!
:shock: Tervehdys! Oletko mitannut latausjännitteen, pitäisi olla luokkaa 13,8-14.0 V :oops: Jos autossasi on H 7 polttimot, niin ne kestävätkin vain puolet H 4 toiminta ajasta :evil: Kannattaisi jatkossa vaihtaa aina molemmat, niin ei käy noin :oops:
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Ari66 kirjoitti:Niin, nehän pitäisikin vaihtaa yhtäaikaisesti :wink:

Ongelma on tuttu täälläkin, itse minimoin riesaa vaihdattamalla kaikki etupään polttimot kerran vuodessa. Ja kerralla.

Onkohan samalla kertaa vaihtamisella jotain tekemistä lamppujen keston kanssa?

Kun vaihtaa lamppuja silloin kun ne on lauenneet, niin eivät ainakaan pimene samalla viikolla ja aina on edes toinen lamppu iskussa. Varsinkaan jos ovat kovin tasalaatuisia. Pahimmillaan auto pimenee matkalla kokonaa... :roll:

Laaduissa on eroja. Ainakin General Electricn lamput ovat kestäneet erinomaisesti.
W210 290TD T
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

TIMO T T kirjoitti:Onkohan samalla kertaa vaihtamisella jotain tekemistä lamppujen keston kanssa?
Kyllä, jos oletetaan että lamput ovat tasalaatuisia (kuten pitäisi), niin loogistahan on että hyvin pian toinenkin sitten pimahtaa.

TIMO T T kirjoitti: Kun vaihtaa lamppuja silloin kun ne on lauenneet, niin eivät ainakaan pimene samalla viikolla ja aina on edes toinen lamppu iskussa.
No se on varmaankin totta.
Todennäköisyys molempien "silmien" pimenemiseen vähenee, ehkä.
Mutta, silloinkin ollaan vähintään "silmäpuoli" :wink:

TIMO T T kirjoitti: Varsinkaan jos ovat kovin tasalaatuisia. Pahimmillaan auto pimenee matkalla kokonaa... :roll:
Juu tätähän yllä spekuloitiinkin.....


TIMO T T kirjoitti:Laaduissa on eroja. Ainakin General Electricn lamput ovat kestäneet erinomaisesti.
Näin varmasti on.
Tietäisi vaan, mikä olisi se paras vaihtoehto valotehon ja kestoiän kulminaatiopisteessä, joka taas on jokaiselle erilainen :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
jari3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 20.03.2005 13:32

Re: Polttimoita palaa w 210 -01

Viesti Kirjoittaja jari3 »

kleitos kirjoitti:
jari3 kirjoitti:Olen vaitanut vuoden aikana useat polttimot,pääasiassa ajovalojen polttimoita.
Nytkin vaidoin vas. polt. niin oikea pimeni viikon päästä!
:shock: Tervehdys! Oletko mitannut latausjännitteen, pitäisi olla luokkaa 13,8-14.0 V :oops: Jos autossasi on H 7 polttimot, niin ne kestävätkin vain puolet H 4 toiminta ajasta :evil: Kannattaisi jatkossa vaihtaa aina molemmat, niin ei käy noin :oops:

Mittasin 13.9v eli ok. Kiitos vastauksista :shock:
HÄRSKI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Pe 01.10.2004 19:04
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja HÄRSKI »

Tuossa omassani meni kanssa kuukauden sisällä molemmat H7 ja parkit
kuukauden sisällä siitä kun auto oli rantautunut Suomen maaperälle.
Aloin epäillä kanssa latusjännitteitä, mutta nyt on pysyneet polttimot kunnossa jo yli puoli vuotta.
Johtui varmaan tuosta kansalaisuuden vaihtamisesta johtuneesta järkytyksestä
nuo polttimoiden kärvähtämiset.
W201. 200 D
S210. 290 TD
S211 220 D
S212. 220 D
S213. 220 D
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sebastian78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39

Viesti Kirjoittaja sebastian78 »

Itselläni meni H seiskat usein kunnes vaihdoin hieman kalliimmat osramin long life polttimot ja ne on kestänyt melki kaksi vuotta! suosittelen vaikka ovatkin kalliimmat
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No eikös se jännite jollain tapaa kasva toisella polttimolla, jos toinen on mykkä (eli sokea)? Sähkömiehet herätys. Polttimot kannattaa AINA vaihtaa pareittain. Minulta ei ole koskaan pimentynyt kahta polttimoa kerralla. Tuo on kyllä tosiasia että H7 ei kestä läheskään niin pitkään kuin H4.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Meillä meni Sprintteristä kanssa H1:siä muutaman kuukauden välein. Ei latausjännitekään muistaakseni yleettömän korkea ollut, mutta ei muuta kun sellainen 35A tasasuuntaussilta + johdon väliin, josta sitten käytettiin hyväksi muistaakseni 2 diodia, jotka on siis sarjassa. Nyt sitten se jännite putos lampuilta jotain 1,1 volttia, ja nyt kestää aika pitkään. Halpispolttimoilla ajelee vuoden, ylikin.

Perjaatteessa jos toinen polttimo palaa, se nostaa aavistuksen toisen polttimon jännitettä, koska kuormitus putoaa ja resistanssia aina esiintyy, tällöin virta vähenee ja jännite nousee. Tosin jännitteen nousu on todennäköisesti niin pieni, että sillä ei paljoa ole merkitystä. Ei ainakaan valotehossa huomaa :lol: (korkeintaa valoteho putoaa noin puoleen :wink: )
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Timo L. kirjoitti:No eikös se jännite jollain tapaa kasva toisella polttimolla, jos toinen on mykkä (eli sokea)? Sähkömiehet herätys. Polttimot kannattaa AINA vaihtaa pareittain. Minulta ei ole koskaan pimentynyt kahta polttimoa kerralla. Tuo on kyllä tosiasia että H7 ei kestä läheskään niin pitkään kuin H4.
No ei se kyllä ihan näinkään mene, vaikken olekkaan sähkömies. Jossain jouluvaloissa ( ilman muuntajaa toimivat) tuli tämä ilmiö kun oli tehty sarjaan ja rinnankytkennän sekoitus eli, kun yksipolttimo paloi niin muut kirkastuivat. Tätä ei (onneksi) ole käytetty autoissa.
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Timo J kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:No eikös se jännite jollain tapaa kasva toisella polttimolla, jos toinen on mykkä (eli sokea)? Sähkömiehet herätys. Polttimot kannattaa AINA vaihtaa pareittain. Minulta ei ole koskaan pimentynyt kahta polttimoa kerralla. Tuo on kyllä tosiasia että H7 ei kestä läheskään niin pitkään kuin H4.
No ei se kyllä ihan näinkään mene, vaikken olekkaan sähkömies. Jossain jouluvaloissa ( ilman muuntajaa toimivat) tuli tämä ilmiö kun oli tehty sarjaan ja rinnankytkennän sekoitus eli, kun yksipolttimo paloi niin muut kirkastuivat. Tätä ei (onneksi) ole käytetty autoissa.
Vaan ettei olisi päässy tapahtumaan sellainen polttimon palaminen, että se on mennyt oikosulkuun, tällöin muihin lamppuihin vaikuttaa jännite jonka voi laskea: Polttimon jännite jaetaan sarjassa olevien polttimoiden määrällä. Eli jos on vaikka 12v polttimoita 20 kappaletta sarjassa, yks palaa niin, että se menee oikosulkuun, niin muissa polttimoissa jännite nousee noin 0,6 volttia :wink:

No, taitaa mennä jo vähä OT:ksi :roll:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo J kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:No eikös se jännite jollain tapaa kasva toisella polttimolla, jos toinen on mykkä (eli sokea)? Sähkömiehet herätys. Polttimot kannattaa AINA vaihtaa pareittain. Minulta ei ole koskaan pimentynyt kahta polttimoa kerralla. Tuo on kyllä tosiasia että H7 ei kestä läheskään niin pitkään kuin H4.
No ei se kyllä ihan näinkään mene, vaikken olekkaan sähkömies. Jossain jouluvaloissa ( ilman muuntajaa toimivat) tuli tämä ilmiö kun oli tehty sarjaan ja rinnankytkennän sekoitus eli, kun yksipolttimo paloi niin muut kirkastuivat. Tätä ei (onneksi) ole käytetty autoissa.
OK, joskus on minulle joku tuollaisen mielikuvan kertonut, ja siitä jäänyt päähän. Kuten sanottua, sähköalan asiat menevät minulla jossain tyuolla ylhäällä...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Oulussa Kärkkäisellä oli myynnissä Bl:n tekemä H7 polttimon säästäjä. vilkaisin aparaattia sen verran, että se pudottaa polttimolle menevää jännitettä alemmas ja kytkee täydet jännitteet vasta pitkille vaihdettaessa. lisäksi laitteessa on mahdollisuus kytkeä se erillisellä kytkimellä päälle ja pois. Tuo automattitoiminta ei kyllä kuullosta oikein viisaalta näkemisen kannalta.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

eihän tossa mitään järkeä oo vaihtaa molempia yhtäaikaa, se nyt on minuutin homma vaihtaa uus kun lanka katkee. varapolttimo mukaan. Kyllähän se jännite nousee vähän kun toinen polttimo on pimee, mut sama tapahtuu kun esim. sammuttaa jonkin laitteen. :D

Hyvä valopila: kaverit teki pahvista kaks ympyrää ja peitti yhen golffista omat valot. Seuraamus... hemmo lähti ajeleen kotia kohti pitkät päällä(siis lisävalot toimi) ja auton tullessa vastaan vaihto lyhyet.....hetken paniikki ja pimeys, sit pitkät takasin. Vastaa tullut oli arvatenkin miliisi auto. Pitkät juttutuokiot oli sen seuraamuksista. Eihän ne sakkoja tietenkään antaneet ja tekijästä ei sillon ollut viä tietoo. myöh. kyllä.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Polttimoita palaa w 210 -01

Viesti Kirjoittaja Soininen »

kleitos kirjoitti:
jari3 kirjoitti:Olen vaitanut vuoden aikana useat polttimot,pääasiassa ajovalojen polttimoita.
Nytkin vaidoin vas. polt. niin oikea pimeni viikon päästä!
:shock: Tervehdys! Oletko mitannut latausjännitteen, pitäisi olla luokkaa 13,8-14.0 V :oops: Jos autossasi on H 7 polttimot, niin ne kestävätkin vain puolet H 4 toiminta ajasta :evil: Kannattaisi jatkossa vaihtaa aina molemmat, niin ei käy noin :oops:
13,8 On liian vähän.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

tosta latausjännitteestä on turha väitellä kun jokaisella oma mielipide.
Mulla henk koht. rittää 13.5-14.0. Katselin tossa piruuttani mitä koulun kirjat sanoo tästä asiasta. 13.5 oli minimi!
Vastaa Viestiin